Leerontwikkeling, leerproblemen en differentiatie
Je leert op een systematische wijze anticiperen op verschillen in leerontwikkeling. Hierbij werk je vanuit de methodiek van handelingsgericht werken (HGW) om aan de sluiten op de onderwijsbehoeften van het kind. Je doet een stevige kennisbasis op met betrekking tot leerontwikkeling zodat je waar nodig de best passende interventies kunt kiezen.
Gedrag en variatie in gedragsontwikkeling
Deze module biedt je handvatten om in de dagelijkse praktijk in de klas te kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van diverse kinderen. zowel mét als zonder diagnose van een gedragsstoornis.
De normatieve professional en ethiek
Deze module zet je aan het denken. Welke invloed hebben jouw denken en handelen en het systeem waarvan je deel uitmaakt op de ontwikkeling van het kind? En welke rol spelen onderliggende normen en waarden daarbij? Je krijgt zicht op je (normatieve) denkkader en leert hoe je dit kunt ontwikkelen.
Groepsdynamica, orde houden en leerlingmotivatie
Welke groepsprocessen en groepsdynamiek spelen een rol in de klas? Hoe kun je orde houden binnen de klas? En hoe kun je de motivatie van individuele leerlingen en de groep bevorderen? In deze module leer je er alles over.
Samenwerking in en rond de school
In deze module leer je welke medewerkers binnen de school en welke organisaties/professionals buiten de school deel uitmaken van het netwerk rondom een leerling. Wie moet je je op welk moment en op welke manier betrekken als de ontwikkeling van een kind (leren, gedrag of veiligheid) spaak loopt? Ook leer je het schoolbeleid intensief kennen en ontdek je hoe jij een bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van de school.
Vakprofilering spo
In deze module ontdek je hoe de fysieke inrichting van de school en de inrichting van de buitenruimte een inclusief leerklimaat ondersteunen. Je combineert theorie met praktijkgericht en ontwerpgericht leren. Zo doe je direct toepasbare inzichten en vaardigheden op. Je gaat een praktijkonderzoek uitvoeren, ontwikkelt een ontwerp of aanpassingsvoorstel en onderbouwt dit met literatuur en praktijkdata. Tot slot formuleer je concrete aanbevelingen voor de eigen schoolpraktijk.
Clusterproblematieken en kindkenmerken
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
Het ondersteuningsprofiel in de praktijk
Deze module leert je kritisch onderzoeken en vaststellen wat de grenzen van ondersteuning zijn binnen de school. Je krijgt inzicht in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en leert casussen uit de praktijk analyseren. Wat kan een reguliere school aan extra ondersteuning bieden? Wanneer is speciaal onderwijs noodzakelijk? Hoe bepaal je als leerkracht de balans tussen draagkracht en haalbaarheid? Daarbij ligt de nadruk op het kijken naar de gehele leerling en niet enkel naar de problematiek.
Passende taaldifferentiatie
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
Passende rekendidactiek
Je ontwikkelt kennis, vaardigheden en een reflectieve houding om inclusief rekenonderwijs te bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Je krijgt handvatten aangereikt voor het ontwerpen, aanpassen en evalueren van rekenonderwijs gericht op klassen met een diversiteit aan leerlingen met leer- en ondersteuningsbehoeften. Ook de implicaties hiervan voor je pedagogisch handelen komen aan bod.
Internationalisering – een praktijkonderzoek spo
Je doet kennis en begrip op van onderwijspraktijken buiten Nederland. Deze inzichten kun je benutten om je eigen deskundigheid te vergroten en je onderwijs te verbeteren. Door het uitvoeren van een praktijkonderzoek verdiep je je in een onderwijskundig thema vanuit een internationaal perspectief. Je legt contact met buitenlandse vakgenoten of deskundigen en verwerkt deze internationale inzichten in een bijdrage die relevant is voor het Nederlandse onderwijs. Ook toon je aan hoe deze kennis bijdraagt aan de ontwikkeling van wereldburgerschap en passend onderwijs bij leerlingen. Bovendien vorm je een eigen visie op het belang van wereldburgerschap en inclusiviteit, zowel vanuit het perspectief van de leraar als dat van de leerling. Deze visie kun je vertalen naar concreet handelen in de onderwijspraktijk, met oog voor diversiteit en gelijke kansen.