Accountmanagement en relatiebeheer
Door globalisering, toenemende concentraties in de gehele productie- en leveringsketen en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en informatica is de relatie tussen de klant en de leverancier veranderd. Samenwerking en interactie zijn steeds belangrijker geworden. Verkoop gebeurt vooral via een langetermijnrelatie en zelfs vanuit een adviserende rol. Een sterke relatie met de klant is dan ook belangrijker dan ooit. Deze module behandelt de principes van accountmanagement en relatiebeheer. Je leert hoe je een relatie met de klant opbouwt, onderhoudt en verbetert. De focus ligt daarbij op het (key-)accountplan.
Salesmanagement
(Online) transparantie heeft gezorgd voor meer concurrentie en meer macht bij de consument of inkoper. Een goed overwogen salesstrategie is dan ook onmisbaar om als bedrijf succesvol te blijven. Deze module gaat in op het schrijven van een strategisch en operationeel verkoopplan. Daarbij komen alle belangrijke (voorbereidende) strategische en operationele salesactiviteiten aan bod. Ook is er aandacht voor communicatie en voor het motiveren van collega’s om de verkoopdoelstellingen te behalen. Bovendien laat deze module zien hoe een CRM-systeem opgezet en beheerd kan worden.
Customer insights en personalisatie
Marketing richt zich meer en meer op consumentengedrag. Daarbij spelen praktische inzichten vanuit de psychologie een belangrijke rol. Als marketeer probeer je om vanuit algemene gedragsinzichten te komen tot een effectief marketingbeleid.
Tijdens deze module krijg je inzicht in de factoren die invloed hebben op het consumentengedrag. Op basis hiervan ga je verschillende scenario’s formuleren en deze vertalen naar de inzet van marketinginstrumenten in de verschillende fasen van het consumentenbeslissingsproces.
Omnichannel marketing
Omnichannel marketing heeft een groot effect op de klantbeleving. Bij een omnichannel marketingstrategie worden alle relevante kanalen ingezet, waarbij de verschillende kanalen met elkaar geïntegreerd zijn en daarmee door elkaar gebruikt kunnen worden.
In deze module staat het ontwerpen van een omnichannelconcept volgens het Omnichannel Experience Model centraal. Ook is er aandacht voor het implementeren van een omnichannelstrategie, waarbij je rekening houdt met de interne en externe omgeving en de marketingdoelstellingen.