Saai was het de afgelopen decennia niet in de grafische sector. Multimedia-expert Wilmar Boer signaleert als creatief ondernemer hoe beeldproductie en on- en offline communicatie in een permanente stroomversnelling zijn terechtgekomen. “Als communicatie en multimedia design-professional ben je niet snel uitgeleerd.”

Permanente stroomversnelling

Wilmar Boer maakte de vliegende start van de digitale revolutie in wisselende rollen mee. Hij was fotograaf, software en website developer, interaction designer en user interface designer. Als creatief ondernemer bij bureau Beeldvoerders en lid van de LOI beroepsveldencommissie CMD (Communication & Multimedia Design) signaleert hij hoe beeldproductie en on- en offline communicatie in een permanente stroomversnelling zijn terechtgekomen.

Directe interactie

Boer: “De veranderingen gaan hard. Directe interactie met de gebruiker heeft de markt ingrijpend veranderd. Op papier kon je niet klikken of terugpraten. User experience design is een belangrijk nieuw vakgebied. Wat doen we met de big data waarover we beschikken? Je wil een auto kopen, maar twijfelt nog tussen een Volkswagen Golf en een Mazda 3. Gaan merken die kennis gebruiken en sturen ze je een maatwerk nieuwsbrief? Lukt het om de ‘customer journey’ tot op microniveau te finetunen? Die personalisering van het communicatievak staat nog in de kinderschoenen, maar is een van dé thema’s voor de nabije toekomst.”

Zelf aan de bak

Nog zo’n tendens: de vervlechting van technologie en creativiteit zal communicatiespecialisten, ontwerpers en marketeers de komende jaren op de proef stellen. Boer: “Werk dat voorheen aan specialisten werd uitbesteed, belandt steeds vaker op het bord van bedrijven. Vroeger maakte je eens in de vier jaar een bedrijfsfilm. Nu is het mogelijk om met ‘help content’ zelf iets te maken: sneller, vaker, actueler en goedkoper. Bij Beeldvoerders leren we onze klanten hoe ze video-marketing kunnen inzetten. Het frame is er, maar ze gaan het zelf vullen.”

Kritische vakmensen

Hoe ontwerpers en communicatiespecialisten zich op de nieuwe werkelijkheid kunnen voorbereiden? Boer: “Door zich als specialist te bekwamen in specifieke softwarepakketten. Maar óók door als generalist het overzicht te houden en creatieve concepten te ontwikkelen. Opleidingsprogramma’s moeten professionals trainen om kritische wat-, hoe-, en waarom-vragen te stellen.”

Baas over de techniek

Volgens Boer gaat het bij communicatie en media development steeds meer om aansturing en advisering van een productie-unit. “Door de verknoping van creativiteit en technologie worden de grenzen tussen de disciplines soms diffuus. Maar naast generalisten blijven specialisten voor de verdieping nodig. Op je laptop kun je inmiddels tachtig sporen draaien. Konden de Beatles in de Abbey Road Studio’s niet! Prachtig, alleen: bij het software-pakket zit het vakmanschap nooit inbegrepen. Iedereen heeft straks toegang tot de techniek. De vraag is alleen: wie ‘mastert’ die?”

Gelaagdheid

Dé omwenteling die op de deur klopt, is volgens Wilmar de manier waarop alles met elkaar in verbinding zal staan. “Online communicatietools, maar óók hoe je je auto en apparaten in huis aan elkaar knoopt: dat je magnetron aanfloept zodra je je straat inrijdt. Goed nieuws voor de branche: het speelveld is breder en gelaagder dan ooit tevoren. Als communicatie en multimedia design-professional ben je niet snel uitgeleerd.”

Competenties en perspectieven

In een markt die continu in beweging is, zijn er volop kansen voor vormgevers en multimedia designers. Voorwaarde is wel dat ze hun analytische en communicatieve vermogen, creativiteit, innovatievermogen en technologische basiskennis blijven aanscherpen. Vooral flexibele, crossmediale talenten zijn gewild: bij ontwerpbureaus, uitgeverijen, marketing- en reclamebureaus, of op communicatieafdelingen bij de overheid, in het onderwijs, culturele instellingen en het bedrijfsleven.

Creatief technoloog

Er blijft vraag naar ervaren krachten binnen het ‘klassieke’ domein (tijdschriften, boeken, reclame- en voorlichtingsuitingen). Maar de behoefte aan specialisten die mediumtype-overstijgend werken, groeit. Gewild zijn aanjagers van het experiment, met een scherp oog voor nieuwe vormen van informatieoverdracht. Wie snel en makkelijk schakelt tussen technologische en de creatieve component, tussen software, content management systeem en mediastrategie, vergroot het beroepsperspectief. Multi- en interdisciplinair leren denken maakt daarom steeds nadrukkelijker deel uit van CMD opleidingsprogramma’s.

Stoelendans

Studies als graphic & interaction design, illustration & animation design, communication & multmedia design, game architecture & design en mediatechnologie stonden twintig jaar geleden nog in de kinderschoenen. Inmiddels leiden ze op tot beroepen als game developer of designer, usability engineer, interaction of interface designer, webdeveloper, webdesigner, game designer of multimediaonwerper. De LOI biedt meer dan 70 korte cursussen én volwaardige MBO- en HBO-opleidingen om je CMD-kennis te verbreden of aan te scherpen.