Toon 0 resultaten

Je cv op LinkedIn, een profiel op Facebook, een eigen website, tweeten en bloggen. Allemaal manieren om je interesses, kennis en kwaliteiten onder de aandacht te brengen bij potentiële werkgevers. Als je dicht bij jezelf blijft, zet je jezelf bijna automatisch neer als merk.

Personal branding wordt dit ook wel genoemd. Voor wie zich afvraagt waarom dit überhaupt nuttig is, heeft auteur en spreker Huub van Zwieten het antwoord: ”Jezelf online presenteren is een makkelijke manier om in contact te komen met mensen waar je misschien ooit iets aan hebt.

Personal branding klinkt verheven, maar het komt er simpelweg op neer dat mensen weten waarvoor ze bij jou terechtkunnen. En waarvoor niet.” Van Zwieten is expert op dit gebied. Hij organiseert trainingen en workshops over personal branding en schreef er meerdere boeken over.

Glad verhaal

”Een helder digitaal visitekaartje kan je je droombaan opleveren”, zegt de deskundige. ”Het gaat niet om een glad verhaal, maar om het scheppen van de juiste verwachtingen. Personal branding is een must voor iedereen die minder werk wil doen dat hij niet leuk vindt, en meer dat hij wel leuk vindt. Dankzij social media kun je het beeld dat iemand van jou heeft, namelijk beïnvloeden nog voordat die persoon je ooit heeft ontmoet. Elke werkgever checkt een sollicitant op Google. Door de juiste dingen over jezelf op internet te zetten, heb je al voor het sollicitatiegesprek een voorsprong.”

Uniek pakket

Melissa Marijnen is beginnend ondernemer. Als freelance projectmanager koos ze er bewust voor om te gaan twitteren. ”Ik had geen idee waar ik moest beginnen, maar als je een duidelijk doel hebt, gaat het al snel bijna vanzelf. Mijn doel is mijn netwerk vergroten. Ik volg de mensen die er in mijn branche toe doen en weet zo precies wat er speelt. Ondertussen post ik dingen over mezelf. Dat ik daarmee een merk creëer, gaat eigenlijk onbewust.” Nathalie Soeteman geeft trainingen en workshops over onder meer personal branding en adviseert bedrijven op het gebied van social media. ”Jouw personal brand geeft weer wie jij bent. On- en offline. Daar is geen scheidslijn tussen. Durf jezelf te laten zien, als mens. Met jouw unieke pakket maak je het verschil.”

Op de voorpagina

Dat betekent volgens Soeteman niet dat je alles maar op internet moet zetten. ”Denk na over de mogelijke consequenties van je publicatie. Ik vraag mezelf altijd af:”Zou ik het erg vinden als dit op de voorpagina van een grote krant zou staan? Als het antwoord ja is, zet ik het niet online.” Marijnen: ”Ik tweet alleen dingen waarvan ik denk dat mijn volgers er iets aan hebben. Vaak gaat het niet eens over wat ik zelf ergens van vind, maar stuur ik linkjes door van iets interessants wat ik heb gelezen.”

Do’s:

  • Bepaal wat jou anders maakt dan anderen.
  • Blijf dicht bij jezelf, zorg dat het jou aanspreekt.
  • Houd je profiel overzichtelijk.
  • Vraag jezelf af waarom je iets schrijft en wat je ermee wilt bereiken.
  • Probeer dingen uit en vraag mensen met wie je op één lijn zit om reactie.

Dont’s:

  • Denk niet te veel na over je doelgroep.
  • Kijk niet te veel naar anderen.
  • Wees niet bang om fouten te maken.
  • Wees niet puur gericht op kortetermijnresultaat.
  • Doe je niet anders voor dan je bent en lieg nooit.