Cluster 1: Oriëntatie marketing en sales
Cluster 1: Oriëntatie marketing en sales
Je doet kennis op van de belangrijkste onderwerpen op het gebied van marketing. Zo leer je bijvoorbeeld over het marketingmixbeleid, productbeleid en sales, macro, meso en micro aspecten en marketingorganisatie.
|
30 |
|
MarketingMarketing
Deze module biedt een brede basis in het vakgebied marketing en sales. Onderwerpen die aan bod komen zijn: marketingconcept, marketingplanning, marketingstrategie, markt- en vraagbegrippen, marketinginstrumenten en toepassingsgebieden.
|
5 |
|
Inleiding salesInleiding sales
Sales is een vak apart. Een vak dat met de snelle groei van internet bovendien sterk ontwikkeld is en geprofessionaliseerd is. In deze module maak je kennis met sales, koopprocessen en gedragingen, modellen, planningen en gesprekstechnieken. Na afronding ben je in staat om de opgedane kennis en inzichten toe te passen in een verkoopomgeving.
|
5 |
|
Algemene beroepsoriëntatieAlgemene beroepsoriëntatie
In de module Algemene beroepsoriëntatie leer je om je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin je werkt (of gaat werken). Je leert om als professional naar jezelf en naar je beroepsomgeving te kijken.
|
5 |
|
Management en organisatieManagement en organisatie
De wijze waarop een organisatie is gestructureerd is sterk bepalend voor het succes van de organisatie. In deze module leer je daarom over organisatie-indelingen, organisatie-structuur, groeifasen van organisaties, bedrijfswetgeving en ondernemingsvormen, managementtheorieën, duurzaamheid en MVO.
|
5 |
|
Oriëntatie bedrijfseconomieOriëntatie bedrijfseconomie
Deze module biedt inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Zo leer je onder andere onderscheid maken tussen verschillende soorten kosten. Ook het opstellen van de balans en de resultatenrekening van een organisatie komt aan bod. Daarnaast leer je kostprijzen opstellen en doe je kennis op over de financiering van een organisatie.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Oriëntatie Marketing en salesPraktijkintegratie Oriëntatie Marketing en sales
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze module stel je een rapportage op over de actuele marketing- of salesactiviteiten op tactisch/operationeel niveau en leg je een relatie met ontwikkelingen in de externe omgeving aan de hand van een desk research.
|
5 |
|
Cluster 2: Marketingcommunicatie
Cluster 2: Marketingcommunicatie
Dit cluster leert je om op basis van communicatiemodellen effectief te communiceren met interne en externe doelgroepen. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan marketingdoelgroepen of andere doelgroepen die invloed hebben op het beleid van de organisatie. Je onderzoekt de effectiviteit van voornamelijk de externe communicatie van de organisatie.
|
30 |
|
Effectief communicerenEffectief communiceren
In deze module leer je je mondeling en schriftelijk correct en effectief te kunnen uitdrukken. Je bent in staat een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een steeds intercultureler wordende context.
|
5 |
|
MarketingcommunicatieMarketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
|
5 |
|
Zakelijk EngelsZakelijk Engels
In de zakenwereld is Engels de voertaal. In deze module leer je het Engels dat je nodig hebt in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Inleiding onderzoek doenInleiding onderzoek doen
Het doel van de module ‘Inleiding onderzoek doen’ is het aanleren van de basisvaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Deze vaardigheden bestaan uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
|
5 |
|
Praktijkintegratie marketingcommunicatiePraktijkintegratie marketingcommunicatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. De opdracht in deze module is gericht op het schrijven van een rapportage over de actuele marketing- en salesactiviteiten van een organisatie op operationeel/tactisch niveau. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research leg je een relatie met de ontwikkelingen in de externe omgeving.
|
5 |
|
Cluster 3: Floor & store
Cluster 3: Floor & store
Na afronding van dit cluster ben je goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot retail en digital marketing en kun je deze kennis vertalen naar een marketingstrategie. Je duidt daarbij het verschil tussen korte en lange termijn en voert de strategie gedetailleerd uit op basis van de theorieën en concepten die worden aangereikt door de speciale vakgebieden die met marketing te maken hebben. Ook vertaal je de gekozen strategie naar een passende formule en relatiebeheer.
|
30 |
|
RetailmarketingRetailmarketing
Deze module zoomt nader in op de retailbranche. Daarbij komen onder andere retailmarketing, goederenretail in Nederland, de detailhandel in internationaal perspectief en technologische ontwikkeling aan de orde. Vervolgens gaat de module in op het strategisch proces, waarbij de strategische stappen en dynamische ontwikkelingen binnen de retail worden behandeld. Ook leer je over externe analyses (omgevingsverkenning en concurrentieanalyse) en interne analyses (omzet en rendement), de vertaling van deze analyses naar strategische keuzes voor de externe marketingmix (doelgroep, product, plaats, prijs en promotie), de interne marketingmix (personeel, fysieke distributie en presentatie) en het beheerssysteem van de marketinginstrumenten (zowel controle op de uitvoering als de marketingmixinstrumenten).
|
5 |
|
Customer insight & personalisatieCustomer insight & personalisatie
Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leer je een beter beeld krijgen van wat jouw klant met jouw product of dienst doet. Ook ontdek je hoe je het aanbod beter kunt afstemmen op de wensen van de klant.
|
5 |
|
Digital marketingDigital marketing
De module Digitale marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing. Na afronding ben je in staat de diverse technieken toe te passen.
|
5 |
|
Inleiding logistiek managementInleiding logistiek management
Als commercieel manager in een retailorganisatie organiseer, plan en bestuur je en voer je de goederenstroom uit. Je bent verantwoordelijk voor de opslag en het transport van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten. Deze module biedt je de benodigde logistieke kennis.
|
5 |
|
BedrijfsadministratieBedrijfsadministratie
Deze module leert je om zelfstandig een interne winst- en verliesrekening en een interne resultatenanalyse op te stellen zoals een analyse van de afdelingsresultaten. Ook leer je diverse berekeningen en boekingen maken met betrekking tot het fabricageproces van productiebedrijven.
|
5 |
|
Praktijkintegratie MarktbewerkingPraktijkintegratie Marktbewerking
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je een SWOT-analyse op voor een bedrijf of bedrijfsonderdeel en kom je tot een (nieuwe) retailstrategie en een retail actieplan.
|
5 |
|
Cluster 4: Afstuderen |
30 |
|
LeidinggevenLeidinggeven
Deze module gaat uitgebreid in op de principes van leidinggeven aan personen en processen. Ook is er aandacht voor de verschillen tussen leidinggeven in een projectorganisatie en leidinggeven in een matrixorganisatie. Daarnaast wordt ingegaan op de benodigde vaardigheden zoals gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tot slot gaat de module in op het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend en ondernemend leiderschap.
|
5 |
|
Human resource managementHuman resource management
De module Human resource management bevat veel actuele onderwerpen en koppelt de theorie direct aan de praktijk. Er wordt onder meer ingegaan op leidinggeven, organisatiepsychologie, arbeidspsychologie en personeelspsychologie.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Praktijk (stage)Praktijk (stage)
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
0 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO Associate degree-niveau in een beroepsspecifieke context. Allereerst wordt een plan van aanpak gemaakt, vervolgens wordt er deskresearch gedaan en wordt de opdracht uitgevoerd. Tot slot wordt er gereflecteerd op het proces en het resultaat.
|
5 |
|
Totaal Associate degree Retail Management |
120 |
|