De cursus Zakelijk coachen is zeer volledig en omvat de onderstaande modules.
Zelfonderzoek en reflectie
Wie anderen wil kunnen coachen, moet allereerst kritisch naar zichzelf en zijn ontwikkeling kunnen kijken. Daarom is deze module gericht op zelfonderzoek. Wat zijn je eigen waarden, overtuigingen en houdingen en welke invloed hebben deze op de wijze waarop je als coach werkt? Hoe reageer je met empathie op de emoties van een cliënt zonder persoonlijk betrokken te raken? Ook leer je omgaan met culturele, religieuze en sekseverschillen. Bovendien werk je aan je communicatievaardigheden, het ontvangen van feedback en het leren reflecteren op je eigen handelen. Na afronding van deze module heb je geleerd om regelmatig te reflecteren op je eigen gedrag én om jezelf doorlopend te blijven ontwikkelen.
Algemene coachingsvaardigheden
Deze module draait om de vaardigheden die je in iedere coachingssituatie nodig hebt. Zo leer je bijvoorbeeld actief luisteren, een goed contact opbouwen, je communicatie en taalgebruik aanpassen aan de cliënt, effectief vragen stellen, feedback geven, keuzes begeleiden en patronen bij je cliënt herkennen. Daarbij is veel aandacht voor de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt. Je ontdekt bijvoorbeeld hoe je er voor zorgt dat je cliënt zich niet afhankelijk gaat voelen van jou als coach en hoe je samen met de cliënt zicht houdt op het proces en het realiseren van doelstellingen.
Het coachingstraject
Het complete coachingstraject komt aan bod. Wat zijn de randvoorwaarden? Waar begin je en welke stappen doorloop je? Hoe bewaak je het traject en hoe kun je dit evalueren?
Zakelijk coachen
Deze module gaat uitgebreid in op het coachen van medewerkers en teams in een bedrijfsmatige setting. Allereerst wordt ingegaan op leiderschapsstijlen en de manier waarop deze de coaching beïnvloeden. Ook maak je kennis met verschillende manieren van leidinggeven (directief, sturend, ondersteunend, coachend). Vervolgens maak je kennis met oplossingsgericht coachen en resultaatgericht coachen. Wat zijn de achterliggende principes en wanneer kies je voor welke vorm? Je leert achterhalen wat de coachingsbehoefte van medewerkers is aan de hand van het GROW coachingsmodel.
Daarnaast wordt in deze module uitgebreid ingegaan op het functioneren van teams. Zo is er aandacht voor groepskenmerken, leer je effectieve en niet-effectieve denk- en gedragskenmerken herkennen en koppel je deze aan het al dan niet behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Tot slot is er aandacht voor privacy. Een onderwerp waar iedere coachende leidinggevende mee te maken krijgt. Waarom is vertrouwelijkheid zo belangrijk? Welke situaties vragen om vertrouwelijkheid? En in welke mate is de AVG van belang?