HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI

Ben je geïnteresseerd in kunstmatige intelligentie en de toepassingen in het bedrijfsleven? Kies dan voor de HBO-bachelor Bedrijfskunde – specialisatie AI. Verdiep je in fundamentele concepten, ethische overwegingen en praktische... Lees meer

Ben je geïnteresseerd in kunstmatige intelligentie en de toepassingen in het bedrijfsleven? Kies dan voor de HBO-bachelor Bedrijfskunde – specialisatie AI. Verdiep je in fundamentele concepten, ethische overwegingen en praktische toepassingen van AI, zoals machine learning en neurale netwerken. Ontdek hoe AI innovatie stimuleert en leer kritisch naar de impact te kijken. Cruciale kennis voor iedereen die wil bijdragen aan AI-oplossingen en digitale transformatie van organisaties.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Inclusief vakliteratuur
  • Begeleiding door ervaren professionals
  • Praktijkgericht en direct toepasbaar

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Ben je geïnteresseerd in kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) en de toepassingen in het bedrijfsleven? Kies dan voor de HBO-bachelor Bedrijfskunde – specialisatie AI. Je verdiept je in fundamentele concepten, ethische overwegingen en praktische toepassingen van AI, waaronder machine learning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en cognitieve psychologie. Ontdek hoe AI bijdraagt aan innovatie in diverse domeinen en leer met een kritische blik te kijken naar de impact ervan. Deze kennis is cruciaal voor wie een rol wil spelen in de ontwikkeling van AI-oplossingen en de digitale transformatie van organisaties.

De minor binnen deze opleiding biedt een uitgebreide introductie tot AI. O.a. de modules AI Fundamentals, Ethics, Fairness and Explanation in AI, Cognitive Psychology for AI, Introduction to Machine Learning en Deep Learning komen uitgebreid aan bod.

Wie bedrijfskunde wil studeren op HBO-niveau, is bij LOI Hogeschool aan het juiste adres. De NVAO-geaccrediteerde bacheloropleiding HBO Bedrijfskunde bereidt je perfect voor op de actuele beroepspraktijk. En met de minor AI kun je de opleiding nog beter laten aansluiten bij je ambitie.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI

  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Specialisatie in AI.
  • Inclusief alle benodigde vakliteratuur en contactdagen.

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De HBO-bachelor Bedrijfskunde – specialisatie AI richt zich op iedereen die geïnteresseerd is in de innovatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) binnen organisaties. Of je nu al werkt aan AI-projecten binnen een bedrijf, hierin geïnteresseerd bent, of als zelfstandige AI-oplossingen aanbiedt voor organisaties, biedt deze opleiding de nodige kennis en vaardigheden.

Arbeidsmarktperspectieven

AI-experts zijn zeer gewild in diverse sectoren, van commerciële bedrijven tot non-profit en overheidsinstellingen. Afgestudeerden kunnen aan de slag als AI-consultant, data-analist, AI-projectmanager of AI-strateeg. Met diverse functies binnen het vakgebied zijn er talloze mogelijkheden voor groei en ontwikkeling, waardoor de carrièreperspectieven zeer gunstig zijn.

Taken en verantwoordelijkheden

In de specialisatie AI draait het om het ontwikkelen en implementeren van innovatieve AI-oplossingen binnen organisaties.

AI-experts:

  • Analyseren de mogelijkheden van AI binnen en buiten de organisatie.
  • Ontwikkelen en implementeren AI-strategieën en -oplossingen.
  • Creëren content die aansluit bij de strategische doelen van de organisatie.
  • Onderhouden relaties met stakeholders en partners in AI.
  • Bouwen en coördineren AI-teams en -projecten.
  • Fungeren als brug tussen de organisatie en haar stakeholders, met focus op innovatieve AI-oplossingen.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI

De HBO-bachelor Bedrijfskunde – specialisatie AI biedt een breed en praktijkgericht programma dat je klaarstoomt voor een toekomst waarin kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol speelt. Je start met een stevige basis in bedrijfskunde, bedrijfseconomie, recht en informatiemanagement. Ook proces- en kwaliteitsmanagement en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen komen uitgebreid aan bod. In de hoofdfase verdiep je je in verandermanagement, innovatiemanagement, financiering, leidinggeven en strategisch management. Je ontwikkelt vaardigheden als analyseren, adviseren en motiveren, die je direct in de praktijk toepast. Met de specialisatie AI geef je je studie een innovatief en toekomstgericht accent. Tijdens de opleiding voer je praktijkopdrachten uit binnen je eigen werkomgeving, wat jou en je organisatie direct voordeel oplevert. Je onderzoeksvaardigheden bouw je stapsgewijs uit en pas je toe in een praktijkgerichte afstudeeropdracht.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Oriëntatie bedrijfseconomie

    Je hebt na de afronding van deze module inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Je bent na afronding in staat onderscheid te maken in verschillende soorten kosten en het opstellen van de balans en resultatenrekening van een organisatie. Je kunt kostprijzen opstellen en je hebt kennis van de financiering van een organisatie.

  • Inleiding recht

    Deze module Inleiding recht, een belangrijk onderdeel van de opleiding, biedt basiskennis en inzicht in de beginselen van het recht en legt daarmee een fundament voor het verdere verloop van de studie. In de module maak je kennis met de verschillende functies van het recht, de rechtsbronnen, de rechtsgebieden van het Nederlandse recht en belangrijke beginselen van het Nederlandse recht. 

  • Inleiding bedrijfskunde

    Deze module behandelt de analyse, in grote lijn, van organisaties (of een deel ervan of een vergelijkbare situatie).

  • Praktijkintegratie Inleiding management

    In een praktijkintegratiemodule pas je theorie in een praktische context toe. Je werkt aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en van specifieke beroepscompetenties. Daarbij pas je ook een aantal onderzoeksvaardigheden toe. De opdracht in deze PIM is gericht op het schrijven van een rapportage over verschillende aspecten van het gebruik van sociale media en internet door een organisatie. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research bekijk je de financiële, juridische, management- en communicatieaspecten die samenhangen met dit managementprobleem op operationeel/tactisch niveau. Je werkt de opdracht bij voorkeur uit in een concrete praktijksituatie, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties:

    • beroepscompetenties: verantwoord handelen, communiceren, professioneel handelen
    • algemene competenties: kennis en inzicht, toepassen kennis en inzicht
    • onderzoeksvaardigheden: planmatige aanpak hanteren, informatie zoeken, standaardmethoden kiezen en toepassen, rapportage schrijven en reflecteren.

    Hiermee sluit de praktijkintegratiemodule aan bij de programmaleeruitkomst: De professional toont inzicht in de managementrollen van een middelgrote tot grote (non-)profitorganisatie en de daarbij behorende (leidinggevende) kennis en vaardigheden op tactisch niveau. De professional gebruikt de volgende kennis en vaardigheden: effectief mondeling en schriftelijk communiceren, basis juridische vaardigheden, beheersing van de basisbegrippen en werking van het Nederlands rechtsstelsel, kennis van kosten en waardebegrippen, berekening van diverse kostensoorten, basiskennis van communicatietheorie en vaardigheden om de persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin gewerkt wordt of gaat worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Middle management

    Deze module is voor de professional die kennis wil maken met de principes van middle management. Het hoofddoel van de module is het verwerven van basiskennis op het gebied van (middle) management; managementrollen in relatie tot de functionele gebieden van een organisatie.

  • Proces- en kwaliteitsmanagement

    De module biedt een eerste kennismaking met processen in organisaties. Welke soorten processen worden onderscheiden, hoe worden die geanalyseerd en schematisch weergeven? Daarnaast wordt aangegeven hoe processen verbeterd kunnen worden. Hier komen verschillende kwaliteitsmodellen aan de orde, de functie van een kwaliteitshandboek en de uitvoering en beoordeling van een kwaliteitssysteem.

  • Inleiding ICT/informatiemanagement

    In deze module staan basiskennis en inzicht in de inzet van IT-systemen in organisaties en het informatiemanagement centraal. Naast diverse bedrijfsinformatiesystemen komen ook beslissingsondersteunende systemen aan bod. Ook gaat de module in op hardware en software, telecommunicatie en netwerken en systeemontwikkelmethoden. Ontwikkelingen op het gebied van commerciële IT-oplossingen ontbreken uiteraard niet. Daarnaast komen beveiliging en ethische problemen aan de orde. Deze onderwerpen worden vanuit een business-perspectief bekeken.

  • Praktijkintegratie Opzetten nieuw businessmodel

    De opdracht is gericht op het opstellen van een businessmodel voor een nieuw product of een nieuwe dienst in een bestaande organisatie (intrapreneurship) of voor een nieuwe start-up (entrepreneurship). De opdracht wordt uitgewerkt voor de eigen organisatie (intrapreneurship), voor een eigen idee (entrepreneurship) of voor een idee voor een organisatie waar op internet voldoende informatie over te vinden is. Er wordt specifiek gewerkt aan de volgende competenties: het verbreden van uw bedrijfskundige kennis en het versterken van de onderzoeksvaardigheden.

    Onder Bijeenkomsten en examens zijn twee verplichte opdrachten opgenomen. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Of er wordt een beroepsopdracht ingebracht en na goedkeuring wordt deze nogmaals ingezonden als Praktijkopdracht Definitief.
    • Of alle stappen van de praktijkopdracht worden doorlopen dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Humanresourcesmanagement

    De module behandelt het grote belang van de mens als productiefactor en geeft kennis van en inzicht in de mogelijkheden om het menselijk kapitaal optimaal te benutten en de strategische, tactische en operationele keuzes hierbij. In deze module worden het plannen en beheersen van personeelsstromen, motiveren en sturen en het ontwikkelen van mens en organisatie besproken. 

  • Cultuur en ontwerp van organisaties

    Het hoofddoel van de module is kennis krijgen van en inzicht geven in organisatietheorieën, principes en modellen die betrekking hebben op organisatieontwerp en organisatiecultuur, evenals de interne en externe factoren waardoor deze beïnvloed worden. Daarnaast leert de student aan de hand van voorbeelden of een situatieschets een aantal modellen toe te passen.

  • Interculturele communicatie

    Doel van de module is dat je je vanuit theoretische context kan (ver)plaatsen in interculturele situaties en relaties; door bewustwording van de Europese geschiedenis en cultuurvorming en het belang van communicatie in interculturele relaties.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in.
    • Je doorloopt de volledige module inclusief de daarbij behorende afronding.

     

  • Verandermanagement

    De module behandelt de complexiteit van verandermanagement, geeft aan welke mogelijkheden er zijn om organisaties te (helpen) sturen om optimaal in te spelen op die veranderingen en veerkrachtiger te zijn.

  • Innovatiemanagement

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied innovatiemanagement.

  • Praktijkintegratie Beleid, cultuur en structuur

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Financiering

    Het hoofddoel van de module is dat je na afloop van de module de basisbegrippen van financiering kan omschrijven en berekeningen kan maken die van belang zijn bij het vaststellen van een financieringsbehoefte, het afwegen van een financieringsvorm en het berekenen van financieringskosten. Daarnaast is je na afronding van de module in staat om berekeningen en analyses te maken van de financiële situatie van een organisatie, teneinde jaarrekeningen te kunnen beoordelen en gedeeltelijk op te stellen.

  • Operations management

    Het hoofddoel is het bijbrengen van kennis en begrip van operations management. Operationele processen komen aan de orde en hoe deze ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden, aan de hand van zaken zoals capaciteitsplanning, voorraadbeheer en supply chain management. Daarnaast worden verschillende technieken t.a.v. het managen van operations behandeld en de toepassing daarvan.

  • Marketing A1

    Het vak marketing is zeer dynamisch door een economie die constant in beweging is. Door informatietechnologie (internet en social media), onlinemarketing en sterke concurrentie is er steeds meer sprake van klantgericht ondernemen. De doelstelling van deze module is het bieden van een brede basis in het vakgebied marketing.

    Er wordt een brede inleiding in het vakgebied marketing gegeven, onderwerpen zijn:

    • marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie
    • marketingorganisatie
    • macro- en meso-omgeving
    • marktonderzoek
    • marktsegmentatie
    • marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie
    • onlinemarketing.
  • Inkoop en leveranciers

    Het verwerven van basiskennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van professioneel inkopen. Aan de orde komen herkennen en inrichten van het inkoopproces, bepalen inkoopstrategieën per categorie, kennis van het selecteren van de gewenste leverancier, contracteren incl. de juridische aspecten daarbij, het bepalen van de gewenste bestelsysteem. Kunnen bepalen van optimale bestelgrootten en weten wat het belang is van voorraad en contractbeheer. Verschillende strategieën en benaderingen om de inkoopfunctie binnen een bedrijf te beoordelen. 

  • Oriëntatie facilitymanagement

    De module ‘Oriëntatie facilitymanagement’ gaat over hoe het facility management is georganiseerd. Je leert op welke wijze je - als professional - de organisatie kunt ondersteunen en een bijdrage kunt leveren aan het werk en verblijf van individuen en groepen op het gebied services en huisvesting. Ook komen de gewenste competenties van de facility manager aan bod.

  • Praktijkintegratie Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessen

    Het doel is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren.
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Strategisch management

    Deze module gaat in op de vraag hoe organisaties hun doelen willen bereiken. Na een inleiding over wat strategie is, gaat de module in op strategie in verschillende contexten: grote bedrijven, maar ook kleine bedrijven en non-profitorganisaties. Het formuleren van een strategie komt aan bod, maar ook het maken van een keuze uit de verschillende strategische opties die een organisatie heeft.

  • Arbeids- en organisatiegedrag

    Een manager moet inzicht hebben in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Het hoofddoel van de module is daarom kennis en begrip bij te brengen op gebied van arbeids- en organisatiegedrag, alsmede de toepassing daarvan. 

  • Verandermanagement - Verdieping

    Het hoofddoel van deze module is dat je op basis van een interne en externe analyse, een organisatiediagnose kunt vaststellen en van hieruit een veranderaanpak kunt ontwikkelen, zodat een organisatie aan de hand van deze aanpak een succesvol verandertraject kan starten.

  • Praktijkintegratie Leiderschap en verandermanagement

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren.
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van je compentieontwikkeling. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je bepaalt je leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toon je aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Inclusief vakliteratuur

Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen en hebt meteen alles in huis om van je studie een succes te maken.

Inclusief contactdagen

Bij deze opleiding horen twee contactdagen. Tijdens deze dagen werk je gericht aan verdieping van je kennis en versterking van je vaardigheden. Daarbij word je begeleid door een ervaren docent. De contactdagen zijn bovendien een mooie gelegenheid om je medestudenten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen!

De contactdagen horen bij de modules Effectief communiceren en leidinggeven en vinden meerdere keren per jaar plaats op locatie of online via virtual classrooms. Het bijwonen van de contactdagen is verplicht. Er zijn hieraan geen extra kosten verbonden.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Oriëntatie bedrijfseconomie

    Je hebt na de afronding van deze module inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Je bent na afronding in staat onderscheid te maken in verschillende soorten kosten en het opstellen van de balans en resultatenrekening van een organisatie. Je kunt kostprijzen opstellen en je hebt kennis van de financiering van een organisatie.

  • Inleiding recht

    Deze module Inleiding recht, een belangrijk onderdeel van de opleiding, biedt basiskennis en inzicht in de beginselen van het recht en legt daarmee een fundament voor het verdere verloop van de studie. In de module maak je kennis met de verschillende functies van het recht, de rechtsbronnen, de rechtsgebieden van het Nederlandse recht en belangrijke beginselen van het Nederlandse recht. 

  • Inleiding bedrijfskunde

    Deze module behandelt de analyse, in grote lijn, van organisaties (of een deel ervan of een vergelijkbare situatie).

  • Praktijkintegratie Inleiding management

    In een praktijkintegratiemodule pas je theorie in een praktische context toe. Je werkt aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en van specifieke beroepscompetenties. Daarbij pas je ook een aantal onderzoeksvaardigheden toe. De opdracht in deze PIM is gericht op het schrijven van een rapportage over verschillende aspecten van het gebruik van sociale media en internet door een organisatie. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research bekijk je de financiële, juridische, management- en communicatieaspecten die samenhangen met dit managementprobleem op operationeel/tactisch niveau. Je werkt de opdracht bij voorkeur uit in een concrete praktijksituatie, waarbij je specifiek werkt aan de volgende competenties:

    • beroepscompetenties: verantwoord handelen, communiceren, professioneel handelen
    • algemene competenties: kennis en inzicht, toepassen kennis en inzicht
    • onderzoeksvaardigheden: planmatige aanpak hanteren, informatie zoeken, standaardmethoden kiezen en toepassen, rapportage schrijven en reflecteren.

    Hiermee sluit de praktijkintegratiemodule aan bij de programmaleeruitkomst: De professional toont inzicht in de managementrollen van een middelgrote tot grote (non-)profitorganisatie en de daarbij behorende (leidinggevende) kennis en vaardigheden op tactisch niveau. De professional gebruikt de volgende kennis en vaardigheden: effectief mondeling en schriftelijk communiceren, basis juridische vaardigheden, beheersing van de basisbegrippen en werking van het Nederlands rechtsstelsel, kennis van kosten en waardebegrippen, berekening van diverse kostensoorten, basiskennis van communicatietheorie en vaardigheden om de persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin gewerkt wordt of gaat worden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Middle management

    Deze module is voor de professional die kennis wil maken met de principes van middle management. Het hoofddoel van de module is het verwerven van basiskennis op het gebied van (middle) management; managementrollen in relatie tot de functionele gebieden van een organisatie.

  • Proces- en kwaliteitsmanagement

    De module biedt een eerste kennismaking met processen in organisaties. Welke soorten processen worden onderscheiden, hoe worden die geanalyseerd en schematisch weergeven? Daarnaast wordt aangegeven hoe processen verbeterd kunnen worden. Hier komen verschillende kwaliteitsmodellen aan de orde, de functie van een kwaliteitshandboek en de uitvoering en beoordeling van een kwaliteitssysteem.

  • Inleiding ICT/informatiemanagement

    In deze module staan basiskennis en inzicht in de inzet van IT-systemen in organisaties en het informatiemanagement centraal. Naast diverse bedrijfsinformatiesystemen komen ook beslissingsondersteunende systemen aan bod. Ook gaat de module in op hardware en software, telecommunicatie en netwerken en systeemontwikkelmethoden. Ontwikkelingen op het gebied van commerciële IT-oplossingen ontbreken uiteraard niet. Daarnaast komen beveiliging en ethische problemen aan de orde. Deze onderwerpen worden vanuit een business-perspectief bekeken.

  • Praktijkintegratie Opzetten nieuw businessmodel

    De opdracht is gericht op het opstellen van een businessmodel voor een nieuw product of een nieuwe dienst in een bestaande organisatie (intrapreneurship) of voor een nieuwe start-up (entrepreneurship). De opdracht wordt uitgewerkt voor de eigen organisatie (intrapreneurship), voor een eigen idee (entrepreneurship) of voor een idee voor een organisatie waar op internet voldoende informatie over te vinden is. Er wordt specifiek gewerkt aan de volgende competenties: het verbreden van uw bedrijfskundige kennis en het versterken van de onderzoeksvaardigheden.

    Onder Bijeenkomsten en examens zijn twee verplichte opdrachten opgenomen. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Of er wordt een beroepsopdracht ingebracht en na goedkeuring wordt deze nogmaals ingezonden als Praktijkopdracht Definitief.
    • Of alle stappen van de praktijkopdracht worden doorlopen dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Humanresourcesmanagement

    De module behandelt het grote belang van de mens als productiefactor en geeft kennis van en inzicht in de mogelijkheden om het menselijk kapitaal optimaal te benutten en de strategische, tactische en operationele keuzes hierbij. In deze module worden het plannen en beheersen van personeelsstromen, motiveren en sturen en het ontwikkelen van mens en organisatie besproken. 

  • Cultuur en ontwerp van organisaties

    Het hoofddoel van de module is kennis krijgen van en inzicht geven in organisatietheorieën, principes en modellen die betrekking hebben op organisatieontwerp en organisatiecultuur, evenals de interne en externe factoren waardoor deze beïnvloed worden. Daarnaast leert de student aan de hand van voorbeelden of een situatieschets een aantal modellen toe te passen.

  • Interculturele communicatie

    Doel van de module is dat je je vanuit theoretische context kan (ver)plaatsen in interculturele situaties en relaties; door bewustwording van de Europese geschiedenis en cultuurvorming en het belang van communicatie in interculturele relaties.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in.
    • Je doorloopt de volledige module inclusief de daarbij behorende afronding.

     

  • Verandermanagement

    De module behandelt de complexiteit van verandermanagement, geeft aan welke mogelijkheden er zijn om organisaties te (helpen) sturen om optimaal in te spelen op die veranderingen en veerkrachtiger te zijn.

  • Innovatiemanagement

    Het hoofddoel van de module is verdiepende kennis en inzicht te geven in het vakgebied innovatiemanagement.

  • Praktijkintegratie Beleid, cultuur en structuur

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Financiering

    Het hoofddoel van de module is dat je na afloop van de module de basisbegrippen van financiering kan omschrijven en berekeningen kan maken die van belang zijn bij het vaststellen van een financieringsbehoefte, het afwegen van een financieringsvorm en het berekenen van financieringskosten. Daarnaast is je na afronding van de module in staat om berekeningen en analyses te maken van de financiële situatie van een organisatie, teneinde jaarrekeningen te kunnen beoordelen en gedeeltelijk op te stellen.

  • Operations management

    Het hoofddoel is het bijbrengen van kennis en begrip van operations management. Operationele processen komen aan de orde en hoe deze ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden, aan de hand van zaken zoals capaciteitsplanning, voorraadbeheer en supply chain management. Daarnaast worden verschillende technieken t.a.v. het managen van operations behandeld en de toepassing daarvan.

  • Marketing A1

    Het vak marketing is zeer dynamisch door een economie die constant in beweging is. Door informatietechnologie (internet en social media), onlinemarketing en sterke concurrentie is er steeds meer sprake van klantgericht ondernemen. De doelstelling van deze module is het bieden van een brede basis in het vakgebied marketing.

    Er wordt een brede inleiding in het vakgebied marketing gegeven, onderwerpen zijn:

    • marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie
    • marketingorganisatie
    • macro- en meso-omgeving
    • marktonderzoek
    • marktsegmentatie
    • marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie
    • onlinemarketing.
  • Inkoop en leveranciers

    Het verwerven van basiskennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van professioneel inkopen. Aan de orde komen herkennen en inrichten van het inkoopproces, bepalen inkoopstrategieën per categorie, kennis van het selecteren van de gewenste leverancier, contracteren incl. de juridische aspecten daarbij, het bepalen van de gewenste bestelsysteem. Kunnen bepalen van optimale bestelgrootten en weten wat het belang is van voorraad en contractbeheer. Verschillende strategieën en benaderingen om de inkoopfunctie binnen een bedrijf te beoordelen. 

  • Oriëntatie facilitymanagement

    De module ‘Oriëntatie facilitymanagement’ gaat over hoe het facility management is georganiseerd. Je leert op welke wijze je - als professional - de organisatie kunt ondersteunen en een bijdrage kunt leveren aan het werk en verblijf van individuen en groepen op het gebied services en huisvesting. Ook komen de gewenste competenties van de facility manager aan bod.

  • Praktijkintegratie Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessen

    Het doel is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden  geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module:

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren.
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Mvo en ethiek

    Het hoofddoel van de module is kennis en inzicht te verschaffen in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P's (people, planet, profit) een belangrijke rol. Hiertoe krijgt de student theorie, methoden en technieken aangereikt.

  • Strategisch management

    Deze module gaat in op de vraag hoe organisaties hun doelen willen bereiken. Na een inleiding over wat strategie is, gaat de module in op strategie in verschillende contexten: grote bedrijven, maar ook kleine bedrijven en non-profitorganisaties. Het formuleren van een strategie komt aan bod, maar ook het maken van een keuze uit de verschillende strategische opties die een organisatie heeft.

  • Arbeids- en organisatiegedrag

    Een manager moet inzicht hebben in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Het hoofddoel van de module is daarom kennis en begrip bij te brengen op gebied van arbeids- en organisatiegedrag, alsmede de toepassing daarvan. 

  • Verandermanagement - Verdieping

    Het hoofddoel van deze module is dat je op basis van een interne en externe analyse, een organisatiediagnose kunt vaststellen en van hieruit een veranderaanpak kunt ontwikkelen, zodat een organisatie aan de hand van deze aanpak een succesvol verandertraject kan starten.

  • Praktijkintegratie Leiderschap en verandermanagement

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • Kan men kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren.
    • Is men zich bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van je compentieontwikkeling. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je bepaalt je leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toon je aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstudeeropdracht (HBO generiek)

    Je bent aan het einde van je studie gekomen. In deze fase van je opleiding voer je een afstudeeropdracht uit en je schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee je het afstudeertraject afrondt.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Examens en diploma

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Science (BSc) voeren.

De bacheloropleiding HBO Bedrijfskunde van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34035.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)
Let op: houd rekening met een uitgave van ongeveer € 421,00 t.b.v. diplomering (afgenomen door externe exameninstanties)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt de opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI?

De opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI heeft een wettelijke studieduur van 4 jaar. Bij LOI kun je er echter korter of langer over doen, zonder extra kosten. Dankzij het all-in-concept betaal je alleen gedurende de eerste 3 jaar lesgeld en examenkosten. Daarna krijg je nog eens 3 jaar de tijd om de opleiding af te ronden, zonder extra kosten.

Kan ik de opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI in deeltijd volgen?

Je kunt de opleiding HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie AI in deeltijd volgen bij LOI. Wil jij een opleiding volgen naast je werk of gezinsleven? Met flexibele studie volg je een erkende opleiding op jouw manier. Je studeert waar en wanneer het jou uitkomt, en je krijgt persoonlijke begeleiding via jouw digitale leeromgeving. Tijdens de deeltijdopleiding leer je hetzelfde als tijdens een voltijdopleiding, maar dan bepaal je zelf het studietempo en hoef je niet verplicht in de schoolbanken te zitten. Ontdek nog meer voordelen van flexibel studeren.

Kan ik deze opleiding sneller doorlopen?

Heb je al diploma’s of certificaten of relevante werkervaring in dit vakgebied? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor vrijstellingen en kun je de opleiding sneller afronden. Lees meer over vrijstellingen.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn