Je volgt in deze opleiding de onderstaande modules.
Organisatiekunde
In deze module doe je algemene kennis op over organisaties. Zo leer je o.a. over organisatievormen, bedrijfsstructuren, bedrijfsbelangen en strategie. Ook leer je wat er komt kijken bij het reserveren van faciliteiten en locaties. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij de prijs/kwaliteits-verhouding? En hoe onderhandel je over de prijs? Tot slot wordt uitgebreid ingegaan op het organiseren van bijeenkomsten. Van het maken van een planning en een draaiboek, tot het maken van een kostenoverzicht en het verzorgen van de informatievoorziening voorafgaand aan, tijdens en na afloop van de bijeenkomst.
Kwaliteit en zakelijke etiquette
Je leert de basisprincipes van kwaliteit en de 'regels' die gelden rondom zakelijke etiquette. Hoe ga je in het bedrijfsleven op een professionele en correcte manier om met interne en externe contacten? Waar moet je op letten bij mondeling of schriftelijk contact? Ook leer je over kwaliteitssystemen en kwaliteitseisen die gelden bij verschillende organisaties.
Archivering
Alle basisprincipes van het registreren, opslaan en archiveren van informatie en documenten komen aan de orde in deze module. Na het opzetten, inrichten en beheren van een archief leer je mappen en dossiers samenstellen en beheren. Ook leer je over eisen van gebruikers en organisaties rond informatievoorziening en toegankelijkheid.
Sneltypen
In een innovatieve en speciaal voor de LOI ontworpen omgeving leer je blind en foutloos typen met tien vingers. Hiervoor maak je gebruik van je eigen QWERTY-toetsenbord. Ook leer je hoe je je houding achter het toetsenbord verbetert. Het doel is om 150 aanslagen per minuut te kunnen halen.
Zakelijk Nederlands
Je leert mondeling en schriftelijk moeiteloos communiceren in de beroepssituatie. Zo is er o.a. aandacht voor het verwerken en behandelen van e-mail en post, verslaglegging bij vergaderingen, het maken van webteksten, verslagen en instructies, het maken van rapportages en overzichten en het opstellen van uitnodigingen en leveringscondities. Ook leer je teksten redigeren en informatie analyseren en samenvatten.
Ook mondelinge taalvaardigheid komt in deze module uitgebreid aan bod. Je leert zakelijke telefoongesprekken voeren, informatie verzamelen, afstemmen met je leidinggevende, reserveringen en opties afspreken, vragen van derden beantwoorden, bezoekers ontvangen, instructies geven en presenteren.
Zakelijk Engels
In de meeste bedrijven wordt verwacht dat je ook in het Engels moeiteloos kunt communiceren. Vrijwel ieder bedrijf heeft immers te maken met Engelstalige relaties. In deze module leer je het Engels zoals je dat nodig heb in een zakelijke omgeving. Na afronding communiceer je probleemloos in het Engels, zowel schriftelijk als mondeling.
Informatie- en relatiemanagement
Na deze module beheers je de basisprincipes van informatiemanagement. Je leert informatiebronnen raadplegen, gericht zoeken op internet en de juiste info selecteren, verzamelen en analyseren (hoofd- en bijzaken onderscheiden). Ook leer je deze bewerken voor en verspreiden naar je doelgroep. Daarnaast is er aandacht voor het opbouwen en onderhouden van werk- en klantrelaties.
Computervaardigheden
In deze module laat je zien dat je kunt omgaan met de computer en veelgebruikte programma’s, zoals Word, Excel en PowerPoint. Dit doe je door het maken van een opdracht, waarop je feedback krijgt van je docent.
Planning en ondersteuning
Je leert hoe je je leidinggevende kunt ondersteunen bij agendabeheer en afspraken. Ook leer je bezoekers ontvangen en begeleiden. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. opnameapparatuur voor verslaglegging, het maken van aantekeningen, ICT-hulpmiddelen, het voorbereiden van vergaderingen, het plannen en opvolgen van afspraken, het organiseren van bijeenkomsten (randvoorwaarden afstemmen, inhoud bepalen, logistiek en communicatie) en het ontvangen en registeren van bezoekers.
Voorlichting en PR
In deze module leer je hoe je voorlichtingsmateriaal en corporate informatie kunt samenstellen en beschikbaar kunt maken voor verschillende doelgroepen. Daarnaast wordt ingegaan op het uitdragen van corporate informatie. Na afloop van dit onderdeel kun je informatie ontwikkelen voor intranet en de website, brochures vervaardigen over onderwerpen die het bedrijf aangaan en vragen over de organisatie beantwoorden.
Administratie
Na deze module beschik je over de belangrijkste basiskennis van de (financiële) administratie. Je doet vaardigheden op m.b.t. financiële kengetallen, budgetteren en voor het opzetten van een projectadministratie.
Juridisch secretaresse
In deze module doe je de juridische kennis op die je als juridisch secretaresse nodig hebt. Je leert onder andere over het beheren van juridische dossiers, het werken volgens instructies, aanwijzingen en wettelijke eisen en het bewaken van wettelijke termijnen.