Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: |
|
Loopbaan en burgerschapLoopbaan en burgerschap
Deze module bestaat uit twee delen. In het deel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke onderdelen van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap.
Het deel Loopbaan draait om jou als professional. Je krijgt meer zicht op je kwaliteiten, mogelijkheden en de reden om een bepaalde keuze te maken. Ook onderzoek je wat voor baan bij jou past en hoe je zelf invloed kunt hebben op je loopbaan. Verder komt het opbouwen van een (professioneel) netwerk aan bod.
|
|
Rekenen niveau 4Rekenen niveau 4
In deze module leer je rekenen op MBO 4-niveau. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- grootheden en eenheden
- oriëntatie in de twee en driedimensionale wereld
- verhoudingen herkennen en gebruiken
- procenten gebruiken
- omgaan met kwantitatieve informatie
|
|
Nederlands 3FNederlands 3F
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
|
|
Engels niveau 4Engels niveau 4
Kennis van de Engelse taal is noodzakelijk voor iedereen. In deze module leer je Engelse teksten lezen en Engels verstaan op B1-niveau (halfgevorderd) en gesprekken voeren, spreken en schrijven op A2-niveau (beginner).
|
|
Specifieke modules voor deze opleiding: |
|
StartmoduleStartmodule
Deze module geeft je een goede basis om de opleiding te doorlopen. Je maakt bijvoorbeeld een goede studieplanning.
|
|
BedrijfskundeBedrijfskunde
Hoe werkt het eigenlijk in een commercieel bedrijf? Deze module geeft je een goed beeld van diverse bedrijfsprocessen en bedrijfsvoeringen. Ook leer je over systemen, beleid en wetgeving.
|
|
Marketing en communicatieMarketing en communicatie
Wie zijn je klanten? Wat zijn hun behoeften? En hoe kom je eigenlijk aan klanten? Dat is waar deze module over gaat. Je leert bijvoorbeeld over de marktpositie van een onderneming, de waardepropositie en over de klantreis. Ook leer je hoe je met behulp van marketinginstrumenten en communicatie-instrumenten je klant kunt bereiken.
|
|
Basiskennis commercieBasiskennis commercie/a>
|
|
Professionele vaardighedenProfessionele vaardigheden
In deze module werk je aan de vaardigheden die je in een professionele omgeving nodig hebt. Zo leer je bijvoorbeeld wat een klantgerichte beroepshouding is, leer je prioriteiten stellen in werkzaamheden en reflecteren op je werk. Ook het raadplegen van voor het vakgebied relevante informatiebronnen komt aan bod. Bovendien leer je informatie presenteren, samenwerken en ontwikkel je je communicatieve vaardigheden.
|
|
Commercieel EngelsCommercieel Engels
In deze module leer je het Engels dat je in een commerciële werkomgeving nodig hebt. Na afronding kun je gesprekken in het Engels voeren, gesproken teksten goed begrijpen en in het Engels presenteren.
|
|
De digitale customer journeyDe digitale customer journey
Hoe verloopt een digitale klantreis? En hoe kun je het bestelproces van een klant optimaliseren? Dat is waar het in deze module om draait. Je krijgt inzicht in het gehele bestelproces, van oriëntatie tot levering en herhaalbestelling. Ook ontdek je wat er binnen de keten gebeurt om het product of de dienst zo goed mogelijk aan de klant te leveren. Bovendien leer je over branchewetgeving en ketenlogistiek.
|
|
Digitale werkzaamheden uitvoerenDigitale werkzaamheden uitvoeren
In deze module leer je verschillende digitale werkzaamheden uitvoeren. Je leert bijvoorbeeld uitingen opstellen voor verschillende (social) media en productpresentaties vormgeven. Ook webcare komt aan bod. Bovendien besteedt de module aandacht aan SEO-optimalisatie. Hoe kun je zorgen dat jouw site of webshop goed gevonden wordt door Google? Tot slot gaan we in op het beheren van een digitaal netwerk. Ook de wet- en regelgeving waar je mee te maken hebt, wordt besproken. Denk bijvoorbeeld aan de AVG.
|
|
KeuzedelenKeuzedelen
De keuzedelen bieden een verbreding of verdieping van je kennis en maken het mogelijk om je opleiding nog beter aan te laten sluiten bij je wensen en interesses. Zo volg je bijvoorbeeld modules die aansluiten bij de vervolgopleiding die je wilt volgen of die je een voorsprong geven voor als je straks gaat solliciteren. Een overzicht van de beschikbare keuzedelen bij jouw opleiding vind je hier.
|
|
Lean en creatiefLean en creatief
Lean en creatief werken draait om toekomstgericht en (pro)actief handelen in een snel veranderende omgeving. Dit keuzedeel biedt je de mindset en toolset die je hiervoor nodig hebt. Je leer bijvoorbeeld een heldere (klant)vraag formulieren, kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs)processen, creatieve en innovatieve oplossingen en verbeteringen verzinnen en je ideeën op overtuigende wijze presenteren.
|
|
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)
In dit keuzedeel ontwikkel je je eigen ondernemend gedrag. Je onderzoekt jezelf, je (werk)omgeving en verbetermogelijkheden. Je signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie en neemt initiatieven in je werk.
|
|
Ondernemerschap MBOOndernemerschap MBO
Dit keuzedeel richt zich op de ontwikkeling van ondernemend gedrag van deelnemers/werknemers op verschillende niveaus in de eigen beroepsuitoefening en werkomgeving. Ondernemend gedrag wordt gekarakteriseerd door trefwoorden als: verantwoordelijkheid, omgevingssensitiviteit, zelfstandigheid, initiatiefrijk, verbeteringsgericht, creativiteit, zelfreflectie, een lerende houding en een hands-onmentaliteit. Een ondernemende houding van werknemers draagt bij aan het innovatief vermogen van een organisatie.
|
|