Cluster 3: De klantbehoefte
Cluster 3: De klantbehoefte
In dit cluster leer je, mede aan de hand van marktonderzoek, vaststellen wat de wensen en behoeften zijn van huidige en potentiële afnemers. Ook ga je na wat de koopmotieven van de afnemers zijn en leer je het koopgedrag voor, tijdens en na de koop verklaren. Zo ontstaat inzicht in de gehele customer journey en kun je acties ontwikkelen om tot klantretentie te komen. Met andere woorden, ervoor te zorgen dat klanten blijven terugkeren.
|
30 |
|
Marktonderzoek & big dataMarktonderzoek & big data
Marktonderzoek is essentieel bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. In deze module leer je signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden. Ook leer je het onderzoek opzetten, een centrale onderzoeksvraag formulieren, een onderzoeksplan ontwikkelen en het onderzoek uit te voeren met behulp van de juiste tools en methoden. Uitgebreid aan bod komt ook de belangrijke rol die big data inneemt bij het uitvoeren van marktonderzoek. De resultaten leer je vervolgens verwerken tot een advies voor de organisatie over te nemen strategische bedrijfs- en marketingbeslissingen.
|
5 |
|
Marketing verdiepingMarketing verdieping
De economie is constant in beweging. Het marketingvak is dan ook zeer dynamisch. Deze module biedt een verdieping op de module Inleiding marketing en versterkt je kennis op marketinggebied. Je leert onder andere over marktonderzoek, marketinginstrumenten, online marketing, internationale marketing, financiële en portfolio-analyse, de SWOT-analyse en marketingstrategie.
|
5 |
|
Digital marketingDigital marketing
De module Digital marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing. Na afronding ben je in staat de diverse technieken toe te passen.
|
5 |
|
Customer insights & personalisatieCustomer insights & personalisatie
Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leer je een beter beeld krijgen van wat jouw klant met jouw product of dienst doet. De rol van gegevens die te verkrijgen zijn uit social mediagebruik en andere online klantdata wordt groter en groter. In deze module ontdek je hoe je met deze informatie het aanbod beter kunt afstemmen op de wensen van de klant door onder meer het inzetten van gepersonaliseerde marketing en communicatie.
|
5 |
|
Customer loyalty engagementCustomer loyalty engagement
Hoe zorg je dat je klanten trouw blijven aan jouw organisatie? Dat is de vraag waar het in deze module om draait. Je doet basiskennis op op het gebied van customer loyalty engagement. Na afronding ben je in staat om op operationeel niveau de noodzaak en consequenties van CRM-toepassingen in een organisatie te overzien en het klantcontactproces te optimaliseren.
|
5 |
|
Praktijkintegratie De klantbehoefte centraalPraktijkintegratie De klantbehoefte centraal
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. De opdracht in deze module draait om de customer journey en het verklaren van het koopgedrag voor, tijdens en na de aankoop.
|
5 |
|
Cluster 4: De positie in de retailmarkt
Cluster 4: De positie in de retailmarkt
Na afronding van dit cluster ben je goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot retail en digital marketing en kun je deze kennis vertalen naar een marketingstrategie. Je duidt daarbij het verschil tussen korte en lange termijn en voert de strategie gedetailleerd uit op basis van de theorieën en concepten die worden aangereikt door de speciale vakgebieden die met marketing te maken hebben. Ook vertaal je de gekozen strategie naar een passende formule en relatiebeheer.
|
30 |
|
RetailmarketingRetailmarketing
Deze module zoomt nader in op de retailbranche. Daarbij komen onder andere retailmarketing, goederenretail in Nederland, de detailhandel in internationaal perspectief en technologische ontwikkeling aan de orde. Vervolgens gaat de module in op het strategisch proces, waarbij de strategische stappen en dynamische ontwikkelingen binnen de retail worden behandeld. Ook leer je over externe analyses (omgevingsverkenning en concurrentieanalyse) en interne analyses (omzet en rendement), de vertaling van deze analyses naar strategische keuzes voor de externe marketingmix (doelgroep, product, plaats, prijs en promotie), de interne marketingmix (personeel, fysieke distributie en presentatie) en het beheerssysteem van de marketinginstrumenten (zowel controle op de uitvoering als de marketingmixinstrumenten).
|
5 |
|
Internationaal ondernemenInternationaal ondernemen
In deze module leer je hoe je een goed onderbouwd exportplan schrijft. Hiervoor doe je onder meer een uitgebreid landenonderzoek en zet je een gedetailleerde entreestrategie op.
|
5 |
|
Identiteit en imago (CMD)Identiteit en imago (CMD)
Wie ben je als bedrijf? Hoe zien (potentiële) klanten je? En hoe hangen deze twee samen? In deze module leer je over de begrippen identiteit en imago. Je leert d.m.v. de gap-analyse adviezen geven over het reputatiemanagement van een organisatie. Ook leer je de basis voor een gewenst imago creëren d.m.v. een sustainable corporate story.
|
5 |
|
FormulemanagementFormulemanagement
In de formule wordt vastgelegd op welke doelgroep, met wel assortiment en binnen welke marktpositie het bedrijf zich wil onderscheiden in de markt. In deze module leer je een winkelformule vastleggen en beheren. Ook leer je de formule vertalen naar een herkenbaar winkelbeeld.
|
5 |
|
SalesmanagementSalesmanagement
Na afronding van de module Salesmanagement heb je meer inzicht in leidinggeven, kun je jezelf en je product verkopen en weet je hoe je onderscheidend concurrentievoordeel behaalt.
|
5 |
|
Praktijkintegratie MarktbewerkingPraktijkintegratie Marktbewerking
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. Voor deze opdracht schrijf je een rapportage met daarin een marktbewerkingsplan, gebaseerd op een afnemersanalyse.
|
5 |
|
Cluster 5: De organisatie binnen de keten
Cluster 5: De organisatie binnen de keten
In dit cluster doe je grondige kennis op van het logistieke- en inkoopproces in de retailbranche en leer je dit vertalen naar de interne organisatie. Daarbij pak je het logistieke- en inkoopproces projectmatig aan; kiest de meest passende organisatievorm , bepaal je hoe het personeelsbestand eruit moet zien en welke wijze van leiderschap daarbij nodig is.
|
30 |
|
BedrijfsadministratieBedrijfsadministratie
Deze module leert je om zelfstandig een interne winst- en verliesrekening en een interne resultatenanalyse op te stellen zoals een analyse van de afdelingsresultaten. Ook leer je diverse berekeningen en boekingen maken met betrekking tot het fabricageproces van productiebedrijven.
|
5 |
|
Humanresourcemanagement Humanresourcemanagement
De module Human resource management bevat veel actuele onderwerpen en koppelt de theorie direct aan de praktijk. Er wordt onder meer ingegaan op leidinggeven, organisatiepsychologie, arbeidspsychologie en personeelspsychologie.
|
5 |
|
LeidinggevenLeidinggeven
Deze module gaat uitgebreid in op de principes van leidinggeven aan personen en processen. Ook is er aandacht voor de verschillen tussen leidinggeven in een projectorganisatie en leidinggeven in een matrixorganisatie. Daarnaast wordt ingegaan op de benodigde vaardigheden zoals gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tot slot gaat de module in op het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend en ondernemend leiderschap.
|
5 |
|
Inleiding logistiek managementInleiding logistiek management
Als commercieel manager in een retailorganisatie organiseer, plan en bestuur je en voer je de goederenstroom uit. Je bent verantwoordelijk voor de opslag en het transport van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten. Deze module biedt je de benodigde logistieke kennis.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie De organisatie binnen de ketenPraktijkintegratie De organisatie binnen de keten
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht analyseer je als commercieel professional in een retailorganisatie de huidige ondersteunende activiteiten, zoals HRM, logistiek en inkoop, van een bedrijf of bedrijfsonderdeel en breng je een advies uit ter verbetering.
|
5 |
|
Cluster 6: Het nieuwe winkelen
Cluster 6: Het nieuwe winkelen
Na afronding van dit cluster ben je goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de retail en kun je dit doorvoeren naar de operationele bedrijfsvoering van een online winkel (clicks) en fysieke winkel (bricks). Daarbij maak je gebruik van digitale informatie verkregen op de fysieke- en online winkelvloer. Je verzamelt en analyseert het shopgedrag van de doelgroep en stelt actieplannen op om de conversie in de winkel te vergroten. Je handelt daarbij als ondernemer en zet een concurrerend winkelconcept neer in een internationale context.
|
30 |
|
E-commerceE-commerce
In deze module ga je aan de slag om een professioneel plan te schrijven voor online sales. Met daarin onderdelen als bedrijfsstrategie, positionering, verkoopdoelstellingen en social mediabeleid. Bij het schrijven van het plan maak je gebruik van theorieën op het gebied van online marketing, e-commerce en online salesstrategieën. In het plan maak je duidelijk op welke wijze je door toepassing van omnichannel marketing je potentiële klanten aantrekt en bindt.
|
5 |
|
Business planBusiness plan
In deze module neem je plaats op de stoel van de ondernemer. Of je als ondernemer aan de slag wilt met innovatie, optimalisatie, een nieuw verdienmodel of een compleet nieuw product, je zult altijd eerst een haalbaarheidsanalyse moeten uitvoeren. In deze module ga ja daarmee op een praktische manier aan de slag. De analyse gebruik je vervolgens om met het praktische Business model ‘Canvas’ tot een realistisch businessplan te komen.
|
5 |
|
ShoppermarketingShoppermarketing
In deze module draait alles om het verhogen van conversie. In een fysieke winkle doe je dit bijvoorbeeld door winkelactivatieprogramma’s en zintuigenmarketing (geur, kleur, geluid, lichtbeleving). Bij een webshop valt bijvoorbeeld te denken aan marketingcommunicatie-acties.
|
5 |
|
ProjectmanagementProjectmanagement
Projectmatig werken wordt meer en meer (h)erkend als een efficiënte, doelgerichte werkwijze. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de vele veranderingen op alle denkbare gebieden worden veel van dergelijke eenmalige en complexe activiteiten noodzakelijk. Om deze activiteiten op een effectieve en efficiënte manier binnen de gestelde tijd en binnen het gestelde budget uit te voeren wordt vaak gekozen voor een eenduidige aanpak: projectmanagement. Tijdens de module Projectmanagement maak je kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement.
|
5 |
|
RetailoperationsRetailoperations
Deze module gaat in op de bedrijfsvoering op de winkelvloer. Zo is er onder andere aandacht voor het draaiende houden van de winkel d.m.v. KPI’s en het vertalen van digitale informatie naar operaties.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Het nieuwe winkelenPraktijkintegratie Het nieuwe winkelen
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht ontwikkel je voor jouw bedrijf of bedrijfsonderdeel een nieuwe of vernieuwde winkelformule gebaseerd op de laatste ontwikkelingen in retail.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk
Cluster 7: Praktijk
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen (30 EC)
|
|
|
PortfolioPortfolio
De student wordt hier gevraagd zijn opgedane ervaringen en ontwikkeling in de opleiding tot beginnend beroepsprofessional te verzamelen en daarop te reflecteren. Het portfolio vormt naast het eindwerkstuk dat wordt gerealiseerd in de afstudeeropdracht de input voor de afsluitende mondelinge afstudeerzitting.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardigheden en adviesvaardighedenVerdieping onderzoeksvaardigheden en adviesvaardigheden
In deze module verdiep je je in diverse onderzoeksmethodieken ten behoeve van de afstudeeropdracht. De module focust daarnaast op het ontwikkelen en toepassen van adviesvaardigheden.
|
5 |
|
Afstudeeronderzoek Afstudeeronderzoek
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de AO, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Ondernemerschap & Retail Management |
240 |
|