Toon 0 resultaten

Beroepen van de toekomst – volgens Marcel Bullinga

Futureproof docent

Traditioneel onderwijs duurt lang en is duur. De markt voor nieuwe onderwijsaanbieders explodeert. We gaan naar gepersonaliseerd leren op maat, overal en altijd. Voorbeeld: onderwijs voor hoogbegaafde VMBO-ers met autisme. Werken en leren raken vervlochten en duren een leven lang.

Robotcoach

Het toenemende gebruik van robots vraagt op termijn om een robotcoach, die zich vooral richt op het psychologische aspect van werken in een gerobotiseerde omgeving. De robotcoach kan gemengde werkomgevingen – met mensen en robots – in goede banen leiden.

Mediacoach

De mediacoach kent alle ins en outs van de virtuele wereld en biedt oplossingen voor bedreigingen als cyberpesten en beeldschermverslaving. Hij of zij kan ook een brug vormen tussen boekhandel, bibliotheek, school en theater. Een afgeleide hiervan is de stiltecoach, die mensen kan leren om een balans te vinden tussen on- en offline zijn.

Serious game-ontwikkelaar

Werken en leren raken vervlochten en duren een leven lang. Steeds vaker zijn serious games bij uitstek de manier om bekend te raken met nieuwe werkomgevingen en nieuwe leer- en trainingsdoelen. Serious games zijn booming business, en de ontwikkelaars hebben volop werk.

Talentversneller

Ook wel: trendprofessional. Iemand die de talenten van de mensen in zijn omgeving weet te benutten en op weet te krikken. Iemand die de trends van de buitenwereld kent en weet toe te passen op het eigen werkveld.

Nano timmerman

Een belangrijke ontwikkeling is de terugkeer van oude ambachten, maar dan in een eigentijds jasje. De nano timmerman gebruikt 3D-printers en robots om meubels op maat te maken. Hoge kwaliteit tegen lage kosten. Goed voorbeeld van ontwikkeling van ‘gewone’ professional naar superprofessional.