Toon 0 resultaten

 
”Word ik hier blij van?” Die vraag stelde Judith Hompe (41) zichzelf een aantal jaren geleden. Ze werkte toen al jaren als secretaresse. Het antwoord was duidelijk: nee. ”Ik volgde cursussen, therapieën en trainingen en besloot voor mezelf te beginnen. Ik maakte een plan en ging aan de slag als businesscoach.” Hompe was optimistisch over haar nieuwe toekomst. ”Ik dacht: die klanten komen wel. Maar dat was niet zo. Ik moest leren ondernemen, want ik verdiende geen droog brood met mijn bedrijf.” Een kennis bracht haar op een nieuw spoor: virtual assistant, een secretaresse 2.0. ”Ik dacht eigenlijk dat werken als secretaresse voor mij een gepasseerd station was, maar ik wilde het toch een kans geven.” Nu kwamen de klanten wel, mede doordat Hompe dit keer beter wist waar ze moest zoeken. Bijvoorbeeld via social media. ”Tien jaar geleden had ik het niet voor mogelijk gehouden dat ik voor mensen zou werken die ik nog nooit de hand heb geschud. Nu vind ik het heel logisch dat ik mensen soms alleen digitaal ken. Nieuwe media bieden zo veel mogelijkheden; zonder zou mijn baan niet eens bestaan.”

Vakidioot gezocht

Permanent verdwijnen oude banen en ontstaan nieuwe. Dankzij de technologie en digitalisering gaat dit proces steeds sneller. Anno nu kun je solliciteren naar de functie van SEA Vakidioot, King/Queen of Content, Big Data Analist of .Net Ontwikkelaar. En er komen in rap tempo exotisch klinkende beroepen bij, weet Farid Tabarki van Studio Zeitgeist, in 2012 uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year. ”We gaan nu pas de impact van internet merken, dus we staan aan het begin van deze ontwikkeling.” “

Dat biedt nieuwe kansen op de arbeidsmarkt, maar bedrijven hebben soms moeite de juiste mensen te vinden voor die zogenoemde ‘nova jobs’. Er komen namelijk sneller nieuwe banen bij dan dat er opleidingen worden ontwikkeld, signaleert Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Tilburg University. ”Een compleet nieuwe opleiding in de markt zetten, duurt zo’n zes jaar en dat is te lang. Gelukkig kun je wel modules uit andere opleidingen gebruiken als bouwstenen, zodat mensen de benodigde skills kunnen ontwikkelen.” Het gebrek aan de juiste vooropleiding hoeft geen probleem te zijn. ”In de metaal, techniek, technologie en zorg is de komende tijd zeker vraag naar mensen. Je kunt met elke opleiding aanknopen bij een van die sectoren”, meent Wilthagen.

Denk breed

Waar het om draait, is breed denken, zeggen zowel de hoogleraar als de trendwatcher. ”Vroeger werd een werknemer gezocht op basis van een functieprofiel. Nu wordt eerst gekeken of iemand over de juiste vaardigheden beschikt om de doelstellingen te behalen”, vertelt Tabarki. ”Je competenties wegen even zwaar of misschien wel zwaarder dan een diploma en een functieprofiel.” Voor werknemers biedt dit meer perspectief, als ze anders naar zichzelf willen kijken. Tabarki geeft een voorbeeld: ”Door de automatisering en de vlucht die online winkelen heeft genomen, kan winkelpersoneel overbodig worden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je als verkoopmedewerker niet meer aan het werk komt. In de basis beschik je over dezelfde vaardigheden als iemand die in de hospitalitysector werkt, dus beschouw jezelf als ‘host’ en verbreed je horizon. De reis- en toerismesector groeit en de vraag naar zulke mensen neemt toe.”

”Beperk jezelf vooral niet”, adviseert Tabarki. ”Ontdek hoe breed inzetbaar je bent door te kijken naar je vaardigheden in plaats van alleen naar je cv. Hoe eerder je die vaardigheden inzet, hoe eerder ze worden herkend door anderen. Als je weet wie je bent en wat je goed kunt, kun je in het diepe springen en jezelf in de markt zetten.”

Klaar voor de sprong

Maar hoe bepaal je of je klaar bent voor die sprong? Je kunt jezelf de vraag stellen of je nog gelukkig bent met wat je op dat moment doet, zoals Hompe deed. Een andere manier is je afvragen wat je wilt bereiken, zegt arbeidsmarktdeskundige Wilthagen. ”Dan weet je waar je naartoe moet werken.” In de afgelopen periode gingen weinig mensen daadwerkelijk voor hun geluk of ambitie, weet Wilthagen. ”In crisistijd kiezen de meeste werknemers niet voor avontuur. Ze zien om zich heen mensen werkloos worden en denken na een ontslagronde: straks ben ik misschien aan de beurt. Dat idee kan verlammend werken. We noemen dat het survivor syndroom.” Een ander fenomeen dat opdook tijdens de crisis: de bore out. Waar je in een gezonde situatie uitkijkt naar iets nieuws als werk minder uitdagend wordt, deden werknemers dat de afgelopen vijf jaar veel minder. Een op de zeven kantoormedewerkers kampt met een bore out. Oorzaak: mensen hebben vanwege de slechte arbeidsmarkt een baan onder hun niveau geaccepteerd of durven geen volgende stap te zetten, terwijl ze daar wel aan toe zijn.

Jobhoppen is normaal

Gelukkig zijn de economie en wij weer opgekrabbeld. ”De patiënt is nog niet hersteld, maar wel aan de beterende hand”, zegt Wilthagen. Dus is het moment daar om in beweging te komen. ”Voor de arbeidsmarkt en de economie is het goed als de beste mensen op het juiste moment op de juiste plek zitten. Dat bereik je door periodiek te bekijken of bedrijf en werknemer nog matchen. Is die match er niet meer, dan is het tijd voor iets nieuws.” Voor de meeste jongeren is jobhoppen normaal, maar voor veel 45-plussers is dat ‘gehop’ wennen, zegt Wilthagen. ”Zij beschouwen een arbeidsrelatie als een huwelijk: langdurig.” Van het idee dat we jarenlang trouw moeten blijven aan één werkgever moeten we af, vindt de arbeidsmarktdeskundige. Hij pleit voor meer openheid tussen werkgevers en werknemers. ”Eigenlijk moet het toekomstplaatje deel uitmaken van het eerste gesprek tussen werkgever en werknemer. De insteek moet zijn dat je het beste uit elkaar gaat halen en daarna samen inzet op een volgende stap. Als je weet waar je naartoe wilt, kun je je daar alvast in laten scholen. Sommige bedrijven zeggen: ik ga mijn werknemer niet opleiden voor de concurrent. Een ouderwetse gedachte, ze moeten hun mensen juist op weg helpen. Dat is niet alleen goed voor de arbeidsmarkt, maar ook voor het bedrijf. Je krijgt er namelijk zelf weer goede werknemers voor terug.”

Tikkeltje assertief

Als je toe bent aan een volgende stap, moet je dat kunnen aankaarten bij de baas, vindt Wilthagen. Ook als dat niet binnen het bedrijf is. ”Het is logisch dat je niet zomaar je baan opzegt en dan maar ziet wat er gebeurt. Dus vraag gewoon of je eens mag meedraaien in een ander bedrijf. Laat zien dat je echt gemotiveerd bent en plezier hebt in je werk, maar geef aan dat je je wel aan het oriënteren bent voor de lange termijn.” Een tikkeltje assertief moet je wel zijn anno 2014. Wachten tot de juiste vacature voorbijkomt, is even naïef als wachten op de prins op het witte paard. ”Je moet jezelf in de etalage zetten en een goede manier om dat te doen is een e-portfolio maken”, tipt Wilthagen. ”Hierin staat wat je hebt gedaan en welke vaardigheden je hebt, maar je kunt ook een presentatiefilmpje van jezelf maken of anderen iets over jou laten zeggen. Daarnaast is het belangrijk om in contact te komen met bedrijven. Driekwart van de hoogopgeleiden vindt een baan via zijn of haar netwerk. Volg voor jou interessante bedrijven op social media, zodat je weet wat er speelt.”

Updaten en upgraden

Ook belangrijk: jezelf ‘updaten en upgraden’, zegt Wilthagen. Ongeacht of je op zoek bent naar een baan bij een andere werkgever of juist hogerop wilt binnen het bedrijf waar je werkt. ”Je redt het tegenwoordig niet tot je 67e met die ene opleiding. Je kunt niet verwachten dat je daarmee 45 jaar succesvol bent op de arbeidsmarkt. Voor apparatuur zijn ook steeds updates en upgrades beschikbaar, dus waarom zouden we ons menselijk kapitaal niet oppoetsen?” Blijven leren en ontwikkelen dus. Via workshops, trainingen, cursussen en (vervolg)opleidingen. Wilthagen zou graag zien dat de overheid iedere werknemer een bepaald budget voor scholing geeft, dat verspreid over het werkende leven mag worden gebruikt. ”Zo’n rugzakje om jezelf te updaten en upgraden is als een smeermiddel voor de arbeidsmarkt en voorkomt werkloosheid.”

Partners in crime

Of je er nu voor kiest jezelf te ontwikkelen bij je huidige werkgever of een hele nieuwe weg inslaat: onthoud dat alles beter is dan stilstaan. Mix een flinke dot doorzettingsvermogen met een snufje lef en grijp de kansen die op je pad komen. Het bracht Judith Hompe in elk geval meer dan ze had durven hopen: een hernieuwd enthousiasme voor haar oude beroep, gestoken in een nieuw online jasje. En veel klanten die ze als virtual assistant bedient, hebben ook behoefte aan coaching. Nu staat er alsnog ‘practical business coach’ op haar visitekaartje, naast ‘virtual assistant’. Toch kan dat weer veranderen, zegt ze. ”Ik heb geleerd waar mijn kracht ligt. Ik heb bepaalde competenties en daar kan ik allerlei kanten mee op. De kans dat ik over vijf jaar nog virtual assistant ben, acht ik klein. Ik wil voldoening uit mijn werk blijven halen en heb genoeg dromen, dus ik blijf jobhoppen.”

Switchen doe je zo

Zou je wel een andere baan willen, maar weet je niet hoe? Arbeidsmarktdeskundige Ton Wilthagen geeft tips.

  • Werk aan jezelf: steek tijd in een goed e-portfolio, zodat je jezelf kunt presenteren
  • Oriënteer je op ontwikkelingen in de markt: waar liggen je kansen?
  • Breid je netwerk uit en maak er gebruik van
  • Zorg dat je in contact komt met bedrijven, bijvoorbeeld via social media
  • Ga het gesprek aan met je huidige werkgever: wees open over dat je een stap wilt maken. Soms is het zelfs mogelijk om een terugkeerregeling af te spreken.

Sites

www.lavievirtueel.nl
www.studiozeitgeist.eu