Onderzoeksvaardigheden in het onderwijs Onderzoeksvaardigheden in het onderwijs
In deze module krijg je inzicht in de wijze waarop praktijkonderzoek in de school kan bijdragen aan het beantwoorden van vragen die de onderwijspraktijk oproept. Er wordt ingezoomd op de specifieke kenmerken van de school als onderzoeksomgeving.
|
5 |
|
Getaltheorie Getaltheorie
Getaltheorie bestudeert de eigenschappen van de gehele getallen. Deze module gaat in op de fundamenten van het getalsysteem. Daarbij is onder andere aandacht voor de verschillende eigenschappen van natuurlijke, rationele en reële getalverzamelingen en voor de eigenschappen van verschillende bewerkingen. Ook het belang van priemgetallen komt aan bod, evenals Diophantische vergelijkingen.
|
5 |
|
Inleiding vakdidactiek wiskunde Inleiding vakdidactiek wiskunde
In deze module maak je kennis met het onderdeel vakdidactiek. Je leert de basisvaardigheden aan in het verzorgen van wiskundeonderwijs en het laten leren van de leerlingen. Daarbij is onder andere aandacht voor theorieën over leerprocessen, probleemoplossing, instructiestrategieën en het ontwikkelen van het wiskundig denken. Hoe leer je een leerling bijvoorbeeld modelleren? En welke rol moet de computer spelen in het wiskundeonderwijs?
|
5 |
|
Analyse IAnalyse I
Analyse is de tak van wiskunde die zich bezighoudt met het bestuderen van
functies van reële en complexe getallen. Daarbij gaat het met name om de mate van verandering binnen functies, zoals hellingen en krommingen. Het middelpunt
van de analyse vormen de afgeleiden, integralen en limieten. In deze module leer je de basis van functiebegrip en differentiaalrekening vanuit een wetenschappelijk-wiskunde benadering.
|
5 |
|
Euclidische meetkunde Euclidische meetkunde
Deze module gaat in op de vlakke meetkunde. Het formeel bewijzen speelt daarbij een belangrijke rol. Je leert de formele opbouw van bewijzen met begrippen als axioma’s en bewijs uit het ongerijmde. Daarbij komen eigenschappen van en stellingen over verschillende meetkundige figuren aan de orde. Naast bewijzen is ook construeren belangrijk. Je leert het construeren van bijzondere lijnen in driehoeken en vierhoeken, meetkundige plaatsen en iso-afstandslijnen.
|
5 |
|
Discrete wiskundeDiscrete wiskunde
Discrete wiskunde draait om gebieden waarbij telbare verzamelingen, structuren en/of objecten een rol spelen. Deze module behandelt een aantal onderwerpen uit de discrete wiskunde, zoals telproblemen, logica, verzamelingenleer,
eigenschappen van gehele getallen, verzamelingenleer, grafen en Booleaanse algebra. Bewijzen speelt daarbij een grote rol.
|
10 |
|
Praktijkintegratieopdracht wiskunde-onderwijsPraktijkintegratieopdracht wiskunde-onderwijs
Je past de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in de praktijk.
|
5 |
|
Analyse IIAnalyse II
In deze module leer je de primitieve functie bepalen van
basisfuncties polynomen, exponentiële functies, logaritmische functies en sinus,
cosinus en tangens. Ook leer je eenvoudige integralen berekenen en integralen toepassen om oppervlakten en inhouden van wentelingen uit te
rekenen. Naast deze basistechnieken van integraalrekening worden ook meer
geavanceerde technieken behandeld zoals partieel integreren en tactieken voor
samenstellingen van goniometrische functies.
|
5 |
|
KansrekeningKansrekening
Je leert de basisbeginselen van combinatoriek en kansrekening. Zo leer je onder andere telproblemen oplossen met behulp van combinaties en permutaties en grafische oplossingen zoals roosters en boomdiagrammen. Ook leer je over de verschillende kansverdelingen: binomiaal, hypergeometrisch, Poisson en de normale
kansverdeling.
|
5 |
|
Cultuur en religieCultuur en religie
In de beroepspraktijk krijg je te maken met leerlingen uit verschillende culturen. Je krijgt in deze module kennis aangereikt over de verschillende culturen, waarbij wordt uitgegaan van de binnen Nederland meest voorkomende culturen. Daarbij wordt ook ingegaan op interculturele communicatie en het omgaan met culturele verschillen.
|
5 |
|
Vakdidactiek wiskunde IVakdidactiek wiskunde I
Deze module biedt je didactische handvatten en tips voor het plannen van wiskundelessen en het opstellen van lessenseries.
|
5 |
|
Analyse IIIAnalyse III
Deze module gaat in op de parametervoorstelling en de functie met meerdere variabelen.
|
5 |
|
Professionalisering van de leraar (V)MBOProfessionalisering van de leraar (V)MBO
Na afronding van de lerarenopleiding moet je voorbereid zijn op alle aspecten van het lerarenberoep. Daarom besteedt deze module aandacht aan de financiële, juridische en ethische aspecten van het leraarschap. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij het aangaan van een functie? Welke salarisschaal past bij je functie? Welke rechten heb je als invaller? Ook ethische aspecten komen aan bod. Hoe ga je bijvoorbeeld om met alle digitale communicatievormen zonder ethische grenzen te overschrijden? Daarnaast leer je in deze module hoe je als leraar jezelf kunt blijven ontwikkelen. Tot slot is er aandacht voor professionele communicatie met ouders.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht AVO/ (V)MBOPraktijkintegratieopdracht AVO/ (V)MBO
Je past de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in de praktijk.
|
5 |
|
Toetsen van wiskundeToetsen van wiskunde
In deze module leer je wiskundelessen zo effectief mogelijk toetsen. Welke vragen stel je? Hoe stel je deze? Hoe zorg je voor de aansluiting tussen toetsvragen en de doelstelling uit de leerstof? Validiteit en betrouwbaarheid spelen daarbij een grote rol. Ook is er aandacht voor het normeren, afnemen, bespreken, en het nakijken
van een toets. Daarnaast wordt ingegaan op meer complexe toetsvormen.
|
5 |
|
Analyse IIIIAnalyse IIII
In deze module komen de eerstegraads differentiaalrekeningen aan bod. Allerlei
verschijnselen in de natuurkunde en de toepassingen daarvan in de techniek
worden door differentiaalvergelijkingen beschreven. Je maakt kennis met verschillende modellen en leert een differentiaalvergelijking grafisch weer te geven in een richtingsveld en op te lossen met de methode “scheiden van variabelen”. Lineaire differentiaalvergelijkingen van de tweede orde zullen ook worden behandeld.
|
5 |
|
Beschrijvende statistiekBeschrijvende statistiek
Statistiek draait om het verwerken, organiseren, interpreteren en representeren van (grote hoeveelheden) gegevens. In deze module is onder andere aandacht voor statistische variabelen met verschillende meetschalen, centrum- en spreidingsmaten en het kiezen van een geschikte grafische weergave. Ook de begrippen regressie en correlatie komen aan bod.
|
5 |
|
RuimtemeetkundeRuimtemeetkunde
Deze module behandelt verschillende begrippen uit de vlakke meetkunde en met name de ruimtemeetkunde. Zo is er onder andere aandacht voor de onderlinge ligging van punten, lijnen en vlakken en de berekening van afstanden en hoeken. Ook projectie- en perspectiefleer komen aan bod. Met betrekking tot de vlakke meetkunde is er aandacht voor kegelsneden en regelmatige veelvlakken.
|
5 |
|
Vakdidactiek wiskunde – verdiepingVakdidactiek wiskunde – verdieping
Deze module biedt een verdieping van je kennis over het leren en onderwijzen van wiskunde. Daarbij is uitgebreid aandacht voor de inzet van ICT in het wiskunde-onderwijs. Ook het ontwikkelen van goede toetsvragen en andere wiskundige denkactiviteiten komt aan bod.
|
5 |
|
Praktijkintegratieopdracht ProjectPraktijkintegratieopdracht Project
Je past de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in de praktijk.
|
5 |
|
Lineaire algebraLineaire algebra
De module lineaire algebra behandelt de beginselen van vector- en matrixrekening. Begrippen die daarbij aan bod komen, zijn onder andere determinant, eigenwaarde, eigenvector, projectie en regressie en het inproduct.
|
5 |
|
Complexe functiesComplexe functies
Je maakt kennis met het begrip complexe getallen en leert vergelijkingen oplossen met reële en complexe oplossingen. Ook leer je de basiseigenschappen van complexe functies.
|
5 |
|
Verklarende statistiekVerklarende statistiek
Verklarende statistiek draait om het verkrijgen van inzicht in de gehele populatie aan de hand van een steekproef. Je leert hypotheses toetsen en betrouwbaarheidsintervallen bepalen bij binomiale, normale en Poisson-verdeling. Ook de chi-kwadraat-toets en de t-toets komen aan bod.
|
5 |
|
Lineair programmerenLineair programmeren
Lineair programmeren of optimaliseren is een onderdeel van het matrixrekenen waarbij de optimale uitkomst wordt bepaald gegeven een aantal (lineaire) beperkingen. Je leert een lp-probleem grafisch weergeven, in een model formuleren en oplossen. Daarnaast komen de grafische methode en de simplexmethode voor optimaliseringsproblemen aan de orde.
|
5 |
|
InternationaliseringInternationalisering
Met het doorlopen van deze module ontwikkel je kennis van onderwijspraktijken buiten Nederland. Je past deze kennis toe om je eigen deskundigheid te vergroten en jouw onderwijs te verbeteren. Je ontwikkelt een visie op wereldburgerschap vanuit leraar –en leerling perspectief.
|
5 |
|
Uitstroomvariant VMBO
|
|
|
Onderwijskunde III (V)MBOOnderwijskunde III (V)MBO
In deze module wordt gekeken naar de wijze waarop een school een leerplan ontwikkelt en naar de wijze waarop de docent hier invulling aan geeft in de klas. Ook wordt dieper ingegaan op de inzet van digitale media in het onderwijs. Wat is de meerwaarde hiervan? En hoe kun je dit concreet inrichten? In deze module wordt specifiek gekeken naar de situatie in het (V)MBO.
|
5 |
|
Rekendidactiek (V)MBORekendidactiek (V)MBO
Deze module biedt de belangrijkste didactische handreikingen voor het rekenonderwijs. Je frist je eigen rekenvaardigheid op en leert rekenkundige begrippen en toepassingen overbrengen.
|
5 |
|
Uitstroomvariant AVO
|
|
|
Onderwijskunde III AVOOnderwijskunde III AVO
In deze module wordt gekeken naar de wijze waarop een school een leerplan ontwikkelt en naar de wijze waarop de docent hier invulling aan geeft in de klas. Ook wordt dieper ingegaan op de inzet van digitale media in het onderwijs. Wat is de meerwaarde hiervan? En hoe kun je dit concreet inrichten? In deze module wordt specifiek gekeken naar de situatie in het HAVO/VWO.
|
5 |
|
Talenten en excelleren AVO Talenten en excelleren AVO
Het is belangrijk dat talenten vroeg worden ontdekt en op een goede manier worden begeleid. Daarom besteedt deze module aandacht aan talent, excellentie en (hoog)begaafdheid. Hoe herken je talent en hoe begeleid je deze leerlingen? Hoe ga je om met onderpresteren bij (hoog)begaafde leerlingen? Hoe biedt je verrijking aan deze leerlingen? Deze en andere vragen komen aan bod.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen. Met de opdracht toon je aan dat je in staat bent onderzoek te doen naar een voor een les(opzet) / opdracht relevant thema of onderwerp. ook pas je de verkregen kennis en inzicht op de juiste wijze toe tijdens uitvoering van de les / opdracht. Ook ben je in staat een les / opdracht accuraat voor te bereiden met gebruik van geschikte hulpmiddelen.
|
15 |
|
Totaal korte HBO-bachelor Lerarenopleiding wiskunde |
155 |
|