De opleiding bestaat uit de volgende modules.
Computervaardigheden
Deze module bestaat uit de volgende onderdelen:
Computer Essentials
Deze module behandelt basisbegrippen en vaardigheden m.b.t. het gebruik van apparaten, het maken en beheren van bestanden, netwerken en gegevensbeveiliging.
Online Essentials
Je leert o.a .over internet en sociale media en andere online toepassingen.
Tekstverwerking/Word
Je leert moeiteloos werken met Word, het meest gebruikte programma voor tekstverwerken. Je leert documenten maken inclusief figuren, tabellen en grafieken. Ook leer je het stijlen toepassen, werken met formulieren en verzendlijsten maken.
Spreadsheets/Excel
Een spreadsheet is te vergelijken met een rekenmachine. Maar met een computer heb je veel meer mogelijkheden. Zelfs de meest ingewikkelde berekeningen verschijnen in een handomdraai op je scherm. Het gaat niet alleen een stuk sneller, maar je kunt ook de resultaten overzichtelijk presenteren. Spreadsheets worden gebruikt voor het opstellen van budgetten, het maken van prognoses, zakelijke grafieken en financiële rapportages.
Databases gebruiken
Beschik je over een grote hoeveelheid gegevens, waar je op ieder moment van de dag bij moet kunnen? Dan is het gebruik van een database een prima oplossing. Je kunt alle gegevens invoeren, aanpassen en uitbreiden. Binnen bedrijven en organisaties worden databases veelal gebruikt voor het bijhouden van klant- en voorraadgegevens.
Presentaties
Op je computer zitten tal van teken- en presentatiemogelijkheden. Een afbeelding of illustratie kan een goede ondersteuning zijn bij een tekst. Zo draagt de combinatie van woord en beeld vaak bij aan effectieve communicatie. Bijvoorbeeld bij het houden van een presentatie. Niet vreemd dus dat deze hulpmiddelen veel worden ingezet in het bedrijfsleven en bij het lesgeven.
Basiskennis marketing
Je leert de belangrijkste marketingbegrippen kennen en doet basiskennis op het gebied van marketing op. Zo leer je o.a. over marketingmodellen, marketingbeleid en marketingtheorieën. Ook de gedragscode voor marketingactiviteiten komt aan bod. Tot slot is er uitgebreid aandacht voor de marketingboodschap, voorlichtings-, promotie- en pr-materiaal en voor online marketing.
Onderzoek en planvorming
Je leert hoe je tot een gedegen planvorming voor het marketing- en communicatiebeleid komt. Hoe kom je aan relevantie informatie en hoe analyseer je deze? Ook het marketingplanningsproces komt aan bod. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. informatiebronnen, het systematisch verzamelen van informatie, rubriceren en analyseren. Ook leer je over het operationeel plan. Tot slot leer je prioriteiten stellen en hoofd- en bijzaken scheiden.
Professionele communicatie
In dit onderdeel leer je professioneel communiceren met klanten, collega’s en opdrachtgever. Ook het presenteren van plannen komt aan bod. Daarbij is zowel aandacht voor schriftelijke als voor mondelinge communicatie.
Bedrijfseconomie
Je doet basiskennis van bedrijfseconomische begrippen op en verkrijgt inzicht in hoe markten functioneren. Je leert o.a. over ondernemingsvormen en marktbegrippen. Ook is er aandacht voor calculeren.
Het opzetten van marketing- en communicatieactiviteiten
Je leert o.a. over innovatief en creatief denken en conceptontwikkeling. Welke activiteit past bij wel vraagstuk? Welke materialen en middelen zijn nodig? En hoe zit het met de kosten? Daarbij is aandacht voor zowel online als offline producties.
Projectorganisatie- en uitvoering
In dit onderdeel komen onderwerpen als archiveren, plannen en organiseren, instructies en procedures, projectmanagement, planningstechnieken en rapportage aan bod. Daarnaast worden onderwerpen rondom het organiseren van projecten behandeld. Denk aan projectplanning, financiële planning, voortgangsbewaking en projectanalyse en -evaluatie.
Voorlichting en promotie
Deze module besteedt aandacht aan het uitvoeren van taken op het gebied van voorlichting en promotie. Zo leer je o.a. meer over presenteren, grafische vormgeving en het schrijven van teksten.
Spaans
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid in het Spaans op niveau A2/B1. Je leert eenvoudige gesprekken in het Spaans voeren en eenvoudige teksten lezen en schrijven.
Markten, marktverkenning en marketingplanning
Voordat een product of dienst op de markt wordt gebracht, moet deze markt eerst in kaart worden gebracht. Hoe ziet de markt er uit? Is er behoefte aan een product? En hoe plan je de marketingactiviteiten? In deze module maak je kennis met een aantal marketingtheorieën. Je leert o.a. over het marketingproces, markt en marktbegrippen, marktontwikkelingen, producten en diensten. Na afronding ken je de theorie en kun je assisteren bij het opzetten en uitvoeren van marktverkenningen.
Statistiek
In deze module leer je statistische berekeningen maken t.b.v. marktonderzoek. Ook leer je hierover rapporteren, data interpreteren en conclusies trekken.
Corporate informatie: Vormgeving en redactie
Je leert teksten op te maken en te redigeren. Ook leer je voorlichting te geven over de organisatie. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. grafische vormgeving, redactietechnieken, het toepassen van huisstijl, publicaties, pers- en nieuwsberichten, rondleidingen en beurzen.