Toon 0 resultaten

"We brengen de opleiding nóg dichter bij de praktijk van de student"

Martine de Vos

projectleider flexibilisering LOI Hogeschool

"We brengen de opleiding nóg dichter bij de praktijk van de student"
Martine de Vos

projectleider flexibilisering LOI Hogeschool

Inbreng beroepsproduct

Sinds enige tijd is het bij de opleidingen van LOI Hogeschool mogelijk om modules af te ronden door beroepsproducten uit de eigen werkomgeving in te brengen. Dit levert zowel voor werkgevers als werknemers een zeer efficiënte opleidingsroute op. Werknemers kunnen sneller klaar zijn met hun opleiding en werkgevers profiteren sneller van nieuwe kennis binnen de organisatie. Deze mogelijkheid vormt een waardevolle toevoeging op de bestaande vrijstellingsmogelijkheden (op basis van diploma’s of EVC) en maakt een opleiding van LOI Hogeschool nóg flexibeler.

Leeruitkomsten

De mogelijkheid beroepsproducten in te brengen vloeit voort uit het experiment leeruitkomsten waar LOI Hogeschool aan deelneemt. Iedereen die een deeltijdopleiding binnen dit experiment volgt, mag zijn werkomgeving en -ervaring meebrengen. Bijvoorbeeld door vrijstellingen aan te vragen of werkervaring te laten verzilveren. Vaak gaat het dan om  grotere onderdelen (bijvoorbeeld een half jaar studie). Dat kan flexibeler, vinden wij. Daarom kiezen we ervoor om de optie ‘Inbreng beroepsproduct’ aan te bieden, juist voor kleinere onderdelen. Zo profiteert de student maximaal van de kennis die hij al heeft.

Tijdwinst

Bij de start van een module ziet een student precies welke kennis en vaardigheden hij aan het eind moet bezitten (de leeruitkomsten) én hoe hij deze moet kunnen aantonen (de indicatoren). Denkt de student op grond daarvan ‘Dit doe ik al in mijn werk, ik denk dat ik deze module niet hoef te volgen’, dan kan hij er in overleg met de docent voor kiezen om een product uit de eigen werkomgeving in te brengen en zo de module af te ronden. En dat scheelt veel tijd! Een voorwaarde is wel dat in het beroepsproduct alle indicatoren aan de orde komen. Dit wordt beoordeeld door de docent. Alleen zo kan het eindniveau goed gecontroleerd worden.

Dichter bij de werkpraktijk

Neem als voorbeeld een module waarin de student een marketingplan leert ontwikkelen. Wanneer hij hiervoor de voorgeschreven leerroute volgt, zal hij eerst een plan van aanpak moeten indienen, vervolgens een voorgeschreven opzet van het marketingplan, dan de invulling van de hoofdstukken en tot slot een evaluatie. Bij ‘Inbreng beroepsproduct’ is deze vorm veel vrijer. De student maakt dan voor zijn werk een marketingplan, controleert aan de hand van de indicatoren of aan alle eisen is voldaan en voegt indien nodig ontbrekende onderdelen toe. Zo blijft de opleiding dus veel dichter bij de werkpraktijk van de student.

Het beste van twee werelden

Het mooie is dat de student bij het inbrengen van een beroepsproduct profiteert van het beste van twee werelden. Hij hoeft geen onderwijs te volgen om iets te leren wat hij al kan. Tegelijkertijd is dat onderwijs wel beschikbaar. Wil de student toch een deel van de stof nalezen of een paar oefenopgaven maken? Dat kan gewoon! Ook is er altijd een vakdocent beschikbaar om mee te overleggen of vragen aan te stellen. Maar de student hoeft niet per se de afrondende eindopdracht te maken. Hij kan ervoor kiezen zijn eigen product in te sturen en zo veel tijd te besparen. Maximale vrijheid dus!