De opleiding omvat de volgende modules:
Mediastrategie
In deze module ga je aan de slag met het ontwikkelen en schrijven van een mediastrategie voor een organisatie. Ook de toepassing en uitvoering van het plan komen daarbij uiteraard aan bod. Daarbij maak je gebruik van onderzoek, analyses, vergelijkbare communicatie-uitingen en ontwerptrajecten voor de ontwikkeling van mediaconcepten.
Na afronding kun je o.a.:
- een mediadoelstelling afleiden aan de hand van een probleemanalyse.
- de samenhang tussen de mediastrategie en de organisatiedoelstellingen laten zien.
- het imago en de identiteit van een organisatie op strategisch niveau onderzoeken.
- de communicatiedoelstellingen van de organisatie formuleren.
- bepalen via welke media de communicatiedoelstellingen te beïnvloeden zijn.
- een mediastrategie formuleren en motiveren.
- de in te zetten mediatypen beschrijven en motiveren.
- de succes- en risico-indicatoren voor de mediastrategie opstellen.
- een ontwikkeltraject opstellen voor de uitwerking van mediaconcepten.
- een beknopte aanbeveling (Executive Summary) schrijven van de gekozen strategie.
- een voorstel doen voor een planning en de kosten van de gekozen mediastrategie.
Mediaconsultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Alle fasen van het adviestraject komen daarbij aan de orde. Onderwerpen die in deze module aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, samenwerkingscontracten, contractbesprekingen, het opstellen van een contentstrategie, het plan van actie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie. Na afronding ben je in staat het volledige mediaconsultancytraject te doorlopen en om een online en offline mediaplanning, -strategie en -tactiek te ontwikkelen voor een interne of externe opdrachtgever.
Identiteit en imago
Deze module gaat uitgebreid in op het belang van een sterke reputatie. Je leert adviseren op het gebied van reputatiemanagement en kunt na afronding optreden als gesprekspartner van communicatieprofessionals bij wie de kennis over de samenhang tussen identiteit en imago vaak ontbreekt.
Je leert een analyse uitvoeren m.b.t. de identiteit en het imago van een organisatie en een basis voor het gewenste imago creëren door middel van een sustainable corporate story. Ook leer je identiteit en imago strategisch en tactisch beïnvloeden met behulp van modellen en technieken zoals de gap-analyse, het linkage-model van Grunig en Hunt en het 7-stappenplan van Van Riel.
Contentmarketing
Deze module behandelt alle aspecten van contentmarketing: van het opstellen van een strategie tot en met de tools die nodig zijn voor de uitvoering hiervan.
Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a.:
- achtergrond, doelen en onderdelen van een contentmarketingstrategie
- verschillende soorten content
- nieuwswaarde, kwaliteit en deelbaarheid van content
- de contentmarketingstrategie in het kader van de bredere communicatiestrategie
- mogelijkheden voor distributie en promotie van content
- tools voor de uitvoering van een contentmarketingstrategie (o.a. de editorial calendar)
- het opstellen van een contentmarketingstrategie aan de hand van een communicatiestrategie
- het produceren, distribueren en promoten van content die past bij een doelstelling
- de gevolgen van contentmarketing voor conversie, imagoverbetering en andere marketing- en communicatiedoelstellingen
- het beoordelen en meten of contentmarketing effectief zal zijn.
Data analytics en marketingcommunicatie
In deze module leer je om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
Na afronding kun je o.a.:
- aan de hand van een communicatievraagstuk bepalen welke metrics relevant zijn.
- passende vragen en doelen formuleren voor een dataverzameling.
- een passende data-analysemethode selecteren.
- (big) dataset(s) analyseren en hierover rapporteren aan stakeholders.
- op basis van een data-analyse voorstellen doen ter verbetering van de marketingcommunicatie.
- een verbetervoorstel op basis van een data-analyse op overtuigende eenduidige wijze visualiseren.
Praktijkintegratie Verdieping overheids- en corporate communicatie
In de praktijkintegratie-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
In deze module ga je aan de slag met het onderzoeken van de huidige identiteit of imago van een overheids- of corporate organisatie. Ook ga je een communicatieplan ontwikkelen om de gewenst identiteit of het gewenste imago te creëren.