Toon 0 resultaten

In elke editie een scherpe column van Jeroen Riemeijer

Dat oude successen geen zorgeloze toekomst garanderen geldt niet alleen voor financiële producten, maar ook voor jou. Het is pseudo-stoer om je CV te vullen met allerlei prachtige voortbrengsels, waarvoor jij je de blubber hebt gewerkt en waarover je uren kunt vertellen. Tuurlijk is dat gaaf. Maar wat bereik je ermee? Dat is de ultieme vraag. Ik herhaal nog maar eens: je hebt niets aan een CV, als daar niets in staat over de ambitie van de schrijver. Als je niets leest over wat hij of zij in de toekomst wil bereiken. Die gaat zo de prullenbak in. Zo weten we bijvoorbeeld allemaal dat de administratieve arbeidsmarkt in Nederland op dit moment een hel is. En wat gebeurt er? Nog steeds worden er rampzalig saaie brieven geschreven en CV’s opgestuurd. Allemaal geschreven vanuit de ‘ik-gedachte’ en niet vanuit het oogpunt van de gewenste broodheer. Werkzoekenden gaan er nog steeds vanuit dat de vacaturehouder geïnteresseerd is in het verleden van de zoekende. “Kijk eens hoe belangrijk ik ben. Er zijn echt mensen die over mij willen vertellen. Ik ben namelijk zo ongelofelijk goed! Bla bla bla”.

Nonsens. Je moet een potentiële werkgever verrassen en van zijn of haar stoel blazen. Schrijf een brief waarin je aangeeft hoe jij de administratieve markt zich ziet ontwikkelen. Hoe jij daaraan actief gaat bijdragen. Wat jouw ideeën daarover zijn. De arbeidsmarkt verhardt en daar past geen zachte benadering meer bij. Ook niet van de sollicitant. Het zijn pure verkooptechnieken die je je eigen dient te maken. Een snel CV inclusief een profielschets, een uitdagende brief en een prikkelend verhaal, met toekomstperspectief, waarmee je indruk maakt tijdens een sollicitatiegesprek. Een verhaal waarvan de ontvanger ’s avonds nog denkt: die sollicitant wil ik! Zo win je gegarandeerd de oorlog.

Jeroen Riemeijer, eigenaar Riemeijer ArbeidsMediation & HR Consultancy