Gespreksvoering met kinderen en opvoedersGespreksvoering met kinderen en opvoeders
In deze module komt gespreksvoering met ouders, pubers en adolescenten aan bod. De ouder-kind relatie, die een geheel andere vorm heeft gekregen, wordt besproken. Er worden handvatten gegeven aan opvoeders in de communicatie met, en de opvoeding van pubers en adolescenten.
|
8 |
|
Inleiding in de pedagogiekInleiding in de pedagogiek
In deze module maak je kennis met pedagogiek als vak en als wetenschap. Het is een wetenschap met eigen theorieën en methoden en een daarmee samenhangend begrippenkader, ofwel taal. In deze module leer je de taal van de pedagogen kennen en gebruiken. Je doet daarmee systematisch kennis op over kinderen, hun ontwikkeling en het opvoedingsproces dat plaatsvindt in opvoedingsrelaties.
|
8 |
|
Ontwikkelingspsychologie in de kinderopvangOntwikkelingspsychologie in de kinderopvang
Deze module gaat over de ontwikkeling van het kind tot 12 jaar vanaf de conceptie en behandelt kennis uit zowel de ontwikkelingspsychologie als de pedagogiek. Je leert belangrijke theorieën die helpen om de ontwikkeling van kinderen te beschrijven, te verklaren en te voorspellen. Denk aan de theorieën van Erik Erikson, Piaget en Freud. Ook biologische factoren in de ontwikkeling worden behandeld. Na afronding van deze module heb je een gedegen basiskennis over de ontwikkeling van (gezonde) kinderen in verschillende leeftijdsfasen.
|
8 |
|
Spelen en ontwikkelenSpelen en ontwikkelen
In deze module leer je hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen van kinderen en jongeren, hoe je als professional kunt bijdragen aan het spel en de spelontwikkeling en hoe elementen uit games gebruikt worden in het echte leven (gamification).
|
8 |
|
Onderzoeken en rapporterenOnderzoeken en rapporteren
In deze module wordt kwalitatief onderzoek besproken. Een professional gebruikt of verricht onderzoek om het handelen te onderbouwen en te verbeteren. Deze onderzoekende houding en specifiek het doen van onderzoek staat in deze module centraal. Je leert om een probleem te herkennen en te beschrijven, om doelen vast te stellen, om vakliteratuur te zoeken en te beschrijven en om een onderzoek op te zetten en uit te voeren.
|
8 |
|
Signaleren en passende ondersteuningSignaleren en passende ondersteuning
Deze module richt zich op het observeren en signaleren. Het gaat dan om het signaleren bijvoorbeeld de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers, het gedrag van kinderen, of de samenwerking met ouders. In de module leren de studenten op een stapsgewijze en systematische manier te signaleren en vervolgens met deze signalen aan de slag te gaan door het ondernemen van de juiste actie(s).
|
8 |
|
Professionaliseringsopdracht jaar 1Professionaliseringsopdracht jaar 1
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
Integrale Beroepsopdracht - jaar IIntegrale Beroepsopdracht - jaar I
In deze integrale beroepsopdracht ga je je verdiepen in het thema 'self-efficacy'. Als eerste door het doen van een klein literatuuronderzoek. Ook neem je een betrouwbare en valide vragenlijst over self-efficacy af in een kleine steekproef. De informatie die je verzamelt verwerk je in een presentatie die je geeft aan vrienden, familie of collega's met als doel hen voor te lichten over het thema self-efficacy. Tenslotte reflecteer je op het geven van deze voorlichting, jouw eigen self-efficacy en op deze beroepsopdracht als geheel.
|
6 |
|
Voorlichting en training geven in de kinderopvangVoorlichting en training geven in de kinderopvang
In deze module ga je aan de slag met het ontwerpen en geven van voorlichting en/of training aan collega's binnen de thema's van de Gezonde Kinderopvang. Je maakt een duidelijke koppeling met de praktijk, doordat er gewerkt wordt vanuit de kwaliteitscyclus.
|
8 |
|
Kwaliteit in de kinderopvangKwaliteit in de kinderopvang
De pedagogische functie van de kinderopvang garandeert ontwikkelingskansen van kinderen in een kwaliteitsvolle opvang. Sprekend over kwaliteit van kinderopvang gaat het dus niet alleen om veiligheids- en gezondheidsaspecten maar ook de pedagogische kwaliteit is bepalend. Die zorgt er namelijk voor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.
|
8 |
|
Diversiteit in de samenlevingDiversiteit in de samenleving
Voor een toekomstig professional is het van groot belang om oog te hebben voor diversiteit. Denk aan verschillende culturen, opleidingsniveaus, jong-oud, man-vrouw en talloze andere verschillen. Jij als professional moet dus kunnen inspelen op individuele behoeften van betrokkenen zonder te handelen of denken vanuit vooroordelen. Het is hierbij wel van belang dat je bewust bent van je eigen kijk op de diversiteit van de wereld, je bent als pedagoog immers niet neutraal of zonder cultuur. In deze module leer je om bewust te worden van je eigen bril, oftewel je eigen identiteitsvorming rond diversiteit. Op deze manier weet jij hoe je jezelf uitdrukt en wat voor invloed dit heeft op je pedagogisch handelen, activiteiten die je aanbiedt en welke materialen je daarvoor nodig hebt.
|
8 |
|
OntwikkelingsdiversiteitOntwikkelingsdiversiteit
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Risico's in opvoeding en ontwikkelingRisico's in opvoeding en ontwikkeling
Oorzaken van trauma's kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk aan huiselijk geweld, armoede of het zijn van een vluchteling. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen zich niet optimaal kunnen ontwikkelen en jij als zorg-, onderwijs-, of kinderopvangprofessionals kan deze negatieve spiraal doorbreken. In deze module, "Risico's in opvoeding en ontwikkeling" leer je over verschillende soorten trauma, de effecten ervan, en hoe je een veilige plek kunt creëren om te kunnen omgaan met de gevoelens die een trauma met zich mee brengen. Het signaleren van de risico's staat centraal in deze module. Je leert anders kijken naar gedrag, anders onderwijzen en hoe een andere pedagogische houding kinderen kan helpen om te kunnen omgaan met gevoelens en gedrag. En het belangrijkste, hoe het kind een trauma kan verwerken en kan herstellen.
|
8 |
|
Afstudeerproject AdAfstudeerproject Ad
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
10 |
|
Stage ADStage AD
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
10 |
|
Totaal Associate degree Kinderopvang |
120 |
|