Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: |
|
Loopbaan en burgerschapLoopbaan en burgerschap
Deze module bestaat uit twee delen. In het deel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke onderdelen van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap.
Het deel Loopbaan draait om jou als professional. Je krijgt meer zicht op je kwaliteiten, mogelijkheden en de reden om een bepaalde keuze te maken. Ook onderzoek je wat voor baan bij jou past en hoe je zelf invloed kunt hebben op je loopbaan. Verder komt het opbouwen van een (professioneel) netwerk aan bod.
|
|
Rekenen niveau 4Rekenen niveau 4
In deze module leer je rekenen op MBO 4-niveau. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- grootheden en eenheden
- oriëntatie in de twee en driedimensionale wereld
- verhoudingen herkennen en gebruiken
- procenten gebruiken
- omgaan met kwantitatieve informatie
|
|
Nederlands 3FNederlands 3F
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
|
|
EngelsEngels
Kennis van de Engelse taal is noodzakelijk voor iedereen. In deze module leer je Engelse teksten lezen en Engels verstaan op B1-niveau (halfgevorderd) en gesprekken voeren, spreken en schrijven op A2-niveau (beginner).
|
|
Specifieke modules voor deze opleiding: |
|
Commercieel EngelsCommercieel Engels
Je verbetert je Engels, specifiek gericht op commerciële beroepssituaties. Zo leer je bijvoorbeeld e-mail en post verwerken en behandelen, uitnodigingen opstellen, offertes beoordelen en klant-, product- en marktinformatie lezen. Ook je mondelinge vaardigheid in het Engels komt uitgebreid aan bod. Je leert o.a. telefoongesprekken voeren, verkoopgesprekken voeren, klachten afhandelen, vragen beantwoorden en presenteren.
|
|
Commerciële vaardighedenCommerciële vaardigheden
In deze module werk je aan belangrijke commerciële vaardigheden. Je leert bijvoorbeeld verkoop- en acquisitiegesprekken voeren, telefonische verkoopgesprekken voeren, koop- en weerstandsignalen herkennen en hierop inspelen en (product)presentaties verzorgen.
|
|
Marketing en marktonderzoekMarketing en marktonderzoek
Deze module geeft een introductie in marketing. Je maakt kennis met belangrijke marketingbegrippen en leert marketingproducten inzetten op een manier die past binnen het commercieel beleid. Begrippen die aan bod komen, zijn o.a. marketingmiddelen, marketingorganisatie, markonderzoek, marktbewerking en het marketingplan.
|
|
ComputervaardighedenComputervaardigheden
In deze module laat je zien dat je kunt omgaan met de computer en veelgebruikte programma’s, zoals Word, Excel en PowerPoint. Dit doe je door het maken van een opdracht, waarop je feedback krijgt van je docent.
|
|
SalesSales
In deze module leer je alles over sales en inkooporganisaties. Deze module gaat in op de voorbereiding, het doen van acquisitie, het opstellen van een goede offerte en het sluiten van de overeenkomst. Aan het eind van de module ben je in staat om het volledige verkooptraject succesvol te doorlopen.
|
|
Relatiebeheer en customer serviceRelatiebeheer en customer service
Deze module richt zich op het proces van aftersales en customer care.
Daarbij komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
• Pre-sales.
• Het accountplan.
• Klanttevredenheid.
• Het meten van klanttevredenheid.
• Customer service.
• Klachtenbehandeling.
• Promoties.
• Retentie.
• Loyaliteit.
|
|
SpaansSpaans
Tijdens deze module leer je Spaans lezen op B1-niveau (halfgevorderd). De onderdelen luisteren, gesprekken voeren, spreken en schrijven leer je op A2-niveau (beginner).
|
|
AccountplannenAccountplannen
In deze module leer je over de taken van een (junior) accountmanager.
Daarbij komen de volgende onderwerpen aan bod:
• Accountmanagement.
• Globalisering.
• Accountanalyse.
• Accountplan ontwerp.
• De valkuilen/pitfalls.
• Account Project Team.
• Account Testimonial.
|
|
NetwerkenNetwerken
Netwerken is onmisbaar om een goede relatie met de klant te krijgen. Voor een (junior) accountmanager is een proactieve houding in het opbouwen en uitbouwen van netwerken dan ook een must. In deze module leer je bestaande (virtuele) netwerken in kaart brengen en onderzoeken welke netwerken het meest relevant zijn voor je eigen functioneren én voor de organisatie. Vervolgens leg je relaties en bouw je deze verder uit.
|
|
KeuzedelenKeuzedelen
De keuzedelen bieden een verbreding of verdieping van je kennis en maken het mogelijk om je opleiding nog beter aan te laten sluiten bij je wensen en interesses. Zo volg je bijvoorbeeld modules die aansluiten bij de vervolgopleiding die je wilt volgen of die je een voorsprong geven voor als je straks gaat solliciteren. Een overzicht van de beschikbare keuzedelen bij jouw opleiding vind je hier.
|
|
Digitale vaardigheden gevorderdDigitale vaardigheden gevorderd
Dit keuzedeel breidt je digitale vaardigheden verder uit. Je leert o.a. over digitaal communiceren, het beheren van digitale informatie en over veilig digitaal werken.
|
|
Internationaal I: overbruggen (interculturele) diversiteitInternationaal I: overbruggen (interculturele) diversiteit
We leven en werken samen met mensen uit allerlei culturen. Dit keuzedeel leert je goed omgaan met culturele diversiteit tussen mensen. Je wordt je bewust van verschillen in bv. omgangsvormen en communicatie.
|
|
Lean en creatiefLean en creatief
Lean en creatief werken draait om toekomstgericht en (pro)actief handelen in een snel veranderende omgeving. Dit keuzedeel biedt je de mindset en toolset die je hiervoor nodig hebt. Je leer bijvoorbeeld een heldere (klant)vraag formulieren, kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs)processen, creatieve en innovatieve oplossingen en verbeteringen verzinnen en je ideeën op overtuigende wijze presenteren.
|
|
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)
In dit keuzedeel ontwikkel je je eigen ondernemend gedrag. Je onderzoekt jezelf, je (werk)omgeving en verbetermogelijkheden. Je signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie en neemt initiatieven in je werk.
|
|
Ondernemerschap MBOOndernemerschap MBO
Dit keuzedeel richt zich op de ontwikkeling van ondernemend gedrag van deelnemers/werknemers op verschillende niveaus in de eigen beroepsuitoefening en werkomgeving. Ondernemend gedrag wordt gekarakteriseerd door trefwoorden als: verantwoordelijkheid, omgevingssensitiviteit, zelfstandigheid, initiatiefrijk, verbeteringsgericht, creativiteit, zelfreflectie, een lerende houding en een hands-onmentaliteit. Een ondernemende houding van werknemers draagt bij aan het innovatief vermogen van een organisatie.
|
|
Voorbereiding HBOVoorbereiding HBO
Dit keuzedeel is bedoeld als voorbereiding op een HBO-opleiding. Hoe kies je een passende HBO-opleiding? Welke competenties ga je in een HBO-opleiding ontwikkelen? Je leert een goede keuze maken voor een opleiding, informatie voor opdrachten zoeken, selecteren en analyseren, samenwerken in projectgroepen en reflecteren op gedrag en resultaten. Na afronding ben je klaar voor een vliegende start in het HBO!
|
|