Toon 0 resultaten

Hoe indrukwekkend je cv ook is, personal branding wordt steeds belangrijker bij het vinden van een baan. Michiel van Rijn, expert op het gebied van personal branding, vertelt hoe je jezelf als professioneel merk in de schijnwerpers zet.

Wat is personal branding eigenlijk?

Een beetje googelen levert veel informatie op over de betekenis. Zoals: ”Jezelf presenteren als merk betekent positieve beelden en associaties oproepen” en: ”Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.” Hoe fascinerend ook; het is niet typisch Nederlands om aan borstklopperij te doen. Daarom is het vooral de kunst om jezelf zo geloofwaardig mogelijk te presenteren. Je uiteindelijke doel is immers dat mensen in je netwerk en op je werk jou gaan zien als de oplossing voor hun probleem. Volgens Van Rijn is personal branding noodzakelijker dan ooit. ”Efficiency, effectiviteit en flexibiliteit gaan steeds meer hand in hand. Organisaties zijn daarom op zoek naar gedreven mensen, die goed samenwerken, creatief en kritisch zijn. Zulke werknemers zijn over het algemeen fitter, weinig ziek en blijven langer bij het bedrijf werken. Als werkzoekende wil je je dus graag als zo’n werknemer presenteren. Maar ”jezelf verkopen” vergt creativiteit. Gelukkig zijn er tegenwoordig social media die daarbij kunnen helpen.” De belangrijkste stappen:

1. Bepaal je doel en doelgroep.

Wat is jouw doel? Wat wil je graag doen? Wat is daarvoor nodig? En wie moet je daarvoor benaderen? Stel dat voor jezelf vast en zet het op papier als houvast. Zelfkennis is noodzakelijk voordat je actie onderneemt.

2. Formuleer het merk ”jij”

Waar ben je goed in? En wat zijn je zwakke punten? En de belangrijkste vraag: wat maakt jou anders dan anderen? Blijf reëel en maak het niet mooier dan het is. Je speelt geen rol, maar zoekt uit waar jouw kracht ligt. Zorg dat je altijd en overal in enkele woorden kan formuleren wie je bent en waar je voor staat.

3. Ga aan de slag

Dit keer geen eindeloos brieven schrijven en hoopvol wachten op een belletje. Zorg dat ze niet meer om je heen kunnen! Van Rijn geeft 5 tips hoe je uit die stapel wordt gevist:

Start de zoektocht

”Het begint met het zoeken naar een geschikte vacature of een bedrijf waar je graag zou willen werken. Begin in je eigen netwerk. Vertel iedereen dat je op zoekt bent. Hier komen je zinnen van stap twee van pas. Zoek verder naar interessante organisaties en vacatures via internet, de krant, social media, enzovoort.”

Weet waar je solliciteert

”Als je een vacature vindt, bel dan het bedrijf in kwestie met een paar gerichte vragen. Vraag informatie die je niet op de website kunt terugvinden. Bijvoorbeeld de bedrijfscultuur of wat jij maandagochtend 9:00 uur doet in deze functie. Zit je achter een computer, vergader je of ben je misschien onderweg? Stel een vraag over de sollicitatieprocedure, zoals: hoeveel rondes zijn er?”

Maak persoonlijk contact

”Noteer de naam van degene die je aan de telefoon hebt, zodat je je brief aan die persoon kunt richten. Vraag ook een persoonlijk e-mail­adres om direct je cv naartoe te sturen. Anders belandt die al snel op een andere afdeling of, erger nog, op de grote stapel van het recruitmentbureau. Probeer je brief en cv binnen een dag te sturen, dan zit je vers in het geheugen.”

Style je cv

”Het gemiddelde Nederlandse cv bestaat uit twee keurige rijtjes met persoonlijke gegevens. Saai! Veel werkgevers maakt het niet eens uit of je gehuwd of ongehuwd bent. Geef er eens een andere draai aan. Begin met een profielschets van maximaal vier zinnen over wat je kan en wat je ambities zijn. Vraag een bekende om je cv door te lezen op spelfouten. Houd maximaal twee kantjes aan!

Schrijf een verfrissende brief

”Refereer in je brief meteen aan het telefoongesprek met een pakkende openingszin. Dan weet de recruiter dat de brief van jou komt en vermijd je standaardopeningszinnen als ”naar aanleiding van de vacature.” Vertel bondig en verfrissend iets over jezelf. Ga op zoek naar overeenkomsten tussen jouw doelstellingen en die van het bedrijf. En verwerk subtiel twee woordjes uit de missie of kernwaarden van het bedrijf in jouw brief.”

4. Bewaak je merk

Na al die moeite is het zaak om jouw zorgvuldig gepresenteerde ”ik” te bewaken. Van Rijn: ”Zorg voor een goed ingevuld profiel op LinkedIn. Maak voor elk bedrijf een groep met logo aan, zo laat je visueel zien wat je ervaring is. Verdiep je ook eens in de verschillende mogelijkheden op LinkedIn. Zo kun je bijvoorbeeld via SlideShare je afstudeerpresentatie uploaden of een knop toevoegen waarmee je cv als pdf direct printbaar is. Facebook is voor vrienden, dus scherm dat profiel af.”

Pas op voor Google

Internet is schitterend, maar kan je ook in de weg zitten. Alles wat je online achterlaat, blijft lang staan en kan je dus lang achtervolgen. Van rare commentaren in gastenboeken tot Facebook-posts of tweets over drugsgebruik. Een Google-scan (de sollicitant wordt gegoogeld) hoort tegenwoordig bijna standaard bij een sollicitatieprocedure.