De specialisatie Kind en voeding bestaat uit de volgende hoofdonderwerpen:
Voedingsleer voor verschillende leeftijdsfasen
In dit onderdeel krijg je inzicht in de algemene leefstijl van kinderen in Nederland betreffende het voedingspatroon, activiteit en beweging. Aan de hand van de Schijf van Vijf en Richtlijnen Goede voeding leer je waar een gezond voedingspatroon bij kinderen aan moet voldoen. Ook kom je alles te weten over de effecten van voeding op het kind tijdens de zwangerschap en doe je kennis op van de voedingsbehoefte van zuigelingen, dreumesen en peuters, schoolgaande kinderen en adolescenten. Kortom: na afloop van deze module beschik je over kennis van voedingsleer voor verschillende leeftijdsfasen en ben je in staat hierop een verantwoord voedingsplan te baseren.
Waren en productkennis
In deze module leer je De Eettabel te gebruiken bij het maken van voedingsberekeningen. Ook doe je kennis op van voedingsnormen en instanties zoals de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en Richtlijn Goede Voeding. Na afloop van dit onderdeel ben je in staat deze richtlijnen te verwerken in een advies over producten en menu. Je kunt gezonde en ongezonde producten en levensmiddelen van elkaar onderscheiden en kunt cliënten helpen bij het maken van gezonde voedselkeuzes voor kinderen.
Pathologie
In deze module leer je de anamnese uit te voeren. Met andere woorden: je doet gesprekstechnieken op, waarmee je de voedingsgewoonten en -problemen van een patiënt in kaart kunt brengen. Verder leer je advies te geven over voedselpatronen bij verschillende ziektebeelden, zoals obstipatie en diarree, diabetes mellitus, voedselallergie en eetstoornissen. Je komt alles te weten over de consequenties van overgewicht bij ouder en kind en leert hoe je je kennis hierover kunt overbrengen aan cliënten. Na afloop van de module ben je in staat de relatie van voeding en dieet tot verschillende ziektebeelden, stoornissen en ontwikkelingsproblemen van kinderen te onderscheiden en kun je de gevolgen van overgewicht, ondergewicht of een tekort aan voedingsstoffen bij het kind in het algemeen overbrengen op ouder en kind.
Meten en meetinstrumenten
In dit onderdeel is er aandacht voor Body Mass Index (BMI), het lichaamsgewicht en de lichaamslengte van kinderen. Na afloop van deze module ben je in staat om groeidiagrammen en BMI-tabellen in relatie tot normaalwaarden te interpreteren. Ook ga je zelf aan de slag met het opstellen van een behandelplan.
Bewegen
In dit onderdeel doe je kennis op van het belang van bewegen en de invloed hiervan op de ontwikkeling en het gedrag van het kind. In dit onderdeel is er allereerst aandacht voor de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) en de Fitnorm (opgesteld door de NNGB). De relatie tussen energiebehoefte, verbranding en beweging komt aan bod, evenals het opstellen van een sport- en bewegingsplan. Je leert de conditie van een cliënt in kaart te brengen en kunt na afloop van dit onderdeel ouders en kinderen enthousiasmeren voor sport en beweging.
Coaching en begeleiding van ouder en kind
Hoe houd je vast aan een gezonde voeding in moeilijke situaties (niet willen eten, vakanties)? Hoe geef je begeleiding en advies aan kinderen met een alternatief voedingspatroon (vegetarisch, macrobiotisch)? En hoe herken je medische aandoeningen, zoals obesitas, diabetes mellitus of een voedselallergie? Je komt erachter in dit onderdeel. Ook leer je hoe je een behandelplan met realistische doelen voor ouder en kind op kunt stellen. Na afloop ben je in staat om zowel ouder als kind door middel van (motiverende) gesprekstechnieken te coachen en te begeleiden. Je verliest hierbij de situatie en wensen van de cliënt niet uit het oog en houdt rekening met het niveau en taalgebruik van de cliënt.