Toon 0 resultaten

Hilgo Wempe, docent, stagebegeleider en praktijkexaminator

“Studenten van de LOI komen goed voorbereid op hun stage”

Hilgo Wempe heeft ruime ervaring met het zorgen voor dieren; als dierenverzorger in een dierenspeciaalzaak, als verzorger in een dierenkliniek en als verzorger van zeeleeuwen en zeehonden bij het Dolfinarium, waar hij ook de shows presenteerde. Hij is nu als docent, stagebegeleider en praktijkexaminator werkzaam bij de LOI en vindt het geweldig om die kennis en ervaring door te geven.

Doorzettingsvermogen en discipline

“Wat me altijd weer opvalt aan de studenten van de LOI is dat ze zoveel doorzettingsvermogen hebben. Ik merk ook dat de leerbedrijven dat erg op prijs stellen. De studenten die stage komen lopen zijn zelfstandig en hebben discipline en dat nemen ze ook mee in hun werk. En ze komen goed voorbereid op hun stage, want voordat ze mogen beginnen, hebben ze al diverse modules afgerond. Dus ze weten al hoe de anatomie en fysiologie van de dieren in elkaar steekt, hoe het met de huisvesting zit, ze kennen de medische terminologie, maar weten ook hoe ze met de computer om moeten gaan.

Proeve van bekwaamheid

Als praktijkexaminator ga ik aan het eind van een stage langs bij het leerbedrijf en dan neem ik een zogenaamde ‘proeve van bekwaamheid’ af bij de student. Op die manier toets ik of ze voldoen aan de opleidingeisen. En ik neem altijd een interview af om te checken of de student daadwerkelijk alle afgetekende opdrachten uit het BPV-boek heeft uitgevoerd en de bijbehorende vaardigheden beheerst. Om te zorgen dat de toetsing onafhankelijk is, neem ik nooit examens af bij de studenten die ik zelf heb begeleid tijdens hun stage, dat doet een collega.

Zelf doen

Als stagebegeleider kom ik bij veel verschillende leerbedrijven over de vloer; een dierenasiel of -pension, manege, kinderboerderij, dierenwinkel of een dierentuin. Niet overal kunnen de opdrachten uit het BPV-boek even makkelijk worden uitgevoerd en soms krijgen studenten weinig ruimte om zelf iets te doen. Ik neem dan contact op met het leerbedrijf en dan blijkt er vaak toch meer mogelijk te zijn. Die ruimte is belangrijk, want uiteindelijk gaat het er om dat de studenten de opdrachten zelf doen en niet dat het vinkje wordt afgetekend door de praktijkopleider.

Enthousiast en positief

Het is heel leuk om een student op weg te kunnen helpen, om ze te motiveren om door te gaan als er iets mis gaat. En wat nog leuker is, is om ze te motiveren als het goed gaat, zodat ze echt het beste uit zichzelf halen. Ik merk dat het heel erg helpt als ik zelf enthousiast en positief ben, dan reageren de studenten ook enthousiast. Dat houdt in dat ik de tijd neem om het huiswerk te beoordelen, feedback te geven, ze voor te bereiden op een volgende opdracht en niet alleen vraag naar hun studievoortgang, maar ook vraag hoe het met ze gaat.”