Toon 0 resultaten

Nu kiezen voor een HBO-opleiding in toerisme? Ja, juist nu!   

Drie professionals over de kansen in de toerische branche
Nu kiezen voor een HBO-opleiding in toerisme? Ja, juist nu!   
Drie professionals over de kansen in de toerische branche

Het afgelopen decennium is het toerisme enorm gegroeid. Er was een flinke toename in verre reizen en we boekten meer stedentrips en korte, luxe vakanties. We gingen er ook vaker op uit in eigen land en er kwamen vanuit het buitenland meer mensen Nederland bezoeken. De snelle groei heeft van het toerisme een dynamische, uitdagende, kansrijke, kortom een zeer aantrekkelijke branche gemaakt om in te werken.

En toen kwam covid-19.

Grenzen gingen op slot, vluchten werden gecanceld en vakanties massaal geannuleerd. De wereldwijde coronacrisis heeft de toerismebranche hard getroffen. Kan de branche deze crisis te boven komen? Zijn er nog genoeg mogelijkheden voor wie in het toerisme wil (blijven) werken en doorgroeien? “Jazeker!”, zeggen Frank Radstake, Thijs de Groot en Ger Swinkels; drie ervaren professionals met een voortrekkersrol in de toerismebranche. Ze delen hun visie op de ontwikkelingen in het toerisme en kansen op de arbeidsmarkt. Ook leggen ze uit waarom er op korte én langere termijn juist veel kansen zijn voor ervaren mensen die willen doorgroeien naar een functie op HBO-niveau.

Frank Radstake, werkzaam bij ANVR

“Vakanties, zakenreizen en familiebezoek zullen blijven”

Frank Radstake zegt: “Door de coronacrisis zijn er flinke financiële klappen te incasseren, ondernemers zien hun bedrijf in rook opgaan, veel mensen zijn hun baan verloren of gaan deze nog verliezen. Het herstel zal tijd nodig hebben en veel aanpassingen vergen. Dat wil niet zeggen dat we na deze crisis niet weer als een gezonde branche kunnen terugkomen. Vakanties, zakenreizen en bezoek aan vrienden en familie in het buitenland zullen blijven.”

Frank Radstake

Thijs de Groot, programmamanager Destinatieontwikkeling bij NBTC Holland

“Door deze koerswijziging is er behoefte aan professionals met competenties van de toekomst”

Ook Thijs de Groot is van mening dat de reislust van mensen niet zal verdwijnen. “Reizigers en bestemmingen moeten zich beide wel pro-actiever organiseren. Deze ontwikkeling was voor de komst van covid-19 trouwens al ingezet, bepaalde aspecten zullen nu alleen worden versneld.”

“Binnen de toerismebranche in Nederland, waar NBTC Holland Marketing zich niet alleen met promotie maar ook met data, ontwikkeling en strategie bezighoudt, zagen we dat op dezelfde wijze doorgroeien, onhoudbaar was geworden. Om toerisme duurzamer, meer in harmonie met mens en planeet, te ontwikkelen, hebben we 2,5 jaar geleden al een belangrijke koerswijziging ingezet waarbij toerisme niet als einddoel maar met een bijdrage voor maatschappelijke ontwikkelopgaven wordt georganiseerd. En vanuit NBTC zijn we van we van puur promotie overgegaan naar de bredere ontwikkeling van de bestemming. De ambitie is om iedereen in Nederland te laten profiteren van het toerisme. Daarom willen we de lusten en lasten van toerisme beter in balans brengen en Nederland overal aantrekkelijk maken in plaats van alleen op enkele hotspots. Ook toegankelijkheid, verduurzaming en gastvrijheid zijn belangrijke speerpunten voor ons.”

“Door de coronacrisis maar ook het feit dat toerisme vóór covid-19 tegen de grens aan het lopen was, ligt het niet voor de hand dat de groei dezelfde snelheid blijft houden. Het credo is dan ook ‘build back better’ – herstellen op een duurzamere manier. Duurzaam vanuit ecologie, economie en sociaal maatschappelijk oogpunt.” De Groot concludeert: “Voor Nederland geldt dat er behoefte zal zijn aan professionals die in staat zijn te overzien, analyseren, coördineren én bruggen kunnen bouwen tussen de private en publieke wereld en aan toerisme grenzende sectoren.”

Thijs de Groot

Ger Swinkels, adviseur en Joint Proprietor van TravWizards

“Reisondernemen is een gecompliceerd vak dat veel vaktechnische kennis vraagt”

“De behoefte aan breed opgeleide professionals, wordt onderstreept door Ger Swinkels. “Covid-19 heeft duidelijk gemaakt dat reisondernemen een gecompliceerd vak is dat veel vaktechnische kennis vraagt. De consument begrijpt nu beter dat onbezorgd reizen geen vanzelfsprekendheid is en ziet duidelijk de toegevoegde waarde van de reisprofessional. Veiligheid en zekerheid vraagt om vakmensen die kennis van zaken hebben en die adequaat kunnen inspelen op bijzondere omstandigheden.”

“In het verlengde daarvan dient de branche zich verder te professionaliseren en is er daarom nóg meer behoefte aan goed opgeleid personeel”, licht Swinkels verder toe. “Bedrijven zijn op zoek naar goed opgeleide professionals die beschikken over een brede algemene kennis van tourism management.”

Ger Swinkels

“Dit is hét moment om te investeren in je carrière in tourism”

Het gezamenlijke advies vanuit de branche luidt dan ook: “Werk of werkte je in het toerisme op basis van bijvoorbeeld een diploma op MBO-niveau, dan is dit hét moment om te investeren in je carrière en een erkend HBO-bachelor diploma in Tourism management te halen. Want de branche heeft nú in de nabije toekomst grote behoefte aan ambitieuze, goed opgeleide professionals.”

Alle opleidingen in Toerisme