voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
“Voor ik startte in het ICT-onderwijs had ik al jaren ervaring in de ICT als accountmanager en technisch specialist. Ik heb gewerkt als docent in het HBO en MBO, in alle ICT-vakken. Voor de LOI ontwikkel ik lesmateriaal en werk ik ook als MBO-docent en -stagebegeleider. Het begeleiden van studenten vind ik het meest interessante onderdeel van het vak.
In de ICT is te zien dat naast de zogenaamde ‘hard skills’, technische kant, nog steeds belangrijk zijn maar dat er ook steeds meer ‘kant-en-klare’ blokken zijn om bijvoorbeeld programma’s mee op te bouwen. Aan de ene kant makkelijk, maar té gemakkelijk ligt dan wel snel op de loer. Blijf bij in de ontwikkelingen, stop nooit met leren, dat is belangrijk.
Wat in het vakgebied ook steeds meer aandacht krijgt zijn de ‘soft skills’. Het gaat dan om vaardigheden als kunnen werken in teamverband en communicatief en servicegericht zijn. In mijn werk als docent en stagebegeleider ontmoette ik steeds vaker mensen die extra hulp nodig hadden bij het aanleren en ontwikkelen van deze soft skills. Ik heb me daarom gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding van ICT’ers met autisme. Het werk als docent en stagebegeleider voor de LOI doe ik hiernaast.
Hard skills en soft skills zijn eigenlijk twee uitersten en soft skills zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zelf pas ik de soft skills daarom zo goed mogelijk toe in mijn werk, ook met mijn LOI-studenten. Doe wat zegt en zeg wat je doet, daar komt het op neer. Duidelijkheid, heldere communicatie, het strikt nakomen van afspraken; dat vindt iedereen fijn. Zeker van je stagebegeleider. Daar moet je op kunnen bouwen als je in een nieuwe situatie komt, waar je zo goed mogelijk wilt presteren. Ik doe mijn best voor mijn studenten. Dat ze mijn begeleiding positief ervaren, vind ik heel belangrijk. Vrijwel alle LOI-docenten staan er zo in denk ik. Het zijn mensen die – net als ik – intrinsiek gemotiveerd zijn om hun studenten zo persoonlijk en goed mogelijk te begeleiden.”