Toon 0 resultaten

Twee loopbaanadviseurs aan het woord

In de toekomst zullen we steeds vaker werk vinden via de sociale media. LinkedIn, Facebook en Twitter zullen waarschijnlijk samensmelten tot één groot netwerk waar de vacatures op sollicitanten afkomen in plaats van andersom.

Over tien jaar hoef je de juiste vacature waarschijnlijk niet meer te gaan zoeken, maar zal die vacature vanzelf op je afkomen via de sociale media. Maar daarvoor moet je wel vindbaar zijn op internet. Een succesvolle sollicitant zal zichzelf dus moeten profileren via Twitter, LinkedIn en liefst ook zijn eigen website en blog.

“Alleen maar reageren op advertenties van kranten of vacaturewebsites werkt niet meer,” vertelt loopbaancoach Corrie Oppeneer. “Bedrijven zetten tegenwoordig liever iemand van HR op Twitter dan tienduizend euro te besteden aan een wervingscampagne. Je mist dus een carrièreslag als je niet op Twitter zit.”

Word een follower

Via Twitter is de link tussen werkgever en werkzoekende soms al binnen tien minuten gelegd, zonder dat er uitzendbureaus, vacaturebanken of advertenties aan te pas komen. “Voor sollicitanten is het dus belangrijk om een Twitter-account aan te maken en ”follower” te worden van de bedrijven en recruiters die ze interessant vinden,” aldus Oppeneer. Het is ook aan te raden om op Twitter, LinkedIn en Facebook een groot netwerk op te bouwen. Via dat netwerk kun je met één kort bericht duizenden mensen bereiken die jou op weg kunnen helpen. Dat is heel wat anders dan het effect van één sollicitatiebrief waaraan je uren zit te schaven.

“Twitter is een oerwoud waar alles vluchtig gaat. Dus je moet jouw vraag wel een paar keer herhalen om zo veel mogelijk mensen te bereiken,” vertelt loopbaancoach Fiona Stoop, die een boek schrijft over solliciteren via Twitter. “Ook moet je af en toe andere mensen helpen, bijvoorbeeld door hun berichten te ”re-tweeten” (door te sturen, red.). Hiermee verhoog je de kans dat anderen hetzelfde voor jou doen.”

Op Twitter en LinkedIn kun je zelf je eigen vacaturenieuwsbrief op maat samenstellen. Dat is veel gemakkelijker dan steeds opnieuw alle vacaturebanken en websites doorspitten. Op dit moment zijn er circa 1.400 vacaturewebsites en is er dringend behoefte aan één centrale marktplaatsachtige website voor banen. Toch gelooft Fiona Stoop niet dat al die vacaturesites zullen samensmelten tot één supervacaturesite. “Wel geloof ik dat er over een paar jaar één dynamische tool bestaat waarmee we in één keer toegang krijgen tot al onze online netwerken op onder meer Twitter, Facebook en LinkedIn.”

Digitale voetafdruk

Als je besluit om de sociale media in te zetten bij de zoektocht naar werk, zul je heel zorgvuldig moeten zijn met de privé-informatie die je op internet zet, waarschuwt Stoop. “Bij het koffieapparaat op je werk ga je ook niet staan huilen, dus online moet je dat ook niet doen.”

Sociale netwerksites claimen weliswaar de privacy van hun gebruikers te beveiligen, maar in praktijk stelt de bescherming weinig voor, zegt David Nieborg, nieuwe-mediaexpert en onderzoeker aan de UvA. “Facebook, bijvoorbeeld, is heel gemakkelijk te hacken. Als jouw foto opeens in een bushokje hangt als reclameposter, zou je dat niet leuk vinden, maar dat is wel exact wat Facebook doet.”

Bedrijven zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn de eigenaren van jouw gegevens. Ze zeggen dat ze niets doen met deze gegevens, maar dat is niet zo,” aldus Nieborg. “Op internet ontstaat een digitale voetafdruk die ons echte leven weerspiegelt. Net als de president van Amerika moeten we voor onze loopbaan nadenken over iedere stap die we zetten in ons leven online.”