In deze basisopleiding komen zes modules uit de opleiding MBO Management assistant aan bod.
Organisatiekunde
In deze module doe je algemene kennis op over organisaties. Zo leer je o.a. over organisatievormen, bedrijfsstructuren en bedrijfsbelangen en strategie. Ook leer je wat er komt kijken bij het reserveren van faciliteiten en locaties. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij de prijs/kwaliteits-verhouding? En hoe onderhandel je over de prijs? Tot slot wordt uitgebreid ingegaan op het organiseren van bijeenkomsten. Van het maken van een planning en een draaiboek, tot het maken van een kostenoverzicht en het verzorgen van de informatievoorziening voorafgaand aan en tijdens de bijeenkomst en na afloop.
Kwaliteit en zakelijke etiquette
Je leert de basisprincipes van kwaliteit en de 'regels' die gelden rondom zakelijke etiquette. Oftewel: hoe ga je in het bedrijfsleven op een professionele en correcte manier om met interne en externe contacten? Waar moet je op letten bij mondeling of schriftelijk contact? Ook leer je over kwaliteitssystemen en kwaliteitseisen die gelden bij verschillende organisaties.
Archivering
Alle basisprincipes van het registreren, opslaan en archiveren van informatie en documenten komen aan de orde in deze module. Na het opzetten, inrichten en beheren van een archief leer je mappen en dossiers samenstellen en beheren. Je doet kennis op over eisen van gebruikers en organisaties rond informatievoorziening en toegankelijkheid. Ook komen de eigenschappen en kenmerken van een fysiek archief en digitale opslag aan bod. Je leert producten en informatie op de juiste manier te verwerken.
Sneltypen
In een innovatieve en speciaal voor de LOI ontworpen omgeving leer je blind en foutloos typen met tien vingers. Ook leer je hoe je je houding achter het toetsenbord verbetert. Het doel is om 150 aanslagen per minuut te kunnen halen
Zakelijk Nederlands
Je leert mondeling en schriftelijk moeiteloos communiceren in de beroepssituatie. Zo is er o.a. aandacht voor het verwerken en behandelen van e-mail en post, verslaglegging bij vergaderingen, het maken van webteksten,verslagen en instructies, het maken van rapportages en overzichten en het opstellen van uitnodigingen en leveringscondities. Ook leer je teksten redigeren en informatie analyseren en samenvatten. Daarbij stem je de communicatie altijd af op de beoogde doelgroep.
Ook mondelinge taalvaardigheid komt in deze module uitgebreid aan bod. Je leert omgaan met zakelijke telefoongesprekken, informatie verzamelen, afstemmen met je leidinggevende, reserveringen en opties afspreken, vragen van derden beantwoorden, bezoekers ontvangen, instructies geven en presenteren.
Zakelijk Engels
In de meeste bedrijven wordt verwacht dat je ook in het Engels moeiteloos kunt communiceren. Vrijwel ieder bedrijf heeft immers te maken met Engelstalige relaties. In deze module leer je het Engels zoals je dat nodig heb in een zakelijke omgeving. Na afronding communiceer je probleemloos in het Engels, zowel schriftelijk als mondeling.
Informatie- en relatiemanagement
Na deze module beheers je de basisprincipes van informatiemanagement. Je leert informatiebronnen raadplegen, gericht zoeken op internet en de juiste info selecteren, verzamelen, analyseren (hoofd- en bijzaken onderscheiden). En vervolgens bewerken voor en verspreiden naar je doelgroep. Daarnaast is er aandacht voor het opbouwen en onderhouden van werk- en klantrelaties.