HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

In de HBO-bachelor CMD (Communication and Multimedia Design) leer je alles over het ontwerpen van innovatieve digitale producten. Van conceptontwikkeling tot het bouwen van websites, apps en games. Ook ga... Lees meer

In de HBO-bachelor CMD (Communication and Multimedia Design) leer je alles over het ontwerpen van innovatieve digitale producten. Van conceptontwikkeling tot het bouwen van websites, apps en games. Ook ga je meteen zelf aan de slag met uitdagende en creatieve praktijkopdrachten. Deze kun je vaak uitvoeren binnen je eigen werkomgeving. Je behaalt met de opleiding CMD een erkend getuigschrift. Je kunt bv. gaan werken bij een ontwerpbureau, een mediabedrijf, een grote organisatie, of als zzp’er.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Inclusief vakliteratuur
  • Praktijkgerichte opleiding
  • In korte tijd kennis op HBO-niveau

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Als CMD'er ben je een expert in communicatie en (multi)media design. Je richt je op alle aspecten van communicatie en ontwerpen: van conceptontwikkeling tot vormgeving en de nieuwste technieken. De HBO-bachelor Communication and Multimedia Design (CMD) van LOI Hogeschool bereidt je perfect voor op zo'n creatieve en uitdagende functie.

Je volgt in deze opleiding een zeer volledig en actueel programma. Je leert bijvoorbeeld communicatievraagstukken vertalen naar een creatief concept voor een media-uiting. Ook ontwerp en bouw je websites, apps en games. Binnen dit proces verbind je verschillende disciplines met elkaar en geef je advies en sturing.

Tijdens de opleiding voer je regelmatig gerichte praktijkopdrachten uit. Dit garandeert een optimale verbinding tussen theorie en praktijk, waardoor jij je als professional effectief ontwikkelt. Je kunt de praktijkopdrachten meestal uitvoeren binnen je eigen organisatie. En dat scheelt veel tijd! Naast de praktijkopdrachten is er ook een praktijkperiode in de opleiding opgenomen. Je behaalt met deze opleiding een wettelijk erkend bachelorgetuigschrift. Daarmee zien werkgevers je graag komen!

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Focus op het gehele ontwerpproces.
  • Inclusief alle benodigde vakliteratuur.
  • Train je vaardigheden tijdens de contactdagen.
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift.

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De HBO-bachelor Communication and Multimedia Design is bestemd voor iedereen die graag creatief aan de slag wil en interesse heeft in nieuwe digitale technieken en technologieën. Werk je al in het vakgebied en wil je je vakkennis uitbreiden of doorgroeien naar een functie op HBO-niveau? Ook dan is deze CMD-opleiding een hele goede keuze! Na afronding ben je klaar voor een veelzijdige en verantwoordelijke functie als communicatie en media design professional.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor volwassenen die een opleiding willen volgen naast een baan.

Arbeidsmarktperspectieven en salaris CMD
De opleiding CMD biedt goede kansen op de arbeidsmarkt. De ontwikkelingen op het gebied van communicatie en design gaan nog steeds razendsnel. Bedrijven vragen dan ook om professionals die doel- en mensgerichte (interactieve) communicatieproducten, -diensten en -belevingen kunnen bedenken en uitwerken. Het gemiddelde startsalaris voor een CMD'er ligt tussen de € 3000,- en € 3500,-. Dit kan na enkele jaren al snel oplopen. Zeker als je bedenkt dat je als CMD'er heel veel doorgroeimogelijkheden hebt!

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Gratis proefles

  • Maak kennis met studeren bij de LOI.
  • Bekijk een hoofdstuk uit het lesmateriaal.
  • Ontdek de online leeromgeving.
Vraag de proefles aan

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Communication and Multimedia Design

De bachelor HBO Communication and Multimedia Design biedt een actueel en volledig programma waarin je theoretische kennis direct toepast in de praktijk. In het eerste jaar leg je de basis met modules over communicatie, mediatechnieken, creatief schrijven en grafisch ontwerpen, en leer je een compleet campagnevoorstel schrijven.

In de hoofdfase verdiep en verbreed je je vaardigheden, onder andere in Adobe-programma’s, game- en branddesign, user research en mediapsychologie. Je kiest een minor die past bij jouw interesse, zoals Mediadesign, Multimediamanagement, Front-End Development of AI.

In de afstudeerfase doe je praktijkgericht onderzoek en voer je een afstudeeropdracht uit. Gedurende de opleiding werk je aan praktijkopdrachten binnen je eigen organisatie, waarbij je waardevolle producten oplevert en jezelf voorbereidt op de praktijk. Daarnaast ontwikkel je stapsgewijs je onderzoeksvaardigheden, een belangrijke vaardigheid voor iedere hbo’er.

Inclusief vakliteratuur

De benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.

Inclusief contactdagen

Bij deze opleiding horen twee gratis contactdagen. Tijdens deze dagen volg je een inspirerende managementtraining. Onder begeleiding van een professionele trainer werk je aan groepsopdrachten en worden je managementvaardigheden (verder) aangescherpt. De contactdagen zijn bovendien een mooie gelegenheid om je medestudenten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen!

De contactdagen vinden twee à drie keer per jaar plaats. Aan het bijwonen van deze dagen zijn geen extra kosten verbonden.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Communication and Multimedia Design bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Media ontdekken

    Deze module legt een basis voor het begrijpen van de wereld van de media. Er is aandacht voor de verschillende soorten media en de wisselwerking tussen media en maatschappij, bijvoorbeeld als het gaat om industrie, wetgeving en ethiek. Daarnaast behandelt de module hoe mediaproducten in elkaar zitten en welke rol de CMD’er speelt bij de productie van media.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Mediatechniek verkennen

    Deze module behandelt de technologie achter verschillende (digitale) media: weergave, opslag en distributie van tekst, beeld, geluid en video. Onder meer de onderwerpen karaktersets, kleurprofielen, compressiemethoden, netwerken en beveiliging komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor het web. De module geeft een inleiding in HTML, CSS, Javascript en het content management systeem Wordpress. Tot slot richt de module zich op de toekomst: welke nieuwe ontwikkelingen in (digitale) techniek hebben invloed op toekomstige mediaproducties?

  • Praktijkintegratie Onderzoeksvoorstel schrijven

    In deze module schrijf je een onderzoeksvoorstel voor een organisatie dat een (fictief) probleem heeft en waarvoor het beoogde onderzoek een oplossing moet vinden. Het voorstel bevat een aanleiding en een context- en actorenanalyse, uitmondend in een probleembeschrijving waarbij een probleemstelling en deelvragen geformuleerd worden. Centraal staat de probleemoplossende hoofdvraag waarbij van een bestaande situatie naar een gewenste situatie moet worden toegewerkt door middel van praktijkonderzoek. Na het formuleren van de SMART-probleemstelling volgen een conceptueel en een technisch ontwerp van het beoogde onderzoek, alsmede een planning en risicoanalyse. Je levert de onderzoeksopzet aan als een document dat voldoet aan rapportage-eisen van een beginnend beroepsproduct. Ook maak je een start met het op juiste manier gebruiken van bronnen en bronvermeldingen.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Creatief concept schrijven

    Aan een mediaproductie ligt altijd een concept ten grondslag dat de kernboodschap, het verhaal daarover en de uitwerking in communicatieve elementen met elkaar verbindt. Creativiteit is daarbij een noodzakelijke vaardigheid. In deze module leer je daarom op het meest ‘basic’ niveau creativiteit in te zetten in het bedenken van een concept voor een mediaproductie. Dit betreft niet alleen van de eigen creativiteit maar ook die van anderen. In het team dat verantwoordelijk is voor het maken van het mediaproduct is de CMD-professional degene die creativiteit inzet en kanaliseert. Je leert in deze module een creatief concept te ontwikkelen. Je gaat daarbij voor een organisatie naar keuze een creatief proces organiseren voor een (fictieve) mediaproductie.

  • Mensgericht ontwerpen en testen

    In deze module leer je hoe je stapsgewijs steeds beter kunt inspelen op de manier waarop gebruikers van offline en digitale mediaproducten deze producten waarnemen. Zo leer je in verschillende slagen een mediaproduct ontwerpen, testen en op basis daarvan verbeteren, en daarmee het product steeds beter waarneembaar en begrijpelijk maken. Hiermee ondersteun je het communicatieve doel van deze mediaproducten steeds beter. Daarbij maakt hij kennis met prototypingsmethoden, en ontwikkel- en uitvoeringsmethodieken zoals PDCA, Lean en Scrum. Je oefent met het in de praktijk brengen van de geleerde bruikbaarheidsprincipes en iteratieve ontwerp- en testmethodiek voor de verschillende media in een veelgebruikte ontwerptool, Adobe InDesign. Daarbij maak je een eenvoudig prototype voor een mediaproduct, waarbij hij verschillende iteraties in het test- en ontwerpproces doorloopt.

  • Visueel communiceren

    Mensen onthouden gemiddeld 80% van wat ze zien en 20% van wat ze lezen. Visuele communicatie krijgt daarom een steeds grotere rol in onze media uitingen. Kijk maar naar social media: de posts met een pakkend beeld hebben de grootste aantrekkingskracht. Visuele communicatie maakt gebruik van beeldtaal of vormtaal. Een communicatie- en multimediaprofessional moet zich kunnen verplaatsen in die gebruiker en met diens ogen kunnen kijken naar een mediaproduct en het ontwerp daarvan. Hoe maak je een ontwerp zodanig dat het voldoet aan doel van het mediaproduct? Is het mediaproduct begrijpelijk en kan het de gebruiker overtuigen? In deze module komen theorieën, ontwerpprincipes maar ook feitjes en weetjes aan bod die jou als CMD-beroepsprofessional in staat stellen om een mediaproduct niet slechts “een kwestie van smaak” te laten zijn, maar vanuit een weloverwogen professioneel kader beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van de esthetiek, begrijpelijkheid en overtuigingskracht van mediaproducten.

  • Grafisch ontwerpen

    In deze module ontwikkel je een portfolio met ontwerpen voor een door je gekozen organisatie door middel van grafische en typografische kennis en vaardigheden. Je levert een portfolio in waarvoor hij op basis van de basiselementen van een ontwerp: typografie, kleur, vorm en beeld ontwerpen maakt voor een logo, huisstijl, visueel ontwerp voor een homepage, lay-out en cover voor een brochure en lay-out voor een digitale nieuwsbrief. De ontwerpen sluiten aan bij de persoonlijkheid van de organisatie zodat zij hun corporate identity uitdragen. Je presenteert de ontwerpen op professionele wijze zowel in beeld als in tekst.

  • Praktijkintegratie Campagnevoorstel maken

    In deze module breng je alle kennis en vaardigheden uit het themablok “Conceptualiseren en ontwerpen” met elkaar in verband om de vaardigheden in een praktijkopdracht te tonen. In deze module schrijf je een onderzoeksvoorstel om een communicatieprobleem te analyseren en op te lossen. Vervolgens vertaalt hij de uitkomsten hiervan naar een creatief concept voor een communicatiecampagne die dit probleem moet oplossen, en werkt hij dit uit in een aantal ontwerpen voor diverse media.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Adobe InDesign 2025

    Adobe InDesign is het meest gebruikte opmaakpakket van Adobe – de marktleider als het gaat om publishingsoftware – en wordt door de meeste vormgevers gebruikt om publicaties digitaal op te maken. Met Adobe InDesign kun je boeken, brochures, magazines, e-books, interactieve PDF's en nog veel meer publicaties vormgeven.

  • Adobe Photoshop 2025

    Deze module behandelt de grondslagen van Adobe Photoshop, een veelzijdig beeldbewerkingsprogramma waarmee foto's en ander beeldmateriaal kunnen worden aangepast en gemanipuleerd. De module biedt ruime aandacht aan het bewerken, retoucheren, samenvoegen en optimaliseren van afbeeldingen, zodat deze uiteindelijk geschikt zijn voor drukwerk of een digitale toepassing. Ook het tekenen en schilderen in Photoshop komt kort aan bod. Vormgeving zelf speelt geen rol. Het gaat echt om de vaardigheden in Photoshop als gereedschap.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in.
    • je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Adobe Illustrator 2025

    Deze module behandelt de grondslagen van Adobe Illustrator, een veelzijdig tekenprogramma waarmee het mogelijk is om vectortekeningen te maken en bewerken. De module biedt ruime aandacht voor het leren tekenen met vectoren en het toepassen van (speciale) effecten. Vormgeving zelf speelt geen rol. Het gaat echt om de vaardigheden in Illustrator als gereedschap. 

  • Gamedesign

    Gamedesign draait om het ontwerpen en testen van belevingen en ervaringen. Deze module behandelt het ontwerpproces waarmee gamedesigners concepten tot stand brengen en deze testen met eindgebruikers. Na een algemene kijk op de verschillende stappen binnen gamedesign wordt dieper ingegaan op de effecten die game-elementen hebben op de gebruikerservaring. Er is onder andere aandacht voor het ontwerpen en testen van de effecten van gamemechanieken. Ook zal aan bod komen hoe vormgeving, sfeer en een verhaallijn bijdragen aan de ervaring van de eindgebruiker wanneer deze een game speelt.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Crossmediaal ontwerpen

    Het hoofddoel van de module is om crossmediale ontwerpen te kunnen herkennen, te kunnen beoordelen op basis van kenmerken, functies, gebruiken en gevolgen om later deze kennis toe te kunnen passen in de praktijk. Tevens heeft deze module als doel om de student inzicht te geven in een veranderd medialandschap om hier toekomstige vragen over te kunnen formuleren.

    Deze module bevat een aantal examens, Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Vormgeving en techniek

    Het schrijven van een crossmediaal campagnevoorstel, rekening houdend met de doelgroep, storytelling, mediakeuzes, usability, relevantie, co-creatie en de kruisbestuiving tussen verschillende media. Daarbij worden de verschillende mediaproducten voor de campagne uitgewerkt: een offline mediaproduct, een online mediaproduct, een logo, bewerkt beeldmateriaal voor de mediaproducten en een eenvoudige game en met behulp van Adobe Illustrator, Adobe Photoshop en Adobe InDesign.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Marketingcommunicatie

    De module fungeert als inleiding voor personen en professionals die kennis willen maken met de basisprincipes van marketingcommunicatie. Personen die de module marketingcommunicatie hebben behaald werken vaak in de operationele uitvoering en begeleiden de marketingcommunicatie-activiteiten van een bedrijf.

    De module sluit aan op programmaleeruitkomst 2: Je communiceert op basis van communicatiemodellen effectief met interne en externe doelgroepen, zoals marketing doelgroepen en andere doelgroepen die invloed hebben op het beleid van de organisatie. Je onderzoekt de effectiviteit van voornamelijk de externe communicatie van de organisatie.

  • Brand design & management

    Het hoofddoel van de module is het aanbrengen van basiskennis en conceptuele vaardigheden op het gebied van branding zodat je een beleid kan ontwikkelen voor brandontwikkeling dan wel brandstretching. Je verwerft conceptuele vaardigheden ten aanzien van het ontwikkel- en ontwerpproces van merken aan de hand van drie gangbare modellen: MerkWijzer, Brand Basics-model en Customer Brand Journey-model. Daarmee is je in staat merken te analyseren, te relateren aan het gevoerde merkbeleid en voorstellen te doen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Hij kan hierdoor optreden als gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.

  • Storytelling en beleving

    Storytelling brengt het verhaal van een merk, product of organisatie tot leven. Het resultaat? Een boodschap die beter blijft hangen, een groter bereik en een positief effect op je imago. Maar hoe vertel je een goed verhaal? En hoe kun je dit laten aansluiten bij de (marketing- en communicatie)strategie en doelstellingen van een organisatie? U leert het in deze inspirerende opleiding!

    De korte opleiding HBO Storytelling en beleving leer je creatief denken en een sterk verhaal vertellen en vormgeven. Ook leer je hoe je storytellingtechnieken kunt inzetten bij een (multimediale) communicatie-uiting en zo de gewenste beleving bij de doelgroep kunt creëren.

    De opleiding is sterk praktijkgericht. Je doet niet alleen de benodigde kennis op, maar past deze meteen toe in verschillende opdrachten. Na afronding ben je dan ook helemaal klaar om de opgedane kennis in praktijk te brengen. Kennis van storytelling is veelgevraagd op de arbeidsmarkt. Het diploma vormt dan ook een waardevolle aanvulling op je cv!

  • Online marketing en adverteren

    In deze module maakt u kennis met de verschillende mogelijkheden die u online heeft om een organisatie, product of dienst onder de aandacht van de doelgroep te brengen. U leert over de verschillende fasen van de klantreis, het verschil tussen organische en betaalde marketing, de mogelijkheden van social media en  en de inzet van retargeting. Ook leert u hoe u deze effectief inzet en het effect meet.

    Na het volgen van deze module kunt u bedrijven adviseren over hun online marketing en weet u welke factoren bijdragen aan het succes van online marketing en advertenties

  • Corporate en overheidscommunicatie

    Het aanbrengen van kennis en inzicht op het gebied van de samenhang tussen organisatie, stakeholders en communicatiemiddelen en -boodschappen op operationeel-tactisch niveau. Aan de orde komen organisatie-elementen (visie, structuur, cultuur, doelen, strategie, leiderschapsstijl), communicatieplan, planning en implementatie (contentcreatie).

  • Praktijkintegratie Corporate en overheidscommunicatie

    Het integreren van de kennis over branding, storytelling, corporate communicatie en de inzet van social media en Google en toepassen op een concreet communicatievraagstuk van een organisatie m.b.t. het versterken van haar merk.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Projectmanagement - Agile

    In deze module leer je over agile werken en denken. Scrum is de methode waar de nadruk op ligt, maar ook andere agile methodes passeren de revue. Je leert over planningen en schattingen maken. Na deze module kun je berekeningen maken en volledig volgens agile werken!

  • Mediapsychologie en -sociologie

    Deze module geeft inzicht in de gevolgen van mediaproducties op individu en maatschappij. Onderwerpen die aan bod komen zijn cognitieve processen, de invloed van media op geweld en de gevolgen van media voor stereotypering. Dit leidt tot het uitbrengen van een advies over de mogelijke invloed van mediaproducties op het individu en de samenleving. Zo worden organisaties geholpen om mediaproducties op een effectieve en ethische manier in te zetten.

  • User research

    Het hoofddoel van de module is je in staat te stellen de doelen, de houdingen en het gedrag van gebruikers van een aan het werkveld CMD gerelateerde media-uiting te onderzoeken, om met behulp van kwantitatieve en/of kwalitatieve onderzoeks- en analysemethoden gegevens te verwerken in een rapportage, waarbij geleerd wordt met persona’s te werken.

  • Entrepreneurship

    Ondernemerschap gaat over het creëren van kansen. Deze module gaat over het vinden, ontwikkelen en evalueren van de mogelijkheden voor nieuwe ondernemingen en het vernieuwen van bestaande producten en processen. Dit kan zowel binnen de context van een nieuwe organisatie (start-up) als binnen een bestaande organisatie (corporate entrepreneurship). Hierbij komen ook de skills aan bod die een ondernemer moet bezitten om dit tot een succes te maken.

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement

    Deze module is gericht op het uitvoeren van een onderzoek naar en het geven van een advies over een actueel vraagstuk op het gebied van media en maatschappij.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Fase 3 – Mediadesign-creatie
  • Immersive media

    Na afronding van de module kan je:

    • VR, AR en MR toepassingen voor opdrachtgevers conceptualiseren binnen de context van brand design en educatie.
    • een 3D object, scene of animatie ontwikkelen binnen Cinema 4D.
    • een proof of concept opleveren met gebruik making van een techniek naar keuze, bijvoorbeeld WebGL, HTML5 canvas, threeJS, Babylon, Unity of Unreal engine.
  • Videoproductie

    Het hoofddoel van deze module is om studenten de kennis en vaardigheden bij te brengen om zelfstandig professionele videoproducties te maken. Aan de hand van een briefing of zelfbedacht concept ontwikkelen zij scripts, storyboards en video's voor zakelijke en persoonlijke toepassingen, waarbij ze gebruikmaken van professionele videobewerkingssoftware. Studenten leren daarbij rekening te houden met narratieve, visuele en auditieve stijl, auteursrechten, platformrichtlijnen en de beleving van de kijker.

  • Game development

    Deze module is gericht op ontwerpen en produceren van eenvoudige games ten behoeve van educatie en brand design. De concepten en theorie van game design worden in praktische en concrete cases ingezet waarbij programmeren, prototyperen en testen centraal staat. Je leert de games exporteren voor verschillende platforms, waaronder HTML5 en Adobe AIR, met als doel de animatie online te of als app voor mobiele devices.

  • App design

    De professional onderzoekt de gebruikersnoden en wensen ten behoeve van het ontwerp van een app door middel van gebruikersobservatie en interviews. De gebruikers en hun gedrag worden in kaart gebracht met behulp van standaardgereedschap en technieken in UX-research. Op basis van deze inzichten ontwikkelt de student een creatief concept waarbij een optimale gebruikservaring centraal staat.

    De professional vertaalt dit concept achtereenvolgens in een papieren prototype. Met dit prototype worden gebruikerstesten uitgevoerd en op basis van de gebruikersfeedback wordt het ontwerp geëvalueerd.

    Na afronding van deze module begrijpt de student de onderscheidende waarde van een user-experiencebenadering t.o.v. een 'technology-led'- of een 'business-led'-benadering. Ook heeft hij geleerd om gebruikers en gebruikersgedrag gestructureerd te documenteren en te visualiseren met behulp van gereedschap en technieken die veel door UX-researchers en -ontwerpers gebruikt worden. Binnen een multidisciplinair team kan hij zich opwerpen als verdediger van de belangen van gebruikers en onderscheidt hij zich van andere developers door een diepgaand inzicht in gebruikersgedrag, noden en wensen. Door middel van een iteratief ontwerpproces waarin de cyclus 1. ontwerpen, 2. prototypen, 3. testen met gebruikers en 4. evalueren meermaals wordt doorlopen, kan hij een optimale gebruikservaring ontwikkelen.

  • Praktijkintegratie Mediadesign en -creatie - Verdieping

    Integratie van opgedane kennis naar een praktijksituatie. De aankomend CMD professional realiseert in dat kader een contentmarketing campagne met briefing waarin video, een 3D ontwerp, een app of een game verwerkt worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Contentmarketing

    Bij contentmarketing publiceert een organisatie waardevolle en relevante content (letterlijk: ‘inhoud’) die relevant kan zijn voor het publiek om zo dit publiek te interesseren. Dat klinkt eenvoudig, maar in praktijk valt het nog niet mee. Want wat vindt het publiek dan precies interessant en hoe zorg je ervoor dat het publiek dit in je content ziet?

    Inzicht in je doelgroep, een zekere mate van creativiteit en een goed begrip van verschillende kanalen en contentmogelijkheden zijn onmisbaar als je contentmarketing succesvol wilt inzetten. Dat is dan ook precies wat je in deze module gaat leren: van een analyse van de doelgroep tot en met de uiteindelijke productie en distributie van content.

    Het hoofddoel van deze module is dat je content effectief leert in te zetten als onderdeel van de onlinemarketingmix

  • Fase 3 – Communicatie in overheid- en corporate context
  • Mediastrategie

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van een mediastrategie in de vorm van een mediaplan, dat past binnen de communicatie strategie van een organisatie of merk, waarbij de inzet, het beoogde effect en de kruisbestuiving tussen verschillende mediatypen worden omschreven. De nadruk ligt op de in te zetten strategie waarbij de doelgroep wordt bereikt via de meest efficiënte media. Dit komt tot uiting in een plan waarbij de mediastrategie vertaald wordt naar concrete ontwerptrajecten voor de gekozen mediatypen.

  • Identiteit en imago

    In deze module leer je de identiteit en het imago van een organisatie analyseren en deze strategisch en tactisch beïnvloeden met de inzet van modellen en technieken.

  • Mediaconsultancy

    Het hoofddoel van de module is optimaal strategisch en tactisch niveau media-advies leren geven aan een interne of externe opdrachtgever om de implementatie van het advies te bevorderen aan de hand van de 5 fase van advieswerk van Peter Block.

  • Data analytics en marketingcommunicatie

    Het hoofddoel van de module is kennis, inzichten en vaardigheden opdoen op het gebied van data-analyse voor optimale communicatie-uitingen om de organisatiedoelen te bereiken. Je leert om op basis van de customer journey relevante data op een juiste wijze te verzamelen. Om vervolgens deze data te analyseren en hier duiding aan te geven zodat helder wordt welke communicatie-uitingen bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen en welke voor verbetering vatbaar zijn. Je hebt na het afronden van deze module kennis en kunde opgedaan over het gebruik van externe en  interne data ten behoeve van communicatie-uitingen en kan dit op aantrekkelijke wijze presenteren aan relevante stakeholders.

  • Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie

    De module is gericht op het onderzoeken van de huidige identiteit of imago van een overheids- of corporate organisatie en het hiervoor ontwikkelen van een communicatieplan om de gewenste identiteit of imago te creëren.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Multimediamanagement
  • Projectmanagement - IPMA-D

    Je verwerft brede kennis op alle gebieden van projectmanagement en heeft na succesvol afronden van het IPMA D examen het vermogen die kennis toe te passen.

  • Accountmanagement en relatiebeheer

    Het hoofddoel van de module is dat je na afronding van de module kennis heeft van de basisbegrippen in account- en relatiemanagement en zelfstandig commerciële analyses kan uitvoeren (SWOT, DMU, CRM). Daarnaast is je in staat een klantgerichte waardepropositie te presenteren en een verkoopgesprek op te stellen en uit te voeren door middel van een presentatie voor een specifieke account en/of prospect.

  • Adviesvaardigheden - Advanced

    Met de module Adviesvaardigheden Advanced kunt u op Hbo-niveau mensen effectief adviseren die de specifieke vakkennis van de adviseur niet bezitten. U laat daarbij zien in zowel de aanpak van een adviesproces en op de wijze waarop u communiceert dat u op respectvolle wijze kan afstemmen op de factoren persoonlijkheid, randvoorwaarden en context van alle betrokken mensen. U kan aantonen door middel van een onderbouwd reflectieverslag, dat u inzicht heeft verworven in de samenhang van deze drie factoren bij het effectief adviseren en in de invloed van eigen keuzes, inzicht in de eigen persoonlijkheid en vaardigheid op het verloop van het adviesproces.

  • Praktijkintegratie Verdieping multimediamanagement

    De module is gericht op het onderzoeken van de huidige identiteit of imago van een overheids- of corporate organisatie en het hiervoor ontwikkelen van een communicatieplan om de gewenste identiteit of imago te creëren.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Front-end Development
  • HTML5 en CSS

    Het hoofddoel van de module is het verwerven van voldoende kennis voor het technisch ontwerpen (niet grafisch vormgeven), bouwen en beheren van websites met behulp van HTML5 en CSS. De module is stap voor stap opgebouwd en behandelt eerst het markeren van HTML, waarna de vormgeving aan de orde komt met CSS. Door HTML en CSS gezamenlijk toe te passen, kan een technisch correcte website worden gebouwd.

  • Programmeren in JavaScript

    In deze module leer je interactieve, platformonafhankelijke webpagina's en -applicaties te maken met behulp van JavaScript en de bij JavaScript behorende voorzieningen. Je verkrijgt inzicht op de mogelijke client-side toepassingen van JavaScript.

  • PHP en MySQL

    Bij dynamische websites wordt veelvuldig gebruikgemaakt van PHP in combinatie met MySQL-databases. In deze praktische module verkrijg je de kennis en vaardigheden voor het maken van een dynamische webapplicatie met een achterliggende database. Je leert werken met expressie en controlestructuren, functies en objecten, arrays, MySQL en databases en de beveiliging van de webapplicatie.

  • Infographics en datavisualisatie

    Het hoofddoel van de module is het kunnen vertalen van een vraagstuk op het gebied van het visueel inzichtelijk maken van complexe informatie, processen, (big) data en dynamische processen middels infographics of dynamische datavisualisaties. 

  • Front-end frameworks

    Deze module biedt front-end development professionals in het verlengde van de ervaring in HTML, CSS en javascript, de nodige verdieping om moderne Front end webapplicaties en SPA (single Page Applications) te ontwikkelen.

  • Praktijkintegratie Front-end development

    Het hoofddoel van de module is om naar aanleiding van een zelf ingebrachte casus en onderzoek, de opgedane kennis binnen de minor Front-end development toe te passen in een zelfstandig te ontwikkelen webapplicatie. Deze applicatie zal worden opgebouwd met HTML, CSS en Javascript code volgens MVC-model of een vergelijkbaar patroon. Een deel van de data in de applicatie wordt met een AJAX-connectie opgehaald uit een externe API.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Mediarecht

    Het hoofddoel van de module is om een multimedia professional bewust te maken van juridische aandachtspunten binnen het media- en entertainmentrecht, waar je als maker en/of gebruiker in professionele beroepsomgeving mee te maken kan krijgen.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Stage en werkplek

De beroepspraktijk speelt een belangrijke rol in deze opleiding. Zo ontstaat een zeer effectieve manier van leren én bereid je je optimaal voor op je toekomstige functie.

Daarnaast omvat de opleiding een praktijkleerperiode (stage). Tijdens deze periode werk je aan de ontwikkeling of versterking van je competenties. Dit doe je in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkzaam bent.

Om praktijkervaring op te doen, moet je op dat moment dus beschikken over een geschikte werkplek.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Media ontdekken

    Deze module legt een basis voor het begrijpen van de wereld van de media. Er is aandacht voor de verschillende soorten media en de wisselwerking tussen media en maatschappij, bijvoorbeeld als het gaat om industrie, wetgeving en ethiek. Daarnaast behandelt de module hoe mediaproducten in elkaar zitten en welke rol de CMD’er speelt bij de productie van media.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Mediatechniek verkennen

    Deze module behandelt de technologie achter verschillende (digitale) media: weergave, opslag en distributie van tekst, beeld, geluid en video. Onder meer de onderwerpen karaktersets, kleurprofielen, compressiemethoden, netwerken en beveiliging komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor het web. De module geeft een inleiding in HTML, CSS, Javascript en het content management systeem Wordpress. Tot slot richt de module zich op de toekomst: welke nieuwe ontwikkelingen in (digitale) techniek hebben invloed op toekomstige mediaproducties?

  • Praktijkintegratie Onderzoeksvoorstel schrijven

    In deze module schrijf je een onderzoeksvoorstel voor een organisatie dat een (fictief) probleem heeft en waarvoor het beoogde onderzoek een oplossing moet vinden. Het voorstel bevat een aanleiding en een context- en actorenanalyse, uitmondend in een probleembeschrijving waarbij een probleemstelling en deelvragen geformuleerd worden. Centraal staat de probleemoplossende hoofdvraag waarbij van een bestaande situatie naar een gewenste situatie moet worden toegewerkt door middel van praktijkonderzoek. Na het formuleren van de SMART-probleemstelling volgen een conceptueel en een technisch ontwerp van het beoogde onderzoek, alsmede een planning en risicoanalyse. Je levert de onderzoeksopzet aan als een document dat voldoet aan rapportage-eisen van een beginnend beroepsproduct. Ook maak je een start met het op juiste manier gebruiken van bronnen en bronvermeldingen.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Creatief concept schrijven

    Aan een mediaproductie ligt altijd een concept ten grondslag dat de kernboodschap, het verhaal daarover en de uitwerking in communicatieve elementen met elkaar verbindt. Creativiteit is daarbij een noodzakelijke vaardigheid. In deze module leer je daarom op het meest ‘basic’ niveau creativiteit in te zetten in het bedenken van een concept voor een mediaproductie. Dit betreft niet alleen van de eigen creativiteit maar ook die van anderen. In het team dat verantwoordelijk is voor het maken van het mediaproduct is de CMD-professional degene die creativiteit inzet en kanaliseert. Je leert in deze module een creatief concept te ontwikkelen. Je gaat daarbij voor een organisatie naar keuze een creatief proces organiseren voor een (fictieve) mediaproductie.

  • Mensgericht ontwerpen en testen

    In deze module leer je hoe je stapsgewijs steeds beter kunt inspelen op de manier waarop gebruikers van offline en digitale mediaproducten deze producten waarnemen. Zo leer je in verschillende slagen een mediaproduct ontwerpen, testen en op basis daarvan verbeteren, en daarmee het product steeds beter waarneembaar en begrijpelijk maken. Hiermee ondersteun je het communicatieve doel van deze mediaproducten steeds beter. Daarbij maakt hij kennis met prototypingsmethoden, en ontwikkel- en uitvoeringsmethodieken zoals PDCA, Lean en Scrum. Je oefent met het in de praktijk brengen van de geleerde bruikbaarheidsprincipes en iteratieve ontwerp- en testmethodiek voor de verschillende media in een veelgebruikte ontwerptool, Adobe InDesign. Daarbij maak je een eenvoudig prototype voor een mediaproduct, waarbij hij verschillende iteraties in het test- en ontwerpproces doorloopt.

  • Visueel communiceren

    Mensen onthouden gemiddeld 80% van wat ze zien en 20% van wat ze lezen. Visuele communicatie krijgt daarom een steeds grotere rol in onze media uitingen. Kijk maar naar social media: de posts met een pakkend beeld hebben de grootste aantrekkingskracht. Visuele communicatie maakt gebruik van beeldtaal of vormtaal. Een communicatie- en multimediaprofessional moet zich kunnen verplaatsen in die gebruiker en met diens ogen kunnen kijken naar een mediaproduct en het ontwerp daarvan. Hoe maak je een ontwerp zodanig dat het voldoet aan doel van het mediaproduct? Is het mediaproduct begrijpelijk en kan het de gebruiker overtuigen? In deze module komen theorieën, ontwerpprincipes maar ook feitjes en weetjes aan bod die jou als CMD-beroepsprofessional in staat stellen om een mediaproduct niet slechts “een kwestie van smaak” te laten zijn, maar vanuit een weloverwogen professioneel kader beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van de esthetiek, begrijpelijkheid en overtuigingskracht van mediaproducten.

  • Grafisch ontwerpen

    In deze module ontwikkel je een portfolio met ontwerpen voor een door je gekozen organisatie door middel van grafische en typografische kennis en vaardigheden. Je levert een portfolio in waarvoor hij op basis van de basiselementen van een ontwerp: typografie, kleur, vorm en beeld ontwerpen maakt voor een logo, huisstijl, visueel ontwerp voor een homepage, lay-out en cover voor een brochure en lay-out voor een digitale nieuwsbrief. De ontwerpen sluiten aan bij de persoonlijkheid van de organisatie zodat zij hun corporate identity uitdragen. Je presenteert de ontwerpen op professionele wijze zowel in beeld als in tekst.

  • Praktijkintegratie Campagnevoorstel maken

    In deze module breng je alle kennis en vaardigheden uit het themablok “Conceptualiseren en ontwerpen” met elkaar in verband om de vaardigheden in een praktijkopdracht te tonen. In deze module schrijf je een onderzoeksvoorstel om een communicatieprobleem te analyseren en op te lossen. Vervolgens vertaalt hij de uitkomsten hiervan naar een creatief concept voor een communicatiecampagne die dit probleem moet oplossen, en werkt hij dit uit in een aantal ontwerpen voor diverse media.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Adobe InDesign 2025

    Adobe InDesign is het meest gebruikte opmaakpakket van Adobe – de marktleider als het gaat om publishingsoftware – en wordt door de meeste vormgevers gebruikt om publicaties digitaal op te maken. Met Adobe InDesign kun je boeken, brochures, magazines, e-books, interactieve PDF's en nog veel meer publicaties vormgeven.

  • Adobe Photoshop 2025

    Deze module behandelt de grondslagen van Adobe Photoshop, een veelzijdig beeldbewerkingsprogramma waarmee foto's en ander beeldmateriaal kunnen worden aangepast en gemanipuleerd. De module biedt ruime aandacht aan het bewerken, retoucheren, samenvoegen en optimaliseren van afbeeldingen, zodat deze uiteindelijk geschikt zijn voor drukwerk of een digitale toepassing. Ook het tekenen en schilderen in Photoshop komt kort aan bod. Vormgeving zelf speelt geen rol. Het gaat echt om de vaardigheden in Photoshop als gereedschap.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in.
    • je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Adobe Illustrator 2025

    Deze module behandelt de grondslagen van Adobe Illustrator, een veelzijdig tekenprogramma waarmee het mogelijk is om vectortekeningen te maken en bewerken. De module biedt ruime aandacht voor het leren tekenen met vectoren en het toepassen van (speciale) effecten. Vormgeving zelf speelt geen rol. Het gaat echt om de vaardigheden in Illustrator als gereedschap. 

  • Gamedesign

    Gamedesign draait om het ontwerpen en testen van belevingen en ervaringen. Deze module behandelt het ontwerpproces waarmee gamedesigners concepten tot stand brengen en deze testen met eindgebruikers. Na een algemene kijk op de verschillende stappen binnen gamedesign wordt dieper ingegaan op de effecten die game-elementen hebben op de gebruikerservaring. Er is onder andere aandacht voor het ontwerpen en testen van de effecten van gamemechanieken. Ook zal aan bod komen hoe vormgeving, sfeer en een verhaallijn bijdragen aan de ervaring van de eindgebruiker wanneer deze een game speelt.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Crossmediaal ontwerpen

    Het hoofddoel van de module is om crossmediale ontwerpen te kunnen herkennen, te kunnen beoordelen op basis van kenmerken, functies, gebruiken en gevolgen om later deze kennis toe te kunnen passen in de praktijk. Tevens heeft deze module als doel om de student inzicht te geven in een veranderd medialandschap om hier toekomstige vragen over te kunnen formuleren.

    Deze module bevat een aantal examens, Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Vormgeving en techniek

    Het schrijven van een crossmediaal campagnevoorstel, rekening houdend met de doelgroep, storytelling, mediakeuzes, usability, relevantie, co-creatie en de kruisbestuiving tussen verschillende media. Daarbij worden de verschillende mediaproducten voor de campagne uitgewerkt: een offline mediaproduct, een online mediaproduct, een logo, bewerkt beeldmateriaal voor de mediaproducten en een eenvoudige game en met behulp van Adobe Illustrator, Adobe Photoshop en Adobe InDesign.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Marketingcommunicatie

    De module fungeert als inleiding voor personen en professionals die kennis willen maken met de basisprincipes van marketingcommunicatie. Personen die de module marketingcommunicatie hebben behaald werken vaak in de operationele uitvoering en begeleiden de marketingcommunicatie-activiteiten van een bedrijf.

    De module sluit aan op programmaleeruitkomst 2: Je communiceert op basis van communicatiemodellen effectief met interne en externe doelgroepen, zoals marketing doelgroepen en andere doelgroepen die invloed hebben op het beleid van de organisatie. Je onderzoekt de effectiviteit van voornamelijk de externe communicatie van de organisatie.

  • Brand design & management

    Het hoofddoel van de module is het aanbrengen van basiskennis en conceptuele vaardigheden op het gebied van branding zodat je een beleid kan ontwikkelen voor brandontwikkeling dan wel brandstretching. Je verwerft conceptuele vaardigheden ten aanzien van het ontwikkel- en ontwerpproces van merken aan de hand van drie gangbare modellen: MerkWijzer, Brand Basics-model en Customer Brand Journey-model. Daarmee is je in staat merken te analyseren, te relateren aan het gevoerde merkbeleid en voorstellen te doen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Hij kan hierdoor optreden als gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.

  • Storytelling en beleving

    Storytelling brengt het verhaal van een merk, product of organisatie tot leven. Het resultaat? Een boodschap die beter blijft hangen, een groter bereik en een positief effect op je imago. Maar hoe vertel je een goed verhaal? En hoe kun je dit laten aansluiten bij de (marketing- en communicatie)strategie en doelstellingen van een organisatie? U leert het in deze inspirerende opleiding!

    De korte opleiding HBO Storytelling en beleving leer je creatief denken en een sterk verhaal vertellen en vormgeven. Ook leer je hoe je storytellingtechnieken kunt inzetten bij een (multimediale) communicatie-uiting en zo de gewenste beleving bij de doelgroep kunt creëren.

    De opleiding is sterk praktijkgericht. Je doet niet alleen de benodigde kennis op, maar past deze meteen toe in verschillende opdrachten. Na afronding ben je dan ook helemaal klaar om de opgedane kennis in praktijk te brengen. Kennis van storytelling is veelgevraagd op de arbeidsmarkt. Het diploma vormt dan ook een waardevolle aanvulling op je cv!

  • Online marketing en adverteren

    In deze module maakt u kennis met de verschillende mogelijkheden die u online heeft om een organisatie, product of dienst onder de aandacht van de doelgroep te brengen. U leert over de verschillende fasen van de klantreis, het verschil tussen organische en betaalde marketing, de mogelijkheden van social media en  en de inzet van retargeting. Ook leert u hoe u deze effectief inzet en het effect meet.

    Na het volgen van deze module kunt u bedrijven adviseren over hun online marketing en weet u welke factoren bijdragen aan het succes van online marketing en advertenties

  • Corporate en overheidscommunicatie

    Het aanbrengen van kennis en inzicht op het gebied van de samenhang tussen organisatie, stakeholders en communicatiemiddelen en -boodschappen op operationeel-tactisch niveau. Aan de orde komen organisatie-elementen (visie, structuur, cultuur, doelen, strategie, leiderschapsstijl), communicatieplan, planning en implementatie (contentcreatie).

  • Praktijkintegratie Corporate en overheidscommunicatie

    Het integreren van de kennis over branding, storytelling, corporate communicatie en de inzet van social media en Google en toepassen op een concreet communicatievraagstuk van een organisatie m.b.t. het versterken van haar merk.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Projectmanagement - Agile

    In deze module leer je over agile werken en denken. Scrum is de methode waar de nadruk op ligt, maar ook andere agile methodes passeren de revue. Je leert over planningen en schattingen maken. Na deze module kun je berekeningen maken en volledig volgens agile werken!

  • Mediapsychologie en -sociologie

    Deze module geeft inzicht in de gevolgen van mediaproducties op individu en maatschappij. Onderwerpen die aan bod komen zijn cognitieve processen, de invloed van media op geweld en de gevolgen van media voor stereotypering. Dit leidt tot het uitbrengen van een advies over de mogelijke invloed van mediaproducties op het individu en de samenleving. Zo worden organisaties geholpen om mediaproducties op een effectieve en ethische manier in te zetten.

  • User research

    Het hoofddoel van de module is je in staat te stellen de doelen, de houdingen en het gedrag van gebruikers van een aan het werkveld CMD gerelateerde media-uiting te onderzoeken, om met behulp van kwantitatieve en/of kwalitatieve onderzoeks- en analysemethoden gegevens te verwerken in een rapportage, waarbij geleerd wordt met persona’s te werken.

  • Entrepreneurship

    Ondernemerschap gaat over het creëren van kansen. Deze module gaat over het vinden, ontwikkelen en evalueren van de mogelijkheden voor nieuwe ondernemingen en het vernieuwen van bestaande producten en processen. Dit kan zowel binnen de context van een nieuwe organisatie (start-up) als binnen een bestaande organisatie (corporate entrepreneurship). Hierbij komen ook de skills aan bod die een ondernemer moet bezitten om dit tot een succes te maken.

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement

    Deze module is gericht op het uitvoeren van een onderzoek naar en het geven van een advies over een actueel vraagstuk op het gebied van media en maatschappij.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Fase 3 – Mediadesign-creatie
  • Immersive media

    Na afronding van de module kan je:

    • VR, AR en MR toepassingen voor opdrachtgevers conceptualiseren binnen de context van brand design en educatie.
    • een 3D object, scene of animatie ontwikkelen binnen Cinema 4D.
    • een proof of concept opleveren met gebruik making van een techniek naar keuze, bijvoorbeeld WebGL, HTML5 canvas, threeJS, Babylon, Unity of Unreal engine.
  • Videoproductie

    Het hoofddoel van deze module is om studenten de kennis en vaardigheden bij te brengen om zelfstandig professionele videoproducties te maken. Aan de hand van een briefing of zelfbedacht concept ontwikkelen zij scripts, storyboards en video's voor zakelijke en persoonlijke toepassingen, waarbij ze gebruikmaken van professionele videobewerkingssoftware. Studenten leren daarbij rekening te houden met narratieve, visuele en auditieve stijl, auteursrechten, platformrichtlijnen en de beleving van de kijker.

  • Game development

    Deze module is gericht op ontwerpen en produceren van eenvoudige games ten behoeve van educatie en brand design. De concepten en theorie van game design worden in praktische en concrete cases ingezet waarbij programmeren, prototyperen en testen centraal staat. Je leert de games exporteren voor verschillende platforms, waaronder HTML5 en Adobe AIR, met als doel de animatie online te of als app voor mobiele devices.

  • App design

    De professional onderzoekt de gebruikersnoden en wensen ten behoeve van het ontwerp van een app door middel van gebruikersobservatie en interviews. De gebruikers en hun gedrag worden in kaart gebracht met behulp van standaardgereedschap en technieken in UX-research. Op basis van deze inzichten ontwikkelt de student een creatief concept waarbij een optimale gebruikservaring centraal staat.

    De professional vertaalt dit concept achtereenvolgens in een papieren prototype. Met dit prototype worden gebruikerstesten uitgevoerd en op basis van de gebruikersfeedback wordt het ontwerp geëvalueerd.

    Na afronding van deze module begrijpt de student de onderscheidende waarde van een user-experiencebenadering t.o.v. een 'technology-led'- of een 'business-led'-benadering. Ook heeft hij geleerd om gebruikers en gebruikersgedrag gestructureerd te documenteren en te visualiseren met behulp van gereedschap en technieken die veel door UX-researchers en -ontwerpers gebruikt worden. Binnen een multidisciplinair team kan hij zich opwerpen als verdediger van de belangen van gebruikers en onderscheidt hij zich van andere developers door een diepgaand inzicht in gebruikersgedrag, noden en wensen. Door middel van een iteratief ontwerpproces waarin de cyclus 1. ontwerpen, 2. prototypen, 3. testen met gebruikers en 4. evalueren meermaals wordt doorlopen, kan hij een optimale gebruikservaring ontwikkelen.

  • Praktijkintegratie Mediadesign en -creatie - Verdieping

    Integratie van opgedane kennis naar een praktijksituatie. De aankomend CMD professional realiseert in dat kader een contentmarketing campagne met briefing waarin video, een 3D ontwerp, een app of een game verwerkt worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Contentmarketing

    Bij contentmarketing publiceert een organisatie waardevolle en relevante content (letterlijk: ‘inhoud’) die relevant kan zijn voor het publiek om zo dit publiek te interesseren. Dat klinkt eenvoudig, maar in praktijk valt het nog niet mee. Want wat vindt het publiek dan precies interessant en hoe zorg je ervoor dat het publiek dit in je content ziet?

    Inzicht in je doelgroep, een zekere mate van creativiteit en een goed begrip van verschillende kanalen en contentmogelijkheden zijn onmisbaar als je contentmarketing succesvol wilt inzetten. Dat is dan ook precies wat je in deze module gaat leren: van een analyse van de doelgroep tot en met de uiteindelijke productie en distributie van content.

    Het hoofddoel van deze module is dat je content effectief leert in te zetten als onderdeel van de onlinemarketingmix

  • Fase 3 – Communicatie in overheid- en corporate context
  • Mediastrategie

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van een mediastrategie in de vorm van een mediaplan, dat past binnen de communicatie strategie van een organisatie of merk, waarbij de inzet, het beoogde effect en de kruisbestuiving tussen verschillende mediatypen worden omschreven. De nadruk ligt op de in te zetten strategie waarbij de doelgroep wordt bereikt via de meest efficiënte media. Dit komt tot uiting in een plan waarbij de mediastrategie vertaald wordt naar concrete ontwerptrajecten voor de gekozen mediatypen.

  • Identiteit en imago

    In deze module leer je de identiteit en het imago van een organisatie analyseren en deze strategisch en tactisch beïnvloeden met de inzet van modellen en technieken.

  • Mediaconsultancy

    Het hoofddoel van de module is optimaal strategisch en tactisch niveau media-advies leren geven aan een interne of externe opdrachtgever om de implementatie van het advies te bevorderen aan de hand van de 5 fase van advieswerk van Peter Block.

  • Data analytics en marketingcommunicatie

    Het hoofddoel van de module is kennis, inzichten en vaardigheden opdoen op het gebied van data-analyse voor optimale communicatie-uitingen om de organisatiedoelen te bereiken. Je leert om op basis van de customer journey relevante data op een juiste wijze te verzamelen. Om vervolgens deze data te analyseren en hier duiding aan te geven zodat helder wordt welke communicatie-uitingen bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen en welke voor verbetering vatbaar zijn. Je hebt na het afronden van deze module kennis en kunde opgedaan over het gebruik van externe en  interne data ten behoeve van communicatie-uitingen en kan dit op aantrekkelijke wijze presenteren aan relevante stakeholders.

  • Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie

    De module is gericht op het onderzoeken van de huidige identiteit of imago van een overheids- of corporate organisatie en het hiervoor ontwikkelen van een communicatieplan om de gewenste identiteit of imago te creëren.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Multimediamanagement
  • Projectmanagement - IPMA-D

    Je verwerft brede kennis op alle gebieden van projectmanagement en heeft na succesvol afronden van het IPMA D examen het vermogen die kennis toe te passen.

  • Accountmanagement en relatiebeheer

    Het hoofddoel van de module is dat je na afronding van de module kennis heeft van de basisbegrippen in account- en relatiemanagement en zelfstandig commerciële analyses kan uitvoeren (SWOT, DMU, CRM). Daarnaast is je in staat een klantgerichte waardepropositie te presenteren en een verkoopgesprek op te stellen en uit te voeren door middel van een presentatie voor een specifieke account en/of prospect.

  • Adviesvaardigheden - Advanced

    Met de module Adviesvaardigheden Advanced kunt u op Hbo-niveau mensen effectief adviseren die de specifieke vakkennis van de adviseur niet bezitten. U laat daarbij zien in zowel de aanpak van een adviesproces en op de wijze waarop u communiceert dat u op respectvolle wijze kan afstemmen op de factoren persoonlijkheid, randvoorwaarden en context van alle betrokken mensen. U kan aantonen door middel van een onderbouwd reflectieverslag, dat u inzicht heeft verworven in de samenhang van deze drie factoren bij het effectief adviseren en in de invloed van eigen keuzes, inzicht in de eigen persoonlijkheid en vaardigheid op het verloop van het adviesproces.

  • Praktijkintegratie Verdieping multimediamanagement

    De module is gericht op het onderzoeken van de huidige identiteit of imago van een overheids- of corporate organisatie en het hiervoor ontwikkelen van een communicatieplan om de gewenste identiteit of imago te creëren.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Front-end Development
  • HTML5 en CSS

    Het hoofddoel van de module is het verwerven van voldoende kennis voor het technisch ontwerpen (niet grafisch vormgeven), bouwen en beheren van websites met behulp van HTML5 en CSS. De module is stap voor stap opgebouwd en behandelt eerst het markeren van HTML, waarna de vormgeving aan de orde komt met CSS. Door HTML en CSS gezamenlijk toe te passen, kan een technisch correcte website worden gebouwd.

  • Programmeren in JavaScript

    In deze module leer je interactieve, platformonafhankelijke webpagina's en -applicaties te maken met behulp van JavaScript en de bij JavaScript behorende voorzieningen. Je verkrijgt inzicht op de mogelijke client-side toepassingen van JavaScript.

  • PHP en MySQL

    Bij dynamische websites wordt veelvuldig gebruikgemaakt van PHP in combinatie met MySQL-databases. In deze praktische module verkrijg je de kennis en vaardigheden voor het maken van een dynamische webapplicatie met een achterliggende database. Je leert werken met expressie en controlestructuren, functies en objecten, arrays, MySQL en databases en de beveiliging van de webapplicatie.

  • Infographics en datavisualisatie

    Het hoofddoel van de module is het kunnen vertalen van een vraagstuk op het gebied van het visueel inzichtelijk maken van complexe informatie, processen, (big) data en dynamische processen middels infographics of dynamische datavisualisaties. 

  • Front-end frameworks

    Deze module biedt front-end development professionals in het verlengde van de ervaring in HTML, CSS en javascript, de nodige verdieping om moderne Front end webapplicaties en SPA (single Page Applications) te ontwikkelen.

  • Praktijkintegratie Front-end development

    Het hoofddoel van de module is om naar aanleiding van een zelf ingebrachte casus en onderzoek, de opgedane kennis binnen de minor Front-end development toe te passen in een zelfstandig te ontwikkelen webapplicatie. Deze applicatie zal worden opgebouwd met HTML, CSS en Javascript code volgens MVC-model of een vergelijkbaar patroon. Een deel van de data in de applicatie wordt met een AJAX-connectie opgehaald uit een externe API.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Mediarecht

    Het hoofddoel van de module is om een multimedia professional bewust te maken van juridische aandachtspunten binnen het media- en entertainmentrecht, waar je als maker en/of gebruiker in professionele beroepsomgeving mee te maken kan krijgen.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Wat is een geschikte werkplek?

Werk je al in een voor de opleiding relevante werkomgeving? Of biedt je werkgever je de mogelijkheid om op een geschikte afdeling praktijkervaring op te doen? Dan kun je de praktijkperiode hier volbrengen.

Heb je geen relevante werkplek? Dan zul je voor het doorlopen van de praktijkperiode op zoek moeten naar een aparte werkplek.

Of je werksituatie de noodzakelijke praktijkervaring voor de door jou gekozen studie kan leveren, wordt beoordeeld door docenten van LOI Hogeschool.

Examens en diploma

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Science (BSc) voeren.

De bacheloropleiding HBO Communication and Multimedia Design van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34092.

Extra branchediploma's

LOI Hogeschool onderhoudt al jaren uitstekende contacten met het bedrijfsleven en exameninstanties. En dat heeft veel voordelen. Sommige modules worden afgesloten (of kunnen indien gewenst worden afgesloten) met een extern examen. In die gevallen geeft afronding recht op een officieel en erkend diploma van deze organisaties. Zo worden extra diploma’s behaald zonder extra te studeren.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Beoordelingen van studenten

8/10
"Goede begeleiding. Duidelijke leerweg."

Peter creutzberg
HBO bachelor communicatie and multimediadesign

Veelgestelde vragen

Kan mijn werkgever de opleiding betalen?

Ja! Veel werkgevers zijn bereid om (een deel van) je opleiding te betalen of bieden een persoonlijk opleidingsbudget. Bespreek de mogelijkheden met je leidinggevende of de HR-afdeling! Betaalt je werkgever je opleiding? Geef dit dan aan op het inschrijfformulier.

Wat is het verschil tussen grafisch ontwerp en multimedia design?

Een grafisch ontwerper ontwerpt statische visuele producten zoals drukwerk, posters en billboards. Het werk van een multimedia designer is veel breder. Je ontwerpt multimediale producten en gebruikt daarbij verschillende creatieve digitale technieken, zoals fotografie, audio, video en animatie.

Wat verdien je met Communication and Multimedia Design?

Na je CMD-opleiding kun je rekenen op een startsalaris van gemiddeld € 3.100,- bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Dit stijgt naarmate je meer ervaring opdoet of stappen maakt in je carrière. Na vijf jaar verdienen CMD'ers gemiddeld ongeveer € 3.800,- bruto per maand.

Wat kun je worden met Communication and Multimedia Design?

De meeste CMD'ers gaan aan het werk bij mediaproductiebedrijven, (marketing)communicatie- of reclamebedrijven, full service internetbedrijven, ontwerpbureaus, overheidsinstanties, bedrijven in game development of bij onderwijsinstellingen. Bijvoorbeeld als ontwerper, digital designer, interaction designer, visual designer, visual marketeer, ux designer of content creator. Je kunt natuurlijk ook aan de slag als zelfstandig ontwerper, adviseur of projectmanager op het gebied van media, of zelfs in een creatieve functie binnen branches zoals de gezondheidszorg, cultuursector of logistiek. Andere beroepen waar je aan kunt denken, zijn: communicatieadviseur, game designer, brand manager, media consultant en social media manager.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn