Cluster 3: Applicatie ontwerpCluster 3: Applicatie ontwerp
Leeruitkomst: je bent in staat toekomstvaste applicaties te ontwerpen en te programmeren. Zo ken je de principes en technieken van applicatieontwikkeling en kun je de bijbehorende activiteiten inzetten. Ook ben je bekend met Service Level Management en kun je overtuigende businessplannen ontwikkelen. Je kunt Product Service Planning inzetten en achitecture frameworks ontwerpen (o.a. IOS 43010, TOGAF, UML). Tot slot kun je duurzame ontwikkeling promoten met benchmarks, wetgeving, normen en richtlijnen.
|
30 |
|
AMBI e-CF Application design and developmentAMBI e-CF Application design and development
|
10 |
|
Java programmerenJava programmeren
Deze module behandelt de basisprincipes van Java en objectoriëntatie. Java is een van de populairste programmeertalen. Java heet object georiënteerd omdat een programmeertaak in Java uitgevoerd wordt door objecten die met elkaar samenwerken. Het is de taak van de programmeur om de structuur en het gedrag van die objecten te beschrijven.
|
5 |
|
AMBI e-CF ICT-planningAMBI e-CF ICT-planning
Deze module gaat in op planningsonderwerpen op het gebied van ICT. Belangrijke thema’s zijn o.a. service level management, het ontwikkelen van bedrijfsplannen, product- of serviceplanning, architectuurontwerp en duurzame ontwikkeling.
|
10 |
|
Praktijkintegratieopdracht Applicatie ontwerp en ontwikkelingPraktijkintegratieopdracht Applicatie ontwerp en ontwikkeling
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 4: Bouwen en managen van ICT-systemenCluster 4: Bouwen en managen van ICT-systemen
Leeruitkomst: je bent in staat een adviesvraagstuk op projectmatige wijze te managen met inzet van projectmanagementmethoden zoals PRINCE2®, Agile Scrum, PMBOK Guide, ISO 21500 en IPMB ICB. Ook beheers je advies- en verandermanagementtechnieken en kun je deze inzetten om componenten te integreren, oplossingen te implementeren, system engineering uit te leggen, te communiceren over de projectvoortgang en projectteamleden aan te sturen.
|
30 |
|
AMBI e-CF Building and implementingAMBI e-CF Building and implementing
In deze module leer je hoe je voor een organisatie systemen kunt ontwerpen, ontwikkelen en implementeren. Je leert deze systemen uitleggen aan (interne) klanten en leert hoe je de systemen kunt testen. Je krijgt inzicht in verschillende testsoorten en -technieken, infrastructuur, hulpmiddelen en normen. Deze module heeft betrekking op het e-CF gebied 'Build' en op een aantal daarin voorkomende competenties op e-CF niveau 3.
|
10 |
|
AMBI e-CF Management 1: Projects, business change, risk and security AMBI e-CF Management 1: Projects, business change, risk and security
In deze module wordt er aandacht besteed aan projectmanagement. Je leert verschillende methoden te onderscheiden en uitstekend te communiceren met teamleden en opdrachtgevers. Vervolgend wordt er ingegaan op risicomanagement, verandermanagement en informatiebeveiligingsmanagement. Je krijgt inzicht in beleid, en leert dit beleid ook uitvoeren d.m.v. specifieke technieken en maatregelen. Deze module heeft betrekking op het e-CF gebied 'Manage' en op een aantal daarin voorkomende competenties op e-CF niveau 3.
|
10 |
|
AdviesvaardighedenAdviesvaardigheden
Hoe zorg je ervoor dat jouw advies wordt aangenomen? In deze module wordt hier uitgebreid op ingegaan. Je leert een effectieve advieshouding aan te nemen die aansluit bij jouw persoonlijke stijl. Daarnaast wordt het adviesproces behandeld en werk je aan je presentatie.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht Bouwen en managen van ICT systemenPraktijkintegratieopdracht Bouwen en managen van ICT systemen
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 5: Managen van organisatie en processenCluster 5: Managen van organisatie en processen
Leeruitkomst: je bent in staat onderzoek te doen naar het inrichten van de organisatie en de processen om kwalitatieve en kosten-effectieve IT-dienstverlening mogelijk te maken. Je kunt o.a. geleverde prestaties binnen afgesloten contracten evalueren en met alternatieven voor verbetering komen. Ook kun je de gebruiksondersteuning toetsen aan het Service Level Agreement en deze zo nodig verbeteren. Je verzekert de integriteit van het systeem en kunt falende componenten identificeren. Bovendien ben je goed in staat om de kennis en vaardigheden binnen de organisatie op peil te brengen.
|
30 |
|
AMBI e-CF Support and enable AMBI e-CF Support and enable
Deze module behandelt vijf onderwerpen die aansluiten bij de betreffende e-CF competenties. Allereerst wordt er aandacht besteed aan 'opleiding en training'. Je leert methodisch een training ontwikkelen en promoten. Vervolgens wordt er ingegaan op contractmanagement. Hoe wordt het proces van contractmanagement ingericht? En hoe wordt het toegepast? Ook de juridische aspecten van contractmanagement komen aan bod. Tot slot wordt er ingegaan op personeelsontwikkeling, informatie- en kennismanagement.
|
10 |
|
Verdieping onderzoeksvaardigheden Verdieping onderzoeksvaardigheden
Het hoofddoel van deze module is het leren van relevante onderzoeksvaardigheden binnen het ICT vakgebied. Je leert enquêtes, experimenten, interviews en observaties opzetten en uitvoeren, analyseren en rapporteren. Ook leer je toegepaste statistiek beheersen, argumentatieleer toe te passen en conclusies te trekken uit eigen onderzoek en dat van anderen.
|
5 |
|
AMBI e-CF Service and OperationsAMBI e-CF Service and Operations
Deze module behandelt vier onderwerpen die aansluiten bij de betreffende e-CF competenties. Allereerst wordt er aandacht besteed aan 'gebruikersondersteuning'. Je leert om te gaan met software releases en fixes en hebt aandacht voor de gebruiker. Je leert hoe je gebruikers effectief kunt ondervragen om symptomen of problemen vast te stellen. Vervolgens wordt er ingegaan op 'ondersteunen en wijzigen'. Je leert alles over de middelen en technieken van wijzigingenbeheer en de daarmee samenhangende aspecten.
|
10 |
|
Praktijkintegratieopdracht Managen van organisatie en processen Praktijkintegratieopdracht Managen van organisatie en processen
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Cluster 6: MinorCluster 6: Minor
Je hebt de keuze uit één van de vier minoren: Minor ICT-securitymanager, Minor Trainer, Minor Testspecialist of de Minor Digital mediaspecialist.
|
30 |
|
Minor ICT-securitymanagerMinor ICT-securitymanager
Deze minor gaat in op de informatiebeveiliging van een organisatie. Er wordt een brede basis gelegd op het gebied van ICT Security Management. De volgende onderwerpen komen aan bod: CISSP, trainingsontwerp en ontwikkeling, ICT risicomanagement, adviesvaardigheden advanced en informatie security management.
|
30 |
|
Minor TrainerMinor Trainer
In deze minor komen de aspecten van het trainersvak aan de orde. Van het ontwerpen van een goede training, tot het kiezen van de juiste werkvormen en het geven van de training. Ook is er uiteraard aandacht voor de rol en kwaliteiten van de trainer en het omgaan met groepen en groepsprocessen.
|
30 |
|
Minor Test specialistMinor Test specialist
In deze minor komen alle aspecten van een testtraject aan de orde. Als tester ben je verantwoordelijk voor het succesvol opstarten, uitvoeren en afronden van een testtraject. Er wordt bijvoorbeeld een testplan opgesteld, risico’s worden in kaart gebracht en testbevindingen worden gerapporteerd.
|
30 |
|
Minor Digital media specialistMinor Digital media specialist
Deze minor behandelt zowel de creatieve als de technische kant van multimediale communicatiemiddelen. Daarbij is o.a. aandacht voor concepting, design, usability, user research, games en audio- en videomontage.
|
30 |
|
Cluster 7: StageCluster 7: Stage
Leeruitkomst: je hebt geleerd de opgedane theoretische kennis toe te passen in de praktijk.
|
30 |
|
StageStage
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen |
30 |
|
Leiderschap Leiderschap
In deze module wordt ingegaan op de principes van leiderschap binnen organisaties en projecten. De module geeft o.a. handvatten om zelf een betere leidinggevende te worden, hoe je succesvolle (organisatie)veranderingen kunt doorvoeren en veranderingen kunt bevorderen en aanmoedigen.
|
5 |
|
Programmeren in C#Programmeren in C#
In deze module leer je de programmeervaardigheden die nodig zijn voor ontwikkelaars om applicaties te maken.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over hbo-bachelor niveau. De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Informatica (Software Engineering) |
240 |
|