Zo spring je eruit op de arbeids­markt

Corona heeft zich in korte tijd genesteld in onze wereld en de impact op de arbeidsmarkt is overduidelijk. Op vacatures die bedrijven uitzetten, komen vaak bakkenvol reacties binnen. Hoe lukt het je om jouw cv bovenop te krijgen én die baan te scoren? We geven je 12 tips & tricks om succesvol de sollicitatieprocedure door te komen.

12 tips & tricks om succesvol te solliciteren

Laat van je horen!

Zie je een veelbelovende vacature? Laat dan van je horen! Bel áltijd voor extra informatie. Vaak wil je nog wat weten naar aanleiding van de vacaturetekst. Spit ook de website van het bedrijf door en bedenk een paar goede vragen. Tijdens een telefoongesprek krijg je vaak al een indruk van de baan of het bedrijf. Zo kun je beter beoordelen of het iets voor je is. En als je het goed doet, blijft je naam hangen. Dat is een voordeel!

Zorg voor een slim cv

Gouden regel: je cv mag géén spelfouten bevatten! Laat het voordat je het verstuurt door iemand lezen. Twee paar ogen zien meer dan één. Daarnaast zijn er algemene richtlijnen om je cv slim op te bouwen. Het is bijvoorbeeld handig om je werkervaring die aansluit bij de vacature op de eerste pagina te plaatsen. Maak korte, krachtige zinnen en gebruik de termen uit de vacaturetekst. Een goed cv heeft duidelijke kopjes. Daardoor is het ‘scanbaar’ en dat vergroot de kans dat je op de juiste stapel belandt.

Hou het kort

Eenmaal op de juiste stapel, wil je natuurlijk dat je cv ook gelezen wordt. Zorg er daarom voor dat het niet langer is dan twee A4’tjes, dan blijft het behapbaar. Een pasfoto in kleur is een must, net als je naam, adres en contactgegevens. Daaronder stel je je voor in een paar korte, pakkende zinnen. Wie ben je? Wat is je ambitie? Wat is je expertise? Vergeet niet een link naar je LinkedIn-pagina in je cv te plaatsen. Zo kan de lezer meteen doorklikken. Op LinkedIn kies je voor dezelfde foto als op je cv.

Wees oprecht

Je motivatiebrief bestaat uit maximaal vier alinea’s. Houd het kort en bondig en laat je verhaal zo goed mogelijk aansluiten op wat gevraagd wordt. Toon ook oprechte interesse in het bedrijf. Probeer je daarbij zo helder mogelijk voor te stellen aan wie je schrijft. Je hebt als het goed is onderzoek naar het bedrijf gedaan. Waarom ben jij een meerwaarde voor ze? Als je dat goed op papier kunt krijgen, is dat al het halve werk. Schrijf zo eerlijk mogelijk op waarom het bedrijf jou aanspreekt En, net als bij het cv, mogen er geen spelfouten in je brief zitten. Laat ‘m door iemand lezen!

Lang leve LinkedIn

Jouw LinkedIn-pagina is je visitekaartje als professional. Het is je online cv, laat je ambitie duidelijk naar voren komen. Let op dat je je werkervaring niet te uitgebreid omschrijft. Gebruik vaktermen, je wilt tenslotte gevonden worden. Veel bedrijven spitten LinkedIn door opzoek naar goede kandidaten. Zorg er daarom ook voor dat je LinkedIn-pagina volledig is ingevuld.

Oefen je sollicitatiegesprek

Je kunt een gesprek voorbereiden, maar je kunt het nooit helemaal sturen. Het is een momentopname. Begin ruim op tijd met de voorbereiding. Het is logisch dat er vragen worden gesteld over je cv. Neem dat dus nog eens goed door. En oefen het gesprek met iemand. Door bijvoorbeeld je pluspunten al eens hardop uit te spreken, voelt het een stuk comfortabeler als daar tijdens het gesprek naar wordt gevraagd.

Bereid je voor op een online gesprek

Verloopt je sollicitatiegesprek online, bijvoorbeeld via Zoom? Zorg dan van te voren dat je goed weet hoe alles werkt en stel je computer, laptop of tablet vast in. Bepaal op welke afstand je gaat zitten en oefen een gesprek met iemand zodat je zeker weet dat je goed zichtbaar en verstaanbaar bent. Let er op dat je oogcontact maakt, dan je voor een rustige achtergrond zit en professionele kleding draagt. En hang een bordje ‘Niet storen’ aan de deur!

Geef voorbeelden

Stel, er wordt gevraagd naar jouw niveau van Engels. Je kunt dan ‘goed’ antwoorden, maar je kunt het ook uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Dat gaat zo: ‘Ik werkte in een bedrijf waar de voertaal Engels is, ik maakte offertes in het Engels, sprak met klanten en deed presentaties.’ Met dit antwoord geef je aan dat jouw niveau goed is. Dat klinkt heel anders dan alleen: ‘goed.’

Zoek de ‘klik’

Veel mensen realiseren zich niet dat een sollicitatiegesprek tweerichtingsverkeer is. Het bedrijf wil iets van jou, jij wilt iets van het bedrijf. Veel mensen gaan een sollicitatiegesprek in met het gevoel van: ik moet worden aangenomen. Dus jij verkoopt jezelf, laat je van je beste kant zien. Maar het omgekeerde geldt ook. Jíj hebt het bedrijf iets te bieden. En je kunt jezelf afvragen: ‘wil ik voor deze club werken, voel ik een klik?’ De uitkomst van het gesprek kan zijn dat het niet helemaal is wat je zoekt. De liefde moet twee kanten komen.

Bedenk wat je wilt verdienen

Informeer je meteen naar je salaris? Die vraag heeft niet per se één goed antwoord. Er is geen regel voor. Dat het salaris alleen in een tweede gesprek ter sprake komt, hoeft niet. Stel, je gesprekspartner snijdt het onderwerp zelf al aan, dan kun je er uiteraard op ingaan. Bedenk van tevoren dus wel wat je wilt verdienen, zodat het je niet overvalt.

Dresscode: beter té dan net niet

Je wilt een goede eerste indruk maken. Dus zorg je ervoor dat je er verzorgd uitziet. Daarnaast kijk je naar hoe het bedrijf zichzelf presenteert, bijvoorbeeld online. Daarvan kun je al veel leren. Een bank heeft een andere dresscode dan bijvoorbeeld een hip mediabureau. Maar bij twijfel geldt: ‘Beter overdressed dan underdressed’.

On- en offline: zorg dat het klopt

Zorg ervoor dat je on- en offline dezelfde indruk maakt. Als je je op Facebook of Instagram presenteert als iemand die een flitsend leven leidt, vol in de make-up op foto’s pronkt, dan zou het gek zijn als je tijdens het gesprek nogal verlegen en afwachtend overkomt. Je real life profiel moet aansluiten bij je online profiel. Bedenk ook goed wat je post. Het is prima om te laten zien wie je bent, maar om alleen maar dronken feestfoto’s in je tijdlijn te zetten? Eenmaal op internet, krijg je het er niet snel meer af.

Weet met wie je te maken krijgt en presenteer jezelf goed

Kende jij tip 11 al? Heel belangrijk voor een goede eerste indruk!