Toon 0 resultaten

Je ziet het in vacatures regelmatig bij de eisen staan: een goede werkmentaliteit. Maar wat is dat precies? Is het ongepast om naar huis te gaan om 17.00 uur? En wat levert het je op als je elke dag als laatste van kantoor vertrekt?

Wilma Schreuder is Partner HR Support & Consulting bij werving- en selectiebureau Appoint. Ze heeft ervaring in binnen- en buitenland met het aansturen en coachen van personeel. De definitie van een goede werkmentaliteit volgens haar? ”Een stapje harder zetten als het nodig is.”

Buiten kantoortijd

En dat stapje hoef je niet per definitie buiten kantoortijd te zetten. ”Het zit hem niet in de extra uren, maar in de invulling van je te werken uren. Dus net even iets doen wat misschien buiten je functieprofiel valt, maar wel collegiaal is of goed voor het bedrijf. Bij ons betekent dat ook dat als je op weg naar de wc een vuil kopje ziet, je dat in de vaatwasser zet. Of eens de koffie­machine bijvult.”

Gefrustreerde partner

”Het verschilt natuurlijk per organisatie”, weet Schreuder. ”Dus je kunt best vragen wat een bedrijf onder de term verstaat als het in een vacature wordt vermeld. Personeelszaken weet het ook niet altijd en het is goed als er intern over wordt gesproken.”

Als er structureel wordt overgewerkt in een bedrijf zit er iets niet goed, meent de HR professional. ”Daardoor ontstaat een disbalans tussen werk en privé. Dan zijn je baas en collega’s misschien wel blij met je inzet, maar heb je thuis een gefrustreerde partner. Dat is niet de bedoeling. Maar als in een drukke periode je collega’s blijven zitten, vind ik het not done om weg te gaan. Dan zorg je dat je samen om 18.00 uur de deur uitgaat in plaats van de één om 17.00 uur en de ander om 19.00 uur.”

Twee kanten

Schreuder benadrukt wel dat het van twee kanten moet komen. ”Als jij er geen probleem van maakt om eens ’s avonds de telefoon op te nemen of een uurtje vroeger te beginnen, moet je werkgever ook niet moeilijk doen als je een keer iets eerder weggaat. Zeker niet zolang je doet waarvoor je bent aangenomen en je resultaten haalt.”

Tips

  • Verdiep je in de organisatie
  • Ga na wat je verwacht van de functie en het bedrijf en bedenk dat de organisatie dit ook van jou moet kunnen verwachten
  • Onderzoek bij jezelf of je bij de organisatie past. Er is niets mis mee als je een negen-tot-vijftype bent, maar solliciteer dan ook niet bij een bedrijf dat meer van je vraagt
  • Blijf dicht bij jezelf