Groei door.
Bewaard
Vergelijk

Te vergelijken opleidingen

Je kunt maximaal 3 opleidingen vergelijken

Nu vergelijken
071 - 545 1234 Contact

voor

Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd

Gevonden opleidingen

Geen opleidingen gevonden

Naar alle zoekresultaten

Relevante vakgebieden

Geen vakgebieden gevonden

Overige zoekresultaten

Geen pagina gevonden

Veelgestelde vragen

HBO-bachelor Communication and multimedia design
Vernieuwd

Bachelor of Science (BSc)

  • Thuis studeren

    48 x € 179,00

  • Klassikaal studeren

    48 x € 279,00

  • Studielast i

    240 EC's

  • Type

    HBO-bachelor

  • Diploma

    HBO-bachelorgetuigschrift

  • Erkenningen

    NVAO, ministerie van OCW, ITK

Nog dagen!

Laatste dag!

Tijdelijk verlengd!

ASUS Notebook-actie

Bij alle volledige masteropleidingen, HBO-bacheloropleidingen, Associate degrees, MBO-opleidingen en de volledige programma’s VMBO, HAVO en VWO.

Lees meer

Bij inschrijving voor deze opleiding kun je een ASUS Notebook t.w.v. € 279,- bijbestellen tegen een zeer gereduceerde prijs. Deze zilvergrijze ASUS VivoBook E12, type E203NA-FD026T, is licht en dun en beschikt onder meer over Windows 10 Home, een snelle Wifi-verbinding en lange batterijduur. Hierdoor is de notebook ideaal in gebruik voor studie, werk en thuis.
Meer over deze actie

In het kort

De HBO-bachelor Communication and multimedia design leidt op voor een uitdagende, creatieve functie in communicatie en media design. Centraal in de opleiding staat het ontwerpen van doel- en mensgerichte mediaproducten die passen binnen de communicatiestrategie van een organisatie. Je leert communicatievraagstukken vertalen naar een creatief concept voor een media-uiting. Dit concept werk je vervolgens uit. Je ontwerpt en bouwt nieuwe media, zoals websites, apps en games. Binnen dit proces verbind je verschillende disciplines met elkaar en geef je advies en sturing. De opleiding HBO Communication and multimedia design is zeer actueel en sluit naadloos aan op recente ontwikkelingen als big data, social media en augmented reality.

De arbeidsmarktperspectieven voor de HBO-bachelor Communication and multimedia design zijn goed. De ontwikkelingen op het gebied van communicatie en design gaan nog steeds razendsnel. Bedrijven vragen dan ook om professionals die doel- en mensgerichte (interactieve) communicatieproducten, -diensten en -belevingen kunnen bedenken en uitwerken. Na deze multimedia-opleiding kun je bijna overal terecht. Denk bijvoorbeeld aan mediabedrijven, reclamebureaus, overheidsinstanties, bedrijven in game development of onderwijsinstellingen.

  • Geaccrediteerd door de NVAO, dus van bewezen kwaliteit.
  • Behaal een door de overheid erkend HBO-bachelorgetuigschrift.
  • Inclusief alle vakliteratuur.
  • Examen doen waar en wanneer je wilt.
  • Goede aansluiting op recente communicatieontwikkelingen.

NVAO-geaccrediteerde opleidingInstellingstoets kwaliteitszorgMinisterie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Doelgroep en beroep

De bacheloropleiding HBO Communication and Multimedia Design is bestemd voor iedereen die graag creatief aan de slag wil. Je leert doel- en mensgerichte multimediaproducten bedenken, onderzoeken en verbeelden, maar ook betekenisvolle (interactieve) communicatieproducten en -diensten ontwikkelen. De meeste CMD'ers gaan aan het werk bij mediaproductiebedrijven, (marketing)communicatie- of reclamebedrijven, full service internetbedrijven, ontwerpbureaus, overheidsinstanties of in game development.

Meer over de doelgroep

De bacheloropleiding HBO Communication and multimedia design leidt op voor een uitdagende en creatieve functie waarin je als professional (interactieve) communicatieproducten, -diensten en -belevingen bedenkt en uitwerkt. Als multimediaprofessional kun je bij veel bedrijven terecht, bijvoorbeeld bij ontwerp-, communicatie-, of marketingadviesbureaus, gamedevelopment-, internet- of ICT-bedrijven en overheidsinstanties. Ook als je als zelfstandig ontwerper, adviseur of projectmanager op het gebied van media aan de slag wil, is deze opleiding een aanrader.

Voor wie al een ondersteunende functie in het vakgebied communicatie en multimedia design heeft en zijn of haar vakkennis en vaardigheden wil uitbreiden of wil doorgroeien naar een functie op HBO-niveau, is de opleiding HBO Communication and multimedia design eveneens een goede keuze.

Ontdek de arbeidsmarkt

Onze samenleving is in korte tijd van een 'informatiemaatschappij' naar een 'communicatiemaatschappij' getransformeerd, en multimediale communicatie is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Dit vraagt om communicatiespecialisten die behoeften signaleren en deze kunnen vertalen naar interactieve media-oplossingen. Het getuigschrift Communication and multimedia design is dan ook zeer gewild.

De carrièreperspectieven en de functies waar je als CMD’er in terecht zult komen, zijn zeer divers. Mogelijke functies zijn: interaction designer, multimediadesigner en visual designer. Een interaction designer ontwerpt en ontwikkelt interactieve media en houdt zich bezig met een optimale gebruikservaring van de eindgebruiker. Een multimediadesigner houdt zich bezig met het bedenken, vormgeven en bouwen van multimedia-applicaties en een visual designer werkt het creatieve concept van een interactief product of dienst uit waarin het merk, de visuele identiteit en de beleving samenkomen. Andere beroepen waar je aan kunt denken, zijn:

  • communicatieadviseur
  • game designer
  • brand manager
  • media consultant
  • social media manager
Inhoud van de opleiding

De bacheloropleiding Communication and Multimedia Design behandelt alle zaken die een rol spelen bij het tot stand brengen van een communicatie-uiting. Van het in kaart brengen van de communicatiedoelstelling en de uitwerking van een concept tot de volledige realisatie van de uiting en de presentatie aan de opdrachtgever.

Omdat vorm en inhoud van communicatie direct samenhangen, is er in de opleiding naast inhoudelijke aspecten van communicatie veel aandacht voor vormgeving. Omdat je als CMD’er vaak een schakel bent tussen diverse vakdeskundigen is er ook aandacht voor management en communicatie.

De opleiding is zeer praktijkgericht en daagt je continu uit om de opgedane kennis toe te passen in een praktijksituatie. Dit doe je onder andere in de praktijkintegratiemodules en tijdens de stage. Zo ontstaat een optimale integratie van theorie en praktijk voor een maximaal leer-effect.

Een zeer praktijkgerichte opleiding

De bacheloropleiding HBO Communication and multimedia design van LOI Hogeschool is een praktijkgerichte opleiding. Tijdens de opleiding wordt het volledige ontwikkelproces van multimediale toepassingen behandeld. Thema’s als onderzoeken en rapporteren, conceptualiseren en ontwerpen, en vormgeving en techniek passeren de revue. In de laatste fase van de opleiding maak je een keuze uit de minors Multimediadesign, Multimedia-contentcreatie, Corporate- en overheidscommunicatie en Multimediamanagement. De opleiding wordt in de afstudeerfase afgesloten met een stage en een afstudeeropdracht.

Contactdagen

Tijdens de opleiding worden bij de thuisstudie-variant van de opleiding twee gratis contactdagen aangeboden. Tijdens deze dagen volg je een inspirerende managementtraining. Onder begeleiding van een professionele trainer werk je aan groepsopdrachten en worden je managementvaardigheden (verder) aangescherpt. Bij de klassikale variant van de opleiding is de praktijkdag onderdeel van de bijeenkomsten.

Inclusief vakliteratuur

Het lesmateriaal bestaat uit vakliteratuur, gecombineerd met aanvullende leerstof, oefenopgaven en inzendopgaven via de online leeromgeving LOI Campus. Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Hiervoor hoeven geen extra kosten te worden gemaakt.

Dit heb je nodig

Om de opleiding te kunnen volgen, dien je te beschikken over de pakketten Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Adobe Illustrator en Adobe Muse. Voor de minors Multimediadesign en Multimedia-contentcreatie heb je ook Adobe Premiere en 3Ds Max nodig. De meeste software is tegen gereduceerd tarief te verkrijgen via Surfspot.

Studieprogramma en leeruitkomsten

Het studieprogramma van de opleiding HBO Communicatie and multimedia design bestaat uit een propedeuse en een hoofdfase en is opgebouwd uit clusters. Ieder cluster leidt tot een duidelijk herkenbare leeruitkomst. Je leest meer over de leeruitkomst door op een clusternaam te klikken. De inhoud van een module wordt zichtbaar door op een modulenaam te klikken.

Ieder cluster wordt afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

LOI Hogeschool geselecteerd voor Experiment Leeruitkomsten

LOI Hogeschool wil haar onderwijs zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen van studenten en de arbeidsmarkt. We zijn dan ook blij te mogen melden dat LOI Hogeschool met deze opleiding is geselecteerd om mee te doen met het Experiment leeruitkomsten van het ministerie van OCW. Dit betekent dat LOI Hogeschool zich de komende jaren zal inspannen om deze opleiding nog flexibeler te maken. Zo is de opleiding nog beter te combineren met werk en privéleven en sluit deze nog beter aan bij je persoonlijke opleidingsbehoefte. Het onderwijs wordt ‘output-driven’: Niet de hogeschool bedenkt wat je als student moet leren, maar het werkveld geeft aan wat gevraagd wordt. Jij als student kijkt wat je moet leren om dat te bereiken.

Een verandering die nu al zichtbaar is, is de invoering van de leeruitkomsten. De opleiding is opgebouwd uit clusters die leiden tot een duidelijke leeruitkomst. Hierin is omschreven wat je na het afronden van het desbetreffende onderdeel weet en kunt.

Meer informatie is te vinden op de website van het ministerie van OCW.

Bekijk het studieprogramma van de propedeuse
Module EC's

Cluster 1: Onderzoeken en rapporteren (30 EC)

Cluster 1: Onderzoeken en rapporteren (30 EC)
Na afronding van dit cluster kun je een probleem of vraag vertalen naar een helder geformuleerde onderzoeksvraag. Je bent in staat om gegevens te verzamelen die nodig zijn om de onderzoeksvraag te beantwoorden en kunt deze op correcte wijze analyseren. Verder weet je hoe je profielen opstelt van de doelgroepen waarin de wensen en behoeften duidelijk worden en beschik je over vaardigheden om een heldere rapportage te maken in woord en beeld.
Algemene beroepsoriëntatie Algemene beroepsoriëntatie
In de module Algemene beroepsoriëntatie leer je om je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin je werkt (of gaat werken). Je leert om als professional naar jezelf en naar je beroepsomgeving te kijken.
5
Inleiding onderzoek doenInleiding onderzoek doen
Het doel van de module ‘Inleiding onderzoek doen’ is het aanleren van de basisvaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Deze vaardigheden bestaan uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
5
Effectief communicerenEffectief communiceren
In deze module leer je je mondeling en schriftelijk correct en effectief uit te drukken. Je bent in staat een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een steeds intercultureler wordende context.
5
Media ontdekken Media ontdekken
Je maakt kennis met de verschillende soorten media en de wisselwerking tussen media en maatschappij. Denk hierbij aan industrie, wetgeving en ethiek. Daarnaast leer je hoe mediaproducten in elkaar zitten en welke rol je als CMD’er speelt bij de productie hiervan.
5
Mediatechnieken verkennen Mediatechnieken verkennen
In deze module staat de technologie achter digitale media centraal. Je leert alles over de digitale weergave van kleur en tekst en de bewerking en opslag van geluid en video. Verder gaat de module in op de verschillende netwerken voor het verspreiden van digitale media, beveiligingsrisico’s en beveiligingsmaatregelen. Tot slot maak je kennis met eenvoudige programmeertalen en veelgebruikte contentmanagementsystemen (o.a. WordPress).
5
Praktijkintegratie Onderzoeksvoorstel schrijvenPraktijkintegratie Onderzoeksvoorstel schrijven
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

Deze opdracht is gericht op het schrijven van een onderzoeksvoorstel voor een fictief communicatieprobleem. Je formuleert een hoofdvraag voor je praktijkgerichte onderzoek, realiseert een conceptueel en technisch onderzoeksontwerp, en maakt een planning en risicoanalyse.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 2: Conceptualiseren en ontwerpen (30 EC)

Cluster 2 : Conceptualiseren en ontwerpen (30 EC)
Je bent in staat om op strategisch niveau creatieve en effectieve oplossingen te genereren voor uiteenlopende communicatievraagstukken. Daarbij verbind je de doelen en eisen vanuit de opdrachtgever en de organisatiestrategie met de wensen van de doelgroep. Je bent je bewust van de grenzen van de beschikbare middelen en externe randvoorwaarden en kunt hierop anticiperen. Verder ben je in staat om een concept te vertalen naar een doelmatig, gebruiksvriendelijk en interactief ontwerp.
Creatief concept schrijven Creatief concept schrijven
In deze module leer je hoe je creativiteit inzet bij het bedenken en schrijven van een concept: de basis van elke mediaproductie. Er is onder meer aandacht voor creatieve barrières en versnellers, het creatief proces en creativiteitstechnieken. Je past de opgedane kennis gelijk toe en organiseert voor een organisatie naar keuze een creatief proces rond een (fictieve) mediaproductie.
5
Mensgericht ontwerpen en testenMensgericht ontwerpen en testen
In deze module leer je hoe je stapsgewijs inspeelt op de manier waarop gebruikers mediaproducten ervaren. Je doet vaardigheden op rond iteratief werken, zodat je in de verschillende cycli van ontwerpen, testen en verbeteren een optimaal product kunt ontwikkelen. Je maakt hierbij gebruik van mensgerichte ontwerptechnieken, prototyperingsmethoden en ontwikkel- en uitvoeringsmethodieken.
10
Visueel communiceren Visueel communiceren
Als CMD-beroepsprofessional moet je weloverwogen beslissingen nemen rond de esthetiek en begrijpelijkheid van mediaproducten. In deze module leer je alles over visuele communicatie. Theorieën, universele ontwerpprincipes en handige feitjes en weetjes worden helder uiteengezet.
5
Grafisch ontwerpen Grafisch ontwerpen
Deze module geeft basiskennis en vaardigheden op het gebied van grafisch ontwerpen. Aan het eind van de module is het gehele proces doorlopen van briefing en concept tot eindpresentatie.
5
Praktijkintegratie Campagnevoorstel maken Praktijkintegratie Campagnevoorstel maken
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

Deze opdracht is gericht op het maken van een creatief concept voor een communicatiecampagne rond een communicatieprobleem. Je werkt dit uit in een aantal ontwerpen voor diverse media.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5
Totaal propedeuse 60  


Bekijk het studieprogramma van de hoofdfase
Module EC's

Cluster 3: Vormgeving en techniek (30 EC)

Cluster 3: Vormgeving en techniek (30 EC)
Na afloop van dit cluster beschik je over de vaardigheden om mediaproducten voor online en offline doeleinden visueel vorm te geven. Hierbij maak je gebruik van gangbare softwarepakketten als Adobe Photoshop en Adobe InDesign. Ook kun je een eenvoudige game realiseren. Verder ben je in staat om een ontwerp te maken dat geschikt is voor een crossmediale campagne. Hierbij houd je rekening met de eigenschappen per medium.
Adobe InDesign Adobe InDesign
In deze module leer je op een professionele manier documenten op te maken met behulp van Adobe InDesign. Je leert lay-outs ontwerpen voor zowel drukwerk als digitale distributie.
5
Adobe Photoshop Adobe Photoshop
In deze module leer je op een professionele manier afbeeldingen bewerken met Adobe Photoshop. Na afronding van de module kun je onder andere afbeeldingen optimaliseren, bewerken, samenvoegen en gereed maken voor zowel digitale als printtoepassingen.
5
Adobe IllustratorAdobe Illustrator
In deze module leer je op een professionele manier vectorafbeeldingen creëren en bewerken met Adobe Illustrator. Na afronding van de module kun je illustraties en grafische ontwerpen maken voor zowel digitale als drukwerktoepassingen.
5
Game designGame design
In deze module maak je kennis met de belangrijkste aspecten van game design. Je leert kleine games ontwikkelen en hebt kennis van de achterliggende theorie. Met deze kennis en vaardigheden in huis kun je een aantrekkelijke en communicatief doeltreffende game ontwerpen voor de doelgroep.
5
Crossmediaal ontwerpenCrossmediaal ontwerpen
In deze module leer je hoe je een strategie en concept ontwerpt voor een consistente campagne over meerdere media heen. Daarbij komen ook het inrichten van een crossmediaal project, het proces van crossmediaal ontwerpen en de specifieke (beeld-)taal per medium aan bod.
5
Praktijkintegratiemodule Realiseren - vormgeving en techniekPraktijkintegratieopdracht Realiseren - vormgeving en techniek
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

In deze opdracht schrijf je een voorstel voor een crossmediale campagne, waarbij ook een eenvoudige game wordt ingezet. Daarbij werk je verschillende crossmediale mediaproducten uit.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 4: Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)

Cluster 4: Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)
Je hebt de verschillende vormen van marketingcommunicatie in de vingers en weet hoe je een doelmatig marketingcommunicatieplan opstelt. Je bent in staat om diverse social media tools te gebruiken bij het ontwikkelen van een mediaproduct en interactie, storytelling en beleving toe te passen. Daarnaast weet je hoe je een sterk merk creëert en ken je de mogelijkheden van Google ten aanzien van vindbaarheid, reclame maken en resultaten analyseren. Ook heb je kennis van het communicatiespeelveld binnen grote corporaties en overheidsinstanties.
Marketingcommunicatie Marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
5
Brand designBrand design
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
5
Storytelling en belevingStorytelling en beleving
De module Storytelling en beleving heeft als doel om kennis en vaardigheden (verder) te ontwikkelen die het mogelijk maken om context en betekenis te geven aan producten, diensten en toepassingen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: hoe vertel je een verhaal, moderne storytelling, het ondergaan van storytelling, productiemiddelen, toepassingen en praktijkvaardigheden.
5
Social Media en Google Social Media en Google
In deze module leer je hoe je mediaproducten vindbaar maakt in Google en hoe je Google gebruikt om reclame te maken of bezoek van digitale media-uitingen te analyseren. Daarnaast gaat de module in op de mogelijkheden en valkuilen van social media, zodat je hier een beleid op kunt ontwikkelen binnen een overkoepelende communicatiestrategie van een organisatie.
5
Corporate- en overheidscommunicatieCorporate- en overheidscommunicatie
Als CMD’er krijg je waarschijnlijk te maken met grote corporaties of overheidsinstanties als opdrachtgever. In deze module komen de communicatieaspecten die binnen dergelijke organisaties relevant zijn aan bod. Je leert hoe je het speelveld binnen en buiten deze organisaties analyseert en hoe je hierop inspeelt in de communicatie-uitingen. Ook is er aandacht voor de opbouw van een communicatie-afdeling en de totstandkoming van de communicatieplanning binnen grote organisaties en overheidsinstanties.
5
Praktijkintegratiemodule Realiseren - corporate- en overheidscommunicatiePraktijkintegratieopdracht Realiseren - corporate- en overheidscommunicatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

In deze opdracht schrijf je een voorstel voor het versterken van een corporate merk. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen, zijn branding, storytelling, corporate communicatie, social media en Google.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 5: Media-advies en projectmanagement (30 EC)

Cluster 5: Media-advies en projectmanagement (30 EC)
Je bent in staat om een communicatie- of multimediaproject in termen van tijd, budget, middelen en kwaliteit te plannen en te monitoren. Je past hierbij verschillende projectmethodieken toe en zorgt dat iedereen binnen het team gemotiveerd is. Verder ben je je bewust van de ethische en maatschappelijke consequenties van jouw werkzaamheden en weet je hiernaar te handelen.
Project- en samenwerkingsmethodiekenProject- en samenwerkingsmethodieken
Deze module bestaat uit twee delen. Het eerste gedeelte heeft betrekking op de methode Agile Scrum. Vervolgens leer je hoe je de toepassing Devops kunt gebruiken om de samenwerking tussen ontwikkelaars en beheerders in een organisatie te bevorderen. Ook komen diverse tools aan bod die voor dit proces gebruikt kunnen worden.
5
Mediapsychologie en -sociologie Mediapsychologie en -sociologie
In deze module maak je kennis met een psychologisch en sociologisch kader om naar de interactie tussen media en samenleving te kijken. Je leert deze interactie te analyseren en bewust om te springen met psychologisch en sociale factoren. Hierdoor kun je communicatie-uitingen doelmatiger inrichten, vormgeven en verspreiden.
5
User research User research
Het doel van deze module is om je fundamentele onderzoeksvaardigheden te leren en deze toe te passen binnen de context van user research. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de ontwerpfase, dataverzameling, analyse, statistiek, segmentatie, rapportage en persona’s.
5
MVO, duurzaamheid, ethiek en integriteitMVO, duurzaamheid, ethiek en integriteit
Mediaproducten kunnen een grote impact hebben. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Deze module gaat in op het begrippenkader waarmee je kunt bepalen welke verantwoordelijkheden een organisatie in de samenleving heeft, en of een communicatie-uiting in het licht daarvan al dan niet ethisch / maatschappelijk verantwoord is.
5
Ethiek en MVO Ethiek en MVO
In deze module wordt ingegaan op een begrippenkader en toetsingskader aan de hand waarvan kan worden bepaald welke verantwoordelijkheden een organisatie in de samenleving heeft, en of een communicatie-uiting in het licht daarvan al dan niet ethisch verantwoord is.
5
Praktijkintegratiemodule Media-advies en projectmanagement Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

Deze opdracht is gericht op het uitvoeren van een onderzoek naar een actueel vraagstuk op gebied van media en maatschappij. Op basis daarvan stel je een advies op waarbij je nadrukkelijk ingaat op de ethische aspecten.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 6: Minor Multimediadesign (30 EC)

Cluster 6: Minor Multimediadesign (30 EC)
Je kunt 3D-animatie, kleur, audio en video effectief toepassen in je ontwerpen en bent in staat om eenvoudige apps en games te realiseren. Daarnaast ben je op de hoogte van de verschillende kunststromingen en -stijlen door de jaren heen en kun je deze kennis toepassen in je eigen ontwerpen.
3D, VR- en AR-vormgeving en -productie3D, VR- en AR-vormgeving en -productie
De mogelijkheden in 3D media nemen voortdurend toe. In deze module leer je wat er allemaal mogelijk is in 3D vormgeving (computer graphics, animaties én 3D-printing). Ook maak je kennis met de mogelijkheden, toepassingen en productiemethoden van Virtual Reality en Augmented reality. Daarbij oefen je zelf met het maken van eenvoudige 3D-mediaproducten.
5
Audio en videoAudio en video
Audio en video maken onderdeel uit van een groot aantal mediaproducten. In deze module leer je hoe je zelf audio en video kunt produceren. Je doet vaardigheden op in het opnemen en bewerken, maar ook in het scripten en het productieproces van audio en video. Aan het eind van de module kun je zelf een eenvoudige video met geluid scripten, bewerken en afmonteren.
5
GameproductieGameproductie
Je leert hoe je op basis van een game design een game tot stand brengt. Er is aandacht voor het productieproces en je gaat zelf aan de slag met het bouwen, testen en optimaliseren van een eenvoudige game.
5
App design App design
Het doel van deze module is om kennis en vaardigheden op te doen die nodig zijn om een app te kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Het eerste deel van de module richt zich vooral op het ontwerpen van een app, het laatste deel op de ontwikkeling. Hierbij wordt een ontwikkelomgeving gebruikt die het mogelijk maakt om apps voor zowel het iOS-platform als voor Android te ontwikkelen. Aan het eind van de module ga je zelf een eenvoudige app maken.
5
Contentmarketing, vloggen en bloggenContentmarketing, vloggen en bloggen
Het bieden van relevante mediacontent wordt steeds belangrijker om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie. In deze module maak je kennis met contentmarketing, vloggen en bloggen. Je leert welke verschillende vormen, toepassingsgebieden en contenttoepassingen er zijn. Ook leer je hoe je hier zelf een plan voor kunt opstellen en leer je zelf relevante content (bijvoorbeeld in de vorm van een vlog of een blog) maken.
5
Praktijkintegratiemodule Verdieping mediadesign en -creatiePraktijkintegratiemodule Verdieping mediadesign en -creatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

In deze opdracht crëeer je, samen met partijken en belanghebbenden uit je beroepspratkijk op omgeving, diverse mediaproducten die met elkaar samenhangen en elkaar versterken. Waar mogelijk gebruik je daarbij een casus uit je beroepspraktijk om omgeving (vrijwilligerswerk, vriendenkring of maatschappelijk vraagstuk). Je zet hierbij in ieder geval bewegend beeld en geluid in en past dit toe in een zelf ontworpen game of app. Ook creëer je zelf een vlog.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 6: Minor Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)

Cluster 6: Minor Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)
Je kunt grote corporaties en overheidsinstanties adviseren over communicatiegerelateerde onderwerpen als reputatiemanagement. Je bent in staat om een media- en contentstrategie op te stellen die past binnen het marketingcommunicatieplan. Ook ken je de verschillende vormen en toepassingsgebieden van contentmarketing en ben je op de hoogte van de mogelijkheden van big data.
Mediastrategie Mediastrategie
In de module Mediastrategie leer je om een mediastrategie te schrijven, beoordelen, en effectief uit te voeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
5
Identiteit en imago Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
5
Contentmarketing: vloggen en bloggenContentmarketing: vloggen en bloggen
Om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie is aansprekende, voor de klant relevante mediacontent steeds belangrijker. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert niet alleen de verschillende vormen en toepassingsgebieden kennen, maar gaat ook zelf aan de slag met het maken van relevante content.
5
Media consultancyMedia consultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, contractering, het opstellen van een contentstrategie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie.
5
Big data en marketingcommunicatie Big data en marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende bronnen van data. Je leert hoe je deze gegevens kunt combineren tot bruikbare inzichten over je doelgroepen, hun behoeftes en de mogelijkheden om daarop in te spelen.
5

Cluster 6: Minor Multimediamanagement 30

Cluster 6: Minor Multimediamanagement (30 EC)
Je bent in staat om op een procesmatige, projectmatige en organisatorische manier een dialoog tussen de verschillende belanghebbenden in een multimediaproject te faciliteren en coördineren. Je hebt kennis van accountmanagement en mediarecht en kunt daadkrachtig optreden bij klachten en conflicten. Bovendien kun je advies uitbrengen rond het opstellen van media- en contentstrategieën en ondersteunen bij de implementatie.
MediastrategieMediastrategie
In de module Mediastrategie leer je om een mediastrategie te schrijven, beoordelen, en effectief uit te voeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
5
Media consultancyMedia consultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, contractering, het opstellen van een contentstrategie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie.
5
IPMA-DIPMA-D
Je maakt kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement volgens de IPMA-methode. Er is o.a. aandacht voor het begeleiden van projectteams, interactie, persoonlijke effectiviteit en het beheersen van aspecten als kosten, tijd en kwaliteit gedurende een project. De opleiding Projectmanagement bereidt perfect voor op het examen IPMA, niveau D.
5
AccountmanagementAccountmanagement
De module Accountmanagement geeft een basis voor het opstellen van een accountplan en het geven van leiding aan een accountteam. Het vakgebied wordt behandeld vanuit een strategische invalshoek.
5
Professional communication advancedProfessional communication advanced
In deze module verdiep je je in de basisbegrippen van communicatie en worden de belangrijkste communicatiemodellen behandeld.
5
Praktijkintegratiemodule Verdieping multimediamanagementPraktijkintegratiemodule Verdieping multimediamanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.

In deze opdracht ga je een daadwerkelijke opdracht uitvoeren voor een mediaproject (inclusief een adviestraject) voor een opdrachtgever uit je beroepspraktijk of omgeving (vrijwilligerswerk, vriendenkring of maatschappelijk vraagstuk).

Je voert hierbij zelf een intakegesprek voor de opdracht met je opdrachtgever, doet onderzoek naar het onderliggende vraagstuk en brengt op basis daarvan een advies uit voor de aanpak van het vraagstuk. Na akkoord van de opdrachtgever op het advies schrijf je een projectplan voor een project om op basis van dit advies te komen tot een oplossing voor het vraagstuk.

De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
5

Cluster 7: Stage (30 EC)

 
Stage Stage
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
30

Cluster 8: Afstuderen (30 EC)

 
Communicatieproject uitvoeren Communicatieproject uitvoeren
De inhoud van deze module is onderhevig aan actuele ontwikkelingen.
10
Afstudeeronderzoek Afstudeeronderzoek
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over hbo-bachelor niveau. De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen.
20
Totaal hoofdfase 180  
Totaal HBO-bachelor Communication and multimedia design 240  

Stage en werkplek

Het studieprogramma van deze bachelor is opgebouwd uit clusters van 30 studiepunten (EC). Ieder cluster leidt tot een leeruitkomst. Per cluster staat omschreven wat je na het afronden van het desbetreffende onderdeel weet en kunt. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. Tijdens deze modules pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene en specifieke beroepscompetenties en doe je onderzoeksvaardigheden op.

Om de stage en de praktijkintegratiemodules succesvol te kunnen doorlopen, moet je beschikken over een geschikte werk- of stageplek.

Stage en praktijkintegratiemodules

Tijdens een HBO-opleiding is het belangrijk dat alles wat je leert ook succesvol in de praktijk toegepast kan worden. Daarom worden de meeste clusters van 30 EC afgesloten met een praktijkintegratiemodule die aansluit op de desbetreffende leeruitkomst. In deze module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Je ontwikkelt hierdoor onderzoeksvaardigheden en verschillende (beroeps)competenties.

Naast de praktijkintegratiemodules loop je in de laatste fase van de opleiding aanvullend nog een stage. Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin bepaalde leerdoelen zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan en ter afronding van de stage schrijf je een stageverslag.

Wat is een geschikte werkplek

Werk je al in een relevante werkomgeving of werk je in een organisatie waar je de mogelijkheid krijgt om de praktijkintegratieopdrachten op een relevante afdeling uit te voeren? Dan kun je deze opdrachten in de loop van je studie op je werk uitvoeren. Heb je geen relevante werkplek? Dan zul je op zoek moeten naar een aparte stageplek. Of je werksituatie de noodzakelijke praktijkervaring voor de door jou gekozen studie kan leveren, wordt beoordeeld door inhoudelijke werkplekbeoordelaars.

Beoordeling tijdens de stage

Tijdens de stage beoordeelt je stagedocent onder meer het stageplan dat je hebt geschreven, de functioneringsverslagen en het uiteindelijke stageverslag. Ook vinden er telefonische verificatiegesprekken plaats met zowel jou als student als met de stagementor (degene die jou bij het bedrijf begeleidt).

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond met een examen. Aan het afleggen van examens zijn meestal kosten verbonden. Naast de examens moeten diverse praktijkopdrachten worden uitgevoerd en leg je gedurende de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeeropdracht.

Examen doen waar en wanneer je wilt

Steeds meer examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op 16 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd. Je legt het examen digitaal af waardoor ook de uitslag snel bekend is. En heb je een keer een examen niet gehaald, dan kun je alsnog snel slagen voor een herexamen.

Examenkosten

Het examengeld voor deze opleiding bedraagt € 49,00 per maand. Hiervoor mag ieder examen dat via LOI Hogeschool wordt afgenomen één keer kosteloos worden afgelegd.

Wanneer je er voor kiest het externe IPMA-D-examen af te leggen, zijn hier extra kosten aan verbonden.

Portfolio en afstuderen

Bij alle bacheloropleidingen leg je vanaf het begin van de studie een portfolio aan. Het doel van het portfolio is reflectie op het leerproces gedurende de gehele opleiding. Bovendien wordt met het portfolio aangetoond welke kennis en competenties je hebt verworven. Je vindt het digitaal portfolio op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Deze HBO-bacheloropleiding wordt afgesloten met een afstudeeropdracht. De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en empirisch onderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Tijdens een afsluitende mondelinge zitting komen zowel het portfolio als de afstudeeropdracht aan de orde. Daarbij word je beoordeeld op je kennis, inzicht, toepassings- en reflectieniveau.

Heb je al een relevante werkplek of biedt de werkgever de mogelijkheid om de stageopdrachten en de afstudeeropdracht uit te voeren op een afdeling die met de studie te maken heeft? Dan kunnen werk en afstudeeropdracht in veel gevallen worden gecombineerd. Een slimme combinatie!

De afstudeeropdracht is de finale van de studie. Het spreekt voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docent.

Diploma

Na het afronden van de bacheloropleiding HBO Communicatie en multimedia design heb je het officiële en internationaal erkende bachelorgetuigschrift HBO Communication and multimedia design behaald. Met het bachelorgetuigschrift op zak mag je de internationaal herkenbare titel Bachelor of Science (BSc) voeren. De opleiding HBO-bachelor Communication and multimedia design is NVAO-geaccrediteerd. Een garantie voor kwaliteit en (h)erkenning van het diploma in binnen- én buitenland. Het diploma heeft dan ook een hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Extra branchediploma's

LOI Hogeschool onderhoudt al jaren uitstekende contacten met het bedrijfsleven en exameninstanties. En dat heeft veel voordelen. Een aantal modules wordt afgesloten (of kunnen indien gewenst worden afgesloten) met een extern examen. In die gevallen geeft afronding recht op een officieel en erkend diploma van deze organisaties. Zo worden extra diploma’s behaald zonder extra te studeren.

Wanneer je er bij deze opleiding voor kiest om de module IPMA-D af te ronden met een extern examen, behaal je de IPMA-certificering (niveau D).

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie. Kwaliteit staat bij al onze opleidingen voorop. Niet voor niets heeft LOI Hogeschool, naast de NVAO-accreditatie van alle individuele bacheloropleidingen, het ITK-keurmerk behaald: hét overheidskeurmerk voor kwaliteitszorg. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Je behaalt dan ook een diploma waarmee werkgevers je graag zien komen.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding geregistreerd in het CROHO onder nummer 34092.

NVAO-geaccrediteerde opleidingInstellingstoets kwaliteitszorgMinisterie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studiemethode
Klassikaal of thuis studeren, aan jou de keuze

Heb je graag een extra stok achter de deur en wil je medestudenten en docenten ontmoeten in de klas? Kies dan voor onze klassikale methode. Hierin is het beste van klassikaal onderwijs en thuisstudie verenigd tot het meest effectieve onderwijs dat je kunt krijgen.
Wil je liever volledig flexibel zijn en hecht je minder waarde aan het klassikale aspect? Kies dan voor onze efficiënte thuisstudie methode. Hierbij ben je 100% flexibel om de opleiding te volgen waar en wanneer je maar wilt, terwijl je toch een eigen docent hebt die je begeleidt en op elk moment vragen kunt stellen.


Klassikaal studeren
Thuis studeren

Vaste structuur van bijeenkomsten

In een kleine groep met docent en medestudenten
Volledig flexibel in studieplek en -tijden
Goed te combineren met werk en privé
Begeleiding door ervaren docenten
Online leeromgeving met effectieve studietools
Klassikaal studeren bij de LOI: eigentijds flexibel en efficiënt

De klassikale opleidingen van de LOI staan garant voor een efficiënte manier van studeren, zijn doelgericht van opzet, bieden veel structuur en toch voldoende flexibiliteit om de opleiding te combineren met een baan en druk privéleven.

  • Met keuze uit dag, avond- en zaterdagprogramma’s past de opleiding in elke agenda.
  • De klassikale bijeenkomsten om de 2 tot 3 weken zorgen voor een vast studieritme.
  • Er wordt gewerkt in kleine groepen onder leiding van topdocenten uit de praktijk.
  • Persoonlijke benadering met veel ruimte voor inbreng van de eigen werksituatie.
  • Gerichte training van competenties, boeiende presentaties en cases.
  • De docent is ook tussentijds bereikbaar voor vragen en geeft snel antwoord.
Thuis studeren bij de LOI: zelfstandig maar zeker niet alleen
”Ik kan mijn studie heel goed combineren met mijn werk en gezin.”
Désirée Buenen

Studeert bij de LOI

”Ik kan mijn studie heel goed combineren met mijn werk en gezin.”
Désirée Buenen

Studeert bij de LOI

Wil je zelf bepalen waar, wanneer en hoe snel je studeert? Wil je alle ruimte om de opleiding goed te kunnen combineren met een baan en druk privéleven? Het kan bij de LOI. De hele studiemethode is opgezet om flexibel en tegelijkertijd zeer doelgericht te studeren. Maar zeker niet alleen, want je krijgt alle begeleiding die je nodig hebt. Opdrachten insturen en vragen stellen kan op elk moment bij je eigen docent. En zijn vaardigheden een belangrijk onderdeel van de opleiding? Dan krijg je natuurlijk praktijkdagen. Of dit ook bij jouw opleiding het geval is, lees je in de opleidingsinformatie op deze site.Tot slot krijg je bij de opleiding slimme online studietools voor effectieve, extra ondersteuning. Dat alles bij elkaar maakt een thuisstudie bij de LOI de slimste weg naar een erkend diploma.

Maximale flexibiliteit

Studeren als de kinderen op bed liggen of in een “verloren” uurtje overdag? Bij de LOI past de opleiding zich aan jou aan in plaats van andersom. Je bepaalt zelf waar je studeert, wanneer en hoe lang. Je verliest geen kostbare reistijd om naar een opleidingslocatie te gaan; je hebt gewoon een eigen docent die altijd voor je klaar staat en via de online leeromgeving snel antwoord geeft op vragen.

Online leeromgeving met effectieve studietools

De online leeromgeving, LOI Campus, geeft op elk moment inzicht in je opleiding en vorderingen. Met onder andere een agenda, examengegevens, cijferoverzicht en contactmogelijkheden met docenten en medestudenten. Daarnaast is de leeromgeving hét platform om effectief te leren met online studietools. Zo vind je er o.a. een overzichtelijk leerpad, een slimme kennistrainer en/of online hoorcolleges. Ook bouw je er een persoonlijk digitaal portfolio op waarmee je de ontwikkeling van je competenties inzichtelijk maakt.

Studeren vanuit het buitenland

Een thuisstudie van de LOI biedt alle flexibiliteit. Ook vanuit het buitenland studeren is dus heel goed mogelijk! De communicatie met de docent en medestudenten verloopt namelijk gewoon via internet. Ideaal voor wie (tijdelijk) in het buitenland woont of werkt. Houd er wel rekening mee dat eventuele contact- of praktijkdagen alleen in Nederland worden georganiseerd. Bij een aantal opleidingen is het bijwonen van deze dagen verplicht. De data van deze dagen zijn wel ruim van tevoren bekend, zodat je bijwoning kunt inplannen.

Professionele begeleiding
Topdocenten uit de praktijk

De LOI hecht grote waarde aan de kwaliteit van haar onderwijs en werkt alleen met professionals. Topdocenten met ruime ervaring die de klassikale bijeenkomsten verzorgen én je via internet ook persoonlijk begeleiden in de tussenliggende weken. Je kunt dus op elk moment rekenen op de input en ervaring van een vakspecialist, die de kennis uitstekend overdraagt, met verhelderende voorbeelden komt en een duidelijk antwoord geeft op elke vraag.

Klassikale bijeenkomsten in kleine groepen

Bij de klassikale opleidingen wordt in kleine groepen gewerkt aan verdieping van kennis en versterking van vaardigheden. Geen herhaling van leerstof, maar discussie met medestudenten, boeiende presentaties, (business)cases en training van competenties. De docent daagt je daarbij uit het beste uit jezelf te halen. En biedt veel ruimte voor inbreng van de eigen werksituatie. Theorie en praktijk worden zo optimaal geïntegreerd.

Extra voordelen voor LOI Hogeschoolstudenten

Als student van LOI Hogeschool profiteer je van heel veel voordeel. Speciaal voor onze studenten hebben we, als aanvullende service bij de opleiding, diverse extra’s geregeld die goed van pas komen bij de studie. Zo krijg je o.a. hoge kortingen op soft- en hardware via Surfspot, heel voordelig toegang tot de digitale collecties van de Koninklijke Bibliotheek én kun je gratis Officetrainingen volgen.

Hoge korting op hard- en software

Studenten van LOI Hogeschool krijgen toegang tot Surfspot.nl. Surfspot is dé ICT-webwinkel waar studenten van hogescholen officiële software en andere ICT-producten tegen zeer lage prijzen kunnen aanschaffen. Je logt eenvoudig in met je studentgegevens en kunt direct hardware, software (o.a. Office en anti-viruspakketten), cursussen en gadgets bestellen. Bovendien heeft Surfspot ‘one day toppers’; dagacties met extreem veel korting.

Surfspot
50% korting op het lidmaatschap van de Koninklijke Bibliotheek

Iedere Ad- of bachelorstudent van LOI Hogeschool komt automatisch in aanmerking voor 50% studentenkorting op lidmaatschap van de Koninklijke Bibliotheek. Voor slechts € 7,50 per jaar krijg je daarmee toegang tot de volledige digitale collectie en catalogi. Zo kun je duizenden artikelen en e-tijdschriften inzien. Ook is het mogelijk om boeken en tijdschriften van de Koninklijke Bibliotheek aan te vragen en (tegen een kleine vergoeding) te laten toesturen.

Gratis Office-trainingen

Als student van LOI Hogeschool kun je via de Microsoft Imagine Academy (bereikbaar via Surfspot) gratis Office-trainingen volgen en zo (beter) leren werken met programma’s als Word, Excel en Powerpoint. Als je wilt, kun je de training vervolgens (tegen betaling) afsluiten met een officieel Microsoft-examen en zo een certificaat behalen.

Toelating

Er zijn verschillende manieren om te worden toegelaten tot deze opleiding. Zo ben je toelaatbaar op grond van een HAVO-, VWO- of MBO 4-diploma. Beschik je niet over een van deze diploma’s? Dan is het mogelijk een toelatingsprogramma te volgen. Wie minimaal 21 is kan daarnaast ook kiezen voor het 21+-toelatingsexamen.

Toelatingsmogelijkheden

Wie niet over een HAVO-, VWO- of MBO4-diploma beschikt, kan toch worden toegelaten op grond van het 21+-examen of het toelatingsprogramma. 

21+ toelatingsexamen

Het 21+ toelatingsexamen wordt digitaal afgenomen op 16 locaties in Nederland. Je kunt het examen op elke werkdag afleggen. Op de dag van het examen dien je minimaal 21 jaar te zijn. Het examen bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica, en toetst of je het niveau van een HBO-bacheloropleiding aan kunt. Naar aanleiding van de uitslag van het examen krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De kosten voor het examen bedragen € 75,-. Als je slaagt voor het examen kun je starten met een HBO-opleiding van LOI Hogeschool en wordt dit bedrag in mindering gebracht op het collegegeld. Ben je gezakt voor het examen, dan kun je een herkansing aanvragen. Klik hier om je aan te melden voor het 21+ toelatingsexamen. Op het formulier kun je aangeven op welke gewenste tijd, datum en locatie je het toelatingsexamen wilt afleggen. Het systeem zal direct op beschikbaarheid controleren en eventueel alternatieve data en tijdstippen voorstellen. Je kunt het toelatingsexamen vervolgens direct boeken en betalen via iDeal.

Wil je oefenen om je voor te bereiden op het 21+ toelatingsexamen? Er zijn op internet verschillende toetsen en tests te vinden waarmee je kunt oefenen. Voor het taal- en rekenniveau zijn op internet verschillende oefentoetsen te vinden op niveau 3F. Verder kun je door het doen van online intelligentietests inzicht en logica oefenen.

Toelatingsprogramma

Naast het afleggen van een 21+ toelatingsexamen is het ook mogelijk (wanneer je 21 jaar of ouder bent) om tot deze bacheloropleiding te worden toegelaten op grond van het korte HBO-programma Communication and Multimedia Design van LOI Hogeschool. Dit programma geldt in dat geval als toelatingsprogramma voor deze bachelor. Bij doorstroming naar de volledige bacheloropleiding ontvang je bovendien vrijstelling voor de gelijknamige modules die je hebt behaald met het HBO-programma Marketing.

Studieduur en vrijstelling

Een opleiding van LOI Hogeschool is prima te combineren met een (fulltime) baan en andere bezigheden. De nominale studieduur bedraagt vier jaar, op basis van 240 studiepunten (EC) en een studielast van 60 studiepunten per jaar. Bij LOI Hogeschool studeer je echter in je eigen tempo. Afhankelijk van werkervaring, eerder behaalde diploma’s, de huidige werkplek en de tijd die je in de opleiding steekt, kan deze opleiding sneller worden afgerond. Dit geldt bij een thuisstudie voor de volledige opleiding, bij een klassikale opleiding voor de afstudeerfase.

Studieduur: 48 maanden

Langer over de opleiding doen? Geen probleem!

Wil of kun je de opleiding niet afronden binnen de aanbevolen studieduur? Geen probleem! Bij deze opleiding mag je tot maximaal zes jaar over de studie doen. Je behoudt in die periode recht op online begeleiding en toegang tot de alle studiefaciliteiten. Hiervoor worden geen extra kosten berekend. Je betaalt in alle gevallen slechts vier jaar collegegeld en kunt daarna nog twee jaar gratis studeren. Een belangrijk verschil met andere opleiders.

Mogelijke vrijstellingen

Denk je op grond van een ander diploma of bewijs in aanmerking te komen voor een vrijstelling voor een of meer vakken, dien dan een vrijstellingsverzoek in bij de Toetsingscommissie van LOI Hogeschool. Stuur daarbij een kopie van het desbetreffende diploma met cijferlijst, een inhoudsbeschrijving van de gevolgde vakken en een literatuurlijst mee.

Na toekenning van een vrijstelling is deze nog 8 jaar geldig. Heb je een of meer vrijstellingen, dan wordt een korting op het totale collegegeld gegeven.

Voor meer informatie over vrijstellingen, klik hier.

Collegegeld

Het totale collegegeld geldt voor de gehele opleiding, er worden tussentijds geen prijsverhogingen doorgevoerd. Er zijn diverse fiscale regelingen (voor werknemers en werkgevers) waarmee de netto studiekosten aanzienlijk worden verlaagd. Het collegegeld kan per maand, per jaar (met 5% korting) of in één keer (met 5% korting) worden betaald. Geef je keuze aan bij inschrijving.

Collegegeld thuisstudie : 48 x € 179,-
Collegegeld klassikaal : 48 x € 279,-
Betaal geen literatuurkosten

Een opleiding bij LOI Hogeschool is niet alleen een slimme, maar ook een zeer voordelige keuze. Je betaalt voor deze opleiding namelijk alléén collegegeld en examenkosten. Eénmalig wordt er bij inschrijving een klein bedrag in rekening gebracht voor inschrijfkosten en dossiervorming. Alle verplichte vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Geen verborgen kosten dus! Bovendien betaal je slechts vier jaar collegegeld en mag je daarna nog twee jaar gratis studeren. Je behoudt in die periode gewoon recht op online begeleiding en toegang tot alle online studiefaciliteiten.

Het collegegeld is inclusief:

  • Alle verplichte vakliteratuur
  • Studiemateriaal
  • Begeleiding door ervaren docenten
  • Toegang tot de online leeromgeving
  • Twee jaar gratis uitloop, zonder extra kosten
Studiekosten fiscaal aftrekbaar

Is de opleiding gericht op je (toekomstige) werk? Dan zijn de kosten van je opleiding (les-/collegegeld, examenkosten, reiskosten, studiematerialen) aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Zo vallen de netto studiekosten stukken lager uit. 

Het bedrag dat je terugkrijgt bij een HBO-bacheloropleiding loopt, afhankelijk van je belastingschaal, al gemakkelijk op tot € 1.000,- per jaar. En reken bij een MBO-opleiding of een cursus op ongeveer € 300,- tot ruim € 600,- per jaar. Zo is studeren een stuk voordeliger. Bekijk hieronder uitgebreide rekenvoorbeelden van belastingteruggave.

HBO-bachelor Rechten
Collegegeld p/j € 2.028,00
Examenkosten € 708,00
Drempel € 250,00
Jouw voordeel € 894,96 - € 1.292,72*
MBO Apothekersassistent
Collegegeld p/j € 1.059,00
Examenkosten € 468,00
Drempel € 250,00
Jouw voordeel € 459,72 - € 644,04*
Bewindvoerder
Collegegeld p/j € 1.040,00
Examenkosten € 110,00
Drempel € 250,00
Jouw voordeel € 324,00 - € 468,00*

*Per jaar, afhankelijk van je belastingschaal (37%, 40% of 52%).

Bekijk alle informatie en voorwaarden op www.belastingdienst.nl
Bekijk hier of er nog meer financiële regelingen van toepassing zijn op deze opleiding

Betaalt de werkgever?

Steeds meer werkgevers zijn bereid de kosten voor een opleiding op zich te nemen. Een opleiding leidt immers tot meer kennis en beter functioneren op de werkvloer. Bovendien geldt er een zeer aantrekkelijke fiscale regeling. Scholingskosten zijn (onder bepaalde voorwaarden) voor de werkgever volledig fiscaal aftrekbaar. Betaalt de werkgever? Geef dit dan aan op het inschrijfformulier.

Levenlanglerenkrediet

Bij deze opleiding kun je onder voorwaarden gebruikmaken van het Levenlanglerenkrediet. Dit is een regeling van de overheid waarbij iedereen tot 55 jaar tegen 0,0% rente geld kan lenen voor een studie. Bekijk hier wat de voorwaarden zijn en hoe je het krediet aanvraagt.

Alles over het Levenlanglerenkrediet
Levenlanglerenkrediet

Bij deze opleiding kun je onder voorwaarden gebruikmaken van het Levenlanglerenkrediet. Dit is een regeling van de overheid waarbij iedereen tot 55 jaar tegen 0,0% rente geld kan lenen voor een studie. Bekijk hier wat de voorwaarden zijn en hoe je het krediet aanvraagt.

Alles over het Levenlanglerenkrediet
Voordelen voor werkgevers

LOI Zakelijk is de ideale partner bij het opleiden van werknemers. Naast het vaste opleidingsaanbod biedt LOI Zakelijk volledig opmaatgemaakte opleidingsprogramma’s op elk niveau. Incompany, via thuisstudie of door middel van klassikaal onderwijs. De opleidingen van de LOI zijn altijd flexibel en daardoor in te passen in elk werkschema en te combineren met andere bezigheden.

De voordelen:

  • Maatwerk mogelijk voor elke branche, voor elk leerdoel
  • Breed aanbod van o.a. erkende MBO- en HBO-opleidingen
  • Flexibele studiemethode, goed te combineren met een baan
  • Incompany, klassikaal of thuis studeren
  • Persoonlijke en directe begeleiding van topdocenten

Meer weten over de mogelijkheden? Bel 071 - 545 1234 of stuur een e-mail.

Startdatum en locaties

Schrijf nu in via het inschrijfformulier en start wanneer je wilt. Doe het dus vandaag nog! Bij een thuisstudie kun je elke datum kiezen. Bij een klassikale opleiding is er keuze uit een aantal startdata en locaties. Dagbijeenkomsten vinden altijd op vrijdag of zaterdag plaats van 9:30 tot 16:30 uur, avondbijeenkomsten op dinsdag- of donderdagavond van 19:00 tot 22:00 uur.

Wanneer voor het eerstvolgende startmoment bekend is op welke locatie en dag de opleiding definitief start, staat dit vermeld op deze pagina. Vaak kun je je dan ook nog steeds voor andere locaties en dagen aanmelden.

Klassikaal studeren

Eerstvolgende startmoment:

Maart 2018

Eerste bijeenkomst:

Eind maart 2018

Aantal bijeenkomsten dagopleiding:

16 per jaar

Aantal bijeenkomsten avondopleiding:

32 per jaar

Plaats:

AMSTERDAM

APELDOORN

DEN HAAG

EINDHOVEN

LEIDERDORP

ROTTERDAM

UTRECHT

ZWOLLE

AMSTERDAM

APELDOORN

DEN HAAG

EINDHOVEN

LEIDERDORP

ROTTERDAM

UTRECHT

ZWOLLE

Thuis studeren

De opleiding past zich volledig aan jouw leven aan. Starten kan wanneer je wilt. Je bepaalt zelf waar je de opleiding volgt, op welk moment je studeert en hoe lang. Daarbij sta je er nooit alleen voor. Je hebt een eigen docent die via de online leeromgeving altijd snel bereikbaar is.

Inschrijven

Inschrijven is heel eenvoudig. Schrijf je in via de inschrijfbutton en je start binnenkort.

Geen langdurige verplichting en 14 dagen op proef

Tijdens de studie is het mogelijk om aan het eind van ieder studiejaar de opleiding te beëindigen. Je gaat dus nooit een langdurige verplichting aan. Bovendien kun je de opleiding binnen 14 kalenderdagen zonder opgaaf van redenen beëindigen.