Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: |
|
Loopbaan en BurgerschapLoopbaan en Burgerschap
Deze module bestaat uit twee delen. In het onderdeel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke aspecten van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap.
Het onderdeel Loopbaan draait om jou als professional. Je brengt in kaart wat je capaciteiten en motieven zijn en onderzoekt wat voor baan bij jou past en hoe je zelf sturing kunt geven aan je loopbaan. Ook het opbouwen van een (professioneel) netwerk komt aan bod.
|
|
Rekenen 2FRekenen 2F
Deze module brengt je rekenvaardigheden op niveau 2F, het niveau dat hoort bij een MBO 2 of 3-opleiding. De module is opgebouwd uit vier onderdelen: Getallen, Verhoudingen, Meten en meetkunde en Verbanden.
|
|
Nederlands 2FNederlands 2F
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 2F, het niveau dat hoort bij een MBO 2 of 3-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
|
|
Specifieke modules voor deze opleiding: |
|
Commercieel EngelsCommercieel Engels
Je verbetert je Engels, specifiek gericht op commerciële beroepssituaties. Zo leer je bijvoorbeeld e-mail en post verwerken en behandelen, uitnodigingen opstellen, offertes beoordelen en klant-, product- en marktinformatie lezen. Ook je schriftelijke vaardigheid in het Engels komt uitgebreid aan bod. Je leert o.a. telefoongesprekken voeren, verkoopgesprekken voeren, klachten afhandelen, vragen beantwoorden en presenteren.
|
|
Commerciële vaardighedenCommerciële vaardigheden
In deze module werk je aan belangrijke commerciële vaardigheden. Je leert bijvoorbeeld verkoop- en acquisitiegesprekken voeren, telefonische verkoopgesprekken voeren, koop- en weerstandsignalen herkennen en hierop inspelen en (product)presentaties verzorgen.
|
|
Marketing en marktonderzoekMarketing en marktonderzoek
Deze module geeft een introductie in marketing. Je leert de belangrijkste marketingbegrippen kennen marketingproducten inzetten binnen het commercieel beleid. Begrippen die aan bod komen, zijn o.a. marketingmiddelen, marketingorganisatie, markonderzoek, marktbewerking en het marketingplan.
|
|
Computervaardigheden voor commercieComputervaardigheden voor commercie
Deze module bestaat uit de volgende onderdelen:
Computer Essentials
Deze module behandelt basisbegrippen en vaardigheden m.b.t. het gebruik van apparaten, het maken en beheren van bestanden, netwerken en gegevensbeveiliging.
Online Essentials
In deze module draait het om basisbegrippen en -vaardigheden m.b.t. het gebruik van internet. Denk bijvoorbeeld aan efficiënt zoeken naar informatie, online communicatie en e-mail.
Tekstverwerking/Word
Je leert moeiteloos werken met Word, het meest gebruikte programma voor tekstverwerken. Je leert documenten maken inclusief figuren, tabellen en grafieken. Ook leer je het stijlen toepassen, werken met formulieren en verzendlijsten maken.
Spreadsheets/Excel
Een spreadsheet is te vergelijken met een rekenmachine. Maar met een computer heb je veel meer mogelijkheden. Zelfs de meest ingewikkelde berekeningen verschijnen in een handomdraai op je scherm. Het gaat niet alleen een stuk sneller, maar je kunt ook de resultaten overzichtelijk presenteren. Spreadsheets worden gebruikt voor het opstellen van budgetten, het maken van prognoses, zakelijke grafieken en financiële rapportages.
Databases gebruiken
Beschik je over een grote hoeveelheid gegevens, waar je op ieder moment van de dag bij moet kunnen? Dan is het gebruik van een database een prima oplossing. Je kunt alle gegevens invoeren, aanpassen en uitbreiden. Binnen bedrijven en organisaties worden databases veelal gebruikt voor het bijhouden van klant- en voorraadgegevens.
Presentaties
Op je computer zitten tal van teken- en presentatiemogelijkheden. Een afbeelding of illustratie kan een goede ondersteuning zijn bij een tekst. Zo draagt de combinatie van woord en beeld vaak bij aan effectieve communicatie. Bijvoorbeeld bij het houden van een presentatie. Niet vreemd dus dat deze hulpmiddelen veel worden ingezet in het bedrijfsleven en bij het lesgeven.
|
|
SalesSales
Deze module behandelt het volledige verkooptraject. Wat is de rol van sales? Hoe ziet het koopproces van de klant er uit? Welke strategie zit er achter sales? Wat zijn de sales funnel en de customer life cycle (CLC)? Ook accountmanagement komt aan bod. Tot slot is er aandacht voor prijs-, leverings- en betalingsvoorwaarden en voor budgetvormen, -bewaking, -verantwoordelijkheid en -technieken.
|
|
Relatiebeheer en customer serviceRelatiebeheer en customer service
Je leert de verschillende stappen in het aftersales-traject op correcte wijze uitvoeren. Zo leer je bijvoorbeeld klachten afhandelen en webcare-mogelijkheden inzetten om de band met de klant te verstevigen. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. pre-sales, CRM-tools, klanttevredenheid, customer service, webcare en loyaliteit.
|
|
AccountplannenAccountplannen
In deze module leer je de uitvoerende en initiërende taken van een (junior) accountmanager.
Onder andere onderstaande onderwerpen komen aan bod: • Accountmanagement. • Globalisering. • Accountanalyse. • Accountplan ontwerp. • De valkuilen/pitfalls. • Account Project Team. • Account Testimonial.
|
|
NetwerkenNetwerken
Netwerken is onmisbaar in het bewerkstelligen van een goede relatie met de klant. Als (junior) accountmanager is een proactieve houding in het opbouwen en uitbouwen van netwerken een must. Je brengt bestaande (virtuele) netwerken in kaart en onderzoekt welke netwerken het meest relevant zijn voor je eigen functioneren én voor de organisatie. Vervolgens leg je relaties en bouw je deze verder uit.
|
|
KeuzedelenKeuzedelen
De keuzedelen bieden een verbreding of verdieping van je kennis en maken het mogelijk om je opleiding nog beter aan te laten sluiten bij je wensen en interesses. Zo volg je bijvoorbeeld modules die aansluiten bij de vervolgopleiding die je wilt volgen of die je een voorsprong geven voor als je straks gaat solliciteren. Een overzicht van de beschikbare keuzedelen bij jouw opleiding vind je hier.
|
|
Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteitInternationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit
We leven en werken samen met mensen uit allerlei culturen. Dit keuzedeel draait om bewustwording van deze (interculturele) diversiteit. Daarbij wordt gekeken naar verschillende contexten. Wanneer je de verschillen tussen culturen herkent, zul je merken dat er minder knelpunten zijn op het gebied van samenwerking, aansturing en zakelijke overeenkomsten.
|
|
Nederlands 3FNederlands 3F
Je brengt je kennis van en vaardigheid in het Nederlands op het landelijk vastgestelde referentieniveau. 3F. Daarbij ligt de nadruk op toepassing van het Nederlands.
|
|
Rekenen 3FRekenen 3F
Dit keuzedeel breng je kennis en vaardigheden op rekengebied op het landelijk vastgestelde referentierekenniveau 3F. Daarbij ligt de nadruk op toepassing van je rekenvaardigheid. toepassingsgerichte benadering van rekenen.
|
|
Ondernemerschap MBOOndernemerschap MBO
Wat komt er allemaal kijken bij het starten en runnen van je eigen onderneming? En welke vakkennis en vaardigheden heb je nodig als kleine zelfstandig ondernemer? Dat is waar dit keuzedeel op ingaat. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. het voeren van een kleine onderneming op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau, het runnen van een onderneming volgens een plan, het bepalen van de reikwijdte en inrichting van je werkzaamheden en het inspelen op je omgeving.
|
|