Inhoud van de opleiding HBO-programma Effectieve mediacommunicatie
De opleiding biedt een breed programma en omvat drie modules:
Mediapsychologie en -sociologie
Deze module biedt inzicht in de psychologische en sociale factoren die een rol spelen bij (de invloed van) media en mediagebruik. Je leert welke invloed media hebben op de samenleving en op ons als individu. Wat gebeurt er eigenlijk in ons brein als we blootgesteld worden aan media-uitingen? Wat onthouden we en wat gaat er verloren? Wat vinden we mooi en wat vinden we verschrikkelijk? En welke invloed hebben media op onze houding, gedrag en keuzes?
Na het afronden van deze module ben je in staat om te adviseren over mogelijke invloed van mediaproducties op het individu en de samenleving. Zo help je organisaties om mediaproducties op een effectieve en ethische manier in te zetten.
Marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
Brand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
In de module komen drie gangbare modellen aan bod: Merk-Wijzer, het Brand-BASICS-model en het Customer brand journey-model. Ook besteedt de module uitgebreid aandacht aan het analyseren van merken, het relateren hiervan aan het gevoerde merkbeleid en het doen van voorstellen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Ook is er aandacht voor de rol van gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.