Diversiteit in de samenlevingDiversiteit in de samenleving
Voor een toekomstig professional is het van groot belang om oog te hebben voor diversiteit. Denk aan verschillende culturen, opleidingsniveaus, jong-oud, man-vrouw en talloze andere verschillen. Jij als professional moet dus kunnen inspelen op individuele behoeften van betrokkenen zonder te handelen of denken vanuit vooroordelen. Het is hierbij wel van belang dat je bewust bent van je eigen kijk op de diversiteit van de wereld, je bent als pedagoog immers niet neutraal of zonder cultuur. In deze module leer je om bewust te worden van je eigen bril, oftewel je eigen identiteitsvorming rond diversiteit. Op deze manier weet jij hoe je jezelf uitdrukt en wat voor invloed dit heeft op je pedagogisch handelen, activiteiten die je aanbiedt en welke materialen je daarvoor nodig hebt.
|
8 |
|
Effectief leren op schoolEffectief leren op school
Het huidige onderwijs wil dat leerlingen zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen, of deze nu beperkingen hebben of niet. Het is daarom belangrijk dat er niet alleen goed gekeken wordt naar de behoeftes van de individuele leerlingen, maar ook van groepen leerlingen. In deze module zal gekeken worden naar twee evidence-based methoden die met elkaar kunnen worden geïntegreerd. Een van deze methode is handelsgericht werken, waarbij op een systematische wijze onderwijs- en andere ontwikkelingsbehoeften worden gesignaleerd, begrepen en zo goed mogelijk worden vervuld. Daarnaast wordt er gekeken naar het stimuleren van het zelfregulerend leren van leerlingen, waarbij leerlingen worden geholpen om leerstrategieën te ontdekken en op de juiste manier te kunnen gebruiken zodat ze er alles uit kunnen halen wat er in zit.
|
8 |
|
Observeren en rapporterenObserveren en rapporteren
Observeren als professionele activiteit is anders dan het observeren in het dagelijks leven, zoals we dat allemaal wel eens doen. Bij professionele observatie gaat het om het verzamelen van betrouwbare en valide gedragsinformatie. Dit doe je op systematische wijze door middel van verschillende stappen, met als doel het beantwoorden van een opgestelde onderzoeksvraag die van te voren is bedacht. Deze stappen bestaan uit verschillende vragen waaronder: Wie, wat, waarom, wanneer, waar en hoe ga ik observeren? Zijn er nog uitdagingen? Hoe selecteer ik het gedrag? En hoe organiseer ik het gedrag? Kortom, je zult een professionele blik op observeren ontwikkelen en oefenen met observeren bij een jeugdige of kind.
|
8 |
|
Spelen en ontwikkelenSpelen en ontwikkelen
In deze module leer je hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen van kinderen en jongeren, hoe je als professional kunt bijdragen aan het spel en de spelontwikkeling en hoe elementen uit games gebruikt worden in het echte leven (gamification).
|
8 |
|
Coaching bij opvoedvraagstukkenCoaching bij opvoedvraagstukken
IIn de module "Coaching bij opvoedvraagstukken" ga je samenwerken met ouders. Je zal gaan kijken waar de talenten liggen bij het opvoeden van hun kinderen en hoe je de ouders kunt ondersteunen op het moment dat opvoeden niet vanzelf gaat. Bij deze module liggen de enkelvoudige opvoedvraagstukken centraal, denk aan een peuter die niet wil eten of slapen, of moeite heeft met het maken van vrienden op school. Je leert inschatten welke methodiek voor welke populatie en situatie passend is, en houdt rekening met de diversiteit. Ook werk je aan eigen communicatieve vaardigheden voor het scheppen van een vertrouwensband van ouders met hun kinderen.
|
8 |
|
Risico's in opvoeding en ontwikkelingRisico's in opvoeding en ontwikkeling
Oorzaken van trauma's kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk aan huiselijk geweld, armoede of het zijn van een vluchteling. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen zich niet optimaal kunnen ontwikkelen en jij als zorg-, onderwijs-, of kinderopvangprofessionals kan deze negatieve spiraal doorbreken. In deze module, "Risico's in opvoeding en ontwikkeling" leer je over verschillende soorten trauma, de effecten ervan, en hoe je een veilige plek kunt creëren om te kunnen omgaan met de gevoelens die een trauma met zich mee brengen. Het signaleren van de risico's staat centraal in deze module. Je leert anders kijken naar gedrag, anders onderwijzen en hoe een andere pedagogische houding kinderen kan helpen om te kunnen omgaan met gevoelens en gedrag. En het belangrijkste, hoe het kind een trauma kan verwerken en kan herstellen.
|
8 |
|
Professionaliseringsopdracht jaar 2Professionaliseringsopdracht jaar 2
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
Integrale beroepsopdracht jaar 2Integrale beroepsopdracht jaar 2
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
OntwikkelingsdiversiteitOntwikkelingsdiversiteit
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
BeleidsontwikkelingBeleidsontwikkeling
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Voorlichting en training geven in de pedagogiekVoorlichting en training geven in de pedagogiek
Voorlichting en training geven, voor de één ontspanning, voor de ander bijzonder spannend. Maar het geven van voorlichting en training blijft in alle gevallen een vak. Je staat voor groepen mensen, die jouw aandacht willen en hebben. Die jou uitdagen zo goed mogelijk over te brengen wat je wilt zeggen in een voorlichting. En die jou uitdagen om hen te trainen. Dat gaat niet zonder vallen en opstaan.
In de module Voorlichting en training geven in de pedagogiek leer je hoe het is om voor de groep te staan, hoe je een training en voorlichting kunt voorbereiden en geven. Maar ook hoe groepsdynamica bij kinderen en jongeren werkt. Het doel van deze module is dus tweeledig. Je leert werken met groepen kinderen, en je leert kennis die je hierover krijgt ook over te brengen aan anderen.
|
8 |
|
Regelgeving en ethisch handelenRegelgeving en ethisch handelen
In deze module leer je de wet- en regelgeving omtrent jeugdigen in gezinssituaties. Je leert aan de hand van realistische casussen morele problemen zorgvuldig te onderzoeken en analyseren om professionele keuzes te kunnen beargumenteren. Ook leer je reflecteren op de maatschappelijke en pedagogische context van ethische dilemmaâ€ââ€Å¾¢s om vervolgens aanbevelingen te kunnen doen voor de dagelijkse beroepspraktijk.
|
8 |
|
Systeemgericht werken en begeleidenSysteemgericht werken en begeleiden
In deze module leer je wat de kernelementen van systeemgericht werken zijn. Je leert interactiepatronen herkennen en ontwikkelt belangrijke vaardigheden om te kunnen aansluiten en/of te interveniëren in een gezinssysteem, o.a. vanuit de niet-weten houding en vanuit het perspectief van meerzijdige partijdigheid. Ook maak je kennis met de Beschermjassen methodiek zodat er, ook als je systeemgericht werkt, ruimte is voor diversiteit en inclusie. Ook zal er aandacht zijn voor de toepassing van systeemgerichte principes in de samenwerking met zowel gezinnen als met collega's. Bij dit alles is het belangrijk dat je werkt met en vanuit professionele standaarden (beroepscode, richtlijnen en tuchtrecht). Daarom zal ook daar aandacht voor zijn in deze module.
|
8 |
|
Onderzoekend vermogen in de praktijkOnderzoekend vermogen in de praktijk
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Professionaliseringsopdracht jaar 3Professionaliseringsopdracht jaar 3
Bij deze integrale beroepsopdracht ga je aan de slag met vaardigheden die nodig zijn voor de stage.
|
6 |
|
Integrale beroepsopdracht jaar 3Integrale beroepsopdracht jaar 3
Bij deze integrale beroepsopdracht oefen je jouw onderzoeksvaardigheden als voorbereiding op de scriptie.
|
6 |
|
StageStage
Je bent voor deze opleiding 840 uur met de stage bezig. 700 uur doe je ervaring op in de praktijk. De overige uren werk je aan je verslag.
|
30 |
|
Training plan van aanpak deel I & IITraining plan van aanpak deel I & II
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
2 |
|
AfstuderenAfstuderen
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
28 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|