Cluster 1: Oriëntatie marketing en salesCluster 1: Oriëntatie marketing en sales
Je doet kennis op van de belangrijkste onderwerpen op het gebied van marketing. Zo leer je bijvoorbeeld over het marketingmixbeleid, productbeleid en sales, macro, meso en micro aspecten en marketingorganisatie.
|
30 |
|
MarketingMarketing
Deze module biedt een brede basis in het vakgebied marketing. Onderwerpen die aan bod komen zijn: marketingconcept, marketingplanning, marketingstrategie, markt- en vraagbegrippen, marketinginstrumenten en toepassingsgebieden.
|
5 |
|
Inleiding SalesInleiding Sales
Sales is een vak apart. Een vak dat met de snelle groei van internet bovendien sterk ontwikkeld is en geprofessionaliseerd is. In deze module maak je kennis met sales, koopprocessen en gedragingen, modellen, planningen en gesprekstechnieken. Na afronding ben je in staat om de opgedane kennis en inzichten toe te passen in een verkoopomgeving.
|
5 |
|
Algemene beroepsoriëntatieAlgemene beroepsoriëntatie
In de module Algemene beroepsoriëntatie leer je om je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin je werkt (of gaat werken). Je leert om als professional naar jezelf en naar je beroepsomgeving te kijken.
|
5 |
|
Management en organisatieManagement en organisatie
De wijze waarop een organisatie is gestructureerd is sterk bepalend voor het succes van de organisatie. In deze module leer je daarom over organisatie-indelingen, organisatie-structuur, groeifasen van organisaties, bedrijfswetgeving en ondernemingsvormen, managementtheoriën, duurzaamheid en MVO.
|
5 |
|
Oriëntatie bedrijfseconomieOriëntatie bedrijfseconomie
Deze module biedt inzicht in de basisbegrippen uit de bedrijfseconomie. Zo leer je onder andere onderscheid maken tussen verschillende soorten kosten. Ook het opstellen van de balans en de resultatenrekening van een organisatie komt aan bod. Daarnaast leer je kostprijzen opstellen en doe je kennis op over de financiering van een organisatie.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Oriëntatie Marketing en SalesPraktijkintegratie Oriëntatie Marketing en Sales
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze module stel je een rapportage op over de actuele marketing- of salesactiviteiten op tactisch/operationeel niveau en leg je een relatie met ontwikkelingen in de externe omgeving aan de hand van een desk research.
|
5 |
|
Cluster 2: MarketingcommunicatieCluster 2: Marketingcommunicatie
Dit cluster leert je om op basis van communicatiemodellen effectief te communiceren met interne en externe doelgroepen. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan marketingdoelgroepen of andere doelgroepen die invloed hebben op het beleid van de organisatie. Je onderzoekt de effectiviteit van voornamelijk de externe communicatie van de organisatie.
|
30 |
|
Effectief communicerenEffectief communiceren
In deze module leer je je mondeling en schriftelijk correct en effectief te kunnen uitdrukken. Je bent in staat een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een steeds intercultureler wordende context.
|
5 |
|
MarketingcommunicatieMarketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
|
5 |
|
Zakelijk EngelsZakelijk Engels
In de zakenwereld is Engels de voertaal. In deze module leer je het Engels dat je nodig hebt in het bedrijfsleven. Denk onder andere aan de specifieke termen en het taalgebruik om te onderhandelen, ideeën te presenteren of zakelijke afspraken te maken. Ook aan eventuele culturele verschillen tussen zakenpartners wordt aandacht besteed.
|
10 |
|
Inleiding onderzoek doenInleiding onderzoek doen
Het doel van de module ‘Inleiding onderzoek doen’ is het aanleren van de basisvaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Deze vaardigheden bestaan uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
|
5 |
|
Praktijkintegratie marketingcommunicatiePraktijkintegratie marketingcommunicatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. De opdracht in deze module is gericht op het schrijven van een rapportage over de actuele marketing- en salesactiviteiten van een organisatie op operationeel/tactisch niveau. Met behulp van de gestructureerde aanpak van de desk research leg je een relatie met de ontwikkelingen in de externe omgeving.
|
5 |
|
Cluster 3: Marketing en strategieCluster 3: Marketing en strategie
Na afloop van de module Marketing en strategie kun je aantonen dat je over voldoende kennis over de aspecten die te maken hebben met het formuleren van het strategisch beleid van de organisatie beschikt.
|
30 |
|
ProjectmanagementProjectmanagement
Projectmatig werken wordt meer en meer (h)erkend als een efficiënte, doelgerichte werkwijze. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de vele veranderingen op alle denkbare gebieden worden veel van dergelijke eenmalige en complexe activiteiten noodzakelijk. Om deze activiteiten op een effectieve en efficiënte manier binnen de gestelde tijd en binnen het gestelde budget uit te voeren wordt vaak gekozen voor een eenduidige aanpak: projectmanagement. Tijdens de module Projectmanagement maak je kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement.
|
5 |
|
Marketing – VerdiepingMarketing – Verdieping
De economie is constant in beweging. Het marketingvak is dan ook zeer dynamisch. Deze module biedt een verdieping op de module Inleiding marketing en versterkt je kennis op marketinggebied. Je leert onder andere over marktonderzoek, marketinginstrumenten, online marketing, internationale marketing, financiële en portfolio-analyse, de SWOT-analyse en marketingstrategie.
|
5 |
|
Marktonderzoek & big dataMarktonderzoek & big data
Marktonderzoek is essentieel bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. In deze module leer je signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden. Ook leer je het onderzoek opzetten, een centrale onderzoeksvraag formulieren, een onderzoeksplan ontwikkelen en het onderzoek uit te voeren met behulp van de juiste tools en methoden. De resultaten leer je vervolgens verwerken tot een advies voor de organisatie over te nemen strategische bedrijfs- en marketingbeslissingen.
|
5 |
|
Customer insight & personalisatieCustomer insight & personalisatie
Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leer je een beter beeld krijgen van wat jouw klant met jouw product of dienst doet. Ook ontdek je hoe je het aanbod beter kunt afstemmen op de wensen van de klant.
|
5 |
|
Digital marketing Digital marketing
De module Digitale marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing. Na afronding ben je in staat de diverse technieken toe te passen.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Marketing en strategiePraktijkintegratie Marketing en strategie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je vanuit een strategische koers van de organisatie een marketing implementatieplan op, waarin de marketing mix wordt uitgewerkt en in samenhang wordt gebracht met de kosten en opbrengsten van de marketingactiviteiten.
|
5 |
|
Cluster 4: Afstuderen |
30 |
|
Strategische marketing Strategische marketing
Tijdens deze module leer je een operationeel marketingplan opstellen voor een product, dienst of een non-profit organisatie. Hierbij maak je gebruik van relevante theorieën. Denk bijvoorbeeld aan het groeimodel van Ansoff, de waardestrategiën van Treacy & Wiersema of het SFA-model.
|
5 |
|
Waardepropositie ontwerpWaardepropositie ontwerp
Het hoofddoel van deze module is dat je over kennis en kunde beschikt om producten en diensten te kunnen ontwikkelen die waarde toevoegen voor klant en onderneming. Hierbij maak je gebruik van relevante theorieën en onderzoeksmethodieken.
|
5 |
|
AdviesvaardighedenAdviesvaardigheden
Deze module leert je om een professioneel advies uit te brengen. Daarbij komen alle stappen van het adviestraject aan bod. Van het bepalen van behoeften en het doen van vooronderzoek, tot het implementeren van het advies en het afsluiten en evalueren van het adviestraject met de opdrachtgever. Daarnaast wordt besproken wat de taken zijn van een externe en interne adviseur en welke ethische aspecten belangrijk zijn bij het werk van een adviseur.
|
5 |
|
Praktijk (stage) Praktijk (stage)
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene HBO-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
Portfolio Portfolio
De portfoliomodule brengt je ontwikkeling gedurende de opleiding in beeld. In de module hou je je ontwikkeling bij door te reflecteren op de eigen ontwikkeling en de studievoortgang. Daartoe ontvang je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
0 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de afstudeeropdracht, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
5 |
|
Totaal Associate degree Marketing |
120 |
|