Toon 0 resultaten

 
Een paar standaardsollicitatiebrieven mailen en achterover leunend op een reactie wachten. Ooit oogstte je hiermee misschien succes, maar die tijd is voorbij. ”Actie!”, zeggen de deskundigen. ”Afwachten is dodelijk. Zorg dat je opvalt!”

Duidelijke taal is nodig. Anno 2017 is de concurrentie namelijk groot. ”Voor jou zijn er niet tien of twintig, maar honderden anderen.” Die harde maar realistische boodschap komt van coach Emmy Wiggenraad en recruitment consultant Harald van Klaveren. Allereerst is het handig om te weten dat in goed solliciteren veel tijd en energie gaat zitten, het is bijna een fulltimebaan. Daarom is het volgens Wiggenraad belangrijk om te weten wat je wel en niet wilt en wat je kwaliteiten zijn. ”Wees je bewust van wie je bent en wat je sterke kanten zijn. Je opleiding is slechts een onderdeel, zeker in de huidige economische crisis moet je breed durven kijken.” Dat heeft Wiggenraad zelf ook gedaan. Ze werkt als senior business consultant bij een grote organisatie en heeft haar eigen praktijk voor coaching en counseling. ”Ik ben mijn carrière begonnen als docente. Ik heb nog steeds profijt van mijn studie en werkervaring maar dan in een ander werkgebied.”

Oma’s onderbroek

Als je weet wat je wilt, is het belangrijk dat anderen dat ook weten. ”LinkedIn is ontzettend belangrijk. Iedereen kijkt daar op. Je profiel op de netwerksite moet netjes en goed zijn ingevuld”, aldus Van Klaveren. ”Dat geldt overigens voor je hele online aanwezigheid. Die dronken foto’s op Facebook met de onderbroek van je oma op je hoofd zijn misschien heel grappig. Maar besef wel dat, als je je profiel niet goed hebt afgeschermd, je potentiële werkgever dit ook kan zien.” Behalve op internet netwerken, is het volgens Wiggenraad net zo belangrijk om je persoonlijke netwerk in te schakelen. ”Je kan tegen vrienden, familie en buren verzuchten dat je een baan zoekt en hoe moeilijk het is. Maar veel beter is het om ze actief te vragen of ze iets voor je weten of eens rondvragen.” Vrienden en familie kunnen je ook helpen bij het solliciteren. ”Vraag ze om kritisch je brieven te lezen en feedback te geven”, tipt Van Klaveren.

Persoonlijk afgeven

Omdat er op iedere aangeboden vacature tegenwoordig heel veel reacties komen, is het belangrijk om op te vallen. ”Je kan best brutaal zijn, maar wel gepast brutaal”, zegt Van Klaveren. ”Stap binnen bij het bedrijf waar je wilt werken en lever je brief persoonlijk af.” Die brief moet overigens kort en bondig zijn. Wiggenraad: ”In die enorme stapel brieven vraagt de werkgever zich af ”what’s in it for me”, als jij dat binnen een paar duidelijke zinnen kan uitleggen, spreekt dat zeker aan.”