Algemene voorwaarden
Opleiding herroepen of beëindigen
Algemene voorwaarden
1 (0224)
Artikel 1 – Definities
Algemene voorwaarden: deze algemene voorwaarden.
Aanmelddatum: de datum waarop de Klant zich heeft ingeschreven
voor een Opleiding.
Aanvangsdatum: de datum waarop de studie gepland is te starten
of daadwerkelijk gestart is. Bij klassikaal onderwijs is dat doorgaans de datum
van de eerste (virtuele) bijeenkomst. Bij thuisstudies is dat doorgaans de datum
waarop toegang verschaft wordt tot de online leeromgeving van de LOI; “LOI
Campus”.
Datum einde Opleiding: de datum waarop de Serviceduur is
afgelopen.
Extern examen: een examen voor een Opleiding anders dan een
LOI-examen zoals bedoeld in artikel 12 lid 7.
Incompany-/Maatwerkopleiding: een Opleiding die de LOI verzorgt
voor een Klant in besloten kring voor een door de Klant aan te wijzen groep
werknemers.
Inschrijving: een door de Klant ingestuurde en door de LOI
bevestigde aanmelding voor afname van en/of deelname aan een Opleiding waarmee
sprake is van een Studieovereenkomst tussen de Klant en de LOI.
Klant: particulier of bedrijf die bij de LOI een of meerdere
Opleidingen afneemt.
LOI: Leidse Onderwijsinstellingen B.V. of LOI Zakelijk B.V.,
afhankelijk van het op de kosten van de Opleiding toepasselijke BTW-regime zoals
bedoeld in artikel 6, lid 3 en 4.
Openlijnopleiding: een Opleiding die, mits voldaan wordt aan de
mogelijke toelatingseisen, voor iedere geïnteresseerde open staat.
Opleiding: een door de LOI verzorgde opleiding, training,
cursus, studie of workshop welke (deels) thuis en/of (deels) klassikaal gevolgd
kan worden.
Opleidingsinformatie: informatie over de Opleiding zoals
gepubliceerd op www.loi.nl en/of vermeld in de studiegidsen.
Opleidingsmateriaal: leerstof, materialen en aanverwante
artikelen ten behoeve van (het volgen van) een Opleiding.
Opstartkosten: de kosten die de LOI ten behoeve van de
uitvoering van de Studieovereenkomst vooraf heeft gemaakt, waaronder begrepen
maar niet beperkt tot administratiekosten, IT-kosten, marketingkosten en
personeelskosten.
Prijs: de totale prijs voor een Opleiding met inbegrip van alle
bijkomende kosten en belastingen.
Redelijke vergoeding: de vergoeding die in geval van annulering
of tussentijdse beëindiging van de Studieovereenkomst door de LOI aan de Klant
wordt doorbelast. Bij annulering bestaat de Redelijke vergoeding uit een
percentage van de Prijs, en bij tussentijdse beëindiging bestaat de Redelijke
vergoeding (kort gezegd) uit de Prijs van het reeds verzorgde onderwijs plus een
percentage van de Prijs (als Opstartkosten). Verdere details zijn te vinden in
artikel 13 (Annulering) en artikel 14 (Tussentijdse beëindiging).
Student: natuurlijk persoon die Opleiding volgt.
Studieduur: de duur van de Opleiding zoals vermeld in de
opleidingsinformatie.
Serviceduur: de periode waarin de Klant recht heeft op service-
en dienstverlening en toegang tot de online leeromgeving.
Studieovereenkomst: een overeenkomst, waaronder een
Overeenkomst op Afstand, Tussen de LOI en de Klant met betrekking tot het
verzorgen van een Opleiding door de LOI, al dan niet ten behoeve van werknemers
van die Klant.
Verlengde serviceduur: de periode waarmee de serviceduur
verlengd is.
Wettelijke erkende opleiding: een HBO Opleiding die
ingeschreven is in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs of een MBO
Opleiding die is ingeschreven in het Centraal Register Beroepsopleidingen.
Artikel 2 – NRTO
De LOI is lid van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO). Deze
Algemene Voorwaarden zijn in lijn met de Algemene Voorwaarden Consumenten en de
gedragscode van de NRTO.
Artikel 3 – Aanbod
- Het aanbod van de LOI bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving
van de Opleiding en/of van het Opleidingsmateriaal dat onderdeel uitmaakt
van de Opleiding.
- Het aanbod vermeldt in ieder geval op duidelijke en begrijpelijke wijze
de volgende gegevens:
- wanneer de Opleiding start;
- de toelatingseisen om aan de Opleiding deel te
mogen nemen;
- de Prijs met inbegrip van alle bijkomende
kosten en belastingen;
- de wijze van betaling;
- de Studie- en Serviceduur.
- Deze Algemene Voorwaarden worden voorafgaand aan de
totstandkoming van de Overeenkomst tussen de Klant en de LOI nadrukkelijk
bekendgemaakt aan de Klant en maken integraal deel uit van de algemene
informatievoorziening van de LOI. De Algemene Voorwaarden zijn integraal van
toepassing op alle overeenkomsten die de LOI met de Klant sluit.
- Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 3
omvat het aanbod bij een Overeenkomst op Afstand bovendien de volgende
gegevens:
- de identiteit en het adres van de LOI, inclusief
het bezoekadres;
- het recht van de Klant de Studieovereenkomst binnen
14 kalenderdagen te ontbinden overeenkomstig artikel 8.
Artikel 4 – Totstandkoming Studieovereenkomst
- Door in te schrijven voor een Opleiding gaat de Klant
met de LOI een Studieovereenkomst aan voor de overeengekomen Serviceduur en
verklaart de Klant zich akkoord met de Algemene Voorwaarden zoals hier vermeld.
- Inschrijving voor een Opleiding vindt plaats (i) via een
fysiek inschrijfformulier, (ii) telefonisch of (iii) via het webformulier op de
Website.
- De Studieovereenkomst komt tot stand zodra aanvaarding
van het aanbod door de Klant de LOI heeft bereikt en de LOI de ontvangst daarvan
heeft bevestigd. Bevestiging vind direct na inschrijving per e-mail plaats.
- Bij HBO-opleidingen geldt de Studieovereenkomst samen
met deze Algemene Voorwaarden als het eerste deel van de Onderwijsovereenkomst
(OOK). Het tweede deel van de onderwijsovereenkomst (over de studieplanning)
wordt aan het begin en tijdens de studie met de coach afgesloten.
- Het voldoen aan eventuele toelatingseisen voor een
Opleiding is geen voorwaarde voor de totstandkoming van de Studieovereenkomst.
Ook wanneer niet aan de toelatingseisen is voldaan, komt de Studieovereenkomst
tot stand.
- De Klant is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen
uit de Studieovereenkomst over te dragen aan een derde zonder schriftelijke
toestemming van de LOI. De Klant is evenmin gerechtigd om een andere persoon dan
vermeld op het inschrijfformulier aan een Openlijnopleiding te laten deelnemen
zonder schriftelijke toestemming van de LOI. De LOI kan aan deze toestemming
nadere voorwaarden verbinden.
Artikel 5 – Aanvullende gegevens
- Bij inschrijving voor een wettelijk erkende (MBO, HBO)
Opleiding verplicht de Klant zich tot het leveren van een aantal wettelijk
vereiste, aanvullende gegevens. Binnen 30 dagen levert de Klant de volgende
gegevens:
- Kopie van de door de LOI goedgekeurde diploma(‘s);
- Persoonsgebonden nummer (PGN) dit kan zijn een BSN
nummer of onderwijsnummer; en
- Een (getekende) onderwijsovereenkomst. Na ontvangst van
de gegevens genoemd onder punt a) en b) zal de onderwijsovereenkomst naar de
Klant gestuurd worden. Deze moet in geval van een MBO Opleiding binnen 30 dagen
na de aanmelddatum ondertekend in het bezit zijn van de LOI.
- Als de hierboven in lid 1 bedoelde gegevens niet tijdig
en/of compleet zijn aangeleverd of niet aan de voor de betreffende Opleiding
geldende eisen voldoet, kan de Student op enig moment niet (verder) studeren en
niet deelnemen aan examens.
Artikel 6 – Prijs
- De kosten van de Opleiding, de betalingswijze, het
eventueel aantal betalingstermijnen, inschrijfgeld, examengeld en andere
eventueel bijkomende kosten staan vermeld in de Opleidingsinformatie.
- Voor bedrijven en instellingen kan vanuit LOI Zakelijk
B.V. een specifiek opleidingsvoorstel gedaan worden voor een
Incompany/maatwerkopleiding. Deze aanbieding vervangt de prijsinformatie zoals
vermeld in de Opleidingsinformatie op de website en/of studiegids.
- Alle door de LOI genoemde bedragen zijn exclusief btw.
Een wettelijk erkende Opleiding is vrijgesteld van btw en zal verzorgd worden
door Leidse Onderwijsinstellingen B.V.
- Een niet-wettelijk erkende Opleiding is in beginsel
belast met het toepasselijke btw-tarief en zal verzorgd worden vanuit LOI
Zakelijk B.V.
Artikel 7 – Betaling
- De LOI is gerechtigd zich over de kredietwaardigheid van
een Klant die zich heeft aangemeld voor de Opleiding te laten informeren door
derden. Dit kan van invloed zijn op de aangeboden betalingsvoorwaarden.
- Betaling van de Prijs dient uiterlijk plaats te vinden
op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld. De LOI hanteert
een betalingstermijn van 14 dagen.
- De Klant is van rechtswege in verzuim zonder dat een
aanvullende ingebrekestelling noodzakelijk is vanaf de datum waarop de geldende
betalingstermijn is verstreken en het verschuldigde factuurbedrag niet volledig
is betaald. De LOI stuurt de Klant daarop een betalingsherinnering, waarna de
Klant binnen de daarin genoemde termijn alsnog kan betalen. Als de Klant ook na
deze termijn het verschuldigde factuurbedrag niet heeft betaald, kan de LOI bij
de Klant wettelijke (handels)rente in rekening brengen met ingang van de datum
waarop de oorspronkelijke betalingstermijn is verstreken.
- Eventuele buitengerechtelijke of gerechtelijke
incassokosten komen voor rekening van de Klant. Voor wat betreft de hoogte van
de (buiten)gerechtelijke incassokosten zal aansluiting worden gezocht bij de
toepasselijke wettelijke regelgeving.
- Particuliere Klanten blijven te allen tijde
verantwoordelijk voor verplichtingen die uit de overeenkomst met de LOI
voortvloeien. Ook als de betaling is of wordt overgedragen aan een derde, zoals
een werkgever.
Artikel 8 – Herroepingsrecht
- Indien de Klant een particulier is, mag de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen nadat deze tot stand is gekomen kosteloos en zonder opgaaf van redenen herroepen worden.
- De Klant maakt gebruik van het herroepingsrecht door
binnen deze periode het formulier voor herroeping in te vullen en aan LOI te sturen. Het formulier staat op www.loi.nl/herroepingsrecht.
- Na ontvangst van het verzoek tot herroeping door de LOI heeft de Klant nog 14 dagen de tijd om eventueel ontvangen artikelen, waaronder Opleidingsmateriaal voldoende gefrankeerd te retourneren. De LOI betaalt eventueel betaald lesgeld zo spoedig mogelijk terug.
- Retourzendingen worden alleen geaccepteerd indien de
artikelen zich in originele staat bevinden. Dat wil zeggen onbeschadigd en
onbeschreven, compleet, slechts behandeld als redelijkerwijs voor bezichtiging
nodig is en in de originele verpakking. Als niet aan deze voorwaarden voldaan
wordt, dan accepteert de LOI de retourzending niet en is de Klant verplicht een
door de LOI te bepalen waardevermindering te vergoeden.
Artikel 9 – Gevolgen niet nakomen verplichtingen
- Als de Klant een of meer verplichtingen uit de
overeenkomst of de Algemene Voorwaarden niet (volledig) nakomt, is de LOI
gerechtigd om haar verplichtingen op te schorten en de Opleiding te onderbreken
of uiteindelijk te beëindigen.
- De gevolgen van het onderbreken van de Opleiding als
bedoeld in lid 1 zijn voor rekening en risico van de Klant. Deze gevolgen kunnen
onder andere zijn:
- De toegang tot de online leeromgeving wordt ontzegd,
Opleidingsmateriaal of updates daarvan niet meer beschikbaar gesteld, de
docentbegeleiding wordt stopgezet en er kunnen geen examens worden afgelegd.
- De studie loopt vertraging op wat tot gevolg kan hebben
dat de Opleiding niet meer (geheel) aansluit op het examen of dat er geen examen
meer kan worden afgelegd en de studie niet afgerond kan worden met een diploma.
- Bij beëindiging van de Opleiding als bedoeld in lid 1
geldt het volgende:
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen heeft de LOI
geen verplichtingen meer richting de Klant.
- Als beëindiging van de Opleiding als bedoeld in lid 1
voortijdig is, zijn de voorwaarden van Artikel 14 van toepassing.
- De beëindigde Opleiding kan niet worden hervat. Een
Klant die de Opleiding wil vervolgen zal zich opnieuw moeten inschrijven.
- Het in verzuim zijn door de Klant betekent niet dat
daarmee de overeenkomst tussen de Klant en de LOI is beëindigd.
Artikel 10 – Studie- en serviceduur
- De Studieovereenkomst eindigt automatisch na het
verlopen van de Serviceduur zoals is vastgelegd bij uw inschrijving; de wederzijdse rechten en plichten houden op te bestaan op het moment dat de Studieovereenkomst eindigt.
- De Studieduur staat aangegeven in de
Opleidingsinformatie op www.loi.nl en op de inschrijfbevestiging.
- De Serviceduur is de totale tijd die u krijgt om te studeren bij de LOI. Deze is bij HBO-bacheloropleidingen 6 jaar. Bij alle andere opleidingen is de serviceduur 2x de studieduur, met een minimum van 12 maanden. Een opleiding met een studieduur van 8 maanden heeft dus een serviceduur van 16 maanden. Een opleiding met een studieduur van 3 maanden heeft een serviceduur van 12 maanden.
- Soms is het mogelijk om de serviceduur nog verder te verlengen. Hierover ontvangt u tijdens de opleiding meer informatie. Een aanvraag tot verlenging kan gedaan worden via LOI Campus onder ‘zelf regelen’. Als verlenging mogelijk is, dient dit vóór het aflopen van de serviceduur aangevraagd te worden.
- Aan het extra verlengen van de serviceduur zijn kosten verbonden. U wordt hierover geïnformeerd bij het aanbieden van de eventuele mogelijkheid tot verlenging.
- Wanneer de inschrijving voor (een bepaalde versie van) een opleiding wordt gesloten, kan dit gevolgen hebben voor de periode waarin u recht heeft op begeleiding, huiswerkcorrectie en examenmogelijkheden. U wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De LOI houdt zich het recht voor om wijzigingen in het studieprogramma door te voeren.
Artikel 11 – Activering van modules
- MBO en HBO opleidingen bestaan uit modules. De online
leeromgeving, leerstof, docentbegeleiding, examinering en alle overige
studiefaciliteiten voor een module worden beschikbaar gesteld nadat deze is
geactiveerd.
- Bij start van de Serviceduur zijn twee modules al
geactiveerd.
- Bij thuisstudies dient de Klant vervolgmodules zelf te
activeren.
- Behoudens eventuele zelfstudie modules worden bij
klassikaal onderwijs vervolgmodules door de LOI geactiveerd. Het tempo en de
volgorde daarvan is bepaald door het klassikale programma.
- Er kunnen maximaal 5 modules gelijktijdig geactiveerd
zijn.
- De mogelijkheid om een module te activeren is
afhankelijk van eventuele eisen van de Opleiding, zoals eisen ten aanzien van
volgordelijkheid van modules en minimum eerder behaalde modules.
- Alle modules moeten geactiveerd en afgerond zijn binnen
de voor de Opleiding geldende Serviceduur.
Artikel 12 – Examens
- Indien van toepassing, wordt een Opleiding afgesloten
met een LOI-examen dan wel een (al dan niet aanvullend) Extern examen
overeenkomstig artikel 12, lid 7.
- Indien het LOI-examen een integraal onderdeel van de
Opleiding vormt, maken de examen-en diplomakosten een onlosmakelijk deel uit van
de totale Prijs van de Opleiding zoals vermeld op www.loi.nl.
- Indien het LOI-examen geen integraal onderdeel van de
Opleiding vormt, dient de Klant bij aanmelding voor het LOI-Examen het
verschuldigde examengeld te voldoen. De hoogte van het examengeld staat vermeld
op www.loi.nl.
- De Klant kan zich opgeven voor een herkansing van een
LOI-examen. Hiervoor wordt additioneel examengeld in rekening gebracht. De Klant
is zelf verantwoordelijk voor (i) een tijdige inschrijving voor een herkansing
van een LOI-examen, en (ii) het tijdig voldoen van het volledige bedrag dat
verschuldigd is voor de herkansing.
- Op het LOI-examen is de LOI Onderwijs- en examenregeling
van toepassing. De LOI Onderwijs- en examenregeling, inclusief de procedure en
de kosten voor bezwaar en beroep, wordt beschikbaar gesteld in de online
leeromgeving van de LOI; “LOI Campus”.
- LOI verstrekt het diploma van de Opleiding nadat (i) aan
alle eisen uit de LOI Onderwijs- en examenregeling is voldaan, en (ii) de totale
kosten voor de Opleiding (en dus inclusief de examen- en diplomakosten) door de
Klant aan LOI zijn voldaan.
- Indien (al dan niet in aanvulling op het LOI-examen) een
exameninstituut anders dan LOI een Extern examen voor een Opleiding zal afnemen,
is de Klant zelf verantwoordelijk voor een tijdige aanmelding en het voldoen aan
de overige (betalings)voorwaarden van een dergelijk Extern examen. LOI aanvaardt
geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid in verband met de inhoud
van de Externe examens.
Artikel 13 – Annuleren Klassikale Opleiding (Klassikaal+)
- Indien het aantal aanmeldingen voor een bepaalde
Opleiding of een bepaalde module naar het oordeel van de LOI onvoldoende is,
staat het de LOI vrij om met de Klant – dan wel de werknemer van de Klant -
overeen te komen dat de betreffende Opleiding of de betreffende opleidingsmodule
in een andere vorm (thuisstudie), of op een andere opleidingslocatie, datum
en/of ander tijdstip, dan de door de Klant bij inschrijving aangegeven keuze,
zal worden gevolgd. Indien tussen partijen geen overeenstemming wordt bereikt
over deze wijziging(en), dan heeft de Klant het recht de betreffende Opleiding
of de betreffende opleidingsmodule kosteloos te annuleren. De Klant is in dit
geval gehouden de Prijs voor het reeds verzorgde onderwijs (zoals bedoeld in
artikel 14 lid 5) te voldoen.
- Voorafgaand aan de aanvang van een Opleiding heeft de
Klant het recht de betreffende Opleiding te annuleren. De annulering kan
uitsluitend schriftelijk plaatsvinden. De geplande Aanvangsdatum van de
Opleiding geldt als uitgangspunt bij het bepalen van de hoogte van de kosten van
de annulering zoals bedoeld in artikel 13 lid 3 en lid 4.
- In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 13 lid
2 (en er aldus geen sprake is van Herroeping zoals bedoeld in artikel 8 in geval
van een Overeenkomst op Afstand) is de LOI, in geval van een Openlijnopleiding
van korter dan 1 studiejaar gerechtigd om bij de Klant een gedeelte van de Prijs
(onder aftrek van nog niet ontvangen Opleidingsmateriaal), conform de volgende
staffel in rekening te brengen:
- bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de
Opleiding: 10% van de Prijs;
- bij annulering tussen twee maanden en een maand voor
aanvang van de Opleiding: 20% van de Prijs;
- bij annulering tussen een maand en twee weken voor
aanvang van de Opleiding: 30% van de Prijs;
- bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de
Opleiding: 50% van de Prijs.
- In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 13 lid
2 (en er aldus geen sprake is van Herroeping zoals bedoeld in artikel 8 in geval
van een Overeenkomst op Afstand) is de LOI, in geval van een Openlijnopleiding
van 1 studiejaar of langer, gerechtigd om bij de Klant een gedeelte van de Prijs
(onder aftrek van nog niet ontvangen Opleidingsmateriaal), conform de volgende
staffel in rekening te brengen:
- bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de
Openlijnopleiding: 10% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
- bij annulering tussen twee maanden en een maand voor
aanvang van de Openlijnopleiding: 20% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
- bij annulering tussen een maand en twee weken voor
aanvang van de Openlijnopleiding: 30% van de Prijs voor het eerste studiejaar;
- bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de
Openlijnopleiding: 40% van de Prijs voor het eerste studiejaar.
Artikel 14 – Tussentijds beëindigen van de Studieovereenkomst
- De Studieovereenkomst kan na aanvang van de Opleiding door de Klant worden beëindigd door gebruik te maken van het formulier tussentijds beëindigen. Dit formulier staat op www.loi.nl/campus/tussentijds-beeindigen.
- Indien de Klant de Studieovereenkomst tussentijds
beëindigt overeenkomstig artikel 14 lid 1, dan is de Klant, in lijn met artikel
7:411 BW e.v., een Redelijke vergoeding aan de LOI verschuldigd.
- De Redelijke vergoeding bestaat, in geval van een
Openlijnopleiding van korter dan 1 studiejaar uit (i) de Prijs voor het tot het
moment van de tussentijdse beëindiging reeds door de LOI verzorgde onderwijs,
plus (ii) 50% van de Prijs (onder aftrek van nog niet ontvangen
Opleidingsmateriaal) als zijnde Opstartkosten. De Redelijke vergoeding is nooit
hoger dan de overeengekomen Prijs.
- De Redelijke vergoeding bestaat, in geval van een
Openlijnopleiding van 1 studiejaar of langer, uit (i) de Prijs voor het tot het
moment van de tussentijdse beëindiging reeds door de LOI verzorgde onderwijs,
plus (ii) 40% van de Prijs voor het lopende studiejaar (onder aftrek van nog
niet ontvangen Opleidingsmateriaal), als zijnde Opstartkosten. De Redelijke
vergoeding is nooit hoger dan de overeengekomen Prijs.
- In geval de Prijs voor de Opleiding is verdeeld over
verschillende modules, dan wordt een module aangemerkt als ‘verzorgd onderwijs’
in de betekenis van artikel 14 lid 3 en lid 4, indien de module voorafgaand aan
de tussentijdse beëindiging reeds definitief door de LOI is gepland. Het is
vervolgens niet relevant of de Klant (of de werknemer van de Klant) bij (de
bijeenkomst(en) van) die module aanwezig is geweest of actief aan de module
heeft deelgenomen.
- De prijs van aangeschafte extra materialen, die niet bij de Prijs zijn
inbegrepen, zoals hard- en software, zal bij opzegging separaat voldaan moeten
worden.
- Indien de Klant de Studieovereenkomst tussentijds
beëindigt vanwege een ernstige ziekte of calamiteit, als gevolg waarvan de Klant
of zijn werknemer niet in staat is om de Opleiding te vervolgen, kan de Klant de
LOI schriftelijk gemotiveerd verzoeken om aanpassing van de door de LOI
vastgestelde Redelijke vergoeding, waarbij geldt dat de LOI bewijs kan verlangen
in de vorm van een medisch attest of anderszins.
Artikel 15 – Uitvoering klassikaal onderwijs
- De LOI heeft het recht de indeling van de opleiding voor
wat betreft plaats en tijd te wijzigen. Ook kan de LOI om planning technische
redenen afwijken van de in de Opleidingsinformatie aangegeven Aanvangsdatum. In
voorkomende gevallen kan de LOI het aantal bijeenkomsten per vak reduceren of de
beoogde groepsgrootte aanpassen.
- Bij ziekte en/of verhindering van een docent doet de LOI
er alles aan om voor gelijkwaardige vervanging te zorgen. Indien vervanging niet
mogelijk blijkt, zal LOI Studenten hiervan zo snel mogelijk in kennis stellen.
De bijeenkomst zal dan indien mogelijk opnieuw worden ingepland. Uitval van een
docent of bijeenkomst geeft geen recht op schadevergoeding of restitutie van
lesgeld en geeft geen recht op het inhalen van de bijeenkomst, ook niet wanneer
door overmacht de LOI hier enig voordeel van ondervindt.
- Wanneer er naar het oordeel van de LOI voor een module
in het programma te weinig Studenten zijn om de klassikale bijeenkomst te
organiseren, zal de LOI zich inspannen om te komen tot een goed alternatief. In
het uiterste geval, wordt de betreffende module als Thuisstudie aangeboden. Dit
wordt in dat geval als een passend alternatief beschouwd. Dit geeft geen recht
op restitutie van lesgeld of enige andere vorm van compensatie.
- Bijeenkomsten staan voor de hele opleiding vast
ingepland. Bijeenkomsten missen en later inhalen is in principe niet mogelijk.
Wel kan een verzoek worden ingediend om tegen een passende vergoeding een of
meerdere bijeenkomsten opnieuw te volgen. Het is aan de LOI om te beoordelen of
dat tot de mogelijkheden behoort.
Artikel 16 – Intellectuele eigendomsrechten
- De intellectuele eigendomsrechten op door de LOI
geproduceerd Opleidingsmateriaal blijven, ongeacht de vorm waarin dit geleverd
is (in print, digitaal of anderszins) te allen tijde bij de LOI.
- Gebruik van Opleidingsmateriaal en toegang tot de online
leeromgeving LOI Campus, anders dan voor de eigen studie is niet toegestaan,
evenmin als het verkopen of afstaan daarvan aan derden.
Artikel 17 - Studeren vanuit het buitenland
Klanten in het buitenland betalen een toeslag per maand om de meerkosten voor
onder andere verzending te dekken. Contactdagen, bijeenkomsten en examens worden
uitsluitend in Nederland georganiseerd. Klanten die deze willen bijwonen dienen
hier rekening mee te houden. Meer informatie over plaatsen en data staat op LOI
Campus.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid LOI
- In het geval de Klant (en/of een of meerdere van zijn
werknemers) schade lijdt, is de aansprakelijkheid van de LOI, in alle gevallen
beperkt tot vergoeding van directe schade (aansprakelijkheid voor indirecte
schade - bijvoorbeeld gevolgschade, vertragingsschade, winstderving en
misgelopen omzet - is derhalve uitgesloten). Voorts heeft te gelden dat de
omvang van de schadevergoedingsverplichting beperkt is tot het bedrag dat door
de Klant is voldaan in (of ten aanzien van) het studiejaar waarin de
schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden. De
schadevergoedingsverplichting van de LOI gaat het bedrag dat daadwerkelijk wordt
uitgekeerd aan de LOI door de verzekeraar van de LOI onder geen beding te boven.
- De aansprakelijkheid van de LOI voor letsel- en/of
overlijdensschade en voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van tot
de directie of bedrijfsleiding behorende leidinggevende ondergeschikten van de
LOI is niet beperkt.
- De LOI is op geen enkele wijze aansprakelijk voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van (eventuele) foutieve of
onvolledige informatie/aanbevelingen/adviezen verstrekt in verband met de
Opleiding. Hieronder valt onder andere: de informatie/ aanbevelingen/adviezen
verstrekt door de docent of via het Opleidingsmateriaal, de brochure of enig
ander werk voortvloeiend uit of verband houdend met een Opleiding.
- De LOI is niet aansprakelijk indien de Klant de
(veiligheids)instructies niet in acht neemt.
- De LOI behoudt zich het recht voor de Klant in
bijzondere omstandigheden te weigeren, schorsen en/of te verwijderen. Klanten
die zich niet gedragen volgens de sociale norm, agressief of gewelddadig gedrag
vertonen of frauduleuze handelingen plegen, kunnen geschorst worden van de
Opleiding.
- De aansprakelijkheid van de LOI strekt zich tevens uit
tot alle personen waarvoor de LOI verantwoordelijk is (zoals personen in dienst
van de LOI of die door de LOI zijn aangesteld voor de uitvoering van de
Studieovereenkomst).
- De Klant staat ervoor in dat zijn werknemers ten behoeve
van wie de Opleiding is afgenomen de hiervoor genoemde
aansprakelijkheidsbeperkingen hebben aanvaard en vrijwaart de LOI voor alle
aanspraken van die werknemers.
Artikel 19 – Persoonsgegevens
De LOI verwerkt dagelijks verschillende vormen van, door de Klant verstrekte,
persoonsgegevens.Voor de zorgvuldige omgang en beveiliging van deze gegevens
handelt de LOI conform de vereisten van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). De gegevensverwerking en rechten van betrokken
personen staan nader toegelicht in het Privacy
Statement van de LOI
Artikel 20 – Wijziging Algemene Voorwaarden
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen kunnen de inschrijfvoorwaarden door
de LOI worden gewijzigd. Wijzigingen worden tenminste tien kalenderdagen voor
inwerkingtreding bekend gemaakt door persoonlijke kennisgeving of algemene
publicatie op de website van de LOI.
Artikel 21 – Geschillenregeling
- De Studieovereenkomst wordt beheerst door Nederlands
recht.
- Geschillen tussen de (werknemer van de) Klant en de LOI
over de totstandkoming of de uitvoering van de Studieovereenkomst kunnen zowel
door de Klant als door de LOI aanhangig worden gemaakt bij de
Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen, Bordewijklaan 46,
Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl).
- De Geschillencommissie neemt een geschil slechts in
behandeling, indien de Klant zijn klacht eerst bij de LOI heeft ingediend en dit
niet heeft geleid tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
- Een geschil dient binnen twaalf maanden na het ontstaan
ervan bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt
- Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding
verschuldigd.
- Wanneer de Klant een geschil voorlegt aan de
Geschillencommissie is de LOI aan deze keuze gebonden.
- Wanneer de LOI een geschil wil voorleggen aan de
Geschillencommissie, moet de LOI eerst de Klant schriftelijk vragen zich binnen
vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De LOI dient daarbij aan
te kondigen dat de LOI zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht
om het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
- De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming
van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van de
Geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.
- In uitsluitend die gevallen waarvoor bij wettelijk erkende Opleidingen in een
bindende wettelijke geschillenregeling is voorzien, zoals die voor examinering
van de Klant, vinden de bepalingen uit lid 2 tot en met 8 van dit artikel geen
toepassing.