Jaar 1Jaar 1
In het eerste jaar richt je je op communicatie en observatie binnen een kinderopvang, het onderwijs en/of zorg en welzijn. Je verdiept je in interprofessioneel samenwerken binnen dit terrein en je besteedt daarbij aandacht aan maatschappelijke ontwikkelingen, zodat je weet wat er speelt. Tijdens de module Ontwikkelings- en kinderpsychologie leer je onder andere de fysieke en cognitieve ontwikkeling van een kind in kaart te brengen. Vervolgens leer je door middel van signaleren en observeren kinderen en/of jongeren te ondersteunen met het oog op hun ontwikkeling. Deze ondersteuning bestaat deels uit het toepassen van spel en beweging. Vanuit een veilig pedagogisch klimaat leer je kinderen te stimuleren en motiveren.
|
|
|
Didactiek en ontwikkeling van spel, exprDidactiek en ontwikkeling van spel, expr
Spel en spelen zijn niet alleen kenmerkend voor het doen en laten van kinderen. Ze zijn ook essentieel voor hun ontwikkeling. Sterker nog, ook jongeren en volwassenen hebben baat bij spel en spelen. Spelen is wezenlijk voor ontwikkeling, leren en dagelijks leven van een mens en dus voor zijn opvoeding (Martens, 2021).
In deze module gaat de student de praktijk aan de slag met het professioneel aanbieden van spel-, creativiteits- en bewegingsactiviteiten om kinderen/jongeren te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Daarbij houdt de student bij het organiseren van activiteiten rekening met de visie van de organisatie, veiligheid en de mogelijkheden van kinderen/jongeren. Daarnaast leert de student daarnaast bewust keuzes te maken ten aanzien van je aanbod en motiveert/stimuleert kinderen/jongeren tot deelname vanuit je eigen houding.
|
8 |
|
Interprofessioneel samenwerken in opvangInterprofessioneel samenwerken in opvang
In deze module beschrijft de student de opbouw van zijn organisatie en brengt relevante wet- en regelgeving, branche-afspraken en beroepscode waarmee de organisatie te maken heeft in kaart en beschrijft hoe deze zich vertalen in zijn functieprofiel en de organisatie-afspraken. De student onderzoekt met wie de organisatie samenwerkt en maak een sociale kaart van betrokken organisaties en professionals. De student beschrijft de invloed van de sociale kaart en relevante maatschappelijke ontwikkelingen en kaders in opvang, onderwijs, welzijn en zorg op zijn werkzaamheden door een koppeling te maken vanuit zijn eigen taakbeschrijving. Hij werkt hierbij een aantal verwachte organisatie- en taakveranderingen uit.
|
8 |
|
Ontwikkelings- en kinderpsychologieOntwikkelings- en kinderpsychologie
In deze module wordt ingegaan op de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook de persoonlijkheidsontwikkeling komt aan bod, waarbij aandacht is voor het temperament van het kind/de jongere en de identiteitsvorming.
De student leert de principes uit de ontwikkelingspsychologie toe te passen in de praktijk van de Pedagogisch Educatief Professional en een advies te schrijven waarbij je rekening houdt met de ontwikkeling van het kind/de jongere. Daarnaast is er ook aandacht voor de omgeving van het kind/de jongere en de wijze waarop die van invloed is op de ontwikkeling van het kind/de jongere.
|
8 |
|
Ontwikkelingsgericht ondersteunenOntwikkelingsgericht ondersteunen
In het onderwijs en de kinderopvang staan we voor de belangrijke taak om kinderen en jongeren te begeleiden in hun groei, ontwikkeling en leerproces. Elk kind is uniek, met individuele behoeften, capaciteiten en uitdagingen. Dit vraagt om professionals die in staat zijn om methodisch en doelgericht aan de slag te gaan met ontwikkelings- en leervraagstukken en die de ondersteuningsbehoefte van kinderen en jongeren kunnen herkennen en vervullen.
Deze module is ontworpen om (toekomstige) professionals in het onderwijs en de kinderopvang, uit te rusten met de kennis en vaardigheden die nodig zijn om deze uitdagingen aan te gaan. In deze module leert de student hoe je op een systematische en doelgerichte manier kunt omgaan met vraagstukken rondom ontwikkeling en leren. Ze begrijpen hoe je observatie kunt gebruiken om te identificeren waar kinderen staan in hun ontwikkeling en hoe je kunt vaststellen welke ondersteuning zij nodig hebben om te groeien en te leren.
|
8 |
|
Professioneel en oplossingsgericht werkenProfessioneel en oplossingsgericht werken
De arbeidsmarkt heeft zich de afgelopen decennia sterk ontwikkeld. In alle sectoren zijn beroepen en beroepssituaties complexer geworden door een toename aan technische mogelijkheden en beschikbare kennis. Door deze toegenomen complexiteit zijn er minder standaardoplossingen voor vraagstukken. Als professional vraagt dit om een goed ontwikkelde onderzoekende houding.
Een onderzoekende houding bestaat uit een opmerkzame, nieuwsgierige en bedachtzame blik en de vaardigheid van het kritisch denken. In deze module wordt veel aandacht besteed aan deze houdingsaspecten. Daarnaast leer je hoe je systematisch een onderwerp kan verkennen. Ook is er aandacht voor informatievaardigheden, zoals het zoeken en kritisch beoordelen van informatie.
|
8 |
|
Professionele communicatieProfessionele communicatie
Gespreksvoering en communiceren zijn basisvaardigheden die in bijna alle beroepen van wezenlijk belang zijn. Veel mensen kunnen van nature al best goed communiceren, anderen lopen tegen wat problemen aan. Feit is wel dat de meeste mensen verbeteringen in hun communicatieprocessen bemerken na het volgen van onderwijs in communicatie.
|
8 |
|
Integrale opdracht fase 1Integrale opdracht fase 1
In de integrale opdracht laat je onderzoekend vermogen zien door voor een eenvoudig vraagstuk uit de beroepspraktijk ontbrekende kennis te verwoorden en deze op een passende manier aan te vullen en bruikbaar te maken in de beroepssituatie. Bij het oplossen van het vraagstuk pas je de kennis en (onderzoeks)vaardigheden uit de eerste fase van de opleiding geïntegreerd toe. Je maakt met de verkregen kennis over het vraagstuk een beroepsproduct dat passend is voor de praktijksituatie. In het verantwoordingverslag neem je de lezer mee in de stappen die je hebt doorlopen en de keuzes die je hebt gemaakt.
|
6 |
|
Portfolio fase 1Portfolio fase 1
In de opleiding speelt het leren op de werkplek een grote rol. Op de werkplek pas je de opgedane kennis toe in de praktijk en ontwikkel je gedrag dat van belang is voor het uitoefenen van het beroep waarvoor je wordt opgeleid. Op je werk-/stageplek ontplooi je activiteiten om bewijzen te verzamelen waaruit blijkt dat je de leerresultaten van de opleiding kunt aantonen. In deze eerste fase staat het verkennen van de persoonlijke professionele ontwikkeling centraal.
|
6 |
|
Jaar 2Jaar 2
Het tweede jaar is een verdiepende fase. Je breidt je kennis over interprofessioneel samenwerken uit, zodat je zowel binnen als buiten je organisatie vanuit teamverband kunt bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Daarnaast ga je dieper in op de verschillende coachingsmodellen en -technieken en leer je om te gaan met dilemma’s binnen de pedagogiek. Je versterkt je vaardigheden in begeleiden, bijvoorbeeld door aandacht te schenken aan groepsdynamiek en door hierin uitdagingen bij kinderen te signaleren. Het tweede jaar bestaat ook uit een afstudeerfase, die je afsluit met een praktische afstudeeropdracht.
|
|
|
Professioneel samenwerken aan ontwikkeliingProfessioneel samenwerken aan ontwikkeliing
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Coaching in opvang, onderwijs, welzijnCoaching in opvang, onderwijs, welzijn
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Pedagogisch-educatieve kwaliteitPedagogisch-educatieve kwaliteit
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Begeleleiden van groepen kinderen/jongerenBegeleleiden van groepen kinderen/jongeren
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Begeleiding bij taalonderwijsBegeleiding bij taalonderwijs
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Begeleiding bij rekenonderwijsBegeleiding bij rekenonderwijs
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
8 |
|
Portfolio fase 2Portfolio fase 2
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Meer info volgt tijdens de opleiding.
|
6 |
|
Totaal Associate degree Pedagogisch Educatief Professional |
120 |
|