Toon 0 resultaten

Aaltje Vincent is loopbaanadviseur en een van de twee auteurs van het boek Solliciteren via LinkedIn. Ze legt uit hoe je de professionele netwerksite LinkedIn het beste kan gebruiken.

“Je moet LinkedIn inzetten om je netwerk te onderhouden. Als je iemand in het echt hebt ontmoet, kun je die persoon daarna uitnodigen als LinkedIn-contact. Doe dit niet met de standaardtekst, maar voeg bij de uitnodiging een persoonlijke boodschap toe. Bijvoorbeeld door te schrijven waar en wanneer je elkaar hebt ontmoet. Geef iemand op die manier aandacht en je krijgt het terug.”

Virtueel visitekaartje

“Als je LinkedIn niet actief gebruikt, mis je een kans om jezelf subliem en gratis neer te zetten. Je virtuele visitekaartje moet altijd tiptop in orde zijn, want tegenwoordig word je nooit meer ergens voor een gesprek uitgenodigd zonder dat op internet is bekeken wie je bent. Een goed LinkedIn-profiel is dus onmisbaar. Voor je op gesprek gaat moet je zelf ook even de mensen googelen bij wie je solliciteert. Misschien ontdek je dan wel dat je gezamenlijke kennissen hebt, een leuke binnenkomer.

Zorg ervoor dat de informatie op jouw LinkedIn-profiel strookt met het beeld dat je achterlaat tijdens een ontmoeting. Dat wordt personal branding genoemd. Beschrijf op je profiel wat je goed kunt en welk probleem je kunt oplossen voor werkgevers of opdrachtgevers. Je zult jezelf zo moeten positioneren dat je één soort werk doet. Als je twee totaal verschillende beroepen uitoefent, kun je misschien beter twee verschillende LinkedIn-profielen maken.”

Status-update

“Gebruik ook regelmatig de status-update van je LinkedIn-profiel. Dit is een soort Twitter-achtig bericht om te beschrijven waar je mee bezig bent, aan welk project je werkt, naar welke conferentie je gaat of wie je kan helpen. De status-updates van LinkedIn kunnen ook leuke aanknopingspunten zijn voor netwerkgesprekken.

Tot slot is het ook aan te raden lid te worden van LinkedIn-groepen die voor jou interessant zijn, want daar zijn vaak vacatures te vinden. Ook recruiters gebruiken de groepen om naar kandidaten te zoeken die zichzelf profileren door bijvoorbeeld deelname aan een groepsdiscussie. Ook kun je de leden van een groep toevoegen als contacten zonder dat je ze ooit in het echt hebt ontmoet.”