Cluster 3: Organiseren van een change (Prepare en Plan)Cluster 3: Organiseren van een change (Prepare en Plan)
De competentie ‘prepare’ betekent dat de professional kan definiëren waar de organisatie naar toe wil bewegen. Plannen is op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en de daarvoor benodigde tijd, acties, middelen en mensen alloceren en deze vervolgens doelmatig organiseren om de gestelde doelen te bereiken.
Na afloop van dit cluster kun je op basis van een voorgenomen change in de informatievoorziening de architectuur en de planning van deelgebieden van de change ontwerpen, waarbij bekende frameworks voor het Architectuurproces (zoals Togaf) en de vastlegging ervan (zoals Archimate) worden toegepast, en daarmee de reikwijdte van de change binnen een organisatie wordt bepaald.
|
30 |
|
Werken onder architectuurWerken onder architectuur
Werken onder architectuur biedt een grondige introductie op alle aspecten van Enterprise- en ICT-architecturen en de methodieken die er zijn voor het ontwerpen van een architectuur. Verder leer je meer over het opstellen van een Project Start Architectuur (PSA) en de verschillende soorten architectuurprincipes. Na afronding van deze module kun je een gedegen advies geven aan een organisatie met een IT vraagstuk over het met én onder architectuur werken, gebruik makend van bekende frameworks zoals TOGAF en DYA en methodieken zoals Project Start Architectuur.
|
5 |
|
Effectief communicerenEffectief communiceren
Tijdens deze module (her)schrijf je een tekst (bijvoorbeeld een betoog, brief, rapport of webtekst) effectief en begrijpelijk volgens de regels van de Nederlandse taal (van het Groene Boekje), gebruikmakend van correcte spelling, interpunctie, formulering, tekstopbouw, stijl en naslagwerken. Ook demonstreer je hierbij je integrale taalbeheersing en schriftelijk taalbewustzijn.
Verder leer je middels verbale, non-verbale en digitale technieken met anderen communiceren in een multiculturele, internationale en/of multidisciplinaire omgeving (gelet op verschillen in cultuur, leeftijd, opleiding, achtergrond, leefsituatie, gedragsvoorkeur, leerstijl, levenservaring), zodat je op een effectieve wijze participeert in de werkomgeving.
|
5 |
|
Projectmanagement - IPMA-D Projectmanagement - IPMA-D
Je maakt kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement volgens de IPMA-methode. Er is o.a. aandacht voor het begeleiden van projectteams, interactie, persoonlijke effectiviteit en het beheersen van aspecten als kosten, tijd en kwaliteit gedurende een project. De opleiding Projectmanagement bereidt perfect voor op het examen IPMA, niveau D.
|
5 |
|
Agile organiseren Agile organiseren
Hoe kan de lifecycle van een informatiesysteem op een agile manier worden georganiseerd in een multi-systeemomgeving? Dat is de vraag die in deze module centraal staat. Na afronding ben je in staat om hier een gedegen advies over te geven. Daarbij houd je rekening met de facto internationale methodieken als Scrum, DevOps en SAFe.
|
5 |
|
IT Sourcing en regie IT Sourcing en regie
Je adviseert over een IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie. Dit doe je aan de hand van de huidige best practices en methodieken over sourcing en regie.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Sourcing en Implementatieadvies Praktijkintegratie Sourcing en Implementatieadvies
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je brengt een advies uit over een IT Change gebaseerd op de IT Strategie, en de architectuurkaders van een organisatie, denk hierbij aan een selectie traject voor product, tool- of leverancierskeuze (make/buy/DIY). Ook schrijf je een advies voor de sourcing en implementatie.
|
5 |
|
Cluster 4: Regisseren van een change (Execute)Cluster 4: Regisseren van een change (Execute)
Execute is het proces van leiding geven aan de uitvoering van change(s) conform een plan. De bedrijfskundig informaticus heeft kennis van het vastgestelde doel, de beoogde baten, de scope, de planning en ziet toe op de juiste uitvoering. Afhankelijk van te kiezen methodieken kan de uitvoering kort(er) of lang(er) zijn.
Na afloop van dit cluster kun je de besturing van de informatievoorziening voor een geplande verandering analyseren en verbeteren, gebruik makend van bestaande en nieuwe sourcing modellen, passend bij de bedrijfs- en IT-strategie van een organisatie.
|
30 |
|
Verandermanagement Verandermanagement
De module Verandermanagement leert je verandertrajecten succesvol én gestructureerd te managen en begeleiden. Allereerst leer je meer over de verschillende soorten (organisatie)veranderingen die er zijn en waarom veranderen eigenlijk zo gecompliceerd is. Ook wordt de noodzaak van organisatieveranderingen uitvoerig besproken en er is aandacht voor het managen van veranderingen.
Vervolgens gaat de opleiding in op veranderingsstrategieën, veranderingsmethodieken en diverse structuurdilemma’s. Zo leer je o.a. meer over het kleurenmodel van De Caluwé. En wordt het model van Handy (1988) behandeld. Na afloop van deze opleiding kun je aangeven hoe het fasemodel voor een verandertraject met de onderdelen diagnose, kern van het vraagstuk, veranderstrategie, interventieplan en uitvoering van de interventies toegepast kan worden. Ook ga je aan de slag met een verbeterplan waarin je de opgedane kennis en vaardigheden op geïntegreerde wijze toepast.
|
5 |
|
LeiderschapsvaardighedenLeiderschapsvaardigheden
In deze module wordt ingegaan op de principes van leiderschap binnen organisaties en projecten. De module geeft o.a. handvatten om zelf een betere leidinggevende te worden, hoe je succesvolle (organisatie)veranderingen kunt doorvoeren en veranderingen kunt bevorderen en aanmoedigen.
|
5 |
|
IT Governance & ManagementIT Governance & Management
De (be)sturing van de IT organisatie is essentieel om gecontroleerde wijzingen in de IT dienstverlening uit te kunnen voeren voor de klantorganisatie. Naast de dagelijkse sturing (management) is ook de wijze van besturing (governance) van belang.
Je analyseert de inrichting van de IT Governance en -management in een IT-organisatie en stelt de mogelijke verbeterpunten vast, rekening houdend met nationale en internationale regelgeving en compliance eisen en gebruikmakend van algemeen geldende procesmodellen (zoals Cobit).
|
5 |
|
Application and Business Information Management Application and Business Information Management
Deze module biedt kennis en inzicht op het gebied van functioneel beheer (middels Business Information Services Library (BiSL®) en applicatiebeheer (middels Application Services Library (ASL®). Aan de hand van praktijkgerichte cases wordt de kennis toegepast in de praktijk.
BiSL®
Het onderdeel BiSL® is praktijk- en resultaatgericht en volgt de structuur van het examen. De volgende onderwerpen komen aan bod: het doel en de achtergrond van functioneel beheer, informatiemanagement, organisatie- en informatiestrategie, functioneel-, applicatie-, en technisch beheer, het BiSL® framework en de BiSL®-processen), gebruiksbeheer (gebruikersondersteuning, beheer bedrijfsinformatie en operationele ICT-aansturing), functionaliteitenbeheer (specificeren, toetsen en testen, voorbereiden transitie), verbindende processen (wijzigingenbeheer, transitie), sturende processen (planning en control, financieel management, behoeftemanagement en contractmanagement) en richtinggevende processen (opstellen IV-organisatiestrategie, informatiecoördinatie en het opstellen van een informatiestrategie).
ASL®
Ook het onderdeel ASL® is heel praktijkgericht. De inhoud wordt behandeld aan de hand van praktische cases. De volgende onderwerpen komen aan bod: de context van Application Management, de processen van Application Management, het gebruik van Application Management.
|
5 |
|
Business analytics Business analytics
De module is gericht op het verkrijgen van kennis en vaardigheden op het gebied van Business Analyse. Aan de orde komen de volgende onderwerpen:
• Business Analytics (en het verschil met Business Intelligence en overige veel voorkomende begrippen),
• Data Analytics (descriptive, predictive and prescriptive)
• Statistiek
• (Big) Data, datatypes en dataverwerking
• Dataverwerkingstechnieken
• Juridische aspecten van het gebruik van data
|
5 |
|
Praktijkintegratie Regisseer de changePraktijkintegratie Regisseer de change
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je stelt een plan van aanpak op voor de implementatie van een Enterprise applicatie (bijv. CRM-pakket, ERP-systeem, Cloud migratie). Daarnaast werk je randvoorwaarden en consequenties uit voor staande organisatie, het bedrijfsproces en aansturing van de informatievoorziening. Ook bepaal je op welke wijze de change succesvol kan worden aangestuurd en bijgestuurd.
|
5 |
|
Cluster 5: Valideren van een change (Realize en Evaluate) Cluster 5: Valideren van een change (Realize en Evaluate)
Het realiseren dient antwoord te geven op de vraag of een change de waarde (benefits) heeft opgeleverd welke initieel was ingeschat. Het realiseren van waarde bepaalt in grote mate het succes van de doorgevoerde change. Evaluatie is het verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie om de effectiviteit van een resultaat of proces te bepalen. Hierbij kan het gaan om het waarderen van de resultaten van personen, systemen of methodes, maar ook om het waarderen van alternatieve oplossingen.
Na afloop van dit cluster ben je in staat een geplande verandering in business proces en informatievoorziening uit te voeren en te verifiëren gericht op het bereiken van een gewenst effect met deze change. Je maakt hierbij gebruik van change management competenties om mensen en middelen te kunnen begeleiden tijdens de change, die passen bij het profiel van een organisatie.
|
30 |
|
Advies- en coachingsvaardigheden Advies- en coachingsvaardigheden
Hoe zorg je ervoor dat jouw advies wordt aangenomen? In deze module wordt hier uitgebreid op ingegaan. Je leert een effectieve advieshouding aan te nemen die aansluit bij jouw persoonlijke stijl. Daarnaast wordt het adviesproces behandeld en werk je aan je presentatie.
|
5 |
|
Data managementData management
In deze module zullen aan de hand van het DAMA-model de aandachtgebieden als Data Architecture, Data modelling, Data Governance, Data integration, Data Visualisation en Integratie (connected data, technologie, webservices) worden behandeld. Aan de hand van het DAMA-model wordt duidelijk hoe en waar data capabilities moeten worden ingericht of belegd.
|
5 |
|
Quality en process improvement Quality en process improvement
Deze module leert je om kwaliteitsvraagstukken professioneel te benaderen.
Je leert hoe te werken met een kwaliteitssysteem en de verschillende soorten gangbare kwaliteitsmodellen en -standaarden, zoals Six Sigma, EFQM/INK en ISO 9000 serie.
|
5 |
|
TMAP® Quality for cross-functional teams TMAP® Quality for cross-functional teams
De module TMAP Quality for Cross Functional Teams is gericht op het testen in een high-performance IT delivery team, zoals DevOps of Scrum. Je leert over de verschillende testmethoden en -technieken zoals beschreven in TMAP voor het testen en valideren van opgeleverde producten zoals designs, procesbeschrijvingen en software.
|
5 |
|
IT-criminaliteit en -securityIT-criminaliteit en -security
In deze module raak je bekend met de definitie cybercriminaliteit en de invloed hiervan op de maatschappij en ken je de relevante cybercriminaliteitswetgeving die tijdig inspeelt op ICT ontwikkelingen. Je leert wat de betekenis van cybersecurity is en hoe hier mee om te gaan binnen organisaties.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Valideer de change Praktijkintegratie Valideer de change
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je stelt een plan van aanpak op voor het valideren van een change. Dit doe je aan de hand van de kwaliteitskaders: kwaliteit van delivery (ten opzichte van eisen en business value), kwaliteit dan data, kwaliteit van processen en maatregelen op gebied van informatiebeveiliging.
|
5 |
|
Cluster 6: Minor AICluster 6: Minor AI
Deze minor richt zich op het verkennen van de fundamentele concepten, ethische overwegingen en praktische toepassingen van AI. Je gaat je verdiepen in verschillende aspecten van AI, zoals machine learning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en cognitieve psychologie. Ook krijg je de kans om te experimenteren met verschillende AI-technieken en ga je hun toepassingen in uiteenlopende domeinen te verkennen.
|
30 |
|
AI Fundamentals AI Fundamentals
Deze module biedt een inleiding in de basisprincipes van kunstmatige intelligentie. Zo is er aandacht voor machine learning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Ook leer je over de geschiedenis van AI, verschillende toepassingen er waar deze voor te gebruiken zijn. Ook ga je zelf verschillende tools gebruiken.
|
5 |
|
Ethics, Fairness and Explanation in AI Ethics, Fairness and Explanation in AI
Deze module gaat in op de ethische, eerlijke en transparante aspecten van kunstmatige intelligentie. Je wordt uitgedaagd om na te denken over de complexe ethische kwesties die ontstaan uit het gebruik van AI-technologieën in diverse contexten. Je leert de impact van AI op individuen, gemeenschappen en de samenleving kritisch evalueren. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. privacy en data-ethiek, vooroordelen en data-ethiek, de transparantie van de systemen en de regelgeving omtrent AI.
|
5 |
|
Cognitive Psychology for AI Cognitive Psychology for AI
In deze module verdiep je je in cognitieve psychologie en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Daarbij leer je o.a. over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.
|
5 |
|
Introduction to Machine LearningIntroduction to Machine Learning
Deze module biedt een inleiding in de basisprincipes van machine learning en laat zien hoe deze worden toegepast in het domein van kunstmatige intelligentie (AI). De module behandelt onbegeleide en semi-begeleide leermodellen en leert je hoe je eenvoudige algoritmen voor taken zoals classificatie en regressie kunt gebruiken.
|
5 |
|
Deep LearningDeep Learning
Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning. Je leert o.a. over neurale netwerken met meerdere lagen, complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering.
|
5 |
|
Praktijkintegratie AI Praktijkintegratie AI
In deze module pas je de opgedane kennis toe in een praktische context.
|
5 |
|
Cluster 7: PraktijkCluster 7: Praktijk
Tijdens dit cluster neem je deel aan het arbeidsproces met een brede professionele houding op het eindniveau van de opleiding.
|
30 |
|
PraktijkPraktijk
Je leert werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen Cluster 8: Afstuderen
Tijdens dit cluster maak je binnen algemeen in de branche en/of beroepspraktijk geldende kaders, een relevant beroepsproduct op tactisch/strategisch niveau en vergezelt het beroepsproduct van een toelichting op gemaakte keuzes en reflectie op het eigen handelen. Je zet op, voert uit en evalueert zelfstandig een praktijkonderzoek naar een innovatievraagstuk uit een organisatie gebruikmakend van onderzoekstechnieken zoals data acquisitie, statistische analysemethoden en verslaglegging.
|
30 |
|
Keuzemodule: InnovatiemanagementKeuzemodule: Innovatiemanagement
Je leert wat innovatiemanagement inhoudt en wanneer je ermee te maken krijgt. Er wordt ingegaan op de impact van internationalisering op innovatiemanagement en de uitwerking van innovatiemanagement op de mensen waar je als manager mee te maken hebt. Daarnaast is er aandacht voor technologische en ICT-ontwikkelingen, flexibilisering, duurzaam ondernemen en diversiteitsmanagement.
|
5 |
|
Keuzemodule: UX research en designKeuzemodule: UX research en design
Je ontwikkelt op iteratieve wijze een creatief concept voor een app met een optimale gebruikservaring. Dit doe je op basis van gebruikerswensen en behoeften die in kaart zijn gebracht via gebruikersinterviews en gebruiksobservaties. Daarbij maak je gebruik van standaardgereedschappen en technieken in UX research. Je implementeert het concept in een low-fidelity papieren prototype en evalueert het zelfstandig in een kwalitatieve gebruikerstest.
|
5 |
|
Keuzemodule: Low-code en no-code developmentKeuzemodule: Low-code en no-code development
Deze module brengt je de kennis en vaardigheden bij om een business applicatie te maken zonder code te schrijven. Je leert de principes en technieken van het slepen en neerzetten van geconfigureerde blokken op een no-code platform.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardigheden Verdieping onderzoeksvaardigheden
In deze module leer je voor het vakgebied relevante onderzoeksvaardigheden voor het opzetten en uitvoeren van praktijkonderzoek, zoals het uitvoeren, analyseren en rapporteren van interviews, het uitvoeren van enquêtes en van observaties, het opzetten en uitvoeren van experimenten, het analyseren van secundaire data, het beheersen van toegepaste statistiek, het toepassen van argumentatieleer, het trekken van conclusies en te reflecteren op eigen onderzoek en dat van anderen.
|
5 |
|
Afstudeeropdracht Afstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO-bachelor niveau. De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Bedrijfskundige informatica - specialisatie AI |
240 |
|