Flexibel en begeleid studeren

Studeren waar je wilt, wanneer je wilt. In je eigen tempo, met maatwerkbegeleiding door ervaren vakdocenten. Twee studenten en een docent over hun ervaring met flexibele leertrajecten. “Je moet het zelf doen, maar bij de LOI zijn we erin gespecialiseerd om dat te faciliteren.”

Marianne van der Hulst is intern begeleider op een basisschool. Voor haar werk spreekt ze regelmatig orthopedagogen en psychologen over kinderen met cognitieve of sociaal-emotionele problemen. “Tijdens die gesprekken dacht ik vaak: ‘Wat zij kunnen, wil ik ook kunnen’.”

Student HBO-bachelor Toegepaste psychologie

Eigen ritme en tempo

Ze besloot opnieuw te gaan studeren. “Met mijn drukke gezinsleven én deeltijdbaan was een dagopleiding onhaalbaar. Studeren bij de LOI biedt me de kans mijn eigen ritme en tempo te bepalen. Dat is echt een uitkomst. Hoeveel studietijd wil je investeren? En op welke dagen? Ik bepaal het zelf.”

Goed meegedacht

Marianne startte met de module voor Pedagogisch Psychologisch Assistent. “Toen ik PPA1 net had afgerond, bleek dat PPA2 niet meer werd aangeboden. Gelukkig kon ik met vrijstellingen aan de HBO-bachelor Toegepaste Psychologie beginnen. Heel fijn dat ze bij de LOI meedachten en dat die vervolgstudie zo mooi op PPA1 aansloot.”

Ideale combinatie

De combinatie van werk en een deeltijdstudie is niet alleen aantrekkelijk voor mensen die al langer actief zijn op de arbeidsmarkt. Na het behalen van zijn vwo-diploma had Tim Huider behoefte aan een tussenjaar. “Om voor mezelf duidelijk te krijgen wat ik nou precies wilde. Als ik eerst ging werken, zou ik een beter idee krijgen van mijn kwaliteiten en valkuilen, mijn interesses en ambities.”

Student HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

Kennis meteen toepassen

In de studie Communication & Multimedia Design vond Tim een brede toegepaste studie met loopbaanperspectief. “Hierin kan ik mijn creatieve ambities combineren met mijn belangstelling voor marketing, communicatie en computers. Wat ik tijdens mijn studie leer, kan ik in mijn werk meteen toepassen en omgekeerd.”

Putten uit eigen ervaring

Tim was in een marketingfunctie een tijdlang verantwoordelijk voor de social media en website van zijn toenmalige werkgever. Daarna ging hij aan de slag als ICT-medewerker bij een service-desk. “Bij het inleveren van studieopdrachten is het vaak in mijn voordeel dat ik uit concrete ervaringen kan putten.”

Meer zelfvertrouwen

Ook Marianne van der Hulst beschouwt de kruisbestuiving tussen werkvloer en studie als een pre. “Met al die nieuwe kennis en inzichten, ga je je zekerder voelen in je werk. Natuurlijk, zo’n opleiding vergt een hoop energie. Maar het levert ook direct veel op.”

Flexibiliteit

Marianne werkt op dinsdag en donderdag. Maandag, woensdag en vrijdag zijn gereserveerd voor studie. “Ik blok vaste dagen in mijn agenda. Dat creëert rust. Als de kinderen naar school zijn en ik niet werk, trek ik me terug op zolder. Die flexibiliteit is doorslaggevend. Zo valt de studie te combineren met mijn gezin, werk én energielevel.”

Ook Tim Huider combineert werk - vier dagen per week als accountmanager bij een IT-consultant - met geplande studie-uren. “Dat is het meest effectief. Gelukkig heb ik redelijk veel vrijheid in mijn agenda.”

Vaste docent

Studeren bij de LOI betekent dat ervaren vakdocenten stand-by zijn om studenten te helpen met inhoudelijke vragen. Marianne: “Per module die je volgt, word je aan een docent gekoppeld. Je kunt hem of haar inhoudelijke vragen over de leerstof stellen.”

Stap voor stap begeleid

Opdrachten levert Marianne online in. “Je werkt naar een eindproduct toe, maar eerst lever je deelopdrachten in. Denk bijvoorbeeld aan een plan van aanpak, literatuuronderzoek of een observatieverslag. Soms is wat je inlevert in één keer goed, soms krijg je feedback die je in een volgende, verbeterde opzet verwerkt. Meestal krijg je binnen enkele dagen een reactie. De docenten begeleiden je, stap voor stap.”

Lesstof behapbaar aanbieden

Een van die docenten is Tjibbe Beimers. Met een achtergrond in de elektrotechniek, ontwikkelt hij onderwijsmateriaal voor de beroepsgerichte techniekopleidingen van de LOI. “Technische content creatief aanbieden, grafisch goed verpakken en in behapbare stukjes verdelen. Dat is mijn uitdaging.” Daarnaast beoordeelt Tjibbe opdrachten van studenten.

Oplossingsgericht

Tussendoor kunnen ze hem mailen met inhoudelijke vragen. Tjibbe: “In het contact met een student merk je snel genoeg of iemand onzeker is. Laatst kreeg een student de stof maar niet onder de knie. De opdracht in stukjes verdelen en oplossingsgerichte feedback geven, kan dan een oplossing zijn. In dit geval heb ik gevraagd om eerst wat kladjes op te sturen en pas daarna de definitieve werktekening. Ziet een student beren op de weg? Dan doen wij ons best daar wat aan te doen. Dat is soms maatwerk.”

Reactie binnen een dag

Het contact met studenten verloopt online. Tjibbe: “Vragen probeer ik binnen een dag te beantwoorden. In de praktijk besteed ik tachtig procent van de communicatie aan twintig procent van de studenten. Met sommigen bouw je een band op, anderen ‘spreek’ je haast nooit.”

Studieadviseur stand-by

En wat als een student door omstandigheden vastloopt en vreest in tijdnood te komen? Dan is er altijd nog de studieadviseur om de voortgang te bespreken. Tjibbe: “Wanneer een studie bijvoorbeeld een reguliere doorlooptijd van 12 maanden heeft, dan hoef je er pas na 24 maanden klaar mee te zijn. Als het nodig is, zoek je samen met de studieadviseur naar een oplossing.”

Marianne van der Hulst heeft daar ervaring mee. “Door ziekte was ik een tijdje uit de running. De LOI heeft toen meegedacht over hoe we er via uitstel een mouw aan konden passen.”

Eigen agenda leidend

Bij zelfstudie bepaal je je studiemomenten en examendagen op basis van je eigen agenda. Tjibbe: “Met die vrijheid komt natuurlijk ook verantwoordelijkheid. Zelfstudie vergt discipline, motivatie en inzet. Je moet het zelf doen, maar bij de LOI zijn we erin gespecialiseerd om dat te faciliteren.”

Geen studieschuld

Tim verwacht zijn Bachelor CMD in de loop van volgend jaar af te ronden. “De combinatie met werken is ideaal voor mij. Ondertussen verdien ik geld en blijft het vooruitzicht van een hoge studieschuld me bespaard. De opleiding is breed, ik kan er veel kanten mee op. Niet alleen inhoudelijk en creatief, maar ook meer marketing- en commercieel georiënteerd.”

Dromen over de volgende stap

Marianne hoopt over drie jaar klaar te zijn met de Bachelor Toegepaste Psychologie. Voorzichtig droomt ze al over de volgende stap. “Ik werk voor een basisschool die deel uitmaakt van een stichting met twaalf scholen. Als ib’er word ik ondersteund door bovenschoolse psychologen en orthopedagogen. In de toekomst zou ik graag zelf deel uitmaken van zo’n bovenschools zorgteam om anderen te helpen en te coachen.”

“De combinatie werken en leren is heel effectief.”
Tim Huider, Student HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

“Ik kan mijn adviezen nu veel beter onderbouwen.”
Marianne van der Hulst, Student HBO-bachelor Toegepaste psychologie