Toon 0 resultaten

"De LOI houdt moeiteloos rekening met Amacs specifieke wensen"

Vincent Martina en Lynn Hakkers

Human Resources Amac

"De LOI houdt moeiteloos rekening met Amacs specifieke wensen"
Vincent Martina en Lynn Hakkers

Human Resources Amac

Amac is de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De onderneming werd in 2005 opgericht door Ed Bindels met aanvankelijk één filiaal op de Utrechtse Mariaplaats. Bindels heeft Amac in dertien jaar tijd weten uit te bouwen tot een premiumketen met inmiddels 47 vestigingen in het hele land en verschillende succesvolle webshops.

Na de overname van iCentre in maart 2017 werd Amac in een klap marktleider als grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De omnichannel-onderneming biedt een compleet aanbod aan Apple-producten en een uitgebreid assortiment aan accessoires voor de Mac, iPad, iPhone, Apple Watch en iPod. Daarnaast levert het bedrijf nog andere diensten aan Apple-gebruikers, waaronder een reparatieservice en producttrainingen. Amac is geautoriseerd Apple Service Provider en biedt professionele diensten aan bedrijven, onderwijs- en zorginstellingen.

Human Resource manager Vincent Martina zegt over de overname: “Dit is een enorme verandering en het uitdragen van een eenduidige strategie binnen de gehele organisatie is daarom van groot belang. Wij zijn groter geworden maar het contact met de klanten moet heel persoonlijk blijven. ‘Customer intimacy’ is onze kracht. De inspanningen van de afdeling HR zijn er volledig op gericht om medewerkers tools en handvatten aan te reiken om zo klantgericht mogelijk te kunnen werken. Door de vernieuwde strategische doelen is de opleidingsbehoefte flink toegenomen. HRD speelt daarom een belangrijke rol om de doelen te bereiken.”

Lynn Hakkers (Human Resources Development manager) vervolgt: “We zijn een organisatie die producten en diensten verkoopt aan consumenten en bedrijven. Daarom hebben we eerst gekozen voor het trainen van salesmensen. Enige tijd geleden hebben we een intern talentenprogramma opgezet, genaamd A-factor. De A-factor is een snelkookpan voor jonge ‘potentials’ waarin ze worden klaargestoomd voor de volgende stap in hun carrière. In het geval van sales zijn dat functies als floor- storemanagers en senior verkoopmedewerkers. De deelnemers ontwikkelen zich en Amac profiteert van hun verbeterde competenties. Bovendien is het bieden van opleidings- en doorgroeimogelijkheden voor Amac een uitstekende manier om deze ambitieuze potentials te ‘boeien en binden’.”

Vertaalslag van theorie naar praktijk

“Net als de potentials, barst ook Amac van de ambities. Een van deze ambities was om onze potentials een erkende HBO-opleiding te kunnen bieden met daarin ons eigen succesvolle talentenprogramma geïntegreerd; een perfecte combinatie van theorie en praktijk. 

Bij het voorleggen van onze wensen was direct duidelijk dat we bij de juiste opleider waren. In samenwerking met LOI Zakelijk zijn we tot een uniek opleidingsprogramma gekomen. Uniek omdat in elke module de vertaalslag is gemaakt vanuit de actuele theorie naar de praktijk. ‘The Amac way of working’ is helemaal verweven in de geaccrediteerde bacheloropleiding HBO Ondernemerschap en retailmanagement. De managers en andere deskundigen binnen Amac geven binnen de opleiding ook regelmatig gastlessen. Op deze manier geven we de organisatieontwikkeling een gedragen richting en kunnen alle deelnemers de theorie nog beter aan hun eigen praktijk koppelen, win-win dus!”

“De opleiding die onze potentials volgen, draagt bij aan de doorontwikkeling van competenties als leiderschap, organisations management en resultaatgericht handelen”, licht Lynn toe. Vincent vult daarbij enthousiast aan: “Deze ontwikkeling in het middenmanagement kunnen we beschouwen als een sterke ‘strategieversneller’, We zetten namelijk niet alleen deze medewerkers ‘aan’, ook hún managers switchen ‘aan’. Want ook zij moeten participeren in de opleiding, bijvoorbeeld door het geven van een workshop. Het positieve effect werkt door in de gehele organisatie.”

Verandering is de enige constante

“De docenten van de LOI dragen ook veel praktijkcases aan, naast theoretische kennis. Ze weten waar ze over praten en hebben hun sporen in de praktijk ruimschoots verdiend. De deelnemers pikken dat direct op. Luisteren goed, denken na over wat wordt aangeboden, passen het toe in de praktijk en merken ‘hé, het werkt’. Dit is de verandering die we willen zien. Oude aannames gelden niet meer, verandering is de enige constante die we hebben dus ga daarin mee.”

Klantgericht en professioneel

“Naast de ervaring van de docenten de geaccrediteerde lesstof, waarderen we de LOI om andere kwaliteiten”, benadrukt Lynn. “Zoals klantgerichtheid, professionaliteit, vriendelijkheid en snelheid in communicatie. Er wordt bijvoorbeeld moeiteloos rekening gehouden met specifieke wensen zoals geen les tijdens ‘selling season’ en in de vakantie. Zo blijft de balans werk-studiebelasting goed. Ook bij de wens voor een aangepaste invulling van de stageperiode is er een flexibele oplossing geboden. De LOI denkt mee, in kansen en mogelijkheden.”

Samenwerking uitbreiden in de toekomst

“De deelnemers zitten nu in het eerste semester en hebben de module Marketing en sales afgerond. Ze zijn enthousiast en supergemotiveerd. Ze ervaren het als positief, ook pittig en uitdagend maar wel planbaar. De deelnemers willen leren, ervaring opdoen, kansen grijpen en zich verder ontwikkelen. Als organisatie willen we het mogelijk maken om deze ambities te realiseren en HR en HRD naar een hoger plan brengen. Voor de toekomst streven we dan ook naar een langdurige samenwerking met LOI Zakelijk en willen we de samenwerking  verder uitbreiden.”