Inhoud van de opleiding HBO-programma Data driven marketing
In deze opleiding volg je vier modules:
Marktonderzoek & big data
Marktonderzoek is essentieel bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. In deze module leer je signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden. Ook leer je het onderzoek opzetten, een centrale onderzoeksvraag formuleren, een onderzoeksplan ontwikkelen en het onderzoek uit te voeren met behulp van de juiste tools en methoden. Uitgebreid aan bod komt ook de belangrijke rol die big data inneemt bij het uitvoeren van marktonderzoek. De resultaten leer je vervolgens analyseren en verwerken tot een advies voor de organisatie over te nemen strategische bedrijfs- en marketingbeslissingen.
Customer insights & personalisatie
Bij customer insights draait het om het beschrijven, verklaren en voorspellen van consumentengedrag. Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leert je zowel de externe factoren als de interne drijfveren van je (potentiële) klant in kaart brengen. Op basis van deze inzichten stel je vervolgens persona’s en scenario’s op voor de manier waarop de consument de verschillende fasen van het beslissingsproces naar verwachting zal doorlopen. Waardevolle informatie die je in staat stelt om gepersonaliseerde marketinginstrumenten in te zetten en daarmee resultaten te verbeteren.
Social media management
In deze module wordt ingezoomd op verschillende kanalen en typen social media en ontdek je hoe je deze effectief in kunt zetten binnen de marketing- of communicatiestrategie. Hoe kan social media bijvoorbeeld de merkenstrategie van een organisatie ondersteunen? Hoe kun je social media inzetten om de relatie met de klant te verbeteren en uit te bouwen? Wat kan de rol van social media zijn binnen verschillende fasen van een klantreis? Na afronding ben je in staat om een social media-strategie te ontwikkelen en kun je een social media-plan opstellen.
Digital marketing
De module Digital marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing en leert je diverse technieken toepassen. Je leert een digitale strategie bepalen en een digitaal marketingplan opstellen. Deze vertaal je vervolgens naar de inzet van de online marketing mix. Ook leer je de KPI’s berekenen om het succes te meten.