Cluster 3: Cultuur, services en gastvrijheid
Cluster 3: Cultuur, services en gastvrijheid
Je stelt een serviceconcept op van de facilitaire diensten binnen een organisatie, zodanig dat facility management aantoonbaar toegevoegde waarde biedt voor mens en organisatie op het gebied van Services en Huisvesting. In het concept beschrijf je de invloed van cultuur en het ontwerp van de organisaties, beschrijf en verwerk je de eigen visie op strategie, beleidsvorming en besluitvorming, beschrijf je de basisprincipes van gastvrijheid en beschrijf je de rol van HRM hierin. Tot slot presenteer (schriftelijk) en verantwoordt je het serviceconcept.
|
30 |
|
Human Resources ManagementHuman Resources Management
In deze module krijg je inzicht in verschillende HR-aspecten en de wijze waarop deze aspecten strategisch kunnen worden ingezet.
|
5 |
|
Cultuur en ontwerp van organisatiesCultuur en ontwerp van organisaties
In deze module krijg je inzicht in verschillende aspecten die te maken hebben met de structuur, cultuur en het ontwerp van organisaties.
|
5 |
|
Interculturele communicatieInterculturele communicatie
De doelstelling van deze module is je bewustwording van en kennis en inzicht in andere culturen te geven, om zo mogelijke misverstanden in internationale communicatie op te lossen en te voorkomen.
|
5 |
|
Strategisch managementStrategisch management
In deze module leer je een visie te vormen over de strategie, beleidsvorming en besluitvorming voor organisaties, deze aspecten te analyseren naar de huidige situatie en daar de noodzakelijke ontwikkeling bij te formuleren. Je leert de theorie toe passen vanuit verschillende invalshoeken voor de bedrijfsvoering.
|
5 |
|
Services en gastvrijheidServices en gastvrijheid
Deze module is een verdieping op het onderdeel Services (oriëntatie en tactisch facility management). Steeds meer organisaties kiezen hospitality als uitgangspunt in hun beleid. Dit komt mede door ‘het nieuwe werken’ waarbij het niet meer zelfsprekend is dat alle medewerkers binnen organisatie fysiek aanwezig zijn. Niet alleen externe klanten behoren gastvrij ontvangen te worden maar ook de eigen medewerkers verdienen op kantoor een hoog en passend serviceniveau. Hiermee kan een organisatie onderscheidend zijn ten opzichte van zijn con-collega’s.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Cultuur- services en gastvrijheidPraktijkintegratie Cultuur- services en gastvrijheid
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
|
5 |
|
Cluster 4: Huisvesting en middelen
Cluster 4: Huisvesting en middelen
Je organiseert en beheert een veilige en gezonde werk-, leef- en/of verblijfsomgeving voor de mens in de organisatie. Hiervoor ontwerp je effectieve en efficiënte processen binnen de afdeling huisvesting o.a. door het opstellen van een lange termijn huisvestingsplan.
Daarbij analyseer je de financiële verslaglegging van de facilitaire afdeling, beoordeel je de financiële structuur en maak je beslissingsondersteunende calculaties. Je herkent de basisprincipes van contract-, inkoop- en leveranciersmanagement en vertaalt deze naar het gewenste inkoopbeleid van de organisatie.
|
30 |
|
FinancieringFinanciering
Onderwerpen die in deze module aan de orden komen zijn: rechtsvormen, corporate governance, investeringsselectie, diverse begrotingen, werkkapitaalmanagement, diversiteit en intensieve financiering, eigen- en vreemd vermogen, beoordeling jaarrekening, opstellen kasstroomoverzicht en het gebruik van statische instrumenten om ondernemingsprestaties te beoordelen.
|
5 |
|
Operations managementOperations management
In de module Operations management komen de volgende onderwerpen aan bod: lean six sigma, SCM, agile en doorlooptijden.
|
5 |
|
MarketingMarketing
Deze module biedt een basis in het vakgebied marketing. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: marketingconcept, marketingplanning en marketingstrategie, markt en vraagbegrippen, marketingorganisatie, marketinginstrumenten, product, prijs, plaats en promotie en toepassingsgebieden.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Huisvesting, -management en beheerHuisvesting, -management en beheer
Het doel van deze module is kennis, begrip en vaardigheden op te doen op gebied van huisvestingsmanagement. Aan de orde komen onderwerpen als de relatie tussen huisvesting en strategie en de vertaling daarvan naar beleid, plannen, uitvoering en beheer.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Huisvesting en middelenPraktijkintegratie Huisvesting en middelen
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
|
5 |
|
Cluster 5: Organiseren van facility management
Cluster 5: Organiseren van facility management
Je leert informatiesystemen efficiënt en effectief beheren. De informatie gebruik je bij besluitvorming binnen de organisatie van facility management. Je herkent duurzaamheidsbeginselen en vertaalt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) naar de dienstverlening. Daarbij houd je o.a. rekening met People, Planet, Profit, Process, Prosperity en ethiek.
Daarnaast leer je facilitaire bedrijfsprocessen ontwikkelen, beheersen en verbeteren. Daarbij gebruik je cyclische verbeterinstrumenten zoals de PDCA-cyclus en NEN-norm 15221. Ook doe je inzicht op in gedrag van interne en externe klanten en medewerkers en de invloed hiervan op de kwaliteit van de facilitaire bedrijfsprocessen. Je ontwikkelt voor de facilitaire afdeling veranderingstrajecten en stelt een verantwoord en haalbaar veranderplan op.
Ook schrijf je voor een facilitaire organisatie/afdeling een kwaliteitsbeleidsplan, gebaseerd op een continue cyclus: plannen acties, uitvoeren van geplande acties, checken van de resultaten zoals beoogd en het bijsturen indien nodig en opnieuw plannen. Daarin verwerk je kennis en inzichten op het gebied van business informatiemanagement, MVO, duurzaamheid, circulariteit, Ethiek en integriteit, arbeid- en organisatiegedrag en verandermanagement in het kwaliteitsplan.
|
30 |
|
Business informatiemanagementBusiness informatiemanagement
In deze module krijg je inzicht in het vakgebied informatiemanagement. Specifiek gaat het hierbij om de aansturing van processen, mensen en middelen die zich bevinden op het snijvlak tussen het informatiesysteem en de organisatie of business.
|
5 |
|
MVO, duurzaamheid, ethiek en integriteitMVO, duurzaamheid, ethiek en integriteit
In deze module krijg je inzicht inzicht in de algemene duurzaamheidsbeginselen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de hedendaagse bedrijfsvoering. Daarbij spelen de drie P’s (people, planet, profit) een belangrijke rol.
|
5 |
|
VerandermanagementVerandermanagement
Organisaties zijn dynamisch. Voor vele organisaties geldt dat ze een continu veranderingsproces doormaken. Na een algemene kijk op veranderen wordt dieper ingegaan op organisatieveranderingen en de noodzaak voor organisaties om te veranderen.
|
5 |
|
Arbeid- en organisatiegedragArbeid- en organisatiegedrag
Een manager moet inzicht hebben in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Om hierin te ondersteunen is kennis en inzicht in de organisatiepsychologie van belang.
|
5 |
|
KwaliteitsmanagementKwaliteitsmanagement
Het inrichten, beheersen en verbeteren van bedrijfs- en organisatieprocessen is de corebusiness van een FM’er. Kwaliteitsmanagement streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie.
|
5 |
|
Praktijkintegratie organiseren van facility managementPraktijkintegratie organiseren van facility management
In de praktijkintegratie/stage module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
|
5 |
|
Cluster 6: Minor Internationaal management
|
|
|
ProjectmanagementProjectmanagement
In deze module leer je om een project met een realistische mate van organisatorische complexiteit, adequaat te plannen en te organiseren.
|
5 |
|
Business English B2Business English B2
In deze module leer je het zakelijke Engels dat je nodig kunt hebben in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Internationaal managementInternationaal management
In deze module komen de competenties aan de orde die in het kader van een internationaal opererende organisatie van belang zijn. De onderwerpen die aan bod komen zijn de hoofdzaken waarmee een internationaal opererende organisatie in de praktijk geconfronteerd wordt.
|
10 |
|
Exportbeleidsplan Exportbeleidsplan
Deze module gaat in op het opstellen van een exportbeleidsplan. Uit welke stappen bestaat het exportbeleidsplan? Hoe breng je de verschillende aspecten die bij export horen goed in kaart? En hoe neem je de juiste beslissingen ten aanzien van export?
|
5 |
|
Cluster 6: Minor Supply chain management FM
|
|
|
ProjectmanagementProjectmanagement
In deze module leer je om een project met een realistische mate van organisatorische complexiteit, adequaat te plannen en te organiseren.
|
5 |
|
Business English B2Business English B2
In deze module leer je het zakelijke Engels dat je nodig kunt hebben in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Smart workplaceSmart workplace
In deze module krijg je inzicht in actuele trends en ontwikkelingen met betrekking tot het inrichten van werkplekken en de manier waarop mensen werken.
|
5 |
|
Oriëntatie Supply Chain Management (SCM)Oriëntatie Supply Chain Management (SCM)
Tijdens deze module doe je actuele kennis op van de basisbeginselen van Supply chain management. Zo leer je o.a. over de essentie, efficient consumer response, integraal raamwerk, innovatie en risico’s in supply chains.
|
5 |
|
Ontwikkelingen in SCM / ERP systemenOntwikkelingen in SCM / ERP systemen
Meer informatie volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Cluster 6: Minor Eventmanagement FM
|
|
|
ProjectmanagementProjectmanagement
In deze module leer je om een project met een realistische mate van organisatorische complexiteit, adequaat te plannen en te organiseren.
|
5 |
|
Business English B2Business English B2
In deze module leer je het zakelijke Engels dat je nodig kunt hebben in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Eventmanagement (basis)Eventmanagement (basis)
Vrije tijd is big business. Deze module gaat in op het maatschappelijke en commerciële belang van leisure-evenementen. Je leert concepten ontwikkelen voor evenementen. Ook de projectorganisatie en het maken van een kostencalculatie komen daarbij aan bod.
|
5 |
|
Event operationsEvent operations
Deze module over de voorbereiding, organisatie en uitvoering van evenementen. Zo leer je onder andere over het maken van draaiboeken, het opstellen van checklists, het formeren van de projectorganisatie en het opzetten van een tijdpad. Ook is er aandacht voor inkoop en contractering, licht en geluid, facilitaire diensten, het inhuren van (tijdelijke) krachten en vrijwilligers, sponsorbeleid, het (laten) uitvoeren van marketingactiviteiten, het zoeken van adverteerders, het aanvragen van vergunningen en subsidies, samenwerken, aansturen, netwerken, leiden en begeleiden. Ook zaken als calamiteitenplannen, terreurdreiging, bommeldingen en beveiliging komen aan de orde.
|
5 |
|
Customer loyalty engagement Customer loyalty engagement
Hoe zorg je dat je klanten trouw blijven aan jouw organisatie? Dat is de vraag waar het in deze module om draait. Je doet basiskennis op op het gebied van customer loyalty engagement. Na afronding ben je in staat om op operationeel niveau de noodzaak en consequenties van CRM-toepassingen in een organisatie te overzien en het klantcontactproces te optimaliseren.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk
Cluster 7: Praktijk
Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties tijdens de stage zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
|
|
|
Reflectie projectintegratie module Reflectie projectintegratie module
)In deze opdracht pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie.
|
5 |
|
Onderzoek en adviesvaardighedenOnderzoek en adviesvaardigheden
In deze module wordt je voorbereid op het afstudeeronderzoek.
|
5 |
|
AfstudeeronderzoekAfstudeeronderzoek
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de AO, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
120 |
|