HBO-bachelor Toegepaste Psychologie

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Toegepaste Psychologie

Wil jij mensen écht verder helpen? Met de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie leer je menselijk gedrag begrijpen én positief beïnvloeden. Je studeert waar je wilt, wanneer je wilt en hoe snel... Lees meer

Wil jij mensen écht verder helpen? Met de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie leer je menselijk gedrag begrijpen én positief beïnvloeden. Je studeert waar je wilt, wanneer je wilt en hoe snel je wilt. Na afloop behaal je een wettelijk erkend bachelorgetuigschrift met de titel Bachelor of Science (BSc). Ben je klaar voor een carrière met maatschappelijke impact? Start vandaag nog!

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Praktijkgerichte opleiding
  • Inclusief vakliteratuur
  • Inclusief contactdagen

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Wil jij begrijpen waarom mensen zich gedragen zoals ze doen en leren hoe je gedrag positief kunt beïnvloeden? Met de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie leer je menselijk gedrag analyseren én toepassen in de praktijk. Deze flexibele opleiding is breed, erkend en goed te combineren met werk en privé.

Je verdiept je in vragen als: ‘Wat motiveert mensen?’, ‘Hoe kun je gedrag onderzoeken en beoordelen?’ en ‘Is gedrag te beïnvloeden?’. Ook leer je gedragsanalyses maken, coachen, communiceren en praktijkgericht onderzoek doen. In de hoofdfase kies je een minor die bij je past: Gezondheid, Jeugd en onderwijs, Arbeid en Organisatie of Coaching.

Je voert regelmatig praktijkopdrachten uit, vaak binnen je eigen werkomgeving. Zo pas je wat je leert direct toe. Daarnaast loop je stage waarin je waardevolle ervaring opdoet als toekomstig psychologisch professional. Tijdens de afstudeerfase kies je zelf een thema of doelgroep die jou aanspreekt. Zo kun je je verdiepen in een onderwerp dat past bij jouw interesses en ambities.

Na je opleiding kun je aan de slag als coach, HR-adviseur, gedragsdeskundige of begeleider in sectoren als gezondheidszorg, onderwijs of bedrijfsleven. Met jouw kennis van menselijk gedrag maak je écht impact, op jezelf én op anderen.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie

  • Flexibele deeltijdopleiding, goed te combineren met een baan.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.
  • Behaal een wettelijk erkend diploma.
  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Train je vaardigheden tijdens de contactdagen.
  • Begeleiding door professionals met veel ervaring in de praktijk.

Ik kan mijn adviezen nu veel beter onderbouwen


Marianne van der Hulst
student HBO-bachelor Toegepaste psychologie

Lees het interview

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

Ben jij gefascineerd door menselijk gedrag? Wil je begrijpen wat mensen drijft, hoe emoties werken en hoe je anderen kunt helpen groeien? Dan is de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie écht iets voor jou. Veel studenten kiezen deze opleiding uit persoonlijke interesse, omdat ze zichzelf én anderen beter willen begrijpen. Anderen volgen de opleiding juist om door te groeien in hun werk of een nieuwe richting te geven aan hun loopbaan. Wat jouw motivatie ook is: je bouwt aan waardevolle kennis en vaardigheden die je helpen om professioneel én persoonlijk te groeien.

Waar kun je gaan werken met Toegepaste Psychologie?

Na deze opleiding ben je breed inzetbaar. Met jouw kennis van gedrag, communicatie en motivatie kun je terecht in de gezondheidszorg, het onderwijs, coaching of het bedrijfsleven. Daarnaast kies je tijdens je studie een specialisatie die past bij jouw interesses en toekomstplannen. Zo geef je jouw loopbaan een duidelijke richting en kijk je vanuit verschillende perspectieven naar menselijk gedrag.

Onderwijs & Jeugd

Wil je werken met kinderen of jongeren? Dan kun je aan de slag bij scholen, studentenbegeleiding of opvoedondersteuning. Mogelijke functies zijn: opvoedondersteuner, studiebegeleider, jongerenhulpverlener, groepsbegeleider en ouderconsulent.

Arbeid & Organisatie

Wil je mensen helpen om beter te functioneren op het werk? Je kunt werken binnen HR, coaching of organisatieadvies. Mogelijke functies zijn: loopbaanbegeleider, coach, werving- en selectiemedewerker, trainer, re-integratieadviseur, vitaliteitscoach en preventiemedewerker.

Gezondheidszorg

Wil je bijdragen aan het welzijn van anderen? Dan kun je terecht in de zorg, GGZ of bij een huisartsenpraktijk. Mogelijke functies zijn: wijkcoach, praktijkondersteuner, gezondheidsvoorlichter, psychodiagnostisch werker en ambulant begeleider.

Coaching

Wil je mensen individueel of in groepen begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling? Dan kun je als coach aan de slag binnen uiteenlopende werkvelden, zoals gezondheidszorg, onderwijs, het bedrijfsleven of zelfstandig. Mogelijke functies zijn: life coach, studiecoach, mental coach, personal coach, teamcoach of stress- en burn-outcoach.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Word lid van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie (NBTP)

Als student of afgestudeerde van de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie kun je lid worden van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie (NBTP). De NBTP verbindt HBO- en WO-psychologen, behartigt hun belangen en organiseert inspirerende bijeenkomsten. Leden profiteren van kortingen op vakbladen, ontvangen een gratis nieuwsbrief en hebben toegang tot het online vakblad. Meer weten over de voordelen? Kijk op www.nbtp.nl.

Inhoud van de opleiding

Gratis proefles

  • Maak kennis met studeren bij de LOI.
  • Bekijk een hoofdstuk uit het lesmateriaal.
  • Ontdek de online leeromgeving.
Vraag de proefles aan

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie

Tijdens de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie leer je menselijk gedrag te begrijpen, analyseren en beïnvloeden. Je ontwikkelt belangrijke praktische vaardigheden zoals coachen, communicatie, observatie en psychologisch onderzoek. Ook volg je een minor naar keuze: Gezondheid, Jeugd en onderwijs, Arbeid en Organisatie of Coaching.

Je verdiept je in thema’s als:

  • Ontwikkelings- en sociale psychologie: waarom mensen doen wat ze doen, hoe relaties en omgeving gedrag beïnvloeden.
  • Psychodiagnostiek en onderzoek: hoe je gedrag observeert, meet en interpreteert.
  • Gesprekstechnieken en coaching: hoe je mensen effectief begeleidt en ondersteunt.
  • Toepassing in verschillende contexten: van onderwijs en gezondheidszorg tot HR en organisaties.

Daarnaast krijg je de kans om jouw kennis direct in de praktijk toe te passen via opdrachten, casussen en projecten. Zo ontwikkel je niet alleen theoretische kennis, maar ook de competenties die je straks in je werkveld direct kunt inzetten.

Kortom: je wordt een professional die gedrag begrijpt, anderen kan begeleiden en oplossingen kan bedenken die echt werken in de praktijk.

Je sluit de opleiding af met een beroepsproduct. Het beroepsproduct vormt het bewijs van jouw professionele bekwaamheid. Gedurende het afstuderen word je intensief begeleid door docenten en begeleiders uit het werkveld, zodat je stap voor stap toewerkt naar een resultaat waar je trots op kunt zijn.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • HBO Startmodule

    In deze korte startmodule maakt de student kennis met studeren bij LOI en bereidt hij of zij zich voor op een goede studiestart. De module richt zich op zelfinzicht: de student reflecteert op zijn motivatie, leerstijl en studieaanpak.

  • Inleiding in de psychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je kennis en begrip verwerft over het ontstaan van de theorie en wetenschapsbeoefening van psychologie. Tijdens de module krijg je beginnend inzicht in hoe hij de principes kan toepassen in analyses van casuïstiek.

  • Ontwikkelingspsychologie

    In deze module leer je zijn of haar kennis van de ontwikkelingspsychologie toepassen en krijg je inzicht in de ontwikkelingsfasen van het kind tot en met de adolescentie.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat de student leert zich enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin hij werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan zijn eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leert de student in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat de student de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot zichzelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Biologische psychologie

    In deze module leer je de kern van biologische systemen enprocessen en van het onderzoek binnen het vakgebied van de biologische psychologie te beschrijven, basisbegrippen en -principes uit te leggen en verbanden te leggen tussen biologische systemen en processen enerzijds en het reguliere functioneren van mensen of het functioneren bij psychologische stoornissen anderzijds.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Jij en ik

    De opdracht is gericht op het oordeel dat men over zichzelf, in relatie met anderen, heeft. Hierbij wordt literatuuronderzoek uitgevoerd en wordt gebruik gemaakt van de basisbegrippen uit de algemene, biologische en ontwikkelingspsychologie. Daarnaast wordt, op basis van de gevonden theorie, gevraagd naar feedback van anderen. Theorie en feedback vormen de basis voor zelfreflectie. Uiteindelijk kun je antwoord geven op de vraag: wie ben ik en wie ben ik in relatie tot de ander?

    je werkt de opdracht uit in een zelfportret, waarbij je leert reflecteren op je eigen handelen, praktijkgericht onderzoeken en de eerste stap zet in professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je die nogmaals in als Praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding statistiek

    In de module Inleiding statistiek leer je elementaire kennis ten aanzien van statistische methoden en technieken op het gebied van de sociale wetenschappen, in het bijzonder de psychologie. Met deze kennis kan je statistische methoden en technieken, zoals gebruikt binnen sociaal-wetenschappelijk onderzoek, beter begrijpen en interpreteren, en deze kennis zelf toepassen middels enkele berekeningen met behulp van statistische software (Excel).

    Binnen het vak Inleiding statistiek worden o.a. de volgende onderwerpen en basisbegrippen uit de statistiek behandeld:

    • de concepten variabelen en data, het verschil tussen steekproef en populatie en typen data
    • de concepten betrouwbaarheid en validiteit
    • de belangrijkste centrum- en spreidingsmaten
    • correlatie en regressie
    • kansberekening, kansverdeling en steekproevenverdeling
    • betrouwbaarheidsintervallen.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als Praktijkopdracht definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Diagnostische vaardigheden
  • Observeren en rapporteren

    Het hoofddoel van de module is dat je vaardigheden verwerft die nodig zijn om de kernactiviteiten rapportage en observatie zelfstandig te kunnen uitvoeren. Tijdens de module krijg je inzicht in de wijze waarop observatie plaats kan vinden en leer je een bijbehorende rapportage op te stellen. Je leert in deze module de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een professioneel verantwoorde observatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van het FACE-model.

  • Diversiteit en inclusie

    In deze module richten we onze aandacht op diversiteit. Werkers in het sociale domein krijgen met een zeer diverse groep aan burgers te maken. In deze module kiezen we voor een benadering waarbij wordt uitgegaan van de kwaliteit van leven en de kracht en de vermogens van mensen in al hun verscheidenheid. Er is ook aandacht voor actuele thema’s en hoe deze de beroepspraktijk beïnvloeden. Thema’s als participatie, armoede, religie, transmigratie en de rol van de media worden belicht.

  • Beroepsethiek

    Deze module geef je een kader om zijn werk te kunnen analyseren en beoordelen op morele aspecten. Hij leert morele keuzes te herkennen, ethisch te denken en analyserend praktische dilemma's op te lossen. Deze dilemma's kan hij tegenkomen bij het werken met cliënten, binnen de organisatie en het samenwerken met beroepsgenoten en andere disciplines.  

    Je leert juist te handelen door de normen en waarden tegen elkaar af te wegen en de kaders van de beroepscode in acht te nemen. Belangrijk inzicht is dat elke cliënt en situatie uniek is en er geen standaardantwoord is op de vraag wat nu de juiste manier van handelen is. Ethisch kunnen reflecteren en het aannemen van een respectvolle basisattitude is hierbij van groot belang. Je krijgt handvatten om belangen af te wegen en zijn standpunten te onderbouwen met argumenten.   

    Tevens leer je hoe hij een betoog kan schrijven. De module draagt bij aan de ontwikkeling van de competenties hanteren van de relatie, verantwoorden van handelen, professioneel samenwerken, kritisch reflecteren en profileren en legitimeren en de kwaliteiten van de actieve, autonome en reflecterenje. Beroepsethiek is immers een begrip dat de kern van jeiteit raakt, zowel in het proces van hulpverlenen als in de samenwerking en in de eigen beroepsontwikkeling.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Ethiek en onderzoek

    De opdracht is gericht op het adviseren over het eigen gebruik van tenminste drie beroepsethische principes aan de hand van een casus (praktijksituatie) beschikbaar gesteld door de LOI of een zelfgezochte casus (praktijksituatie) op de werkvloer van een toegepast psycholoog. je werkt de opdracht uit in een onderzoeksverslag van minimaal 6000 en maximaal 7000 woorden over een zelfgekozen probleem- en vraagstelling rondom beroepsethische principes binnen een concrete praktijksituatie, waarbij je aan de slag gaat met het beoordelen van gedrag, beïnvloeden van gedrag, uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Psychologische gespreksvoering
  • Sociale psychologie

    Je ontwikkelt inzicht in sociale interacties, waarbij het generieke wetenschappelijk kader van sociale psychologie geïntroduceerd wordt. Aan het einde van deze module heb je kennis van de verschillende sociale interactievormen, begrijp je hoe mensen op elkaar reageren en elkaar beïnvloeden en kan je deze toepassen in de werksituatie.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkgericht onderzoek

    Een professional gebruikt of verricht praktijkgericht onderzoek om een antwoord te vinden op vraagstukken of problemen in het werkveld. Deze onderzoekende houding en met name het doen van kwantitatief onderzoek staat in deze module daarom centraal. Kwantitatief onderzoek is van belang omdat beleidsmakers, professionals en organisaties vaak behoefte hebben aan objectieve en zo ‘hard’ mogelijke informatie. De student wordt gevraagd om de cyclus voor praktijkgericht onderzoek (Van de Velde et al., 2023) te doorlopen en daarbij, naast het doen van literatuuronderzoek, een klein beschrijvend mixed-method onderzoek uit te voeren. Dit laatste gebeurt aan de hand van een valide en betrouwbare kwantitatieve vragenlijst, aangevuld met aan aantal open vragen. De student laat bovendien zien dat hij kan reflecteren op de kwaliteit van het eigen en andermans onderzoek en een professioneel onderzoeksverslag kan schrijven inzake een beschrijvend, mixed-method onderzoek.

  • Pedagogiek

    Het hoofddoel van de module is om je inzicht te geven in de huidige manier van opvoeden in Nederland en in de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek. Je krijgt een goed beeld van de diversiteit in opvoedstijlen binnen Nederland en kan aan de hand van de opgedane informatie opvoedproblemen analyseren en hierover in gesprek gaan met opvoeders en medeopvoeders om te problemen op te lossen.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Levenslooppsychologie

    Het hoofddoel van de module is het leren analyseren van de ontwikkeling van een individu vanaf de jongvolwassenheid vanuit het oogpunt van de levenslooppsychologie.

  • Praktijkintegratie Ontwikkelen in verschillende culturen

    De opdracht is gericht op het schrijven van een onderzoeksvoorstel voor het in kaart brengen van behoeftes van leerlingen - ongeacht afkomst, tradities, geloof en opleidingsniveau. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een mannelijke of vrouwelijke begeleider, het bieden van concrete toekomstperspectieven of de wens om ouders te betrekken bij het onderwijs.
    je werkt de opdracht uit in een adviesrapport van minimaal 6.000 en maximaal 7.000 woorden, met daarin een duidelijke probleemstelling en kwantitatieve onderzoeksopzet, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties: beoordelen van gedrag, praktijkgericht onderzoeken en professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Groepsdynamica

    Als professional maak je deel uit van veel verschillende groepen die bepalend zijn voor goede begeleiding van cliënten. Om de eigen effectiviteit en van de groep te vergroten is het voor je van belang om inzicht te hebben in groepsprocessen en de daarbij behorende interventies.

  • Preventie

    Het hoofddoel van de module is gemotiveerde keuzes leren maken bij het opstellen van een preventieproject binnen het sociale domein, daarbij rekening houdend met de huidige beleidsontwikkelingen, belangen op macro-, meso- en microniveau en resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.

  • Motiverende gespreksvoering
  • Evidence-based practice werken

    Het hoofddoel van deze module is het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van evidence-based practice. Na het afronden van de module EBP is de student in staat om op basis van wetenschappelijke literatuur een adequate afweging te maken voor een interventie voor een psychologisch probleem met als doel de mogelijkheden van de cliënt te vergroten en zijn krachtpunten te versterken.

  • Arbeids- en organisatiepsychologie

    Arbeids- en organisatiepsychologie wordt vaak als één vakgebied gezien. Deze terminologie is zó bekend dat men meestal A&O zegt. Binnen de arbeidspsychologie ligt de nadruk op het personeel, de selectie en beoordeling van medewerkers, training en ontwikkeling. In de organisatiepsychologie wordt gekeken naar taak- en functieontwerp, werkstress, besluitvorming in groepen en teams. Arbeids- en organisatiepsychologische uitdagingen vind je in elke organisatie. De best presterende organisaties hebben hier vaak een succesvol beleid voor. Door arbeids- en organisatiepsychologische kennis te integreren op de werkvloer kun je je als organisatie onderscheiden. Voor andere organisaties is arbeids- en organisatiepsychologische expertise pure noodzaak. Denk bijvoorbeeld aan de zorg, waar de komende jaren toenemende personeelstekorten ontstaan en bovendien al een hoge werkdruk is. Door inzet van arbeids- en organisatiepsychologische expertise kunnen zij de zorg aan hun cliënten blijven leveren.

  • Praktijkintegratie Interventie ontwikkeling
  • Fase 3
  • Persoonlijkheidsleer

    De persoonlijkheidspsychologie is de tak van de psychologie die kijkt naar wat een persoon uniek maakt. Ze kijkt naar hoe mensen psychologisch van elkaar verschillen in hun gedachten, gevoelens en gedragingen. Zij zoekt naar algemene overeenkomsten van mensen en individuele verschillen tussen mensen. Kennis van deze overeenkomsten en verschillen zijn voor de toegepast psycholoog van belang omdat de persoonlijkheid van invloed is op de ontwikkeling en het functioneren van mensen op alle levensgebieden zoals school, werk, gezondheid en in relaties met anderen.  

  • Gezondheidspsychologie

    Gezondheid en ziekte lijken elkaars tegenpolen te zijn. De vraag is of dit zo eenvoudig is. Dat zou betekenen dat iemand die ziek is dus niet gezond is. Of dat iemand die gezond is niet ziek is.
    In deze module ga je individuele en maatschappelijke gezondheidsvraagstukken analyseren, inclusief die met betrekking tot een ongezonde leefstijl en leer je een onderbouwde keuze maken voor de inzet van specifieke gedragsveranderingsmodellen en preventieve maatregelen om ziekten te voorkomen of een betere omgang met ziekte te bewerkstelligen bij cliënten en cliëntendoelgroepen.
    Uw interventies zijn altijd onderbouwd en gebaseerd op specifieke theoretische modellen. Dan kun je er zeker van zijn dat je werkt volgens wetenschappelijke theorieën en methoden.

  • Onderwijspsychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je leer- en cognitieve stoornissen kan herkennen en toelichten bij leerlingen en studenten, kan omschrijven hoe de diagnostiek van leer- en cognitieve stoornissen tot stand komt en kennis omtrent leerstrategieën kan toepassen op een praktijksituatie.

  • Psychopathologie

    Het hoofddoel van de module is dat je (in opleiding), op basis van actuele wetenschappelijk onderbouwde theoretische kaders, psychopathologische hypotheses formuleert om klachten of symptoomgedrag van cliënten te categoriseren en te verklaren en keuzes maakt voor (het advies voor) vervolgacties.

  • Begeleiden en adviseren
  • Praktijkintegratie Multidisciplinariteit

    Ziekten kunnen ontstaan, in stand worden gehouden of verslechterd worden door een ongezonde levensstijl. Samenspel met andere disciplines is daarom van belang, bijvoorbeeld  met onderwijspsychologie, psychopathologie en neuropsychologie.De opdracht in deze praktijkintegratiemodule is gericht op het uitwerken van een praktijkcasus op het gebied van gezondheidspsychologie waarin de casus vanuit verschillende theoretische kaders en andere disciplines wordt geanalyseerd. Op basis van deze analyse wordt een advies opgesteld. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Coaching
  • Loopbaanbegeleiding

    Deze module geeft een overzicht van wat er speelt op het brede vlak van loopbaanbegeleiding. De module geeft inzicht in wat het vakgebied inhoudt, wat het belang daarvan voor organisaties is en hoe je medewerkers in de organisatie kunt (laten) begeleiden bij hun loopbaanvraagstukken. je kijkt zowel vanuit het oogpunt van de medewerker en zijn of haar wensen en mogelijkheden, als vanuit het oogpunt van de organisatie.

  • Coachingsmethodieken

    Coaching is een proces dat mensen voorwaarts probeert te helpen door ze te ondersteunen. Binnen de coaching zijn een heleboel methoden in te zetten, waarvan sommige een wetenschappelijke relevantie lijken te hebben (zoals Oplossingsgericht werk en ACT) en andere vooral een praktische relevantie (zoals kernkwadranten). Een beginnend coach heeft een scala aan mogelijkheden om in te zetten.  

    In deze module maak je kennis met een aantal methodieken uit de coaching zoals oplossingsgericht coachen, zelfanalyse, interventiekaart, creatiespiraal, biografisch onderzoek, systeemdynamiek, RET, transactionele analyse, kernreflectie, groepsdynamisch coachen en ACT. De kunst is om te selecteren welke methode wanneer nu het beste inzetbaar is. In de module zul je ook een van deze methoden toepassen tijdens een gesprek met een (fictieve) cliënt.  

  • Conflicthantering
  • Coachend leidinggeven

    Het hoofddoel van de module is door middel van coaching een individu of een team beter te helpen leren en presteren. De module is bedoeld voor leiders, coaches en mensen die aspiratie hebben om een van beide te worden.

  • Loopbaanpsychologie

    In de module Loopbaanpsychologie kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met het welzijn van de medewerker in een organisatie en dan specifiek voor wat betreft zijn of haar loopbaan. Mensen werken namelijk niet alleen voor een salaris, ze ontlenen ook een deel van hun identiteit eraan. Zingeving op het werk is ook goed voor het algehele welbevinden van een persoon en helpt in het voorzien van zijn of haar behoefte aan zich competent voelen. In al deze onderwerpen, toegespitst op de loopbaan, speelt de kennis over de psychologie een belangrijke rol

  • Praktijkintegratie Groepscoaching

    In je beroepspraktijk als toegepast psycholoog krijg je te maken met groepsprocessen. Je werkt bijvoorbeeld samen met collega’s in een team en/of je begeleidt een groep cliënten.

    Groepsprocessen zoals teamklimaat, taakverdeling, samenwerking of leiderschap, kunnen meer of minder bevorderend zijn voor de betrokkenen. Op welke manier je groepsprocessen professioneel kunt beïnvloeden is het centrale onderwerp van deze module. Je past daarbij kennis en vaardigheden toe op het gebied van onderzoek, preventie en coaching.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Arbeid en organisatie
  • Diagnostiek - Arbeid en organisatie

    In deze module leer je een geschikte gestandaardiseerde test toe te passen op een organisatiegerelateerde casus.

  • Werving, selectie en assessment

    In de module Werving, selectie en assessment krijgt de student kennis en vaardigheden ten aanzien van de verschillende gangbare vormen van werving en selectie, het doel van een assessment in de selectie en de verschillende assessmentonderdelen, en om onderzoeksresultaten te interpreteren en de voorspellende waarde van een assessment te formuleren.

  • Counseling - Arbeid en organisatie

    In deze module komt het vakgebied counseling en het beroep en werkwijze van de counselor aan bod. Je maakt kennis met de verschillende algemene aspecten van counseling en de aspecten die specifiek zijn voor counseling in arbeid en organisatie. Verder krijg je inzichten in de basishouding van een counselor en ontwikkel je basisvaardigheden voor het uitoefenen van het beroep van counselor.

  • Duurzame inzetbaarheid

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met duurzame inzetbaarheid of facetten daarvan: werkvermogen, vitaliteit en/of employability voor verschillende generaties die op de werkvloer aanwezig zijn. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een HR functie. Dit kan zowel zijn als adviseur binnen een organisatie, als een meer beleidsmatige rol in de organisatie.

  • Praktijkintegratie In- en doorstroom

    Voor organisaties is het van belang om visie en beleid te ontwikkelen gericht op loopbaaninstroom, -begeleiding en -ontwikkeling. Deze opdracht gaat uit van zowel de medewerker zelf, maar ook van de organisatie en haar wensen ten aanzien van loopbaanontwikkling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Gezondheidszorg
  • Diagnostiek - Gezondheidszorg

    De module Diagnostiek - Gezondheidszorg breng je kennis en vaardigheden bij op het gebied van het psychodiagnostisch onderzoek dat specifiek gericht is op de doelgroepen volwassenen en ouderen. De term psychodiagnostisch onderzoek houdt in het op wetenschappelijk verantwoorde wijze verzamelen van informatie over personen en hun situatie met het oog op het nemen van beslissingen. De beslissingen die deze cursus bespreekt, hebben primair betrekking op het optimaliseren van de psychosociale toestand van een individu.

  • Behandeling - Gezondheidszorg

    In de module Behandeling - Gezondheidszorg kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met het behandelen van mensen met een psychische stoornis. De verschillende theorieën over het ontstaan en de instandblijving van psychische stoornissen worden behandeld, net als het vervolg hierop: hoe in te grijpen, leidend tot een behandeladvies voor de desbetreffende cliënt.

  • Klinische vaardigheden - Verdieping

    In de module Klinische vaardigheden kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met klinische problematiek, gebaseerd op de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, oftewel de DSM-5. Deze module geeft handvatten voor het diagnosticeren van in de DSM-5 onderscheiden stoornissen en adviseren ten aanzien van de behandeling ervan.

  • Ouderenpsychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je inzicht krijgt in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om onderzoeksmiddelen in verschillende diagnostische fasen in te zetten. Hierbij krijg je kennis over de plaats van diagnostiek binnen begeleidingsprocessen, het diagnostisch instrumentarium. Ook ontwikkel je inzicht in de wijze hoe deze middelen ingezet worden bij het doen van diagnostisch onderzoek binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen, alle binnen het domein onderwijs.

  • Casemanagement

    In de toegepaste pyschologie krijg je regelmatig te maken met complexe problematiek bij cliënten. Een behandeling door één expert zoals jijzelf is dan vaak niet toereikend. Denk aan een tiener met anorexia die depressief is en worstelt met haar genderidentiteit of een alleenstaande oudere die slecht ter been is, maar nu ook in een volgend stadium van dementie komt en niet weet hoe hij de juiste zorg kan ontvangen.

    In gevallen van complexe problematiek is ketenzorg en (interdisciplinaire) samenwerking met andere professionals onontbeerlijk. je beheert dan de specifieke situatie van deze persoon, ofwel de casus. je noemt dit wel het beheren van de casus of casemanagement.

    Soms zul je een stukje casemanagement gaan uitoefenen als onderdeel van je functie als psycholoog. Soms komt het voor dat je als professional de volledige rol van casemanager op je neemt. Een casemanager behandelt in dat geval niet zelf, maar brengt samenwerking tot stand tussen en met diverse disciplines als het gaat om complexe problematiek bij cliënten.

    Om je op deze taak voor te bereiden, ga je in deze module aan de slag met casemanagement. je leert in deze module met name wat casemanagement is, waarom het belangrijk is en hoe je het inzet. je krijgt een stevige theoretische basis die je je eigen maakt aan de hand van casussen uit de praktijk.

    In de praktijkintegratiemodule die na deze module volgt, ga je aan de slag met een complexe casus om casemanagement in de praktijk te brengen. Deze module bereid je hierop voor.

  • Praktijkintegratie Dbc en casemanagement

    Je zit in de eindfase van je studie. Je bent bezig met de specialisatieminor en je hebt een stevige kennisbasis meegekregen over het werken met cliënten in de gezondheidszorg. Tijd om je kennis in de praktijk te brengen. In de module Casemanagement heb je stilgestaan bij de basis van casemanagement, het opstellen van een behandelplan en het samenbrengen van specialisten. In deze praktijkintegratiemodule vertrek je vanuit deze basis. Je kijkt in praktische situaties hoe je cliënten het best kunt bijstaan vanuit jouw rol als casemanager. Daarbij is speciale aandacht voor casemanagement bij cliënten met een diagnose-behandelcombinatie (dbc). Je adviseert en schrijft een adviesrapport voor cliënten met complexe problematiek. Tot slot reflecteer je op je eigen handelen als casemanager.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Onderwijs en jeugd
  • Diagnostiek - Onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je inzicht krijgt in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om onderzoeksmiddelen in verschillende diagnostische fasen in te zetten. Hierbij krijg je kennis over de plaats van diagnostiek binnen begeleidingsprocessen, het diagnostisch instrumentarium. Ook ontwikkel je inzicht in de wijze hoe deze middelen ingezet worden bij het doen van diagnostisch onderzoek binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen, allen binnen het domein onderwijs.

  • Interventies in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je leert om op basis van vooronderzoek bij een leerling, deelnemer of student ten behoeve van de interventie de gesignaleerde problematiek aan te pakken. Je verdiept zich in deze module in verschillende leerpoblemen en doet praktijkonderzoek bij een leerling met leerproblemen.

  • Gespreksvoering - Onderwijs

    Je leert gesprekken te voeren met kinderen binnen de context van onderwijs. Aan bod komen de verschillen tussen een gesprek met een volwassene en een gesprek met een kind, en hoe een kind geholpen kan worden in zo’n gesprek, daarbij onderscheid makend tussen de gesprekken met kinderen tussen de vier en twaalf jaar en met pubers en adolescenten. Naast het voeren van gesprekken leer je hierover op de juiste manier te rapporteren.

  • Handelingsgericht werken in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je interventies kan ontwerpen volgens de uitgangspunten en werkwijze van handelingsgericht werken (HGW) en handelingsgerichte didactiek (HGD) om de leerkracht te adviseren tegemoet te komen aan de zorgbehoefte (onderwijs- en opvoedbehoefte) van een leerling met complexe problematiek.

  • Pedagogiek in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je leert om de leerkracht te adviseren een leerling, deelnemer of student met complexe problematiek te begeleiden door op systematische wijze naar een leerling, deelnemer of student met complexe problemen binnen de context te kijken, gebruikmakend van verschillende perspectieven en door de ouders daarbij te betrekken. De ecologische systeemtheorie (Bronfenbrenner, 1979) en de methodiek oudergericht pedagogisch adviseren (Ehlers & Kuipers, 2021) vormen daarbij het uitgangspunt.

  • Praktijkintegratie Passend onderwijs

    De module is gericht op het adviseren over de aanpak van de zorgbehoefte van een leerling, deelnemer of student met complexe problematiek in het onderwijs.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als Praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Stage
  • Training plan van aanpak
  • Afstuderen

Inclusief vakliteratuur

Alle vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld, deels in het Nederlands, deels in het Engels. Zo heb je meteen alles wat je nodig hebt om van je studie een succes te maken.

Inclusief contactdagen

Bij deze opleiding horen vijf contactdagen waarin je intensief werkt aan je vaardigheden. Kies je voor de specialisatie Arbeid & Organisatie of Gezonheidszorg? Dan zijn er zes contactdagen.

Het is ook een mooie kans om medestudenten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Sommige contactdagen zijn online via virtual classrooms.

De dagen vinden 2 à 3 keer per jaar plaats en zijn inbegrepen bij het collegegeld.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Stage en werkplek

De opleiding besteedt veel aandacht aan het toepassen van je kennis in de praktijk. Zo worden de meeste clusters afgerond met een praktijkintegratiemodule, waarin je de theorie toepast in een praktische context.

Daarnaast omvat de opleiding een stage. Tijdens deze periode werk je aan de ontwikkeling of versterking van je competenties. Dit doe je in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkzaam bent.

Om praktijkervaring op te doen en de praktijkintegratiemodules succesvol te kunnen doorlopen, moet je op dat moment dus beschikken over een geschikte werkplek.

Wat is een geschikte werkplek?

Werk je al in een voor de opleiding relevante werkomgeving? Of biedt je werkgever je de mogelijkheid om op een geschikte afdeling praktijkervaring op te doen en de praktijkintegratieopdrachten uit te voeren? Dan kun je zowel de praktijkperiode als de opdrachten hier volbrengen.

Heb je geen relevante werkplek? Dan zul je voor het uitvoeren van de praktijkintegratieopdrachten en het doorlopen van de praktijkperiode op zoek moeten naar een aparte werkplek.

Of je werksituatie de noodzakelijke praktijkervaring voor de door jou gekozen studie kan leveren, wordt beoordeeld door docenten van LOI Hogeschool.

Beoordeling tijdens praktijkperiode

Tijdens de praktijkperiode beoordeelt de docent onder meer het praktijkplan, de functioneringsverslagen en het eindverslag. Ook vindt er telefonisch overleg plaats met zowel jou als student als met je begeleider op de werkplek.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • HBO Startmodule

    In deze korte startmodule maakt de student kennis met studeren bij LOI en bereidt hij of zij zich voor op een goede studiestart. De module richt zich op zelfinzicht: de student reflecteert op zijn motivatie, leerstijl en studieaanpak.

  • Inleiding in de psychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je kennis en begrip verwerft over het ontstaan van de theorie en wetenschapsbeoefening van psychologie. Tijdens de module krijg je beginnend inzicht in hoe hij de principes kan toepassen in analyses van casuïstiek.

  • Ontwikkelingspsychologie

    In deze module leer je zijn of haar kennis van de ontwikkelingspsychologie toepassen en krijg je inzicht in de ontwikkelingsfasen van het kind tot en met de adolescentie.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat de student leert zich enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin hij werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan zijn eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leert de student in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat de student de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot zichzelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Biologische psychologie

    In deze module leer je de kern van biologische systemen enprocessen en van het onderzoek binnen het vakgebied van de biologische psychologie te beschrijven, basisbegrippen en -principes uit te leggen en verbanden te leggen tussen biologische systemen en processen enerzijds en het reguliere functioneren van mensen of het functioneren bij psychologische stoornissen anderzijds.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Jij en ik

    De opdracht is gericht op het oordeel dat men over zichzelf, in relatie met anderen, heeft. Hierbij wordt literatuuronderzoek uitgevoerd en wordt gebruik gemaakt van de basisbegrippen uit de algemene, biologische en ontwikkelingspsychologie. Daarnaast wordt, op basis van de gevonden theorie, gevraagd naar feedback van anderen. Theorie en feedback vormen de basis voor zelfreflectie. Uiteindelijk kun je antwoord geven op de vraag: wie ben ik en wie ben ik in relatie tot de ander?

    je werkt de opdracht uit in een zelfportret, waarbij je leert reflecteren op je eigen handelen, praktijkgericht onderzoeken en de eerste stap zet in professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je die nogmaals in als Praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding statistiek

    In de module Inleiding statistiek leer je elementaire kennis ten aanzien van statistische methoden en technieken op het gebied van de sociale wetenschappen, in het bijzonder de psychologie. Met deze kennis kan je statistische methoden en technieken, zoals gebruikt binnen sociaal-wetenschappelijk onderzoek, beter begrijpen en interpreteren, en deze kennis zelf toepassen middels enkele berekeningen met behulp van statistische software (Excel).

    Binnen het vak Inleiding statistiek worden o.a. de volgende onderwerpen en basisbegrippen uit de statistiek behandeld:

    • de concepten variabelen en data, het verschil tussen steekproef en populatie en typen data
    • de concepten betrouwbaarheid en validiteit
    • de belangrijkste centrum- en spreidingsmaten
    • correlatie en regressie
    • kansberekening, kansverdeling en steekproevenverdeling
    • betrouwbaarheidsintervallen.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als Praktijkopdracht definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Diagnostische vaardigheden
  • Observeren en rapporteren

    Het hoofddoel van de module is dat je vaardigheden verwerft die nodig zijn om de kernactiviteiten rapportage en observatie zelfstandig te kunnen uitvoeren. Tijdens de module krijg je inzicht in de wijze waarop observatie plaats kan vinden en leer je een bijbehorende rapportage op te stellen. Je leert in deze module de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een professioneel verantwoorde observatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van het FACE-model.

  • Diversiteit en inclusie

    In deze module richten we onze aandacht op diversiteit. Werkers in het sociale domein krijgen met een zeer diverse groep aan burgers te maken. In deze module kiezen we voor een benadering waarbij wordt uitgegaan van de kwaliteit van leven en de kracht en de vermogens van mensen in al hun verscheidenheid. Er is ook aandacht voor actuele thema’s en hoe deze de beroepspraktijk beïnvloeden. Thema’s als participatie, armoede, religie, transmigratie en de rol van de media worden belicht.

  • Beroepsethiek

    Deze module geef je een kader om zijn werk te kunnen analyseren en beoordelen op morele aspecten. Hij leert morele keuzes te herkennen, ethisch te denken en analyserend praktische dilemma's op te lossen. Deze dilemma's kan hij tegenkomen bij het werken met cliënten, binnen de organisatie en het samenwerken met beroepsgenoten en andere disciplines.  

    Je leert juist te handelen door de normen en waarden tegen elkaar af te wegen en de kaders van de beroepscode in acht te nemen. Belangrijk inzicht is dat elke cliënt en situatie uniek is en er geen standaardantwoord is op de vraag wat nu de juiste manier van handelen is. Ethisch kunnen reflecteren en het aannemen van een respectvolle basisattitude is hierbij van groot belang. Je krijgt handvatten om belangen af te wegen en zijn standpunten te onderbouwen met argumenten.   

    Tevens leer je hoe hij een betoog kan schrijven. De module draagt bij aan de ontwikkeling van de competenties hanteren van de relatie, verantwoorden van handelen, professioneel samenwerken, kritisch reflecteren en profileren en legitimeren en de kwaliteiten van de actieve, autonome en reflecterenje. Beroepsethiek is immers een begrip dat de kern van jeiteit raakt, zowel in het proces van hulpverlenen als in de samenwerking en in de eigen beroepsontwikkeling.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Ethiek en onderzoek

    De opdracht is gericht op het adviseren over het eigen gebruik van tenminste drie beroepsethische principes aan de hand van een casus (praktijksituatie) beschikbaar gesteld door de LOI of een zelfgezochte casus (praktijksituatie) op de werkvloer van een toegepast psycholoog. je werkt de opdracht uit in een onderzoeksverslag van minimaal 6000 en maximaal 7000 woorden over een zelfgekozen probleem- en vraagstelling rondom beroepsethische principes binnen een concrete praktijksituatie, waarbij je aan de slag gaat met het beoordelen van gedrag, beïnvloeden van gedrag, uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Psychologische gespreksvoering
  • Sociale psychologie

    Je ontwikkelt inzicht in sociale interacties, waarbij het generieke wetenschappelijk kader van sociale psychologie geïntroduceerd wordt. Aan het einde van deze module heb je kennis van de verschillende sociale interactievormen, begrijp je hoe mensen op elkaar reageren en elkaar beïnvloeden en kan je deze toepassen in de werksituatie.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkgericht onderzoek

    Een professional gebruikt of verricht praktijkgericht onderzoek om een antwoord te vinden op vraagstukken of problemen in het werkveld. Deze onderzoekende houding en met name het doen van kwantitatief onderzoek staat in deze module daarom centraal. Kwantitatief onderzoek is van belang omdat beleidsmakers, professionals en organisaties vaak behoefte hebben aan objectieve en zo ‘hard’ mogelijke informatie. De student wordt gevraagd om de cyclus voor praktijkgericht onderzoek (Van de Velde et al., 2023) te doorlopen en daarbij, naast het doen van literatuuronderzoek, een klein beschrijvend mixed-method onderzoek uit te voeren. Dit laatste gebeurt aan de hand van een valide en betrouwbare kwantitatieve vragenlijst, aangevuld met aan aantal open vragen. De student laat bovendien zien dat hij kan reflecteren op de kwaliteit van het eigen en andermans onderzoek en een professioneel onderzoeksverslag kan schrijven inzake een beschrijvend, mixed-method onderzoek.

  • Pedagogiek

    Het hoofddoel van de module is om je inzicht te geven in de huidige manier van opvoeden in Nederland en in de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek. Je krijgt een goed beeld van de diversiteit in opvoedstijlen binnen Nederland en kan aan de hand van de opgedane informatie opvoedproblemen analyseren en hierover in gesprek gaan met opvoeders en medeopvoeders om te problemen op te lossen.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Levenslooppsychologie

    Het hoofddoel van de module is het leren analyseren van de ontwikkeling van een individu vanaf de jongvolwassenheid vanuit het oogpunt van de levenslooppsychologie.

  • Praktijkintegratie Ontwikkelen in verschillende culturen

    De opdracht is gericht op het schrijven van een onderzoeksvoorstel voor het in kaart brengen van behoeftes van leerlingen - ongeacht afkomst, tradities, geloof en opleidingsniveau. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een mannelijke of vrouwelijke begeleider, het bieden van concrete toekomstperspectieven of de wens om ouders te betrekken bij het onderwijs.
    je werkt de opdracht uit in een adviesrapport van minimaal 6.000 en maximaal 7.000 woorden, met daarin een duidelijke probleemstelling en kwantitatieve onderzoeksopzet, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties: beoordelen van gedrag, praktijkgericht onderzoeken en professioneel werken.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Groepsdynamica

    Als professional maak je deel uit van veel verschillende groepen die bepalend zijn voor goede begeleiding van cliënten. Om de eigen effectiviteit en van de groep te vergroten is het voor je van belang om inzicht te hebben in groepsprocessen en de daarbij behorende interventies.

  • Preventie

    Het hoofddoel van de module is gemotiveerde keuzes leren maken bij het opstellen van een preventieproject binnen het sociale domein, daarbij rekening houdend met de huidige beleidsontwikkelingen, belangen op macro-, meso- en microniveau en resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.

  • Motiverende gespreksvoering
  • Evidence-based practice werken

    Het hoofddoel van deze module is het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van evidence-based practice. Na het afronden van de module EBP is de student in staat om op basis van wetenschappelijke literatuur een adequate afweging te maken voor een interventie voor een psychologisch probleem met als doel de mogelijkheden van de cliënt te vergroten en zijn krachtpunten te versterken.

  • Arbeids- en organisatiepsychologie

    Arbeids- en organisatiepsychologie wordt vaak als één vakgebied gezien. Deze terminologie is zó bekend dat men meestal A&O zegt. Binnen de arbeidspsychologie ligt de nadruk op het personeel, de selectie en beoordeling van medewerkers, training en ontwikkeling. In de organisatiepsychologie wordt gekeken naar taak- en functieontwerp, werkstress, besluitvorming in groepen en teams. Arbeids- en organisatiepsychologische uitdagingen vind je in elke organisatie. De best presterende organisaties hebben hier vaak een succesvol beleid voor. Door arbeids- en organisatiepsychologische kennis te integreren op de werkvloer kun je je als organisatie onderscheiden. Voor andere organisaties is arbeids- en organisatiepsychologische expertise pure noodzaak. Denk bijvoorbeeld aan de zorg, waar de komende jaren toenemende personeelstekorten ontstaan en bovendien al een hoge werkdruk is. Door inzet van arbeids- en organisatiepsychologische expertise kunnen zij de zorg aan hun cliënten blijven leveren.

  • Praktijkintegratie Interventie ontwikkeling
  • Fase 3
  • Persoonlijkheidsleer

    De persoonlijkheidspsychologie is de tak van de psychologie die kijkt naar wat een persoon uniek maakt. Ze kijkt naar hoe mensen psychologisch van elkaar verschillen in hun gedachten, gevoelens en gedragingen. Zij zoekt naar algemene overeenkomsten van mensen en individuele verschillen tussen mensen. Kennis van deze overeenkomsten en verschillen zijn voor de toegepast psycholoog van belang omdat de persoonlijkheid van invloed is op de ontwikkeling en het functioneren van mensen op alle levensgebieden zoals school, werk, gezondheid en in relaties met anderen.  

  • Gezondheidspsychologie

    Gezondheid en ziekte lijken elkaars tegenpolen te zijn. De vraag is of dit zo eenvoudig is. Dat zou betekenen dat iemand die ziek is dus niet gezond is. Of dat iemand die gezond is niet ziek is.
    In deze module ga je individuele en maatschappelijke gezondheidsvraagstukken analyseren, inclusief die met betrekking tot een ongezonde leefstijl en leer je een onderbouwde keuze maken voor de inzet van specifieke gedragsveranderingsmodellen en preventieve maatregelen om ziekten te voorkomen of een betere omgang met ziekte te bewerkstelligen bij cliënten en cliëntendoelgroepen.
    Uw interventies zijn altijd onderbouwd en gebaseerd op specifieke theoretische modellen. Dan kun je er zeker van zijn dat je werkt volgens wetenschappelijke theorieën en methoden.

  • Onderwijspsychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je leer- en cognitieve stoornissen kan herkennen en toelichten bij leerlingen en studenten, kan omschrijven hoe de diagnostiek van leer- en cognitieve stoornissen tot stand komt en kennis omtrent leerstrategieën kan toepassen op een praktijksituatie.

  • Psychopathologie

    Het hoofddoel van de module is dat je (in opleiding), op basis van actuele wetenschappelijk onderbouwde theoretische kaders, psychopathologische hypotheses formuleert om klachten of symptoomgedrag van cliënten te categoriseren en te verklaren en keuzes maakt voor (het advies voor) vervolgacties.

  • Begeleiden en adviseren
  • Praktijkintegratie Multidisciplinariteit

    Ziekten kunnen ontstaan, in stand worden gehouden of verslechterd worden door een ongezonde levensstijl. Samenspel met andere disciplines is daarom van belang, bijvoorbeeld  met onderwijspsychologie, psychopathologie en neuropsychologie.De opdracht in deze praktijkintegratiemodule is gericht op het uitwerken van een praktijkcasus op het gebied van gezondheidspsychologie waarin de casus vanuit verschillende theoretische kaders en andere disciplines wordt geanalyseerd. Op basis van deze analyse wordt een advies opgesteld. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Coaching
  • Loopbaanbegeleiding

    Deze module geeft een overzicht van wat er speelt op het brede vlak van loopbaanbegeleiding. De module geeft inzicht in wat het vakgebied inhoudt, wat het belang daarvan voor organisaties is en hoe je medewerkers in de organisatie kunt (laten) begeleiden bij hun loopbaanvraagstukken. je kijkt zowel vanuit het oogpunt van de medewerker en zijn of haar wensen en mogelijkheden, als vanuit het oogpunt van de organisatie.

  • Coachingsmethodieken

    Coaching is een proces dat mensen voorwaarts probeert te helpen door ze te ondersteunen. Binnen de coaching zijn een heleboel methoden in te zetten, waarvan sommige een wetenschappelijke relevantie lijken te hebben (zoals Oplossingsgericht werk en ACT) en andere vooral een praktische relevantie (zoals kernkwadranten). Een beginnend coach heeft een scala aan mogelijkheden om in te zetten.  

    In deze module maak je kennis met een aantal methodieken uit de coaching zoals oplossingsgericht coachen, zelfanalyse, interventiekaart, creatiespiraal, biografisch onderzoek, systeemdynamiek, RET, transactionele analyse, kernreflectie, groepsdynamisch coachen en ACT. De kunst is om te selecteren welke methode wanneer nu het beste inzetbaar is. In de module zul je ook een van deze methoden toepassen tijdens een gesprek met een (fictieve) cliënt.  

  • Conflicthantering
  • Coachend leidinggeven

    Het hoofddoel van de module is door middel van coaching een individu of een team beter te helpen leren en presteren. De module is bedoeld voor leiders, coaches en mensen die aspiratie hebben om een van beide te worden.

  • Loopbaanpsychologie

    In de module Loopbaanpsychologie kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met het welzijn van de medewerker in een organisatie en dan specifiek voor wat betreft zijn of haar loopbaan. Mensen werken namelijk niet alleen voor een salaris, ze ontlenen ook een deel van hun identiteit eraan. Zingeving op het werk is ook goed voor het algehele welbevinden van een persoon en helpt in het voorzien van zijn of haar behoefte aan zich competent voelen. In al deze onderwerpen, toegespitst op de loopbaan, speelt de kennis over de psychologie een belangrijke rol

  • Praktijkintegratie Groepscoaching

    In je beroepspraktijk als toegepast psycholoog krijg je te maken met groepsprocessen. Je werkt bijvoorbeeld samen met collega’s in een team en/of je begeleidt een groep cliënten.

    Groepsprocessen zoals teamklimaat, taakverdeling, samenwerking of leiderschap, kunnen meer of minder bevorderend zijn voor de betrokkenen. Op welke manier je groepsprocessen professioneel kunt beïnvloeden is het centrale onderwerp van deze module. Je past daarbij kennis en vaardigheden toe op het gebied van onderzoek, preventie en coaching.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Arbeid en organisatie
  • Diagnostiek - Arbeid en organisatie

    In deze module leer je een geschikte gestandaardiseerde test toe te passen op een organisatiegerelateerde casus.

  • Werving, selectie en assessment

    In de module Werving, selectie en assessment krijgt de student kennis en vaardigheden ten aanzien van de verschillende gangbare vormen van werving en selectie, het doel van een assessment in de selectie en de verschillende assessmentonderdelen, en om onderzoeksresultaten te interpreteren en de voorspellende waarde van een assessment te formuleren.

  • Counseling - Arbeid en organisatie

    In deze module komt het vakgebied counseling en het beroep en werkwijze van de counselor aan bod. Je maakt kennis met de verschillende algemene aspecten van counseling en de aspecten die specifiek zijn voor counseling in arbeid en organisatie. Verder krijg je inzichten in de basishouding van een counselor en ontwikkel je basisvaardigheden voor het uitoefenen van het beroep van counselor.

  • Duurzame inzetbaarheid

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en eenheden (business units) van grotere private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met duurzame inzetbaarheid of facetten daarvan: werkvermogen, vitaliteit en/of employability voor verschillende generaties die op de werkvloer aanwezig zijn. Professionals die de inhoudelijke basis van hun functie willen versterken of juist toe willen groeien naar een HR functie. Dit kan zowel zijn als adviseur binnen een organisatie, als een meer beleidsmatige rol in de organisatie.

  • Praktijkintegratie In- en doorstroom

    Voor organisaties is het van belang om visie en beleid te ontwikkelen gericht op loopbaaninstroom, -begeleiding en -ontwikkeling. Deze opdracht gaat uit van zowel de medewerker zelf, maar ook van de organisatie en haar wensen ten aanzien van loopbaanontwikkling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Gezondheidszorg
  • Diagnostiek - Gezondheidszorg

    De module Diagnostiek - Gezondheidszorg breng je kennis en vaardigheden bij op het gebied van het psychodiagnostisch onderzoek dat specifiek gericht is op de doelgroepen volwassenen en ouderen. De term psychodiagnostisch onderzoek houdt in het op wetenschappelijk verantwoorde wijze verzamelen van informatie over personen en hun situatie met het oog op het nemen van beslissingen. De beslissingen die deze cursus bespreekt, hebben primair betrekking op het optimaliseren van de psychosociale toestand van een individu.

  • Behandeling - Gezondheidszorg

    In de module Behandeling - Gezondheidszorg kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met het behandelen van mensen met een psychische stoornis. De verschillende theorieën over het ontstaan en de instandblijving van psychische stoornissen worden behandeld, net als het vervolg hierop: hoe in te grijpen, leidend tot een behandeladvies voor de desbetreffende cliënt.

  • Klinische vaardigheden - Verdieping

    In de module Klinische vaardigheden kom je allerhande onderwerpen tegen die te maken hebben met klinische problematiek, gebaseerd op de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, oftewel de DSM-5. Deze module geeft handvatten voor het diagnosticeren van in de DSM-5 onderscheiden stoornissen en adviseren ten aanzien van de behandeling ervan.

  • Ouderenpsychologie

    Het hoofddoel van de module is dat je inzicht krijgt in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om onderzoeksmiddelen in verschillende diagnostische fasen in te zetten. Hierbij krijg je kennis over de plaats van diagnostiek binnen begeleidingsprocessen, het diagnostisch instrumentarium. Ook ontwikkel je inzicht in de wijze hoe deze middelen ingezet worden bij het doen van diagnostisch onderzoek binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen, alle binnen het domein onderwijs.

  • Casemanagement

    In de toegepaste pyschologie krijg je regelmatig te maken met complexe problematiek bij cliënten. Een behandeling door één expert zoals jijzelf is dan vaak niet toereikend. Denk aan een tiener met anorexia die depressief is en worstelt met haar genderidentiteit of een alleenstaande oudere die slecht ter been is, maar nu ook in een volgend stadium van dementie komt en niet weet hoe hij de juiste zorg kan ontvangen.

    In gevallen van complexe problematiek is ketenzorg en (interdisciplinaire) samenwerking met andere professionals onontbeerlijk. je beheert dan de specifieke situatie van deze persoon, ofwel de casus. je noemt dit wel het beheren van de casus of casemanagement.

    Soms zul je een stukje casemanagement gaan uitoefenen als onderdeel van je functie als psycholoog. Soms komt het voor dat je als professional de volledige rol van casemanager op je neemt. Een casemanager behandelt in dat geval niet zelf, maar brengt samenwerking tot stand tussen en met diverse disciplines als het gaat om complexe problematiek bij cliënten.

    Om je op deze taak voor te bereiden, ga je in deze module aan de slag met casemanagement. je leert in deze module met name wat casemanagement is, waarom het belangrijk is en hoe je het inzet. je krijgt een stevige theoretische basis die je je eigen maakt aan de hand van casussen uit de praktijk.

    In de praktijkintegratiemodule die na deze module volgt, ga je aan de slag met een complexe casus om casemanagement in de praktijk te brengen. Deze module bereid je hierop voor.

  • Praktijkintegratie Dbc en casemanagement

    Je zit in de eindfase van je studie. Je bent bezig met de specialisatieminor en je hebt een stevige kennisbasis meegekregen over het werken met cliënten in de gezondheidszorg. Tijd om je kennis in de praktijk te brengen. In de module Casemanagement heb je stilgestaan bij de basis van casemanagement, het opstellen van een behandelplan en het samenbrengen van specialisten. In deze praktijkintegratiemodule vertrek je vanuit deze basis. Je kijkt in praktische situaties hoe je cliënten het best kunt bijstaan vanuit jouw rol als casemanager. Daarbij is speciale aandacht voor casemanagement bij cliënten met een diagnose-behandelcombinatie (dbc). Je adviseert en schrijft een adviesrapport voor cliënten met complexe problematiek. Tot slot reflecteer je op je eigen handelen als casemanager.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Onderwijs en jeugd
  • Diagnostiek - Onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je inzicht krijgt in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om onderzoeksmiddelen in verschillende diagnostische fasen in te zetten. Hierbij krijg je kennis over de plaats van diagnostiek binnen begeleidingsprocessen, het diagnostisch instrumentarium. Ook ontwikkel je inzicht in de wijze hoe deze middelen ingezet worden bij het doen van diagnostisch onderzoek binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen, allen binnen het domein onderwijs.

  • Interventies in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je leert om op basis van vooronderzoek bij een leerling, deelnemer of student ten behoeve van de interventie de gesignaleerde problematiek aan te pakken. Je verdiept zich in deze module in verschillende leerpoblemen en doet praktijkonderzoek bij een leerling met leerproblemen.

  • Gespreksvoering - Onderwijs

    Je leert gesprekken te voeren met kinderen binnen de context van onderwijs. Aan bod komen de verschillen tussen een gesprek met een volwassene en een gesprek met een kind, en hoe een kind geholpen kan worden in zo’n gesprek, daarbij onderscheid makend tussen de gesprekken met kinderen tussen de vier en twaalf jaar en met pubers en adolescenten. Naast het voeren van gesprekken leer je hierover op de juiste manier te rapporteren.

  • Handelingsgericht werken in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je interventies kan ontwerpen volgens de uitgangspunten en werkwijze van handelingsgericht werken (HGW) en handelingsgerichte didactiek (HGD) om de leerkracht te adviseren tegemoet te komen aan de zorgbehoefte (onderwijs- en opvoedbehoefte) van een leerling met complexe problematiek.

  • Pedagogiek in het onderwijs

    Het hoofddoel van de module is dat je leert om de leerkracht te adviseren een leerling, deelnemer of student met complexe problematiek te begeleiden door op systematische wijze naar een leerling, deelnemer of student met complexe problemen binnen de context te kijken, gebruikmakend van verschillende perspectieven en door de ouders daarbij te betrekken. De ecologische systeemtheorie (Bronfenbrenner, 1979) en de methodiek oudergericht pedagogisch adviseren (Ehlers & Kuipers, 2021) vormen daarbij het uitgangspunt.

  • Praktijkintegratie Passend onderwijs

    De module is gericht op het adviseren over de aanpak van de zorgbehoefte van een leerling, deelnemer of student met complexe problematiek in het onderwijs.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als Praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Stage
  • Training plan van aanpak
  • Afstuderen

Examens en diploma

Examens

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding sluit je je studie af met een afstudeeropdracht. Dit is de laatste fase van je opleiding, waarin je laat zien dat je de kennis en vaardigheden uit de opleiding zelfstandig kunt toepassen in de beroepspraktijk.

Tijdens deze fase stel je eerst een plan van aanpak op, waarin je jouw beroepsvraag, doelen en werkwijze beschrijft.

Op basis daarvan werk je aan een beroepsproduct dat een concrete bijdrage levert aan een praktijkvraag binnen een relevante werkomgeving. Dit kan bijvoorbeeld je eigen werkplek zijn of een andere organisatie binnen jouw vakgebied.

Het beroepsproduct vormt het bewijs van jouw professionele bekwaamheid. Gedurende het afstuderen word je intensief begeleid door docenten en begeleiders uit het werkveld, zodat je stap voor stap toewerkt naar een resultaat waar je trots op kunt zijn.

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Science (BSc) voeren.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34507.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Veelgestelde vragen

Wat is HBO Toegepaste psychologie?

HBO Toegepaste Psychologie is een erkende opleiding op hbo-niveau die jou opleidt tot toegepast psycholoog. Dit betekent dat je praktijkgericht wordt opgeleid en na je studie direct aan de slag kunt in het werkveld van de psychologie. Tijdens je opleiding kies je uit vier verschillende specialisaties, afhankelijk van waar jouw interesses liggen.

Wat kun je met HBO Toegepaste psychologie?

Na de opleiding Toegepaste Psychologie kun je werken als toegepast psycholoog bij uiteenlopende organisaties, zoals bedrijven, gezondheidsinstellingen, de overheid of scholen. Ook kun je ervoor kiezen om als zelfstandige aan de slag te gaan. Na deze hbo-opleiding ben je breed opgeleid en heb je diepgaande kennis van menselijk gedrag en psychologische ziektebeelden. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit begeleiden, coachen en adviseren. Tijdens de opleiding loop je ook een aantal uur stage , zodat je in de praktijk ervaart hoe het is om als toegepast psycholoog te werken.

Hoe lang duurt de opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie?

De opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie heeft een wettelijke studieduur van 4 jaar. Bij LOI kun je er echter korter of langer over doen, zonder extra kosten. Dankzij het all-in-concept betaal je alleen gedurende de eerste 3 jaar lesgeld en examenkosten. Daarna krijg je nog eens 3 jaar de tijd om de opleiding af te ronden, zonder extra kosten.

Welke vakken krijg je bij HBO Toegepaste psychologie?

Bij de opleiding Toegepaste Psychologie bij LOI volg je onder andere de volgende vakken: Algemene psychologie Organisatiepsychologie Psychologische gespreksvoering Ontwikkelingspsychologie Sociale psychologie Klinische psychologie Diversiteit Gezondheidspsychologie Motiverende gespreksvoering Diagnostische vaardigheden Psychologisch onderzoek Begeleiden en adviseren In het derde jaar kies je een specialisatie. Je hebt de keuze uit vier richtingen.

Kan ik de opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie in deeltijd volgen?

Je kunt de opleiding HBO-bachelor Toegepaste Psychologie in deeltijd volgen bij LOI. Wil jij een opleiding volgen naast je werk of gezinsleven? Met flexibele studie volg je een erkende opleiding op jouw manier. Je studeert waar en wanneer het jou uitkomt, en je krijgt persoonlijke begeleiding via jouw digitale leeromgeving. Tijdens de deeltijdopleiding leer je hetzelfde als tijdens een voltijdopleiding, maar dan bepaal je zelf het studietempo en hoef je niet verplicht in de schoolbanken te zitten. Ontdek nog meer voordelen van flexibel studeren.

Kan ik deze opleiding sneller doorlopen?

Heb je al diploma’s of certificaten of relevante werkervaring in dit vakgebied? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor vrijstellingen en kun je de opleiding sneller afronden. Lees meer over vrijstellingen.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn