Cluster 3: De klant centraal
Cluster 3: De klant centraal
In dit cluster leer je om op basis van onderzoek naar en inzicht in de doelgroep en de consument, een toeristisch product of een toeristische dienst te creëren of vernieuwen. Daarbij staan klantbeleving en personalisatie centraal. Ook leer je het vernieuwde of nieuwe product in de markt te zetten en daarbij gebruik te maken van moderne media. Tot slot is er aandacht voor zakelijke communicatie en leer je zowel in het Nederlands als in het Engels moeiteloos communiceren met relevante stakeholders.
|
30 |
|
Business English B2Business English B2
In de zakenwereld is Engels de voertaal. In deze module leer je het Engels dat je nodig hebt in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Marktonderzoek & big dataMarktonderzoek & big data
Marktonderzoek is essentieel bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. In deze module leer je signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden. Ook leer je het onderzoek opzetten, een centrale onderzoeksvraag formulieren, een onderzoeksplan ontwikkelen en het onderzoek uit te voeren met behulp van de juiste tools en methoden. De resultaten leer je vervolgens verwerken tot een advies voor de organisatie over te nemen strategische bedrijfs- en marketingbeslissingen.
|
5 |
|
Customer insight & personalisationCustomer insight & personalisation
Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leer je een beter beeld krijgen van wat jouw klant met jouw product of dienst doet. Ook ontdek je hoe je het aanbod beter kunt afstemmen op de wensen van de klant.
|
5 |
|
Productmanagement voor toerismeProductmanagement voor toerisme
Deze module draait om het ontwikkelen, vernieuwen en vermarkten van toeristische producten. Creativiteit en vraaggericht denken vormen daarbij de uitgangspunten. Onderwerpen die in deze module aan bod komen, zijn onder andere doelgroepanalyse, bestemmingsanalyse, vraag en aanbod, verantwoord ondernemen, creativiteit en inspelen op trends in de markt.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule Betekenisvolle beleving creërenPraktijkintegratiemodule Betekenisvolle beleving creëren
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht voer je een onderzoek uit en stel je op basis hiervan een duurzaam nieuw of vernieuwd toeristisch en betekenisvol product samen.
|
5 |
|
Cluster 4: Duurzaam ondernemen
Cluster 4: Duurzaam ondernemen
In dit cluster draait alles om duurzaamheid. Je leert wat duurzaam en maatschappelijk verantwoord toerisme inhoudt. Ook analyseer je het duurzame en maatschappelijk verantwoorde karakter van het aanbod van de eigen organisatie. Op basis van deze analyse adviseer je het MT en/of de directie hierover en doe je waar nodig aanbevelingen voor verbeteringen. Bijvoorbeeld op het gebied van MVO, duurzaamheid, innovatie en veranderingsprocessen. Je houdt daarbij rekening met trends en ontwikkelingen op basis van het nieuwste NRIT Trendrapport en andere toonaangevende bronnen en autoriteiten in de branche. Je adviseert over proces-prestatie-indicatoren, doet voorstellen voor de interne en externe communicatie, identiteit en branding van de organisatie en customer loyalty engagement: de methode om consumenten duurzaam aan de organisatie te binden.
|
30 |
|
VerandermanagementVerandermanagement
In de module Verandermanagement wordt ingegaan op de verschillende soorten (organisatie)veranderingen die er zijn. De noodzaak van organisatieveranderingen komt aan bod en er is aandacht voor het managen van veranderingen. Vervolgens gaat de module in op veranderingsstrategieën, veranderingsmethodieken en diverse structuurdilemma’s.
|
5 |
|
Visie op trendsVisie op trends
Deze module gaat in op nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de toeristische sector. Daarbij wordt in grote lijnen de opzet van het Trendrapport voor toerisme, recreatie en vrije tijd gevolgd in de driedeling: trends, statistieken en domeinen. Je kijkt naar ontwikkelingen in de wereld en de trends die daaruit voortvloeien. Ook breng je in kaart wat de betekenis van trends is voor de eigen organisatie. Trends vormen immers vaak de basis voor productontwikkeling. Ook kijk je naar de statistieken en vraag je je af wat de betekenis hiervan is voor de eigen organisatie. Bovendien leer je over ontwikkelingen in specifieke domeinen (horeca, verblijf, evenementen, etc.)
|
5 |
|
Internationaal zakendoenInternationaal zakendoen
In deze module wordt ingegaan op specifieke aandachtspunten bij het internationaal zakendoen. Hoe breng je bijvoorbeeld de cultuurverschillen tussen verschillende landen in kaart? Tijdens de module ga je onderzoeken wat de verschillen zijn tussen Nederland en twee landen naar keuze. Daarbij kijk je bijvoorbeeld naar het omgaan met tijd en ruimte, etiquetteregels, verbale en non-verbale communicatie en onderhandelingsstijlen. Na het afronden van deze module ben je in staat om voor een organisatie(-onderdeel) een adviesrapport op te stellen m.b.t. het internationaal zakendoen.
|
5 |
|
Identiteit en imago Identiteit en imago
Wie ben je als bedrijf? Hoe zien (potentiële) klanten je? En hoe hangen deze twee samen? In deze module leer je over de begrippen identiteit en imago. Je leert d.m.v. de gap-analyse adviezen geven over het reputatiemanagement van een organisatie. Ook leer je de basis voor een gewenst imago creëren d.m.v. een sustainable corporate story.
|
5 |
|
MVO, ethiek & duurzaam toerismeMVO, ethiek & duurzaam toerisme
Toeristische ontwikkelingen kunnen voor allerlei problemen zorgen. Daarom is MVO en duurzaam ondernemen een ‘must’ in de toeristische sector. Deze module besteedt aandacht aan Verschillende instrumenten om duurzaamheid in toerisme te meten. Ook ethische dilemma’s komen aan bod. Is de toerist die op zoek is naar een authentieke ervaring nog wel duurzaam verantwoord? Na afronding van deze module heb je een visie op de duurzaamheidsproblematiek en ethische principes ontwikkeld en ben je in staat beleid uit te zetten en te volgen op het gebied van duurzaam toerisme en verantwoord ondernemen.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule Duurzaam ondernemenPraktijkintegratiemodule Duurzaam ondernemen
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. Voor deze opdracht onderzoek je in hoeverre een bepaald toeristisch product van de eigen organisatie voldoet aan de eisen van duurzaam toeristisch en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je onderzoekt hiervoor de gehele keten die bij het product betrokken is.
|
5 |
|
Cluster 5: Strategisch ondernemen
Cluster 5: Strategisch ondernemen
Dit cluster draait om het strategisch beleid van een organisatie. Je leert het strategisch beleid, de cultuur, het HRM-beleid en het ontwerp van een organisatie analyseren. Op basis hiervan schrijf je een business plan en adviseer je over kwaliteitsverbetering binnen de organisatie, nieuwe strategieën, (technologische) ontwikkelingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
|
30 |
|
Hospitality managementHospitality management
Deze module gaat over gastvrijheid als strategie van een onderneming. Dienstverlening, service en gastvrijheid zijn immers dé factoren waarmee een organisatie zich kan onderscheiden. De module geeft je een goed beeld van hospitality management, leert je een hospitality concept ontwerpen en medewerkers inspireren tot een gastvrije houding.
|
5 |
|
HRMHRM
In deze module leer je o.a. over de plaats die het personeel inneemt binnen een organisatie. De afdeling houdt zich met diverse zaken bezig, zoals het aannemen van nieuwe werknemers, het maken van werk- en dienstroosters, de veiligheid op en rond de werkvloer, de communicatie met en tussen werknemers, het motiveren van de werknemers en het aanbieden van cursussen en trainingen.
|
5 |
|
Cultuur en ontwerp van organisatiesCultuur en ontwerp van organisaties
Je krijgt inzicht in de diverse bedrijfsculturen en leert hoe organisatiestructuren en personeelsstrategieën daarmee interacteren. Je ontwikkelt een visie voor de organisatie waar je werkt of gaat werken en maakt hiervoor een ontwerpschets.
|
5 |
|
Financieel management voor toerismeFinancieel management voor toerisme
Deze module leert je financiële gegevens in een toeristische context begrijpen en analyseren. Ook leer je zelf financiële overzichten maken.
|
5 |
|
Strategisch managementStrategisch management
Strategisch management is een geïntegreerd vak. Onderdelen van verschillende managementdisciplines zoals marketing, human resources en financieel management komen hier samen. Een goede strategie vereist immers inzicht in de gehele bedrijfsvoering.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule BusinessplanPraktijkintegratiemodule Businessplan
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht schrijf je een businesplan voor je eigen of een nieuwe organisatie.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie eventmanagement
Cluster 6: Specialisatie eventmanagement
Dit cluster leert je om op projectmatige wijze een middelgroot tot groot intern of extern evenement te organiseren. Daarbij houd je rekening met de doelstellingen en staat de klant of gast centraal. Je leert bovendien om het evenement in te zetten als strategisch communicatiemiddel voor de opdrachtgever. Je ontwerpt hiervoor een
belevingsconcept met de klant- of gastwens als uitgangspunt.
|
30 |
|
ProjectmanagementProjectmanagement
Projectmatig werken wordt meer en meer (h)erkend als een efficiënte, doelgerichte werkwijze. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de vele veranderingen op alle denkbare gebieden worden veel van dergelijke eenmalige en complexe activiteiten noodzakelijk. Om deze activiteiten op een effectieve en efficiënte manier binnen de gestelde tijd en binnen het gestelde budget uit te voeren wordt vaak gekozen voor een eenduidige aanpak: projectmanagement. Tijdens de module Projectmanagement maak je kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement.
|
5 |
|
VrijetijdsbelevingVrijetijdsbeleving
Hoe kun je klanten een belevenis geven waar ze nog lang over napraten? Dat is de vraag die centraal staat in deze module. Je leert inspelen op emoties en belevingswensen en fantasierijke concepten bedenken. Daarbij zet je verschillende instrumenten in.
|
5 |
|
MediastrategieMediastrategie
In de module Mediastrategie leer je om een mediastrategie te schrijven, beoordelen, en effectief uit te voeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
|
5 |
|
Eventmanagement (basis)Eventmanagement (basis)
Vrije tijd is big business. Deze module gaat in op het maatschappelijke en commerciële belang van leisure-evenementen. Je leert concepten ontwikkelen voor evenementen. Ook de projectorganisatie en het maken van een kostencalculatie komen daarbij aan bod.
|
5 |
|
Event operationsEvent operations
Deze module over de voorbereiding, organisatie en uitvoering van evenementen. Zo leer je onder andere over het maken van draaiboeken, het opstellen van checklists, het formeren van de projectorganisatie en het opzetten van een tijdpad. Ook is er aandacht voor inkoop en contractering, licht en geluid, facilitaire diensten, het inhuren van (tijdelijke) krachten en vrijwilligers, sponsorbeleid, het (laten) uitvoeren van marketingactiviteiten, het zoeken van adverteerders, het aanvragen van vergunningen en subsidies, samenwerken, aansturen, netwerken, leiden en begeleiden. Ook zaken als calamiteitenplannen, terreurdreiging, bommeldingen en beveiliging komen aan de orde.
|
5 |
|
Praktijkintegratie EventmanagementPraktijkintegratie Eventmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht leer je een event van begin tot eind organiseren en managen.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie touroperating
Cluster 6: Specialisatie touroperating
Je leert een (zakelijk) aanbod voor een nieuwe bestemming ontwerpen op basis van strategische keuzes en de wensen van de klant of gast. Daarbij werk je op projectmatige wijze, binnen de gestelde tijd en het gestelde budget. Je overlegt met mogelijke leveranciers, sluit contracten af en koopt in. In dit cluster leer je bovendien economische, politieke, maatschappelijke en culturele ontwikkelingen in een internationale werkomgeving signaleren en vertalen naar een optimale bedrijfsvoering zowel binnen de organisatie als op de bestemming. Daarbij houd je rekening met de vereisten van een maatschappelijk verantwoord en duurzaam toeristisch beleid.
|
30 |
|
Destination managementDestination management
Destination management draait om het ontwikkelen van een toeristische bestemming op basis van een strategische visie. Hoe kan het aanbod op een een bestemming ontwikeld worden op een maatschappelijk verantwoorde, waardevolle en commercieel aantrekkelijke manier? In deze module leer je een bestaand destination managementplan analyseren en evalueren. Dit doe je op basis van nationale richtlijnen en/of rapporten. Ook leer je aanbevelingen en adviezen formuleren voor de bestemming en zo bijdragen aan verbetering van het plan.
|
5 |
|
Europese consumentenbeschermingEuropese consumentenbescherming
Deze module behandelt de invloed van ‘Europa’ in de toeristische sector in het algemeen en de reisbranche in het bijzonder. Zo leer je bijvoorbeeld over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
|
5 |
|
TouroperatingTouroperating
De module behandelt het gehele touroperatingsproces. Daarbij is aandacht voor het strategisch beleid (missie, visie, keuzeprocessen, consumentengedrag, ICT-ontwikkelingen), inkoop en contracting, productie, distributie, verkoop en de operationele invulling, communicatie en het vermarkten van producten. Bovendien is er in deze module uitgebreid aandacht voor bestemmingsmanagement (destination management). Hierbij leer je over het managen, beïnvloeden en coördineren van alle aspecten van een bestemming die bijdragen aan de beleving van een toerist. Ook leer je daarbij rekening houd met de wensen en belangen van zowel de toeristen als de lokale bevolking, de economie en de leefomgeving.
|
5 |
|
VrijetijdsbelevingVrijetijdsbeleving
Hoe kun je klanten een belevenis geven waar ze nog lang over napraten? Dat is de vraag die centraal staat in deze module. Je leert inspelen op emoties en belevingswensen en fantasierijke concepten bedenken. Daarbij zet je verschillende instrumenten in.
|
5 |
|
Inleiding big dataInleiding big data
Je leert wat big data inhoudt en welke technologische ontwikkelingen geleid hebben tot de inzet van big data. De relevantie voor het bedrijfsleven wordt duidelijk aan de hand van een aantal trends en toepassingen. Daarbij is ook aandacht voor de hiermee samenhangende privacy-, veiligheids- en ethische aspecten en de internationale wetgeving op dit gebied. Na afronding van deze module heb je inzicht in hoe big data vanuit business- en organisatieperspectief kan bijdragen aan de bedrijfsstrategie en de bedrijfsdoelstellingen. Ook weet je op hoofdlijnen hoe big data-projecten kunnen worden opgezet en begrijp je de impact van Big Data op het bedrijfsproces en de nieuwe rollen en functies die hierbij ontstaan.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule Een nieuwe bestemmingPraktijkintegratiemodule Een nieuwe bestemming
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht maak je een plan voor een nieuwe bestemming die zowel duurzaam als commercieel aantrekkelijk is.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk
|
30 |
|
PraktijkPraktijk
Bij de start van de praktijkperiode (stage) wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene HBO-competenties tijdens de stage zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
|
30 |
|
Verdieping onderzoek doen en adviesvaardighedenVerdieping onderzoek doen en adviesvaardigheden
Deze module verdiept je onderzoeksvaardigheden.
|
5 |
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
AfstudeeronderzoekAfstudeeronderzoek
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de AO, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Tourism Management |
240 |
|