| Fase 2Fase 2
In het tweede jaar verdiep je je in het beroep en de praktijk van een HBO sociaal werker. Met modules als signalering en preventie leer je meer over het herkennen en voorkomen van specifiek gedrag. Ook ga je aan de slag met een hulpverleningsplan en Sustainable Development Goals.
|
|
|
| Systeem- en herstelgericht werken Systeem- en herstelgericht werken
Tijdens deze module leer je effectieve technieken om mensen te ondersteunen bij herstel en verandering, zowel individueel als in hun sociale omgeving. Verdiep je in systeemtheorieën en leer hoe je een veerkrachtige aanpak kunt hanteren voor positieve verandering.
|
8 |
|
| Armoede en stress-sensitief werken Armoede en stress-sensitief werken
In deze module leer je alles over armoede en de gevolgen voor je cliënten. Daarnaast ontwikkel je stress-sensitieve vaardigheden om effectief hulp te kunnen verlenen. Met deze kennis en methodes, kun je een positieve impact maken op het leven van kwetsbare mensen.
|
8 |
|
| Sociaal ondernemerschap Sociaal ondernemerschap
In deze module ga je actief aan de slag met jouw eigen onderneming. Je hebt de vrijheid om je eigen doelgroep te kiezen, te bedenken wat je wilt verkopen en wie je klanten zijn.
|
8 |
|
| Inclusief werken Inclusief werken
In deze module leer je omgaan met de grote diversiteit aan mensen binnen social work en ontwikkel je vaardigheden om inclusief te werken. Daarnaast besteden we aandacht aan diverse maatschappelijke thema’s die een belangrijke rol spelen binnen het werkveld van social work.
|
8 |
|
| Signaleren en preventie Signaleren en preventie
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
| Hulpverleningsplan opstellen Hulpverleningsplan opstellen
In deze module leer je de essentiële vaardigheden om effectieve hulp te bieden. Het opstellen en uitvoeren van een hulpverleningsplan staat centraal. Je verdiept je in verschillende hulpverleningsmodellen en leert hoe je structuur aanbrengt in het hulpverleningsproces. Met een praktische benadering ontwikkel je inzicht in het signaleren van hulpvragen en het uitvoeren van doelgerichte interventies.
|
8 |
|
| Integrale beroepsopdracht Jaar 2 Integrale beroepsopdracht Jaar 2
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Professionaliseringsopdracht Jaar 2 Professionaliseringsopdracht Jaar 2
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Fase 3Fase 3
In het derde jaar van HBO Social Work kies je een specialisatie: Welzijn & Samenleving, Zorg, Jeugd of GGZ-agoog. Hier verdiep je je in modules als Gespreksvoering of Superdiversiteit.
|
|
|
| Specialisatie Welzijn en samenleving |
|
|
| Interdisciplinair werken Interdisciplinair werken
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
| Gespreksvoering in de hulpverlening Gespreksvoering in de hulpverlening
In deze module leer je verschillende gespreksvaardigheden toepassen in het sociaal werk, passend bij het profiel welzijn & samenleving. Je oefent met waarderende, oplossingsgerichte, zingevende en interprofessionele gespreksvoering in contact met cliënten, naasten en andere professionals. Vanuit diverse perspectieven ontwikkel je handvatten om mensen individueel én collectief te versterken en succesvol samen te werken binnen het sociale domein.
|
8 |
|
| Onderzoekend vermogen Onderzoekend vermogen
In deze module ontwikkel je de vaardigheden om praktijkgericht onderzoek te doen binnen het sociaal werk. Je leert praktijkervaringen te verbinden met relevante theorie en werkt bij voorkeur met het Double Diamond model of een andere passende onderzoeksmethode. Door verschillende perspectieven, zoals die van cliënten, professionals en beleid, te betrekken, draag je bij aan breed gedragen verbeteringen in de praktijk.
|
8 |
|
| Superdiversiteit Superdiversiteit
In deze module leer je over verschillende domeinen die belangrijk zijn in de sociale sector. Maak kennis met alle begrippen die jij tegen zal komen in het sociale domein, en verbeter en oefen jouw hulpverlenende gespreksvaardigheden.
|
8 |
|
| Projectmatig werken Projectmatig werken
In deze module onderzoek je wanneer de projectmatige werkwijze gewenst is en waar een projectmatige aanpak uit bestaat. Daarbij komen zaken aan bod als het organiseren en beheersen van projecten, de taken van mensen, plannen en rapporteren en het maken van een plan van aanpak. Ter afronding van de module ga je aan de slag met een vraagstuk uit de praktijk, waarvoor je een plan van aanpak schrijft.
|
8 |
|
| Groepsbegeleiding Groepsbegeleiding
In deze module leer je effectief verschillende cliëntgroepen te begeleiden, met aandacht voor groepsdynamica, groepsvorming en niveaus. Je ontwikkelt leiderschapsvaardigheden, leert duidelijke communicatie en conflictoplossing en oefent met het geven en ontvangen van feedback. Daarnaast maak je kennis met begeleidingstechnieken voor uiteenlopende groepen, waaronder therapiegroepen en online groepen en leer je ethisch verantwoord te handelen binnen groepsverband.
|
8 |
|
| Integrale beroepsopdracht Integrale beroepsopdracht
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Professionaliseringsopdracht Jaar 3 Professionaliseringsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Specialisatie Zorg |
|
|
| Projectmatig werken Projectmatig werken
In deze module onderzoek je wanneer de projectmatige werkwijze gewenst is en waar een projectmatige aanpak uit bestaat. Daarbij komen zaken aan bod als het organiseren en beheersen van projecten, de taken van mensen, plannen en rapporteren en het maken van een plan van aanpak. Ter afronding van de module ga je aan de slag met een vraagstuk uit de praktijk, waarvoor je een plan van aanpak schrijft.
|
8 |
|
| Interdisciplinair werken Interdisciplinair werken
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
| Gespreksvoering in de zorg Gespreksvoering in de zorg
In deze module ontwikkel je effectieve communicatievaardigheden voor het ondersteunen en begeleiden van zorgvragers. Je leert empathisch luisteren, het stellen van passende vragen en het opbouwen van een vertrouwensband. Daarnaast oefen je met het professioneel voeren van gesprekken met zowel zorgvragers als hun naasten.
|
8 |
|
| Onderzoekend vermogen Onderzoekend vermogen
In deze module ontwikkel je de vaardigheden om praktijkgericht onderzoek te doen binnen het sociaal werk. Je leert praktijkervaringen te verbinden met relevante theorie en werkt bij voorkeur met het Double Diamond model of een andere passende onderzoeksmethode. Door verschillende perspectieven, zoals die van cliënten, professionals en beleid, te betrekken, draag je bij aan breed gedragen verbeteringen in de praktijk.
|
8 |
|
| Groepsbegeleiding Groepsbegeleiding
In deze module leer je effectief verschillende cliëntgroepen te begeleiden, met aandacht voor groepsdynamica, groepsvorming en niveaus. Je ontwikkelt leiderschapsvaardigheden, leert duidelijke communicatie en conflictoplossing en oefent met het geven en ontvangen van feedback. Daarnaast maak je kennis met begeleidingstechnieken voor uiteenlopende groepen, waaronder therapiegroepen en online groepen en leer je ethisch verantwoord te handelen binnen groepsverband.
|
8 |
|
| Werken in de zorg Werken in de zorg
In deze module leer je over verschillende aspecten van de zorgsector, zoals gezondheidszorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Ontwikkel vaardigheden om patiënten en cliënten te ondersteunen in hun welzijn en herstel.
|
8 |
|
| Integrale beroepsopdracht Jaar 3 Integrale beroepsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Professionaliseringsopdracht Jaar 3 Professionaliseringsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Specialisatie Jeugd |
|
|
| Sociale ontwikkeling van het kind Sociale ontwikkeling van het kind
In deze module bestudeer je de verschillende fasen van de persoonlijkheidsontwikkeling bij kinderen, van de prenatale periode tot de adolescentie, inclusief de seksuele ontwikkeling. Je krijgt inzicht in de sociale en emotionele groei van kinderen, verdiept je in belangrijke theorieën en ontwikkelt praktische vaardigheden om hun ontwikkeling te ondersteunen.
|
8 |
|
| Interdisciplinair werken Interdisciplinair werken
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
| Leefwerelden en diversiteit Leefwerelden en diversiteit
In deze module komen de verschillende uitdagingen die jongeren ervaren aan de orde. Van thuis tot op school, van de seksuele ontwikkeling tot de identiteitsontwikkeling en van online tot offline. Hoe houden jongeren zich staande en op welke manier(en) kun je als professional naar deze situaties kijken? Aan de hand van verschillende casussen maak je deze verschillende omstandigheden eigen. Op deze manier ga je actief met de stof aan de slag en vorm je een visie als aankomend sociaal werker.
|
8 |
|
| Gesprekvoering met opvoeders en jeugd Gesprekvoering met opvoeders en jeugd
In deze module leer je doelgericht en methodisch gesprekken voeren met opvoeders, kinderen en jongeren, met speciale aandacht voor opvoedingsondersteuning. Je verdiept je in relevante theorie en praktijk en ontwikkelt vaardigheden om ouders professioneel te ondersteunen bij hun opvoedtaken. Daarbij richt je je op het versterken van de eigen kracht van opvoeders door effectieve communicatie en begeleiding.
|
8 |
|
| Onderzoekend vermogen Onderzoekend vermogen
In deze module ontwikkel je de vaardigheden om praktijkgericht onderzoek te doen binnen het sociaal werk. Je leert praktijkervaringen te verbinden met relevante theorie en werkt bij voorkeur met het Double Diamond model of een andere passende onderzoeksmethode. Door verschillende perspectieven, zoals die van cliënten, professionals en beleid, te betrekken, draag je bij aan breed gedragen verbeteringen in de praktijk.
|
8 |
|
| Jeugdzorg en Jeugdbeleid Jeugdzorg en Jeugdbeleid
In deze module onderzoek je hoe sociale professionals kunnen bijdragen aan en invloed uitoefenen op jeugdzorg en jeugdbeleid. Je leert over de totstandkoming en besluitvorming van beleid, de rol van professionals in de beleidscyclus, en instrumenten voor integrale samenwerking. Daarnaast is er aandacht voor het versterken van samenwerking tussen professionals, instellingen en gemeenten, met meer oog voor het dagelijks leven van kinderen en jongeren.
|
8 |
|
| Integrale beroepsopdracht Jaar 3 Integrale beroepsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Professionaliseringsopdracht Jaar 3 Professionaliseringsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Specialisatie GGZ-agoog |
|
|
| Psychologie en psychiatrie Psychologie en psychiatrie
Het hoofddoel van deze module is inhoudelijke kennis opdoen met betrekking tot psychopathologie, risicotaxatie en het afstemmen van de begeleiding en bejegening op de hulpvraag van de cliënt.
|
8 |
|
| Psychofarmaca Psychofarmaca
Het hoofddoel van de module is kennis verwerven over de werking en bijwerkingen van psychofarmaca en deze kennis vertalen naar de beroepspraktijk van de GGZ.
|
8 |
|
| Methodisch werken in de ggz Methodisch werken in de ggz
Het hoofddoel van de module is kennis opdoen over methodisch werken en veel gebruikte methoden binnen de GGZ en het omzetten van deze kennis naar handelen in de beroepspraktijk.
|
8 |
|
| Beleid in de ggz Beleid in de ggz
Het hoofddoel van de module is kennis opdoen met betrekking tot wettelijke kaders en beleid relevant voor de GGZ beroepspraktijk en deze kennis vertalen naar professioneel en verantwoord handelen in de beroepspraktijk.
|
8 |
|
| Specifieke doelgroepen in de ggz Specifieke doelgroepen in de ggz
Het hoofddoel van de module is kennis opdoen over specifieke doelgroepen in de GGZ en met behulp van deze kennis de communicatie, bejegening en interventie adequaat afstemmen op de hulpvraag van de cliënt.
|
8 |
|
| Herstelondersteunend werken Herstelondersteunend werken
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
| Integrale beroepsopdracht Jaar 3 Integrale beroepsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Professionaliseringsopdracht Jaar 3 Professionaliseringsopdracht Jaar 3
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
| Fase 4Fase 4
Het vierde jaar richt zich vooral op de stage en het afstuderen.
|
|
|
| Stage Stage
Tijdens de opleiding HBO Social Work loop je stage. Zo ervaar je hoe het is om als sociaal werker binnen dit vakgebied te werken. Je wordt begeleid door een stageadviseur.
|
30 |
|
| Training plan van aanpak deel I & II Training plan van aanpak deel I & II
Onderdeel van afstuderen, studenten worden geholpen naar een goed Beroepsproduct.
|
2 |
|
| Afstuderen Afstuderen
Je sluit de opleiding af met het maken van een Beroepsproduct. Hierin pak je een actueel en relevant vraagstuk aan binnen het sociale werkveld dat past bij jouw gekozen specialisatie.
|
28 |
|
| Totaal Hoofdfase |
180 |
|
| Totaal HBO-bachelor Social Work |
240 |
|