HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd

Wil je aan de slag als jeugdwerker of jongerenwerker? Kies dan voor de HBO-bachelor Social Work, met als profiel Jeugd. Je wordt opgeleid om jongeren tot 23 jaar én hun... Lees meer

Wil je aan de slag als jeugdwerker of jongerenwerker? Kies dan voor de HBO-bachelor Social Work, met als profiel Jeugd. Je wordt opgeleid om jongeren tot 23 jaar én hun omgeving te ondersteunen en begeleiden. De opleiding HBO Social Work van LOI Hogeschool voldoet aan de nieuwste eisen en richtlijnen vanuit het werkveld. Na afronding heb je een erkend HBO-bachelorgetuigschrift op zak. Daarmee zien werkgevers je graag komen!

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Inclusief vakliteratuur
  • Begeleiding door ervaren professionals
  • Praktijkgericht en direct toepasbaar

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Wil je aan de slag als jeugdwerker of jongerenwerker? Kies dan voor de HBO-bachelor Social Work (voorheen SPH), met als profiel Jeugd en gezin. Je wordt opgeleid om jongeren tot 23 jaar én hun omgeving te ondersteunen en begeleiden. Je kunt bijvoorbeeld werken in de jeugdzorg, als jongerenwerker in een sociaal wijkteam of als maatschappelijk werker op een school.

Als jeugdwerker draag je bij aan een veilige omgeving waarin de jongere zich kan ontwikkelen. Je signaleert eventuele problemen of bedreigingen, biedt ondersteuning of grijpt in als dat nodig is. Daarbij werk je veelvuldig samen met andere disciplines. In je werk speelt preventie een belangrijke rol. Hoe kun je (opvoed)problemen voorkomen en de opvoedcompetentie van ouders versterken?

De opleiding HBO Social Work van LOI Hogeschool (voorheen SPH) bereidt je goed voor op deze uitdagende functie en voldoet aan de nieuwste eisen en richtlijnen vanuit het werkveld. Na afronding heb je een door de overheid erkend bachelorgetuigschrift op zak en mag je de titel Bachelor of Social Work voeren. Bovendien kun je je na afronding van het profiel Jeugd en gezin inschrijven bij het kwaliteitsregister van het SKJ.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd

  • Volgens de nieuwste richtlijnen vanuit het werkveld.
  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Inclusief alle benodigde vakliteratuur.

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De bacheloropleiding HBO Social Work met als specialisatie Jeugd is bestemd voor iedereen die als jeugdwerker of jongerenwerker wil werken. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag bij een jeugdzorginstelling, als jongerenwerker in een sociaal wijkteam, als maatschappelijk werker op een school of als pedagogisch medewerker bij bijvoorbeeld een ziekenhuis.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor volwassenen die een opleiding willen volgen naast een baan.

Arbeidsmarktperspectieven
Er is een tekort aan social workers. De arbeidsmarktperspectieven na het afronden van deze opleiding zijn dan ook zeer goed. In de huidige participatiemaatschappij wordt steeds meer een beroep gedaan op de weerbaarheid en zelfredzaamheid van mensen. Het concept ’positieve gezondheid’ is daarbij erg belangrijk. Er wordt niet uitgegaan van beperkingen, maar van wat iemand wél kan. Als professional in social work heb je daarbij een belangrijke rol.

Taken en verantwoordelijkheden
Een social worker begeleidt cliënten, draagt (preventief) bij aan verbetering van hun leefsituatie en stimuleert hen om zo zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de maatschappij. Vaak werk je daarbij multidisciplinair samen met andere (zorg)professionals en met het informele netwerk van de cliënt zelf. Waar nodig, voer je de regie over dit proces.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd

De HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd biedt een breed, praktijkgericht programma dat perfect aansluit op het werkveld. Je start met een stevige basis in onder andere gespreksvoering, casemanagement, zelfregie en empowerment. Vervolgens verdiep je je in groepsprocessen, diversiteit, maatschappelijke invloeden, beroepsethiek en interprofessioneel samenwerken. Vanaf het derde jaar kies je voor het profiel Jeugd en gezin, waarin je je onder andere richt op pedagogiek, jeugdzorgbeleid, jeugdinterventies en het werken met gezinnen. Je volgt zowel profielgerichte modules als de minor Jeugd en gezin, waarmee je je kennis verdiept binnen dit vakgebied. Tijdens de opleiding werk je aan praktijkopdrachten die je veelal kunt uitvoeren binnen je eigen organisatie en die direct bijdragen aan de praktijk. Ook ontwikkel je je onderzoeksvaardigheden stap voor stap en pas je deze toe in een praktijkgerichte afstudeeropdracht. Zo word je opgeleid tot een deskundige social worker die gezinnen en jongeren écht verder helpt.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • HBO Startmodule

    In deze korte startmodule maakt de student kennis met studeren bij LOI en bereidt hij of zij zich voor op een goede studiestart. De module richt zich op zelfinzicht: de student reflecteert op zijn motivatie, leerstijl en studieaanpak.

  • Kernbegrippen social work

    In deze module maak je kennis met Social Work en de belangrijkste begrippen die hierin een rol spelen. Omdat het een beroep is dat per definitie altijd staat met de maatschappij waarbinnen ze opereert, is het beroep altijd in beweging. Toch is er een onderliggende visie waar professionals het over eens zijn. Deze visie, de historische wortels en het onderliggende begrippenkader staan centraal in deze module.

  • Agogische gespreksvaardigheden

    Binnen het hoger sociaal agogisch onderwijs word je opgeleid tot een professional die beschikt over een basiskennis, juiste attitude en grote beheersing van diverse (gespreks)vaardigheden. Vaardigheden die je in de complexiteit van het werkveld op de juiste manier en op het juiste moment moet inzetten om de cliënt en zijn omgeving zo goed mogelijk te helpen. Het zijn vaardigheden die je vooral leert door frequente oefening, herhaling en het ontvangen van feedback. De praktische oefeningen en casuïstiek uit het boek ‘Het hulpverlenend gesprek’ geven volop mogelijkheid om te oefenen. Verder beschrijft het boek de meest voorkomende moeilijkheden, problemen en valkuilen waarmee de beginnende hulpverlener in de praktijk geconfronteerd kan worden. Naast de directe gespreksvaardigheden is het van belang inzicht te hebben in het methodisch proces: het boek ‘Professioneel hulpverlenen’ beschrijft de fasen binnen het hulpverleningsproces en de lezer krijgt handvatten aangereikt, om deze stapsgewijs te doorlopen. Een methodische invalshoek hierbij is de transculturele hulpverlening: hoe houd je zo goed mogelijk rekening met uiteenlopende culturele invloeden tijdens het contact met je cliënt?

    ‘De praktijkgids motiverende gespreksvoering voor sociaal werk’ biedt een verdieping op de basisvaardigheden. Dit boek leert over de betekenis van motiverende gespreksvoering en de setting waarin motiverende gespreksvoering (niet) passend is. De gesprekstechniek om cliënten te begeleiden bij veranderingen vergt een grondhouding van samenwerken en vaardigheid in het stellen van open vragen, reflecterende vragen en gerichte samenvattingen. Deze module biedt een praktische introductie in motiverende gespreksvoering.

    Tijdens de praktijkbijeenkomst staat het oefenen van gespreksvaardigheden centraal. Aan de hand van je persoonlijke leerdoelen omtrent gespreksvaardigheden is er volop gelegenheid, om met een van je collega studenten te leren onder begeleiding van de docent. Naast rollenspelen worden ook testen en filmpjes als werkmateriaal gebruikt.

  • Organisatie social work

    In deze module wordt verder ingegaan op hoe Social Work georganiseerd is. Wie werken er en waar, welke kaders zijn er en welke grote ontwikkelingen zijn er? Misschien denk je nu dat dit onderwerp een ver-van-je-bed-show is. De meeste mensen doen Social Work namelijk vanuit hun drive om mensen te helpen. Maar het is van belang dat je als sociaal werker inzicht hebt in deze overstijgende thema’s. Want hoe de wereld van het Social Work eruitziet is in belangrijke mate afhankelijk van de lokale en ook deels landelijke politiek. Vanaf 2015 werd de gemeente volledig verantwoordelijk voor het sociale domein met een forse transformatieopdracht. Waardoor zij verantwoordelijk werden voor beleid en uitvoering. Van sociaal werkers wordt steeds meer verwacht dat ze dit lokale sociaal beleid mede vorm en inhoud geven. Kennis van de organisatie van het sociale werkveld op verschillende niveaus is voor de sociaal werkers dan ook van cruciaal belang.

  • Social work in de praktijk

    Social Work is voortdurend aan verandering onderhevig in de huidige tijd. Om deze veranderingen bij te kunnen houden en hiermee te kunnen werken is het nodig om een onderzoekende houding te ontwikkelen als sociaal werker. Dit houdt in dat jij als sociaal werker onderzoek gebruikt of verricht om het dagelijkse handelen in de praktijk te onderbouwen en te verbeteren. Knelpunten onderzoeken en verbeterpunten hiervoor ontwikkelen in het dagelijkse werk staan in deze module centraal. Jouw eigen praktijk is de context waarin dit plaatsvindt. Je leert om in de eigen praktijk een sociale kwestie (knel- en verbeterpunten) te signaleren, te agenderen en te verbeteren. Een sociale kwestie kan zijn het invoeren van een nieuwe begeleidingsmethode, wachtlijstproblematiek of (problemen in de) samenwerking met een netwerkpartner. Voor je praktijkonderzoek kun je hier een onderdeel van onderzoeken en verbeteren.

  • Methodisch werken

    Om professioneel te kunnen handelen werk je methodisch. Op cyclische wijze ga je aan de slag, je maakt contact, analyseert, verkent mogelijkheden en zet deze in, waarna er ook geëvalueerd wordt en er nieuwe keuzes gemaakt worden. Als sociaal werker moet je kunnen beoordelen welke werkwijze past bij de situatie, en bij de behoeften en beperkingen van de cliënt. Deze module helpt je om op basis van methodisch werken een keuze te maken uit een aantal methodieken, i.e. krachtgericht werken, de oplossingsgerichte methodiek en het outreachend werken.

  • Maatschappelijke thema's binnen social work

    In de module Maatschappelijke thema’s binnen Social Work ga je op een nieuwe manier naar de samenleving en de levens van mensen kijken. je gaat beseffen dat er veel te leren en te lezen is over allerlei verschijnselen waarover we dagelijks in het nieuws horen. Bovenal zal deze module jou als sociaal werker helpen om de problemen van het individu in een maatschappelijke context te kunnen begrijpen en analyseren.

  • Integrale beroepsopdracht jaar 1

    Aan de hand van deze beroepsopdracht jaar 1 Social Work wordt een start gemaakt met de integratie van het werkveld met de opleiding. Aan de hand van de beroepsopdrachten wordt de opgedane kennis gekoppeld aan praktijksituaties. De beroepsopdrachten worden aan het eind van ieder studiejaar aangeboden en kunnen gaan over dezelfde thematiek. Je kunt in die zin verdiepen. Ook is het mogelijk om iedere beroepsopdracht een ander thema te kiezen, zodat meer de verbreding kan worden gezocht. In deze eerste beroepsopdracht wordt zowel in de literatuur als in het werkveld informatie verzameld over een zelfgekozen doelgroep en wordt een advies voor een interventievorm gegeven.

  • Professionaliseringsopdracht jaar 1

    In deze professionaliseringsopdracht ‘verkenning in het werkveld’ ga je aan de slag met je professionele ontwikkeling om je voor te bereiden op het werk als sociaal werker. Hiervoor ga je je verdiepen in een doelgroep uit het werkveld. Deze mag je zelf kiezen zodat het aansluit bij je werk of interesse. Aan de hand van literatuur doe je een eerste verkenning, daarna ga je in gesprek met iemand uit de gekozen doelgroep en met een professional die werkt met mensen uit deze doelgroep. Zo krijg je vanuit verschillende kanten informatie over de doelgroep en diens krachten en kwetsbaarheden. Vanuit alle informatie die je binnenkrijgt formuleer je een hulpverleningsdoel en geef je twee aanbevelingen. je evalueert op de gegeven aanbevelingen en reflecteert op je eigen beroepshouding.

  • Fase 2
  • Systeem- en herstelgericht werken

    In deze module worden twee aan elkaar gerelateerde manieren van werken uitgewerkt: Het systeemgerichte werken en het herstelgericht werken. Systeemgericht is een perspectief op de hulpverlening en werkelijkheid waarbij het gedrag gezien wordt als een logische reactie op wat zich afspeelt in het systeem als geheel. In de module wordt uitgelegd hoe je als hulpverlener systemisch kan kijken en hoe dat er uit kan zien in de praktijk.

    Voor het herstelgerichte werken wordt in deze module de methodiek steunend relationeel handelen gebruikt. Dit is een methodiek die vanuit de relatie zich richt op herstel van het gewone leven. Bij zowel systeemgericht werken als herstelgericht werken is het belangrijk om als hulpverlener ‘present’ te zijn en ook te hebben voor zowel de cliënt als diens omgeving. Dit komt daarom ook uitgebreid aan de orde in deze module.

  • Armoede en stress-sensitief werken

    Armoede is een actueel thema waar iedere sociaal werker mee te maken zal krijgen. Tegenwoordig heeft één op de vijf huishoudens in Nederland risicovolle of problematische schulden. Daarnaast is er een grote groep mensen die weliswaar geen schulden hebben, maar gedurende langere tijd met (zeer) weinig geld moeten rondkomen.

  • Sociaal ondernemerschap

    In deze module zet de student een sociale onderneming op, met minimaal 10 vrijwilligers en één betaalde kracht. De student kiest zelf de doelgroep. Hij/zij bedenkt wat hij gaat verkopen, wie de klanten zijn, aan welke eisen het personeel (de vrijwilligers en betaald personeel) moet voldoen, hoe hij medewerkers inzet en werft. Hierbij denkt de student na over de sustainable development goals, stelt een wervingstekst op en denkt na over verschillende dilemma's. Tot slot reflecteert de student op zijn of haar eigen competenties.

  • Inclusief werken

    Werkers in het sociale domein krijgen ook steeds meer te maken met burgers die onderling sterk van elkaar kunnen verschillen op allerlei gebieden, zoals etniciteit, gender, religie, cultuur en sociale achtergrond. In een steeds diverser wordende maatschappij is het van belang dat iedereen een plek heeft, kan meedoen en op een nuttige manier kan bijdragen. En daar ligt ook een taak bij de sociale professional. In deze module richten we de aandacht op actuele onderwerpen in deze diverse samenleving en hoe deze thema's de beroepspraktijk beïnvloeden.

  • Signaleren en preventie

    We starten deze module met een inleiding in preventie. Daarbij kijken we naar wat we onder preventie verstaan, wat het belang en het bereik ervan is en zien we ontwikkelingen en voorbeelden voorbijkomen. Ook kijken we naar de grenzen aan preventie.

  • Hulpverleningsplan opstellen

    In deze module staat het opstellen en uitvoeren van een hulpverleningsplan centraal. Elke organisatie die zich bezighoudt met hulp, zorg of begeleiding aan een cliënt of burger heeft hiervoor zijn eigen model en benaming: hulpverleningsplan, begeleidingsplan, zorgplan, ondersteuningsplan, zorgleefplan, plan van aanpak et cetera. In deze benamingen is in grote lijnen steeds dezelfde structuur te herkennen, maar in elk plan worden andere accenten gelegd. In alle gevallen gaat het om een document waarin het actuele beeld, de huidige situatie, wordt beschreven en de manier waarop het verschil tussen het beeld en het perspectief wordt overbrugd.

    Dit plan vormt de basis voor professioneel methodisch handelen. De sociale professionals worden door de inhoud van het plan gestuurd in het handelen en in de doelgerichtheid van hun werk. Het plan creëert de mogelijkheid om efficiënter, effectiever en eenduidiger te werken. Daarnaast is hun handelen beter overdraagbaar en is daarmee de continuïteit van de hulpverlening beter gewaarborgd. Dit plan wordt samen met en voor de cliënt geschreven en niet over. De hulpvragen of behoeften van de cliënt staan hierin centraal.

  • Integrale beroepsopdracht jaar 2

    In het tweede jaar van je studie Social Work heb je je basiskennis van het eerste jaar verder verbreed en verdiept. je volgde verschillende modules die elk een eigen hoofdthema behandelden. In de integrale beroepsopdracht van jaar 2 ga je de opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen.

  • Professionaliseringsopdracht jaar 2

    In deze professionaliseringsopdracht ga je een betoog schrijven over hoe de omgeving van een cliënt de problematiek van deze cliënt in stand houdt. Hiervoor ga je je verdiepen in een cliënt waarbij er sprake is van problematiek, waarbij de omgeving van de cliënt een dusdanige invloed op de genoemde problematiek heeft zodat deze in stand blijft. Deze cliënt mag je zelf kiezen zodat het aansluit bij het werkveld en je interesse.

  • Fase 3
  • Sociale ontwikkeling van het kind

    Deze module gaat over de sociale persoonlijkheidsontwikkeling die het verloop van de prenatale periode (conceptie tot geboorte), de babytijd (geboorte tot drie jaar), de peuter- en kleutertijd (drie tot zes jaar), de schooltijd (zes tot twaalf jaar) en de adolescentie (twaalf tot twintig jaar) bepalen. Ook is er specifieke aandacht voor de seksuele ontwikkeling. 

  • Leefwerelden en diversiteit
  • Gespreksvoering met opvoeders en jeugd
  • Jeugdzorg en jeugdbeleid
  • Fase 4
  • Stage
  • Training plan van aanpak deel 1 en 2
  • Afstuderen

Inclusief vakliteratuur

Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen en hebt meteen alles in huis om van je studie een succes te maken.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Social Work – specialisatie Jeugd bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • HBO Startmodule

    In deze korte startmodule maakt de student kennis met studeren bij LOI en bereidt hij of zij zich voor op een goede studiestart. De module richt zich op zelfinzicht: de student reflecteert op zijn motivatie, leerstijl en studieaanpak.

  • Kernbegrippen social work

    In deze module maak je kennis met Social Work en de belangrijkste begrippen die hierin een rol spelen. Omdat het een beroep is dat per definitie altijd staat met de maatschappij waarbinnen ze opereert, is het beroep altijd in beweging. Toch is er een onderliggende visie waar professionals het over eens zijn. Deze visie, de historische wortels en het onderliggende begrippenkader staan centraal in deze module.

  • Agogische gespreksvaardigheden

    Binnen het hoger sociaal agogisch onderwijs word je opgeleid tot een professional die beschikt over een basiskennis, juiste attitude en grote beheersing van diverse (gespreks)vaardigheden. Vaardigheden die je in de complexiteit van het werkveld op de juiste manier en op het juiste moment moet inzetten om de cliënt en zijn omgeving zo goed mogelijk te helpen. Het zijn vaardigheden die je vooral leert door frequente oefening, herhaling en het ontvangen van feedback. De praktische oefeningen en casuïstiek uit het boek ‘Het hulpverlenend gesprek’ geven volop mogelijkheid om te oefenen. Verder beschrijft het boek de meest voorkomende moeilijkheden, problemen en valkuilen waarmee de beginnende hulpverlener in de praktijk geconfronteerd kan worden. Naast de directe gespreksvaardigheden is het van belang inzicht te hebben in het methodisch proces: het boek ‘Professioneel hulpverlenen’ beschrijft de fasen binnen het hulpverleningsproces en de lezer krijgt handvatten aangereikt, om deze stapsgewijs te doorlopen. Een methodische invalshoek hierbij is de transculturele hulpverlening: hoe houd je zo goed mogelijk rekening met uiteenlopende culturele invloeden tijdens het contact met je cliënt?

    ‘De praktijkgids motiverende gespreksvoering voor sociaal werk’ biedt een verdieping op de basisvaardigheden. Dit boek leert over de betekenis van motiverende gespreksvoering en de setting waarin motiverende gespreksvoering (niet) passend is. De gesprekstechniek om cliënten te begeleiden bij veranderingen vergt een grondhouding van samenwerken en vaardigheid in het stellen van open vragen, reflecterende vragen en gerichte samenvattingen. Deze module biedt een praktische introductie in motiverende gespreksvoering.

    Tijdens de praktijkbijeenkomst staat het oefenen van gespreksvaardigheden centraal. Aan de hand van je persoonlijke leerdoelen omtrent gespreksvaardigheden is er volop gelegenheid, om met een van je collega studenten te leren onder begeleiding van de docent. Naast rollenspelen worden ook testen en filmpjes als werkmateriaal gebruikt.

  • Organisatie social work

    In deze module wordt verder ingegaan op hoe Social Work georganiseerd is. Wie werken er en waar, welke kaders zijn er en welke grote ontwikkelingen zijn er? Misschien denk je nu dat dit onderwerp een ver-van-je-bed-show is. De meeste mensen doen Social Work namelijk vanuit hun drive om mensen te helpen. Maar het is van belang dat je als sociaal werker inzicht hebt in deze overstijgende thema’s. Want hoe de wereld van het Social Work eruitziet is in belangrijke mate afhankelijk van de lokale en ook deels landelijke politiek. Vanaf 2015 werd de gemeente volledig verantwoordelijk voor het sociale domein met een forse transformatieopdracht. Waardoor zij verantwoordelijk werden voor beleid en uitvoering. Van sociaal werkers wordt steeds meer verwacht dat ze dit lokale sociaal beleid mede vorm en inhoud geven. Kennis van de organisatie van het sociale werkveld op verschillende niveaus is voor de sociaal werkers dan ook van cruciaal belang.

  • Social work in de praktijk

    Social Work is voortdurend aan verandering onderhevig in de huidige tijd. Om deze veranderingen bij te kunnen houden en hiermee te kunnen werken is het nodig om een onderzoekende houding te ontwikkelen als sociaal werker. Dit houdt in dat jij als sociaal werker onderzoek gebruikt of verricht om het dagelijkse handelen in de praktijk te onderbouwen en te verbeteren. Knelpunten onderzoeken en verbeterpunten hiervoor ontwikkelen in het dagelijkse werk staan in deze module centraal. Jouw eigen praktijk is de context waarin dit plaatsvindt. Je leert om in de eigen praktijk een sociale kwestie (knel- en verbeterpunten) te signaleren, te agenderen en te verbeteren. Een sociale kwestie kan zijn het invoeren van een nieuwe begeleidingsmethode, wachtlijstproblematiek of (problemen in de) samenwerking met een netwerkpartner. Voor je praktijkonderzoek kun je hier een onderdeel van onderzoeken en verbeteren.

  • Methodisch werken

    Om professioneel te kunnen handelen werk je methodisch. Op cyclische wijze ga je aan de slag, je maakt contact, analyseert, verkent mogelijkheden en zet deze in, waarna er ook geëvalueerd wordt en er nieuwe keuzes gemaakt worden. Als sociaal werker moet je kunnen beoordelen welke werkwijze past bij de situatie, en bij de behoeften en beperkingen van de cliënt. Deze module helpt je om op basis van methodisch werken een keuze te maken uit een aantal methodieken, i.e. krachtgericht werken, de oplossingsgerichte methodiek en het outreachend werken.

  • Maatschappelijke thema's binnen social work

    In de module Maatschappelijke thema’s binnen Social Work ga je op een nieuwe manier naar de samenleving en de levens van mensen kijken. je gaat beseffen dat er veel te leren en te lezen is over allerlei verschijnselen waarover we dagelijks in het nieuws horen. Bovenal zal deze module jou als sociaal werker helpen om de problemen van het individu in een maatschappelijke context te kunnen begrijpen en analyseren.

  • Integrale beroepsopdracht jaar 1

    Aan de hand van deze beroepsopdracht jaar 1 Social Work wordt een start gemaakt met de integratie van het werkveld met de opleiding. Aan de hand van de beroepsopdrachten wordt de opgedane kennis gekoppeld aan praktijksituaties. De beroepsopdrachten worden aan het eind van ieder studiejaar aangeboden en kunnen gaan over dezelfde thematiek. Je kunt in die zin verdiepen. Ook is het mogelijk om iedere beroepsopdracht een ander thema te kiezen, zodat meer de verbreding kan worden gezocht. In deze eerste beroepsopdracht wordt zowel in de literatuur als in het werkveld informatie verzameld over een zelfgekozen doelgroep en wordt een advies voor een interventievorm gegeven.

  • Professionaliseringsopdracht jaar 1

    In deze professionaliseringsopdracht ‘verkenning in het werkveld’ ga je aan de slag met je professionele ontwikkeling om je voor te bereiden op het werk als sociaal werker. Hiervoor ga je je verdiepen in een doelgroep uit het werkveld. Deze mag je zelf kiezen zodat het aansluit bij je werk of interesse. Aan de hand van literatuur doe je een eerste verkenning, daarna ga je in gesprek met iemand uit de gekozen doelgroep en met een professional die werkt met mensen uit deze doelgroep. Zo krijg je vanuit verschillende kanten informatie over de doelgroep en diens krachten en kwetsbaarheden. Vanuit alle informatie die je binnenkrijgt formuleer je een hulpverleningsdoel en geef je twee aanbevelingen. je evalueert op de gegeven aanbevelingen en reflecteert op je eigen beroepshouding.

  • Fase 2
  • Systeem- en herstelgericht werken

    In deze module worden twee aan elkaar gerelateerde manieren van werken uitgewerkt: Het systeemgerichte werken en het herstelgericht werken. Systeemgericht is een perspectief op de hulpverlening en werkelijkheid waarbij het gedrag gezien wordt als een logische reactie op wat zich afspeelt in het systeem als geheel. In de module wordt uitgelegd hoe je als hulpverlener systemisch kan kijken en hoe dat er uit kan zien in de praktijk.

    Voor het herstelgerichte werken wordt in deze module de methodiek steunend relationeel handelen gebruikt. Dit is een methodiek die vanuit de relatie zich richt op herstel van het gewone leven. Bij zowel systeemgericht werken als herstelgericht werken is het belangrijk om als hulpverlener ‘present’ te zijn en ook te hebben voor zowel de cliënt als diens omgeving. Dit komt daarom ook uitgebreid aan de orde in deze module.

  • Armoede en stress-sensitief werken

    Armoede is een actueel thema waar iedere sociaal werker mee te maken zal krijgen. Tegenwoordig heeft één op de vijf huishoudens in Nederland risicovolle of problematische schulden. Daarnaast is er een grote groep mensen die weliswaar geen schulden hebben, maar gedurende langere tijd met (zeer) weinig geld moeten rondkomen.

  • Sociaal ondernemerschap

    In deze module zet de student een sociale onderneming op, met minimaal 10 vrijwilligers en één betaalde kracht. De student kiest zelf de doelgroep. Hij/zij bedenkt wat hij gaat verkopen, wie de klanten zijn, aan welke eisen het personeel (de vrijwilligers en betaald personeel) moet voldoen, hoe hij medewerkers inzet en werft. Hierbij denkt de student na over de sustainable development goals, stelt een wervingstekst op en denkt na over verschillende dilemma's. Tot slot reflecteert de student op zijn of haar eigen competenties.

  • Inclusief werken

    Werkers in het sociale domein krijgen ook steeds meer te maken met burgers die onderling sterk van elkaar kunnen verschillen op allerlei gebieden, zoals etniciteit, gender, religie, cultuur en sociale achtergrond. In een steeds diverser wordende maatschappij is het van belang dat iedereen een plek heeft, kan meedoen en op een nuttige manier kan bijdragen. En daar ligt ook een taak bij de sociale professional. In deze module richten we de aandacht op actuele onderwerpen in deze diverse samenleving en hoe deze thema's de beroepspraktijk beïnvloeden.

  • Signaleren en preventie

    We starten deze module met een inleiding in preventie. Daarbij kijken we naar wat we onder preventie verstaan, wat het belang en het bereik ervan is en zien we ontwikkelingen en voorbeelden voorbijkomen. Ook kijken we naar de grenzen aan preventie.

  • Hulpverleningsplan opstellen

    In deze module staat het opstellen en uitvoeren van een hulpverleningsplan centraal. Elke organisatie die zich bezighoudt met hulp, zorg of begeleiding aan een cliënt of burger heeft hiervoor zijn eigen model en benaming: hulpverleningsplan, begeleidingsplan, zorgplan, ondersteuningsplan, zorgleefplan, plan van aanpak et cetera. In deze benamingen is in grote lijnen steeds dezelfde structuur te herkennen, maar in elk plan worden andere accenten gelegd. In alle gevallen gaat het om een document waarin het actuele beeld, de huidige situatie, wordt beschreven en de manier waarop het verschil tussen het beeld en het perspectief wordt overbrugd.

    Dit plan vormt de basis voor professioneel methodisch handelen. De sociale professionals worden door de inhoud van het plan gestuurd in het handelen en in de doelgerichtheid van hun werk. Het plan creëert de mogelijkheid om efficiënter, effectiever en eenduidiger te werken. Daarnaast is hun handelen beter overdraagbaar en is daarmee de continuïteit van de hulpverlening beter gewaarborgd. Dit plan wordt samen met en voor de cliënt geschreven en niet over. De hulpvragen of behoeften van de cliënt staan hierin centraal.

  • Integrale beroepsopdracht jaar 2

    In het tweede jaar van je studie Social Work heb je je basiskennis van het eerste jaar verder verbreed en verdiept. je volgde verschillende modules die elk een eigen hoofdthema behandelden. In de integrale beroepsopdracht van jaar 2 ga je de opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen.

  • Professionaliseringsopdracht jaar 2

    In deze professionaliseringsopdracht ga je een betoog schrijven over hoe de omgeving van een cliënt de problematiek van deze cliënt in stand houdt. Hiervoor ga je je verdiepen in een cliënt waarbij er sprake is van problematiek, waarbij de omgeving van de cliënt een dusdanige invloed op de genoemde problematiek heeft zodat deze in stand blijft. Deze cliënt mag je zelf kiezen zodat het aansluit bij het werkveld en je interesse.

  • Fase 3
  • Sociale ontwikkeling van het kind

    Deze module gaat over de sociale persoonlijkheidsontwikkeling die het verloop van de prenatale periode (conceptie tot geboorte), de babytijd (geboorte tot drie jaar), de peuter- en kleutertijd (drie tot zes jaar), de schooltijd (zes tot twaalf jaar) en de adolescentie (twaalf tot twintig jaar) bepalen. Ook is er specifieke aandacht voor de seksuele ontwikkeling. 

  • Leefwerelden en diversiteit
  • Gespreksvoering met opvoeders en jeugd
  • Jeugdzorg en jeugdbeleid
  • Fase 4
  • Stage
  • Training plan van aanpak deel 1 en 2
  • Afstuderen

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Examens en diploma

Examens

Je sluit de opleiding af met het maken van een Beroepsproduct. Hierin pak je een actueel en relevant vraagstuk aan binnen het sociale werkveld dat past bij de specialisatie Jeugd. Je levert een concrete en onderbouwde bijdrage aan de beroepspraktijk

Om je goed voor te bereiden op het afstudeeronderzoek, volg je de Training Plan van Aanpak. Deze training geeft je de methodische handvatten om jouw afstudeertraject succesvol op te zetten. Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Social work voeren.

De bacheloropleiding HBO Social work van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34116.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn