Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: |
|
Loopbaan en burgerschapLoopbaan en burgerschap
Deze module bestaat uit twee delen. In het onderdeel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke aspecten van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap.
Het onderdeel Loopbaan draait om jou als professional. Je brengt in kaart wat je capaciteiten en motieven zijn en onderzoekt wat voor baan bij jou past en hoe je zelf sturing kunt geven aan je loopbaan. Ook het opbouwen van een (professioneel) netwerk komt aan bod.
|
|
Rekenen 3FRekenen 3F
Deze module brengt je rekenvaardigheden op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. De module is opgebouwd uit vier onderdelen: Getallen, Verhoudingen, Meten en meetkunde en Verbanden.
|
|
Nederlands 3FNederlands 3F
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
|
|
EngelsEngels
Kennis van de Engelse taal is noodzakelijk voor iedereen. In deze module leer je Engelse teksten lezen en Engels verstaan op B1-niveau (halfgevorderd) en gesprekken voeren, spreken en schrijven op A2-niveau (beginner).
|
|
Specifieke modules voor deze opleiding: |
|
ComputervaardighedenComputervaardigheden
In deze module laat je zien dat je kunt omgaan met de computer en veelgebruikte programma’s, zoals Word, Excel en PowerPoint. Dit doe je door het maken van een opdracht, waarop je feedback krijgt van je docent.
|
|
Basiskennis marketingBasiskennis marketing
Je leert belangrijke marketingbegrippen en marketinginstrumenten kennen. Ook leer je welke marketingmodellen er zijn en wat marketingbeleid inhoudt. Na afloop kun je deze kennis toepassen bij het ontwikkelen van marketingactiviteiten en planvorming.
|
|
Onderzoek en planvormingOnderzoek en planvorming
Je leert hoe je relevante informatie zoekt en analyseert zodat je tot een gedegen planvorming komt voor marketing- en communicatiebeleid. Ook wordt er verder ingegaan op het marketingplanningsproces.
|
|
Professionele communicatieProfessionele communicatie
Deze module leert je professioneel communiceren met collega’s, opdrachtgevers en externe partijen. Daarbij is aandacht voor vorm, stijl en doel en verbeter je zowel je schriftelijke als je mondelinge vaardigheden.
|
|
SpaansSpaans
Tijdens deze module leer je Spaans lezen op B1-niveau (halfgevorderd). De onderdelen luisteren, gesprekken voeren, spreken en schrijven leer je op A2-niveau (beginner).
|
|
(Bedrijfs)economie(Bedrijfs)economie
Deze module biedt een kennismaking met bedrijfseconomische begrippen. Je krijgt inzicht in concurrentieniveaus en markt- en vraagbegrippen. Ook leer je verschillende ondernemingsvormen kennen.
|
|
Het opzetten van marketing- en communicatieactiviteitenHet opzetten van marketing- en communicatieactiviteiten
Je leert hoe je je leidinggevende kunt ondersteunen bij agendabeheer en afspraken. Ook leer je bezoekers ontvangen en op de juiste manier begeleiden.
|
|
Projectorganisatie en –uitvoeringProjectorganisatie en –uitvoering
Je leert projecten organiseren, plannen en uitvoeren. Je leert onder andere meer over financiële planning, voortgangsbewaking, projectmanagement, rapportage en projectanalyse.
|
|
Voorlichting en promotieVoorlichting en promotie
Deze module behandelt de belangrijkste manieren om voorlichting te geven en activiteiten te promoten, waarbij je rekening houdt met de doelstellingen van de organisatie en het marketing- en communicatiebeleid.
Onderwerpen die aan bod komen, zijn: • Presenteren. • Voorlichting en promotie. • Grafische vormgeving. • Schrijven van teksten. • Websites onderhouden en inrichten. • CMS-systemen. • Web optimalisatie. • Web beveiliging. • Web statistieken.
|
|
Markten, marktverkenning en marketingplanningMarkten, marktverkenning en marketingplanning
Je leert een marktonderzoek opzetten, uitvoeren en begeleiden. Na afloop heb je kennis over verschillende soorten marktonderzoek en heb je inzicht in de fasen van het marktonderzoeksproces.
|
|
StatistiekStatistiek
In deze module doe je statistische basisvaardigheden op. Je leert berekeningen maken ten behoeve van marketing(beslissingen) en je leert marktonderzoek ontwikkelen en toepassen. Zo is er o.a. aandacht voor statistische gegevensverwerking, data-analyse en het interpreteren. van data.
|
|
Corporate informatie: Vormgeving en redactieCorporate informatie: Vormgeving en redactie
In deze module leer je teksten opmaken, verwerken en redigeren. Daarnaast leer je voorlichting geven over een organisatie en voorlichtingsmateriaal opstellen.
|
|
KeuzedelenKeuzedelen
De keuzedelen bieden een verbreding of verdieping van je kennis en maken het mogelijk om je opleiding nog beter aan te laten sluiten bij je wensen en interesses. Zo volg je bijvoorbeeld modules die aansluiten bij de vervolgopleiding die je wilt volgen of die je een voorsprong geven voor als je straks gaat solliciteren. Een overzicht van de beschikbare keuzedelen bij jouw opleiding vind je hier.
|
|
Internationaal I: overbruggen (interculturele) diversiteitInternationaal I: overbruggen (interculturele) diversiteit
We leven en werken samen met mensen uit allerlei culturen. Dit keuzedeel leert je goed omgaan met culturele diversiteit tussen mensen. Je wordt je bewust van verschillen in bv. omgangsvormen en communicatie.
|
|
Lean en creatiefLean en creatief
Lean en creatief werken draait om toekomstgericht en (pro)actief handelen in een snel veranderende omgeving. Dit keuzedeel biedt je de mindset en toolset die je hiervoor nodig hebt. Je leer bijvoorbeeld een heldere (klant)vraag formulieren, kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs)processen, creatieve en innovatieve oplossingen en verbeteringen verzinnen en je ideeën op overtuigende wijze presenteren.
|
|
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)
In dit keuzedeel ontwikkel je je eigen ondernemend gedrag. Je onderzoekt jezelf, je (werk)omgeving en verbetermogelijkheden. Je signaleer mogelijkheden voor verandering en innovatie en neemt initiatieven in je werk.
|
|
Voorbereiding HBOVoorbereiding HBO
Dit keuzedeel is bedoeld als voorbereiding op een HBO-opleiding. Hoe kies je een passende HBO-opleiding? Welke competenties ga je in een HBO-opleiding ontwikkelen? Je leert een goede keuze maken voor een opleiding, informatie voor opdrachten zoeken, selecteren en analyseren, samenwerken in projectgroepen en reflecteren op gedrag en resultaten. Na afronding ben je klaar voor een vliegende start in het HBO!
|
|