HBO-bachelor Longfunctieanalist

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 275,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Longfunctieanalist

De HBO-opleiding Longfunctieanalist van LOI Hogeschool is een duale opleiding. Dit betekent dat je werken en leren combineert. Een werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis is dus noodzakelijk. In deze opleiding... Lees meer

De HBO-opleiding Longfunctieanalist van LOI Hogeschool is een duale opleiding. Dit betekent dat je werken en leren combineert. Een werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis is dus noodzakelijk. In deze opleiding leer je onderzoek doen naar de functie van de longen. Ook leer je over het werken op een functieafdeling en over het omgaan met patiënten. Je behaalt met deze opleiding Longfunctieanalist een wettelijk erkend bachelorgetuigschrift.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Ontwikkeld i.s.m. de Stichting Beroepsopleiding Longfunctieanalisten
  • Inclusief vakliteratuur
  • Inclusief contactdagen
  • Begeleiding door ervaren professionals

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie


De HBO-bacheloropleiding Longfunctieanalist is een goede keuze voor wie in zijn werk een combinatie zoekt van medisch onderzoek en ”mensenwerk”. Een opleiding waarbij de koppeling tussen theorie en praktijk centraal staat. Deze opleiding is ontwikkeld in samenwerking met de Stichting Beroepsopleiding Longfunctieanalisten.

De opleiding combineer je met een baan als longfunctieanalist. In opdracht van een medisch specialist of huisarts doe je bij een patiënt zelfstandig onderzoek naar de functie van de longen. Voor de patiënt is zo'n onderzoek behoorlijk (in)spannend. Daarom heb je ook de taak patiënten voor, tijdens en na het onderzoek te begeleiden en gerust te stellen. Een veelzijdige baan dus, waar nauwkeurigheid en sociale vaardigheden centraal staan.

Let op: je bent alleen toelaatbaar als je tijdens de opleiding beschikt over een relevante werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Longfunctieanalist

  • Ideale combinatie van werken en leren.
  • Inclusief vakliteratuur en thematische contactdagen.
  • Ontwikkeld i.s.m. de Stichting Beroepsopleiding Longfunctieanalisten.
Nergens vind je zoveel informatie over longfunctie bij elkaar
Sabrina van der Kleij

Student HBO-bachelor Longfunctieanalist


Lees het interview

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De bacheloropleiding longfunctieanalist is bestemd voor iedereen die graag in de gezondheidszorg wil werken, zelfstandig is, goed met mensen kan omgaan en affiniteit heeft met de technische kant van het werk.

Al tijdens de opleiding werk je als leerling-longfunctieanalist. Een longfunctieanalist werkt op de afdeling longfunctie van een ziekenhuis of een gespecialiseerde instelling. In opdracht van een medisch specialist of huisarts doet de longfunctieanalist bij patiënten zelfstandig onderzoek naar de functie van de longen. Waardevol onderzoek, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de kwaliteit van de zorg voor de patiënt.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor volwassenen die een opleiding willen volgen naast een baan.

 

Meer over het beroep

Een longfunctieanalist verricht diverse onderzoeken naar de functie van de longen. Ook het verrichten van onderzoek naar allergische reacties is een taak van de longfunctieanalist. Bij dit onderzoek wordt gewerkt met allerlei medische apparatuur. De spirometer bijvoorbeeld, die meet hoe snel een patiënt kan ademhalen en hoeveel lucht hij maximaal kan inademen. Of de lichaamsplethysmograaf. Dit is een apparaat dat het longvolume meet en de weerstand vastlegt die de luchtstroom in de luchtwegen ondervindt. Om te bepalen hoe ernstig de patiënt op bepaalde prikkels reageert, voert de longfunctieassistent inhalatieprovocatietesten uit.

 

Daarnaast houdt een longfunctieassistent zich bezig met inspanningstesten, waarbij de ademhaling, bloeddruk en de hartfrequentie van een patiënt worden gecontroleerd. Hierbij maak je ook een ecg (hartfilmpje). Mede aan de hand van die verrichtingen kan de arts bepalen, wat de oorzaak is van de kortademigheid en/of ademhalingsproblemen van de patiënt, zodat met een succesvolle behandeling gestart kan worden.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Verder is het verplicht om tijdens de opleiding over een relevante werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis te beschikken. Een werkplek is noodzakelijk aangezien je tijdens deze opleiding aan de slag gaat met opdrachten gericht op de praktijk.

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Longfunctieanalist

De opleiding Longfunctieanalist is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Stichting Beroepsopleiding Longfunctieanalisten (SBLA). Deze stichting is opgericht door de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) en de Nederlandse Vereniging van Longfunctie Analisten (NVLA). De SBLA adviseert de LOI met als doel de kwaliteit van de opleiding op peil te houden. Daarnaast is de SBLA verantwoordelijk voor accreditatie van opleidingsziekenhuizen.

Inclusief vakliteratuur

De benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.

Tijdens de opleiding worden verplichte contactdagen georganiseerd. Het gaat om 19 dagdelen. Deze bijeenkomsten vinden grotendeels online plaats via virtual classrooms. Alle bijeenkomsten worden verzorgd door een ervaren docent. Aan het bijwonen zijn geen extra kosten verbonden.

De contactdagen vinden in de regel op een doordeweekse dag plaats.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Longfunctieanalist bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Werken op een functieafdeling I

    Het hoofddoel van de module is dat je die werkzaam is op een functieafdeling (longfunctie, klinische neurofysiologie of hartfunctie) de algemene werkzaamheden kan beschrijven, de gebruikelijke communicatietechnieken kan toepassen en het belang kent van ethiek, wet- en regelgeving.
    Hij analyseert de organisatie van het ziekenhuis en het medisch specialisme en handelt volgens de geldende protocollen betreffende infectiepreventie, patiëntveiligheid en ethische en juridische aspecten.

  • Algemene medische kennis I

    In deze module wordt ingegaan op een aantal medische onderwerpen. Zo doe je onder andere uitgebreide kennis op van cytologie (celleer) en histologie (weefselleer). Je leert hoe de opbouw van cellen in elkaar zit en welke functies cellen, weefsels en organen vervullen. Je krijgt ook een inleiding in de onderdelen van het skelet en de gewrichten. In de hoofdstukken over de circulatie worden het hart en vaatstelsel behandeld. De ademhaling(sbewegingen) en stofwisseling komen in deze module ook aan bod, evenals de structuren van het zenuwstelsel en hormoonstelsel, de nieren en urinewegen. Daarnaast leer je over de anatomie en fysiologie van de huid en zintuigen en over de opbouw van ons immunologisch (afweer)systeem. De module wordt besloten met de algemene pathologie, oftewel ziekteleer: wat is de oorzaak van een ziekte en hoe ontstaat een ziekte precies?

  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Klinische spirometrie

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een longfunctieafdeling, de meetwaarden verkregen uit de spirometrie (zowel spirogram als flow-volumemeting) kan interpreteren en de spirometrie kan uitvoeren volgens de internationale aanbevelingen/het afdelingsprotocol bij alle leeftijdscategorieën.

  • Diffusie

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een longfunctieafdeling de meetwaarden verkregen uit de diffusiemeting kan interpreteren en de diffusiemeting kan uitvoeren volgens de internationale aanbevelingen/afdelingsprotocol. Aan bod komt gastransport door diffusie, de single-breathmethode, instrumentatie en de pathofysiologische betekenis van de diffusiecapaciteit.

  • Werken op een functieafdeling II

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een functieafdeling (longfunctie, klinische neurofysiologie of hartfunctie), het volledige zorgpad van een patiënt op de functieafdeling kan beschrijven en licht verpleegkundige handelingen kan uitvoeren. Hij benoemt de patiëntgroepen, onderzoeken, protocollen en procedures van de verwachte functieafdelingen (hartfunctieafdeling en/of longfunctieafdeling en/of afdeling KNF).

  • Toegepaste wis-, natuur- en scheikunde

    Een basiskennis van wiskunde, natuurkunde en scheikunde hebt u nodig voor de uitoefening van de functie van laborant. Deze kennis is bijvoorbeeld nodig om de basiswerking van de apparatuur te begrijpen en de juiste instellingen te bepalen en om onderzoeken te lezen en interpreteren. Deze module behandelt diverse elementen van de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde. U leert statistieken te beheersen voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek. U krijgt tevens inzicht in de elektrofysische aspecten van de functie en de fysiologische processen van het menselijk lichaam. De kennis die u wordt aangereikt is van belang voor de rest van uw studie.

    Na afloop van de module bent u in staat om problemen op te lossen die te maken hebben met wiskundige verbanden, rekenen met machten, exponentiële functies en logaritmen. Voor de natuurkunde hebt u basiskennis van elektriciteit, gassen en dampen, stofeigenschappen, warmte en straling. U kunt de natuurwetten hiervoor uitleggen en toepassen bij natuurkundige problemen. Tot slot kunt u aan het eind van deze module reacties opstellen en rekenen met reactievergelijkingen, in het bijzonder voor zouten, zuren en basen. 

  • Literatuurstudie en patiëntverslag

    ​​Het hoofddoel van de module is het verdiepen in een specifiek ziektebeeld, met bijbehorende diagnostiek, door het uitvoeren van een literatuurstudie en het beschrijven van een patiëntcasus. Hierbij vormt het uitvoeren van een literatuurstudie (verzamelen, ordenen en beschrijven van wetenschappelijke literatuur) de basis. Daarnaast is het doel het leren schrijven en bespreken van een patiëntverslag en het kritisch kunnen bespreken van een vergelijking van bevindingen tussen patiëntcasus en de literatuur. 

    ​De module bestaat uit het verzamelen, ordenen en beschrijven van literatuur, het schrijven van een verslag van een patiëntcasus (patiëntengegevens, ziektehistorie en bijbehorend diagnostisch onderzoek) in de praktijk en een verslag van de vergelijking tussen patiëntcasus en literatuur.

  • Fase 2
  • Algemene medische kennis II

    Deze module bouwt voort op de module Algemene medische kennis I van het eerste jaar. Daarin werd een inleiding gegeven van de bouw en de werking van het menselijk lichaam. In de module Algemene medische kennis II zal de pathologie van de verschillende onderwerpen behandeld worden. Daarnaast wordt ingegaan op de functie van voeding, diëten en diverse voedingssystemen. Er wordt een inleiding gegeven in de farmacologie en enkele medisch wetenschappelijke ontwikkelingen worden belicht. Ten slotte wordt de GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding) behandeld en volgt een stukje over ethiek in de gezondheidszorg.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • ICT voor zorg en zelfredzaamheid

    Je verwerft kennis over het toepassen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de zorg en de rol van ICT bij het bevorderen van zelfmanagement. Daarbij staat centraal: rapportage en verpleegkundige overdracht in het elektronisch patiëntendossier, het gevaar en de valkuilen van ICT, de voor- en nadelen van het gebruik van media, het afstemmen van de media op de persoon, communicatie via verschillende media, hulpmiddelen bij communicatie, nieuwe ontwikkelingen binnen de ICT, domotica, e-health en robotica. 

  • Praktijkintegratie Observatieonderzoek communicatie

    In deze module staat het observeren en analyseren van hoe de communicatie verloopt op een functieafdeling centraal. De student houdt interviews en verwerkt de verkregen resultaten en zijn conclusies in een verslag met als doel een advies te geven over het verbeteren van de communicatie binnen en functieafdeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Allergologie en bronchiale hyperreactiviteit

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een longfunctieafdeling bronchiale hyperreactiviteitstesten kan uitvoeren volgens de actuele richtlijnen, de uitkomsten hiervan kan interpreteren en de context (indicatiestelling) van deze onderzoeksmethoden begrijpt. 

  • Het meten van longvolumes

    Deze module beschrijft de meest gebruikelijke technieken om de totale longinhoud te kunnen bepalen en hoe en met welke apparatuur metingen worden uitgevoerd.

  • Praktijkexamen I

    Het zelfstandig uitvoeren van de volgende onderzoeken in de beroepspraktijk: 

    • Spirometrie.
    • RAW- en ITGV-bepaling met behulp van bodyboxplethysmografie.
    • Diffusiecapaciteitbepaling via de single-breathmethode.
  • Longmechanica

    ​​Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen en praktijkgericht toepassen van kennis over longmechanica, de verschillende methoden voor het meten van ademspierkracht, compliantie en luchtwegweerstand.​ 

  • Presentatie diagnostische onderzoeken

    Het hoofddoel van de module is het verkrijgen van kennis over de rol van diagnostisch onderzoek niet alleen binnen maar ook buiten het eigen vakgebied. Door verdieping in een specifiek ziektebeeld en een diagnostisch onderzoek dat zowel binnen als buiten het eigen vakgebied wordt uitgevoerd. Daarnaast is het doel het kunnen samenvatten en presenteren van deze (vak- dan wel aanpalende) kennis. 

    De module bestaat uit het verdiepen in protocollen en literatuur, het geven van een presentatie en het reflecteren op het presentatieproces.

  • Longziekten I

    De student verkrijgt kennis en kunde over de anatomie van de long, zijn fysiologische processen en functionaliteit binnen het autonome zenuwstelsel en het afweer- en immuunsysteem. Naast deze aspecten verkrijgt student kennis over de volgende ziektebeelden: astma, COPD en interstitiële of diffuse aandoeningen. Daarnaast wordt de diagnostiek en farmacologische behandeling bij astma en COPD bestudeerd.

  • Fase 3
  • Longziekten II

    Na een korte inleiding van de medische microbiologie staan er in deze module verschillende pathofysiologische processen en ziekten van de long centraal. Infectieziekten binnen de long, longoncologie, afwijkingen van mediastinum en pleura, de pulmonale circulatie en slaapgerelateerde aandoeningen komen aan bod. Ook wordt een aantal specifieke longaandoeningen beschreven en zullen de verschillende behandelopties doorgenomen worden.

    • Medische microbiologie 
    • Infectieziekten van de long 
    • Oncologie van de long, mediastinum en pleura 
    • Mediastinum en pleura-afwijkingen 
    • Pleuravocht 
    • Pulmonale circulatie 
    • Specifieke longaandoeningen 
    • Slaapgerelateerde stoornissen
  • Patiëntverslagen, voorlichting en participatie

    Het hoofddoel van de module is dat de professional specifieke longfunctie of klinische neurofysologie gerelateerde verrichtingen kan uitvoeren en gebaseerd op deze verrichtingen patiëntverslagen en patiëntvoorlichting kan opstellen. Daarnaast kan de professional mogelijke kwaliteitsverbeteringen door patiënteninbreng op de eigen werkplek in kaart brengen en een voorstel schrijven voor de implementatie daarvan.

  • Statistiek

    Het hoofddoel van deze module is zorgen dat u meer inzicht krijgt in statistiek en foutanalyse. Op die manier kunt u medische onderzoeken en parameters die veelal direct in verband te brengen zijn met fysiologische omstandigheden beter begrijpen en interpreteren.

  • Evidence based practice voor functielaboranten

    Deze module gaat in op het toepassen van wetenschappelijke en professionele kennis in de praktijk in relatie tot de wensen en verwachtingen van patiënten.
    Het hoofddoel van de module is het formuleren van een antwoord op een praktijkprobleem binnen het domein van de diagnostische laborant (longfunctieanalist, laborant klinische neurofysiologie en hartfunctielaborant) waarbij gebruik wordt gemaakt van vakliteratuur, internationale aanbevelingen en wetenschappelijke literatuur. Om dit hoofddoel te behalen, zet je onderzoekende en reflectieve vaardigheden in. Tijdens de module krijg je inzicht in de principes van evidence-based practice, relevante bronnen en de kracht van bewijsvoering. Je beoordeelt gevonden artikelen op hun wetenschappelijke waarde en vertaalt de bevindingen naar de praktijk.

  • Kwaliteitszorg

    Het hoofddoel van de module is om studenten te laten oefenen met het doen van toegepast onderzoek op hbo-niveau onder andere ter voorbereiding op het uit te voeren afstudeeronderzoek. 

  • Geven van onderwijs en begeleiding

    Deze module betreft een praktijkopdracht gericht op het geven van onderwijs en begeleiding.

  • Praktijkintegratie Visieontwikkeling

    In deze module staat het formuleren van een visie op een functieafdeling centraal. De student observeert en houdt interviews en verwerkt de verkregen resultaten en zijn conclusies in een verslag met als doel een advies te geven over de impact van maatschappelijke veranderingen op de eigen beroepsgroep.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Gastransport

    Deze module gaat over het gastransport naar bloed en weefsels. Daarnaast wordt het analyseren van bloedgasmonsters en apparatuur besproken. Ook de interpretatie van bloedgaswaarden komt aan de orde.

  • Psychopathologie en gedrag

    ​Het hoofddoel van de module is dat de professional kennis verwerft over een aantal veelvoorkomende psychische stoornissen en verstandelijke beperkingen en daaraan gerelateerde onderwerpen als: ontwikkeling, levensfasen, stress, coping en ziekte-inzicht. Met behulp van deze kennis is de professional in staat om gezond gedrag af te zetten tegen verstoord gedrag en kan daaruit voortvloeiende patiëntproblemen formuleren voor mensen met een psychiatrische stoornis of een verstandelijke beperking.

  • Zorgsystemen, zorgorganisaties en ketenprocessen

    Zorgprofessionals krijgen in toenemende mate te maken met complexe zorgvragen waarbij multidisciplinaire samenwerking binnen en buiten de eigen organisatie noodzakelijk is.

    Na het afronden van de module is de professional bekwaam te participeren in een bestaande zorgketen of netwerk voor een specifieke zorgvragersgroep, rekening houdend met:

    1. de deelnemende partijen (stakeholders)
    2. de sociale kaart in een bepaalde regio, de lacunes en succesfactoren van het werken in zorgketens en netwerken.
  • Inleiding programmeren

    Deze module gaat in op de basisbeginselen van het programmeren. Iedere programmeertaal kent een aantal basisbegrippen, zoals herhalingslussen, primitieve datatypes, keuzestructuren en arrays. In de educatieve programmeeromgeving BlueJ worden met de programmeertaal Java opdrachten gemaakt.  

    Java is een objectgeoriënteerde programmeertaal, net zoals PHP. Een objectgeoriënteerde programmeertaal werkt met klassen en objecten als programmeerconstructies om het programmeren van programma's sneller en eenvoudiger te maken. Er wordt ook met klassen en objecten gewerkt. Door de basisbeginselen van het programmeren te beheersen, kan een klein programma in Java worden geschreven.

  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Persoonlijke effectiviteit en timemanagement

    Bij functies op dit niveau wordt ervan uitgegaan dat men in staat is om zichzelf te kunnen managen en in een bepaalde richting te sturen, te kunnen reflecteren op zichzelf en zelfstandig te kunnen functioneren. Belangrijke ‘soft skills’ daarbij zijn het vermogen om tijd te beheersen, in te delen en verdelen over verschillende activiteiten en taken, zowel op professioneel vlak als privé. Principes van persoonlijk en interpersoonlijk leiderschap en van ‘zelfvernieuwing’ zijn essentieel bij een goed timemanagement. In deze module komen al deze zaken aan de orde. Het doel van de module is dat men in staat is deze inzichten te vertalen naar het werk en privé leven om zodoende een effectieve en efficiënte balans te kunnen vinden.

  • Taalbeheersing I

    Taalbeheersing 1 geeft de student inzicht in mondelinge en schriftelijke doelgerichte communicatie. De student krijgt inzicht in de kenmerken, strategieën en didactiek van leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en spreek- en luistervaardigheid. De student leert reflecteren op doelgerichte schriftelijke en mondelinge communicatie.

  • Algemeen Engels B2

    Na het afronden van de module en het behalen van het examen ben je in staat om te communiceren op ERK-niveau B2 in een algemene context.

  • Externe praktijkperiode

    In deze module komt het volgende aan bod: het verdiepen van kennis en vaardigheden met betrekking tot een beroepsrelevant functieonderzoek dat niet standaard binnen de eigen afdeling wordt uitgevoerd, en reflecteren op het belang van deze kennis en vaardigheden voor het eigen functioneren als beroepsprofessional, alsook voor de afdeling waar student werkzaam is.

    In de module wordt ervaring opgedaan met het opstellen van leerdoelen op basis van een goed onderbouwde keuze voor een aan te leren functieonderzoek, het kunnen beschrijven van opgedane ervaring aan de hand van een praktijkcasus en deze bevindingen kunnen relateren aan de wetenschappelijke literatuur. Ook doet de student ervaring op met het beschrijven van wat de student geleerd en ervaren heeft en het reflecteren hierop m.b.t. waarde van het geleerde in relatie tot gestelde leerdoelen en competenties zowel voor eigen functioneren als voor de afdeling.

  • Fase 4
  • Basiskennis ECG

    Het hoofddoel van deze module is dat de professional die werkzaam is op een longfunctieafdeling de basiskennis omtrent ECG-registraties ontwikkelt en in staat is om een ECG systematisch te beoordelen en te analyseren.

  • Ergometrie en inspanningsfysiologie

    De module ergometrie geeft inzicht in het meten van fysiologische veranderingen tijdens inspanningsonderzoek en elektrische activiteit van het hart.

  • Praktijkexamen II

    Het middels een proeve van bekwaamheid aantonen van de beheersing van vastgestelde competenties. In de proeve van bekwaamheid voert de student in de praktijksituatie verschillende opdrachten zelfstandig uit:

    • De student kan ergometrisch onderzoek met een bijbehorend elektrocardiografie (ECG) uitvoeren.

  • Slaap, slaapstoornissen en slaaponderzoek

    Deze module geeft een inleiding over onder andere slapen en waken, polysomnografie, ademhaling en gerelateerde slaapstoornissen en slapeloosheid.

  • Praktijkintegratie Intercollegiale samenwerking

    In deze praktijkintegratiemodule staat samenwerking en benchmarking, gericht op verbetering van de zorg aan patiënten centraal. De benchmarking komt bij de opdracht tot uitdrukking in de samenwerking met collega's van een andere afdeling. De bedoeling is 'het beste uit twee werelden' bij elkaar laten komen en om elkaar tips en advies te kunnen geven ter verbetering van de zorg aan patiënten. De student stelt een onderzoeksvraag op naar aanleiding van een praktijkprobleem met betrekking tot de kwaliteit van de zorg aan patiënten die op de eigen afdeling speelt, maar waar meerdere afdelingen bij betrokken zijn. Vervolgens voert hij een literatuurstudie uit en organiseert hij intervisiebijeenkomsten met als doel te bouwen aan interollegiale samenwerking. Hij rapporteert de uitkomsten in de vorm van een evaluatie en een verbeteradvies.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Portfolio

    De professional is in staat om in deze module aan de hand van stapsgewijze zelfreflectie en zelfbeoordeling persoonlijke ontwikkeling inzichtelijk te maken en zo sturing te geven aan deze ontwikkeling zodat hij of zij alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties van de hbo-opleiding op het eindniveau (NLQF 6-EQF 6) van de desbetreffende opleiding beheerst.

  • Afstudeeropdracht

    U bent aan het einde van uw studie gekomen. In deze fase van uw opleiding voert u een afstudeeropdracht uit en u schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee u het afstudeertraject afrondt.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Examens en diploma

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 275,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 275,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn